Miehistön kuljetus

Se miksi tällaista hahmottelin olis just tuossa "kuuluvat tavallisemmille joukoille" -kohdassa. Jos nopeasti halutaan kantahenkilökunnasta koostuvaa erikoisjääkärisuorituskykyä lisää, se voisi tapahtua just tällaisen "entry level" -joukon kautta, jossa koulutus ei olisi niin pitkä, mutta jolla saadaan sopimussotilaita riveihin vähän enemmän, ja joille saisi mm. kuljetuskaluston nopeasti liki yks yhteen siviilimarkkinalta. Finnairin kone olis valmis likiptäen heti maaluksen ja penkkienpoiston jälkeen, uusi Casa ottaa taas sen kolme vuotta, ennen kuin on maassa. Toki siviilikoneesta poistuminen on hankalempaa, mutta jos suomalainen insinööri on kyennyt ratkaisemaan tasakattoon liittyvät lumiongelmat asuntorantamisessa, miksei siihenkin läydy erilaisia liukuramppimalleja pohjanmaan konepajoilta viion toimitusajalla. SIksi mänkijät ja prätkät, kun niitä saa ostettua vaikka käytettynä samaa kalustoa kuin PV on jo, ja niitä saa tuollaiselle vajaan sadan sotilaan joukolle kohtuullisesti niihin jo olemassa oleviin kahteen kuljestus-Casaan - autokalustoa menee vaan kai yksi per flygari.

Erikoisjääkäriksi ei tulla olemalla PV:n palkkalistalla. Kaikilla on takana varusmiespalvelus (tyypillisimmin laskuvarjojääkärinä tai sukeltajana) ja sen päälle vuoden mittainen erikoisjoukkokurssi. Kouluttautuminen ja harjoittelu jatkuvat virassa ja täysin sotavalmiin operaattorin muovaaminen ottaa vielä aikansa.

Toisekseen voi kysyä, miksi pitäisi olla kevyt-erikoisjääkäreitä? "Erikoisjääkäri, kevyt" on jo keksitty. He ovat varusmiespalveluksen laskuvarjojääkärinä tai erikoisrajajääkärinä tai sukeltajana suorittaneita reserviläisiä. Ei todellisia erikoisjoukkoja (mallia SAS, Delta, SEAL jne.), mutta kenties voisi puhua eliittijalkaväestä tai erikoisoperaatiokykyisistä (special operations capable) joukoista.

En usko, että PV:n palkkalista tuo juurikaan mitään uutta ja hyvää. Ne jotka haluavat rääkkiä, hakevat erikoisjoukkokurssille varusmiespalveluksen jälkeen. Ne jotka eivät siellä pärjää, ovatko ne sitten palkkaamisen arvoisia joksikin puolivillaiseksi Ranger-rykmentiksi? Jos virkoja saadaan, niin panostaisin ne ehkä mieluummin varusmieskoulutukseen. Sielläkään ne eivät mene hukkaan, ja valmiusyksiköiden ammattimaista johtajistoa saadaan vahvistettua.
 
Parempi olisi, jos olisi yksiköitä kokeneilla kouluttajilla, jotka vetävät vain kertausharjoituksia. Toki tulee rankaksi, jos kuukaudessa on enemmän, kuin kaksi kuukaudessa a 6-7 vrk perustamisesta kotiuttamiseen.

Joskus oon menneisyydessä ehdottanut kertausharjoituspataljoonia. Joissa tehtäisiin vain massamaista kertauttamista.
 
Joskus oon menneisyydessä ehdottanut kertausharjoituspataljoonia. Joissa tehtäisiin vain massamaista kertauttamista.
Tuo olisi fiksua, jos joka j-os olisi ko. kokoonpano. Vakioitu koulutus ja ammunnat..esim 3 portaisella järjestelmällä eli nousujohteinen kh-kouluttaminen. Yksi tuollainen n 15 kouluttajan yksikkö kykenee vetämään 2-3 pataljoona vuodessa läpi ilman tuki ja logistiikkaosia.
Neljäs harjoitus sitten koko pataljoona kokoonpanolla, jolloin tarvitaan lisää kouluttajia.
 
Jos ajatellaan, että voisi olla tarvetta heittää erikoistoimintajoukkoja Casalla johonkin Suomessa, niin just tällainen moottorikulkuneuvo olisi sinne mahdollista pakata. Raskaampi kuökuneuvokalusto eitaida mennä painorajoitusten vuoksi.

Lisäbudjetista perusteille yksi "ilmarynnäkkö"-erikoisjääkäriyksikkö (20 henkeä) lyhyemmällä koulutuksella (eli esim. laskuvarjokyvykkyys pois) lentokonekuljetukseen tukeutuen, prätkä / mönkijä / kelkka taisteluparille ja runsaasti snadia ohjusta/sinkoa mukaan. Olisi nopea lisäreservi näissä lentokenttäkaappaustilanteissa heittää Helsingistä Joensuuhun tai Rovaniemelle. Casa käsittääkseni pystyy laskeutumaan isoimmille maantietukikohdille. Toki onko liian vaatimatonta lisäarvoa suhteessa sen vaatimaan perustamisduuniin?

