Miehistön kuljetus

Patria 6x6 ja AMV pitäisi laittaa välittömästi tilaukseen nopealla toimituksella. AMV:n katolle vaikka Kongsbergin 30mm. Lisäksi Sisu 4x4 sotilaspoliiseille. Tiedän että näistä ei saa palkintovirkoja mutta silti.
Toki hienoja pelejä. Itse hommaisin ensin moottorikelkkoja, mönkijöitä ja moottoripyöriä sekä Nasu-tyylin tela-ajoneuvoja. Ja kyytiläisille Stinger, NLAV ja kevytkk -tyylistä aseistusta sekä miinoja. Ja paljon.
 
Toki hienoja pelejä. Itse hommaisin ensin moottorikelkkoja, mönkijöitä ja moottoripyöriä sekä Nasu-tyylin tela-ajoneuvoja. Ja kyytiläisille Stinger, NLAV ja kevytkk -tyylistä aseistusta sekä miinoja. Ja paljon.
Lynxin moottorikelkat olisivat ehdottomasti myös omalla ostoslistalla. Tietysti kaikkea muutakin tarvitaan mutta ajattelin että kotimaiset tuotteet on helpompi saada hankittua nopealla erillisrahoituksella koska suurin osa rahasta jää Suomeen jolloin kyseessä on armeijan suorituskyvyn lisäksi työllisyyden ja kotimaisen teollisuuden kehittäminen.
 
Johan siitä 6x6:sta ja GTP:stä on esisarjat tilattu ja suursarjat odottavat lähinnä sisäänajon päättymistä ja budjettipäätöksiä? Esmes 6x6:llahan on tarkoitus korvata operatiivisten joukkojen Pasit ja siirtää ne alueellisille joukoille?
 
Toki hienoja pelejä. Itse hommaisin ensin moottorikelkkoja, mönkijöitä ja moottoripyöriä sekä Nasu-tyylin tela-ajoneuvoja. Ja kyytiläisille Stinger, NLAV ja kevytkk -tyylistä aseistusta sekä miinoja. Ja paljon.

Moottorikelkkoja, mönkijöitä ja moottoripyöriä lienee helppo hankkia tilanteen kiristyessäkin. On noita sen verran siviilissä ja toisaalta myös siviilimarkkinoilla.
 
Moottorikelkkoja, mönkijöitä ja moottoripyöriä lienee helppo hankkia tilanteen kiristyessäkin. On noita sen verran siviilissä ja toisaalta myös siviilimarkkinoilla.
Se ei vaan tässä nykyisessä sotien hivuttaen alkavassa tai harmaassa vaiheessa ole niin selkeää - ja niihin vielä maastovärit. Tämän lisäksi olisi hyvä jos näiden käyttöön kouluttaudutaan (hallinta, taktiikka).

Mielummin hyvä taso pv:n omaa kalustoa. Myydään niitä sitten siiviileille & maakuntajoukoille jos ikääntyvät.
 
Se ei vaan tässä nykyisessä sotien hivuttaen alkavassa tai harmaassa vaiheessa ole niin selkeää - ja niihin vielä maastovärit. Tämän lisäksi olisi hyvä jos näiden käyttöön kouluttaudutaan (hallinta, taktiikka).

Mielummin hyvä taso pv:n omaa kalustoa. Myydään niitä sitten siiviileille & maakuntajoukoille jos ikääntyvät.
Meinaatko ettei maasta löydy hyviä kuskeja kelkkoihin ja prätkiin, mönkkäreihin?, missä kuplassa sitä eletään?
 
Se ei vaan tässä nykyisessä sotien hivuttaen alkavassa tai harmaassa vaiheessa ole niin selkeää - ja niihin vielä maastovärit. Tämän lisäksi olisi hyvä jos näiden käyttöön kouluttaudutaan (hallinta, taktiikka).

Mielummin hyvä taso pv:n omaa kalustoa. Myydään niitä sitten siiviileille & maakuntajoukoille jos ikääntyvät.

