Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sotilasmaastoautojen moottoreita on tupattu militarisoida. En tiedä onko Lantikan moottoreille tehty näin? Yleensä se on tarkoittanut kierrostenrajoitinta, puristusten laskemista jne. UAZin moottori taisi olla isommaksi porattu Ladan motti. Tarkoitus on ollut lisätä luetettavuutta rankoissa oloissa huonolla huollolla ja vaihtelevalla pa-laadulla.

En sano, etteikö BMW:n moottorit voi olla luotettavia. Mutta ainakin mitä VAGilaisten moottoreista on kokemusta, nykyiset turbomoottorit ovat kertakäyttökamaa (pienestä moottorista paljon tehoa turbolla, mikä voisi mennä vikaan?). Usein turbo laukeaa jo alle 100t km aikana. Ja tämä siistissä siviilikäytössä.

Olen kyllä kuullut VAG:n 1.0 TSI:tä kehuttavan, ainakin isompitilavuuksisiin sisaruksiinsa nähden. Tiedä sitten. Hurjaltahan nuo litraiset tuntuu minkään vähänkään isomman auton keulilla.

Toki ei pienellä yli 100hv/litra -moottorilla silti 300 tkm:iä ajeta.

Klassinen "kerro litratilavuus kahdella ja saat moottorin keston satoina tonneina"?

Sitä olen joskus miettinyt, kestääkö litrainen paremmin matka-ajossa kuin seka-ajossa? Paljonko on lupa odottaa moottorilta kilometrejä ennen aukaisua?
 
Klassinen "kerro litratilavuus kahdella ja saat moottorin keston satoina tonneina"?

Sitä olen joskus miettinyt, kestääkö litrainen paremmin matka-ajossa kuin seka-ajossa? Paljonko on lupa odottaa moottorilta kilometrejä ennen aukaisua?
Epätieteellinen tilastokatsaus kertoo, että 1,0 ja 1,2 TSI koneella varustettuja vähintään 300tkm ajettuja VAG-autoja on nettiautossa 5 kpl lisäksi vähintään 250 tkm ajettuja on noin 15 kpl.

Vastaavasti 1,4 ja 1,5 TSI koneella varustettuja vähintään 250 tkm ajettuja VAG-autoja on myynnissä noin 600 kpl.

100-200 tkm ajetuissa autoissa yllä olevista isompia koneita on vain noin 3 kertaa sen verran kuin pienemmällä koneella varustettuja.

Tulkitkoon kukin miten haluaa, ajotapa varmasti vaikuttaa, mutta mikä on se paras tapa...
 
Epätieteellinen tilastokatsaus kertoo, että 1,0 ja 1,2 TSI koneella varustettuja vähintään 300tkm ajettuja VAG-autoja on nettiautossa 5 kpl lisäksi vähintään 250 tkm ajettuja on noin 15 kpl.

Vastaavasti 1,4 ja 1,5 TSI koneella varustettuja vähintään 250 tkm ajettuja VAG-autoja on myynnissä noin 600 kpl.

100-200 tkm ajetuissa autoissa yllä olevista isompia koneita on vain noin 3 kertaa sen verran kuin pienemmällä koneella varustettuja.

Tulkitkoon kukin miten haluaa, ajotapa varmasti vaikuttaa, mutta mikä on se paras tapa...

No niin, kiitoksia tästä velitieteestä. Kannattaa siis laittaa vaihtoon takuuaikana tai ainakin ennen 150 tonnia, jos kilometrejä kertyy vähänkään enemmän tuollaiselle autolle. Tai ehkä olla ostamatta lainkaan.
 
Offtopicia, sori.

Omien havaintojeni mukaan nykymoottorien luotettavuusongelmat syntyvät yleensä seuraavista syistä:

1. Öljytilan huohotuksen ja pakokaasujen ohjaaminen imupuolelle kerryttää turboon oheislaitteineen, imukanaviin ja -venttiileihin sekä mäntiin runsaasti öljy- ja hiilipohjaista kuonaa. Suoraruiskutukseen siirtyminen edelleen pahentaa tilannetta imuventtiilien osalta.

2. Pienen kitkan tavoittelu. Männät ja männänrenkaat suunnitellaan hyvin siroiksi kitkan vähentämiseksi. Kohdan yksi pahentama männänrenkaiden karstoittuminen estää niiden normaalin toiminnan.

3. Öljyn käyttöikä määritellään huolto-ohjelmassa aivan liian pitkäksi. Alle viiden litran öljytilavuuksilla ajetaan 30tkm tai enemmän. Vaikka öljy säilyttäisikin tuon ajan voiteluominaisuutensa, se ei kykene sitomaan ikääntyvän moottorin epäpuhtauksia ja edelleen pahentaa kohtia 1 ja 2 sekä johtaa vikoihin öljykanavien tukkeutuessa esim. turbossa oheislaitteineen tai muuttuvissa venttiilikoneistoissa.

4. Keveyden ja pienen kitkan tavoittelun tai huonon suunnittlelun takia liian monessa moottorissa jakopäät, ölypumput tms. eivät enää kestä muun moottorin elinikää.

