Se ei vaan tässä nykyisessä sotien hivuttaen alkavassa tai harmaassa vaiheessa ole niin selkeää - ja niihin vielä maastovärit. Tämän lisäksi olisi hyvä jos näiden käyttöön kouluttaudutaan (hallinta, taktiikka).
Mielummin hyvä taso pv:n omaa kalustoa. Myydään niitä sitten siiviileille & maakuntajoukoille jos ikääntyvät.
Ainakin Ukraina meni juuri niin kuin Suomen PV on perinteisesti opettanut. Rajoille kerääntyi massiiviset määrät venäläisjoukkoja "harjoituksiin", ja sitten tuli hyökkäys. Pitkä ja selkeä harmaa vaihe, jossa hoitaa kuntoon siviilimateriaalilla korjattavissa olevat varustepuutteet. Enkä tarkoita ainoastaan pakko-ottoja, vaan erityisesti kaupallista hankintaa (valmistajat, maahantuojat, autoliikkeet, "myy-autosi-isänmaalle-ennen-kuin-isänmaa-ottaa-autosi-väkisin"...). Tänä päivänä kalustoa voi hankkia koko EU:sta - esim. Saksan "Nettiautossa", Mobile.de:ssä, on tällä hetkellä listattu yli 500 Toyota Hiluxia (ja nyt ei vielä mennä Amarokeihin, Land Cruisereihin ja muihin sopiviin automalleihin). Paalua taskussa omaava ostaja ajaisi sellaisen ~päivässä Suomeen tai Ukrainaan. "Paseja" siviilimarkkinoilta löytyykin sitten heikommin, ne on pakko olla omasta takaa.
Nostat esille koulutusasiat. Eikö moottoripyörät ja -kelkat sekä mönkijät nimenomaan ole ongelma? Suhteellisen harva lienee saanut PV:n koulutuksen/ajoluvan moottoripyörälle tai -kelkalle tai maastoskootterille - perusjääkärillä sitä ei ole. Sen sijaan meillä on paljon reserviläisiä, jotka ovat tottuneet toimimaan Pasien kanssa, mutta he eivät enää ole sijoitettuna sellaiseen kokoonpanoon, vaan he ovat sijoitettuna traktoriprikaatiin tai kokonaan sijoittamattomia. Voisi kuvitella olevan suht helppoa nostaa näitä traktoriprikaateja pykälää ylöspäin varustamalla ne 6X6:lla ja muuntokouluttamalla reservin Pasi-kuskeja 6X6:lle? Helpompaa ainakin kuin kouluttaa jokainen jääkäri ajamaan erinäköisiä moottorivempeleitä tehokkaasti maastossa.
Kolmas asia on sitten vielä se, kuinka käyttökelpoinen moottorikelkkojen/maastoskootterien/moottoripyörien ympärille rakentuva organisaatio on. Foorumilla on kuulunut, että HAJP on simulaattorisodissa ottanut aina rankasti turpaansa mekanisoidulta vastustajalta.
Toki taloudellinen realiteetti lienee, että meillä on tulevaisuudessakin erinäisiä vähemmän loisteliaasti varustettuja jalkaväkijoukkoja. Silti niitäkin kehitettäessä voinee pohtia, mikä on oikeasti kustannustehokasta. Jos Hilux maksaa sen 50 tonnia ja siihen mahtuu neljä miestä kamoineen, niin se on mielestäni aika kustannustehokasta esim. maakuntakomppanioiden käyttöön. Sotakäyttöön kelpoinen moottoripyörä tai mönkijä maksaa helposti kymppitonnin eikä siinä ole sääsuojaa.
Luulen, että näitä eksoottisempia vehkeitä kannattaa hankkia lähinnä iskuosastotoimintaan kykeneville "erikoisjoukoille", eli erikoisrajajääkäreille, laskuvarjojääkäreille ym. toimijoille. Siltä osin en pane pahakseni, jos kalustoa heille löytyisi ihan PV:n luolista - ja osin varmasti löytyy, osin on ehkä pieniä puutteita.