Ainakin Ukraina meni juuri niin kuin Suomen PV on perinteisesti opettanut. Rajoille kerääntyi massiiviset määrät venäläisjoukkoja "harjoituksiin", ja sitten tuli hyökkäys. Pitkä ja selkeä harmaa vaihe, jossa hoitaa kuntoon siviilimateriaalilla korjattavissa olevat varustepuutteet. Enkä tarkoita ainoastaan pakko-ottoja, vaan erityisesti kaupallista hankintaa (valmistajat, maahantuojat, autoliikkeet, "myy-autosi-isänmaalle-ennen-kuin-isänmaa-ottaa-autosi-väkisin"...). Tänä päivänä kalustoa voi hankkia koko EU:sta - esim. Saksan "Nettiautossa", Mobile.de:ssä, on tällä hetkellä listattu yli 500 Toyota Hiluxia (ja nyt ei vielä mennä Amarokeihin, Land Cruisereihin ja muihin sopiviin automalleihin). Paalua taskussa omaava ostaja ajaisi sellaisen ~päivässä Suomeen tai Ukrainaan. "Paseja" siviilimarkkinoilta löytyykin sitten heikommin, ne on pakko olla omasta takaa.

Nostat esille koulutusasiat. Eikö moottoripyörät ja -kelkat sekä mönkijät nimenomaan ole ongelma? Suhteellisen harva lienee saanut PV:n koulutuksen/ajoluvan moottoripyörälle tai -kelkalle tai maastoskootterille - perusjääkärillä sitä ei ole. Sen sijaan meillä on paljon reserviläisiä, jotka ovat tottuneet toimimaan Pasien kanssa, mutta he eivät enää ole sijoitettuna sellaiseen kokoonpanoon, vaan he ovat sijoitettuna traktoriprikaatiin tai kokonaan sijoittamattomia. Voisi kuvitella olevan suht helppoa nostaa näitä traktoriprikaateja pykälää ylöspäin varustamalla ne 6X6:lla ja muuntokouluttamalla reservin Pasi-kuskeja 6X6:lle? Helpompaa ainakin kuin kouluttaa jokainen jääkäri ajamaan erinäköisiä moottorivempeleitä tehokkaasti maastossa.

Kolmas asia on sitten vielä se, kuinka käyttökelpoinen moottorikelkkojen/maastoskootterien/moottoripyörien ympärille rakentuva organisaatio on. Foorumilla on kuulunut, että HAJP on simulaattorisodissa ottanut aina rankasti turpaansa mekanisoidulta vastustajalta.

Toki taloudellinen realiteetti lienee, että meillä on tulevaisuudessakin erinäisiä vähemmän loisteliaasti varustettuja jalkaväkijoukkoja. Silti niitäkin kehitettäessä voinee pohtia, mikä on oikeasti kustannustehokasta. Jos Hilux maksaa sen 50 tonnia ja siihen mahtuu neljä miestä kamoineen, niin se on mielestäni aika kustannustehokasta esim. maakuntakomppanioiden käyttöön. Sotakäyttöön kelpoinen moottoripyörä tai mönkijä maksaa helposti kymppitonnin eikä siinä ole sääsuojaa.

Luulen, että näitä eksoottisempia vehkeitä kannattaa hankkia lähinnä iskuosastotoimintaan kykeneville "erikoisjoukoille", eli erikoisrajajääkäreille, laskuvarjojääkäreille ym. toimijoille. Siltä osin en pane pahakseni, jos kalustoa heille löytyisi ihan PV:n luolista - ja osin varmasti löytyy, osin on ehkä pieniä puutteita.
 
FNj0PLkWYAM6LtV

UA Weapons Tracker. Jumissa. Renkaissa näyttäisi olevan täydet paineet. Entä tiedä mitä heillä on opetettu offroad ajamisesta, mutta selkeästi se on GTA tasolla. Onko typhoon luokalla vinssi normikalustoa? Osaako ihmiset käyttää sitä?
 
Luulen, että näitä eksoottisempia vehkeitä kannattaa hankkia lähinnä iskuosastotoimintaan kykeneville "erikoisjoukoille", eli erikoisrajajääkäreille, laskuvarjojääkäreille ym. toimijoille. Siltä osin en pane pahakseni, jos kalustoa heille löytyisi ihan PV:n luolista - ja osin varmasti löytyy, osin on ehkä pieniä puutteita.

Jos ajatellaan, että voisi olla tarvetta heittää erikoistoimintajoukkoja Casalla johonkin Suomessa, niin just tällainen moottorikulkuneuvo olisi sinne mahdollista pakata. Raskaampi kuökuneuvokalusto eitaida mennä painorajoitusten vuoksi.

Lisäbudjetista perusteille yksi "ilmarynnäkkö"-erikoisjääkäriyksikkö (20 henkeä) lyhyemmällä koulutuksella (eli esim. laskuvarjokyvykkyys pois) lentokonekuljetukseen tukeutuen, prätkä / mönkijä / kelkka taisteluparille ja runsaasti snadia ohjusta/sinkoa mukaan. Olisi nopea lisäreservi näissä lentokenttäkaappaustilanteissa heittää Helsingistä Joensuuhun tai Rovaniemelle. Casa käsittääkseni pystyy laskeutumaan isoimmille maantietukikohdille. Toki onko liian vaatimatonta lisäarvoa suhteessa sen vaatimaan perustamisduuniin?