(Jos tällaista lentokonesiirteistä erikoisjääkäriosastoa koettaisiin isommin tarpeelliseksi ja haluttaisiin samalla kustannuksia pitää maltillisempana, niin Finnairilta talousvaikeuksien alta valtion "sisäisenä siirtona" (toki fyrkka siirtyy) nyt tarpeettoman laajsta laivueesta pari Casan kanssa saman valmistajan pienempää Airbusia. Saksassahan on näistä siviili-Airbuseista tehty nopealla modauksella armeijaversioita. Toki ramppia ei ole, joten Casat pitäisi olla kalustoa varten edelleen. Näitä jo lentäneet lentäjät lomautetuista Finnairilta. Mutta: ihan fantasiaa / ajatusharjoitelmia. Oikea tarve on ammuttavassa nykyisiin alustoihin.)

Utissa on kalliita helikoptereita. Ei tarvii pakkolunastaa Aeroflotin koneita.
 
Tuo olisi fiksua, jos joka j-os olisi ko. kokoonpano. Vakioitu koulutus ja ammunnat..esim 3 portaisella järjestelmällä eli nousujohteinen kh-kouluttaminen. Yksi tuollainen n 15 kouluttajan yksikkö kykenee vetämään 2-3 pataljoona vuodessa läpi ilman tuki ja logistiikkaosia.
Neljäs harjoitus sitten koko pataljoona kokoonpanolla, jolloin tarvitaan lisää kouluttajia.

Mun ideassa oli juuri hyvin yksinkertaistettu kh-malli.

1. Perustaminen
2. RK:n kohdistusammunnat
3-5 Puolustus, hyökkäys ja kohtaaminen taistelusimulaattorilla
6-8 Taisteluammunnat kovilla
9. Kotiutus
 
Nyt kun nähty miten ukrainalaisten konetykki-BTR:t niputtaneet vastustajien paitsi pyöräkalustoa niin myös bemareita ja vastaavia, niin olisipa mainiota jos AMV-RWS:t siirrettäisiin Patria 6x6 alustalle, ja tilalle 30mm autocannonia. Tulisi porilaisillekin lisää kyvykkyyttä venäläiseen motorisoituun pataljoonaan verraten. En tiedä onko mahdollista edes villissä unissa. Mutta aina voi toivoa.
 
Nyt kun nähty miten ukrainalaisten konetykki-BTR:t niputtaneet vastustajien paitsi pyöräkalustoa niin myös bemareita ja vastaavia, niin olisipa mainiota jos AMV-RWS:t siirrettäisiin Patria 6x6 alustalle, ja tilalle 30mm autocannonia. Tulisi porilaisillekin lisää kyvykkyyttä venäläiseen motorisoituun pataljoonaan verraten. En tiedä onko mahdollista edes villissä unissa. Mutta aina voi toivoa.
Rahaa se vain vaatii, ja raha on se mitä PV:lla ei ole.
 
Nyt kun nähty miten ukrainalaisten konetykki-BTR:t niputtaneet vastustajien paitsi pyöräkalustoa niin myös bemareita ja vastaavia, niin olisipa mainiota jos AMV-RWS:t siirrettäisiin Patria 6x6 alustalle, ja tilalle 30mm autocannonia. Tulisi porilaisillekin lisää kyvykkyyttä venäläiseen motorisoituun pataljoonaan verraten. En tiedä onko mahdollista edes villissä unissa. Mutta aina voi toivoa.

Kannattaako laittaa uutta konetykkiä käytetylle alustalle? Jos rahat löytyy, niin tilataan rohkeasti uudet alustat konetykeille ja siirretään nykyiset AMV:t Protectoreineen muuhun käyttöön, jossa ei niin vahvasti höökitä päin vihollista (viesti? lääkintä? pioneeri? pst? johtamispaikka? tulenjohto?).
 
Kannattaako laittaa uutta konetykkiä käytetylle alustalle? Jos rahat löytyy, niin tilataan rohkeasti uudet alustat konetykeille ja siirretään nykyiset AMV:t Protectoreineen muuhun käyttöön, jossa ei niin vahvasti höökitä päin vihollista (viesti? lääkintä? pioneeri? pst? johtamispaikka? tulenjohto?).
Taitavat olla sen verran arvokkaita lavetteja, että ei tässä makkaranpaistaja muuta osaa toivoa kuin tällaista vähän rapsakkaampaa MLU-päivitystä... :p
 
Kyllähän se aika tehokkaasti kuolettaisi vanhaa, kallista investointia AMV-alustoihin saattaa ne viimein sille tasolle mitä se investonti vastaa. Eivät ne alustat varmasti kovin kuluneita ole, meillähän vasta peruskorjataan 80-luvun Paseja.

PV:lle on sitä lisarahoitusta nyt ilmeisistä syistä luvattu, joten ei tällaienn vaihtoehto mitenkään poissuljettu ole. On se tämän päivän budjetissa pienempi satsaus kuin 60 kokonaan uutta IFV:tä.
 
Alunperinhän piti hankkia 12 vaunua 30 mm tykillä, ja 50 rskk:lla. Ilmeisesti budjettiongelmian takia päätyivät 62 kk-vaunuun. Molemmat vähän sellaisia paskaa tulosta kalliilla -ratkaisuja.
 
Back
Top