(Jos tällaista lentokonesiirteistä erikoisjääkäriosastoa koettaisiin isommin tarpeelliseksi ja haluttaisiin samalla kustannuksia pitää maltillisempana, niin Finnairilta talousvaikeuksien alta valtion "sisäisenä siirtona" (toki fyrkka siirtyy) nyt tarpeettoman laajsta laivueesta pari Casan kanssa saman valmistajan pienempää Airbusia. Saksassahan on näistä siviili-Airbuseista tehty nopealla modauksella armeijaversioita. Toki ramppia ei ole, joten Casat pitäisi olla kalustoa varten edelleen. Näitä jo lentäneet lentäjät lomautetuista Finnairilta. Mutta: ihan fantasiaa / ajatusharjoitelmia. Oikea tarve on ammuttavassa nykyisiin alustoihin.)
 
FNj0PLkWYAM6LtV

UA Weapons Tracker. Jumissa. Renkaissa näyttäisi olevan täydet paineet. Entä tiedä mitä heillä on opetettu offroad ajamisesta, mutta selkeästi se on GTA tasolla. Onko typhoon luokalla vinssi normikalustoa? Osaako ihmiset käyttää sitä?
Viat eivät välttämättä näy ulospäin. Autoja jää koko ajan tienvarteen, miksei myös sodan aikana. Jos ajoneuvosi hajoaa, voit jäädä korjaamaan sitä ja joutua uudestaan taisteluun, tai todetä ettei tästä ehjää saa ja vetäytyä.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
FNj0PLkWYAM6LtV

UA Weapons Tracker. Jumissa. Renkaissa näyttäisi olevan täydet paineet. Entä tiedä mitä heillä on opetettu offroad ajamisesta, mutta selkeästi se on GTA tasolla. Onko typhoon luokalla vinssi normikalustoa? Osaako ihmiset käyttää sitä?
Ei tuo jumissa näytä olevan.

Luulen miehistön ottaneen ritolat tai sitten ovat vaihtaneet hiippakuntaa.
 
Jos ajatellaan, että voisi olla tarvetta heittää erikoistoimintajoukkoja Casalla johonkin Suomessa, niin just tällainen moottorikulkuneuvo olisi sinne mahdollista pakata. Raskaampi kuökuneuvokalusto eitaida mennä painorajoitusten vuoksi.

Lisäbudjetista perusteille yksi "ilmarynnäkkö"-erikoisjääkäriyksikkö (20 henkeä) lyhyemmällä koulutuksella (eli esim. laskuvarjokyvykkyys pois) lentokonekuljetukseen tukeutuen, prätkä / mönkijä / kelkka taisteluparille ja runsaasti snadia ohjusta/sinkoa mukaan. Olisi nopea lisäreservi näissä lentokenttäkaappaustilanteissa heittää Helsingistä Joensuuhun tai Rovaniemelle. Casa käsittääkseni pystyy laskeutumaan isoimmille maantietukikohdille. Toki onko liian vaatimatonta lisäarvoa suhteessa sen vaatimaan perustamisduuniin?

(Jos tällaista lentokonesiirteistä erikoisjääkäriosastoa koettaisiin isommin tarpeelliseksi ja haluttaisiin samalla kustannuksia pitää maltillisempana, niin Finnairilta talousvaikeuksien alta valtion "sisäisenä siirtona" (toki fyrkka siirtyy) nyt tarpeettoman laajsta laivueesta pari Casan kanssa saman valmistajan pienempää Airbusia. Saksassahan on näistä siviili-Airbuseista tehty nopealla modauksella armeijaversioita. Toki ramppia ei ole, joten Casat pitäisi olla kalustoa varten edelleen. Näitä jo lentäneet lentäjät lomautetuista Finnairilta. Mutta: ihan fantasiaa / ajatusharjoitelmia. Oikea tarve on ammuttavassa nykyisiin alustoihin.)

Kyllähän tuonne C-295:een saa seitsemällä tonnilla tavaraa kyytiin. Mitat rajoittavat enemmän.

1647012591400.png

Mutta ehkäpä nuo lentokenttähommat kuuluvat etusijassa hieman tavallisemmille joukoille? Takaisinvaltauksenkin pystyy suorittamaan vähän mikä hyvänsä jalkaväkijoukko lukumäärän ja epäsuoran turvin. Erikoisjoukot ja "erikoisjoukot" tulisi mielestäni säästää vaativampiin tehtäviin, kun koulutus kuitenkin niihin tähtää (maastossa, linjojen takana, mahdollisesti pitkiä aikoja).

Myös helikopterit pystyvät kuljettamaan ajoneuvoja. NH90 on ehkä keskeisempi alusta kuin C-295, jos pohditaan erikoisjoukkojen tai laajemmin "erikoisjoukkojen" kulkupelejä. Ulkoisesti kuulemma menee jopa 4 000 kg.

1647016239200.png


1647016415400.png
 
Olisiko näille tällaisille siviilipanssariautoille mitään käyttöä Suomessa? Ilman ampuma-aukkoja nuo olisivat hieman matalaprofiilisempia vehkeitä avainhenkilöstön liikutteluun selustassa, kunhan valitaan jokin yleinen automalli. Vaikkapa lentäjien ja sotilasjohdon kyydittämiseen?

(Aiemmin foorumilla on kyllä ollut jo pariin otteeseen juttua, että noita olisikin Suomessa Puolustusvoimilla muutamia kappaleita.)

1647214985700.png

Lähdetwiitit:
 

Teknikaali. Mahtaa olla elämys käyttää tätä ja selviytyä hengissä, eikä ko vehje ole hollywood tuotantoa vaikka mukailee sitä.
 
Kyllähän tuonne C-295:een saa seitsemällä tonnilla tavaraa kyytiin. Mitat rajoittavat enemmän.

Katso liite: 58270

Mutta ehkäpä nuo lentokenttähommat kuuluvat etusijassa hieman tavallisemmille joukoille? Takaisinvaltauksenkin pystyy suorittamaan vähän mikä hyvänsä jalkaväkijoukko lukumäärän ja epäsuoran turvin. Erikoisjoukot ja "erikoisjoukot" tulisi mielestäni säästää vaativampiin tehtäviin, kun koulutus kuitenkin niihin tähtää (maastossa, linjojen takana, mahdollisesti pitkiä aikoja).

Myös helikopterit pystyvät kuljettamaan ajoneuvoja. NH90 on ehkä keskeisempi alusta kuin C-295, jos pohditaan erikoisjoukkojen tai laajemmin "erikoisjoukkojen" kulkupelejä. Ulkoisesti kuulemma menee jopa 4 000 kg.

Katso liite: 58273


Katso liite: 58274


Se miksi tällaista hahmottelin olis just tuossa "kuuluvat tavallisemmille joukoille" -kohdassa. Jos nopeasti halutaan kantahenkilökunnasta koostuvaa erikoisjääkärisuorituskykyä lisää, se voisi tapahtua just tällaisen "entry level" -joukon kautta, jossa koulutus ei olisi niin pitkä, mutta jolla saadaan sopimussotilaita riveihin vähän enemmän, ja joille saisi mm. kuljetuskaluston nopeasti liki yks yhteen siviilimarkkinalta. Finnairin kone olis valmis likiptäen heti maaluksen ja penkkienpoiston jälkeen, uusi Casa ottaa taas sen kolme vuotta, ennen kuin on maassa. Toki siviilikoneesta poistuminen on hankalempaa, mutta jos suomalainen insinööri on kyennyt ratkaisemaan tasakattoon liittyvät lumiongelmat asuntorantamisessa, miksei siihenkin läydy erilaisia liukuramppimalleja pohjanmaan konepajoilta viion toimitusajalla. SIksi mänkijät ja prätkät, kun niitä saa ostettua vaikka käytettynä samaa kalustoa kuin PV on jo, ja niitä saa tuollaiselle vajaan sadan sotilaan joukolle kohtuullisesti niihin jo olemassa oleviin kahteen kuljestus-Casaan - autokalustoa menee vaan kai yksi per flygari.

No. Kunhan mietiskelin. Sellaista "ilmarynnäkköosastoa" ei olla kuitenkaan tekemässä, eikä edes kannata, henkilöresursseja muun muassa korkeailmatorjunnan alasajon paikkaamiseen just nyt, ei vasta 2030 vuoden aikasäteellä israelilaisten kanssa (oma kriisiaka 2022 -malli: patriot x 2 helsinkiin ja kriittisimpään sotilaskohteeseen sekä amraam-er nasamseihin just nytsekä toinen israelilaisista järjestelmistä tilaukseen ja maahan 2030 mennessä, jos maa on vielä pystyssä silloin).
 
Back
Top