EURO III -normiin palaaminen auttaa ainoastaan kohtaan yksi. Isohkot diesel-moottorit eivät tosin muista kohdista yleensä niin paljos kärsi, koska suunnittelussa toimintavarmuus on saanut vielä vähän jalansijaa polttoainekulutuksen rinnalla.

Väittäisin, että jos nykymoottoreita ajettaisiin 10-15 tkm öljynvaihtovälillä ja säännöllisellä huuhtelulla/pesulla sekä työntämällä impuolelle samalla syklillä joku pesuaine moottorit kestäisivät paljon pidempään. Toki ei pienellä yli 100hv/litra -moottorilla silti 300 tkm:iä ajeta.
Hyvää pohdintaa. Pari huomiota.

1. Huohotus koostuu ohivuodosta eli ilmasta, pakokaasusta, öljysumusta ja PFI (imukanavaruisku) bensiinimoottoreissa myös bensiinistä. Huohotus tulee ennen turboa eikä siitä ole tavallisesti suurempaa haittaa. Huohotus on kytketty moottorin imuun tieliikenteessä kaiketi viimeistään 70-luvulta lähtien. Pakokaasun takaisinkierrätys (EGR) ohjataan tavallisesti EGR-venttiilin ja jäähdyttimen kautta imusarjaan (ei turboon). Imusarjassa EGR yhdistettynä öljysumuun tekee kivoja kertymiä. Tässä on esimerkki yhden sylinterin imukanavista ennen puhdistusta:
EGR_a.jpg
ja sama kohta puhdistuksen jälkeen:
EGR_b.jpg

Tämä EGR -mönjä ei varsinaisesti riko mitään, mutta aiheuttaa työlään puhdistusoperaation. Se ei myöskään jumita männänrenkaita. Kuvissa esiintyvä moottorityyppi on kestävä ja siinä ei ole esiintynyt männänrenkaiden jumittamista. Männänrenkaille on tarjolla sylinterissä muutenkin samat ainekset (öljy ja pakokaasu) kuin näissä kertymissä.

2. Männänrenkaiden jousivoima ja kaasunpaineen aiheuttama voima pyritään minimoimaan kitkan pienentämiseksi. Tällöin ollaan lähellä sitä tilannetta, että männänrenkaan tiivistävä voima ei riitä. Kapeiden männänrenkaiden on myös huomattu kuluvan nopeutetulla tahdilla. Erään VAG moottorin tapauksessa käyttäjät ovat sorvanneet mäntään leveämpiä uria ja vaihtaneet leveämmät renkaat.

Voiteluaineissa on menty käyttölämpötilassa matalan viskositeetin moottoriöljyihin, esim SAE 0W-20. Matalalla viskositeetilla saadaan pieni parannus kulutukseen. Haittapuolena on, että matalalla viskositeetilla saadaan ohuempi hydrodynaaminen voitelukalvo -> ollaan lähempänä pintojen koskettamista.

Euro 6 dieselmoottorissa on esimerkiksi:
- Jälkikäsittelylaitteet: DOC/POC, DPF, SCR
- EGR
- Öljy- ja vesipumput monimutkaisen säätöjärjestelmän ohjaamia
- Muuttuva venttiilien ajoitus, downsizing (pieni iskutilavuus)
- Start/stop
- jne

Euro 3 dieselmoottorissa voi olla:
- Jälkikäsittelulaitteet: DOC(/POC?)
- EGR
- Öljy- ja vesipumput suoraan moottorin pyörittämiä
- Kiinteä venttiilien ajoitus
- Esim 1/3 antureiden määrästä verrattuna Euro 6 moottoriin

Pelkästään luotettavuusmatematiikan perusteella Euro 3 moottorin pitäisi vikaantua harvemmin, jos yksittäisten osien luotettavuus on samalla tasolla.
 
Ketjussa oli aiemmin vääntöä meikäläisten miehistönkuljetusvaunujen aseistuksesta. Körkki on kyllä arvioitu analyytikoiden toimesta hyväksi vehkeeksi ohutkuoristen vaunujen puhkomiseen. :cool:

Security Police systems opposing this firepower include the 20-30
60 mph (60 km/hr) HumVs--carrying 130+ Security Policemen--armed with
Mark 19 grenade launchers capable of aimed fire to 2000 meters (some SP
vehicles may be armed with M-60 machineguns). 6 Capable of penetrating a
BMD's armor, the Mk 19's 350 rounds per minute firing rate is
significantly faster than the 73mm gun's 7-8 rpm. Compared with the
73mm-toting BMD, the HumV and its Mk 19 should be able to hold its own
in one-on-one combat. While thinner-skinned, the HumV can move and
shoot faster.
 
Hämeenlinnaan rakennetaan kaksi linjaa (6x6 ainakin alkuun) vaunutuotantoon. Antaisiko tämä viitettä myös tela-alustaisen vaunun tuotannosta, vai onko pelkästään pyöräalustaisille luvassa reilusti kysyntää Suomen ulkopuolelta. Nykyisille tilauksille ei kahta tuotantolinjaa tarvittaisi. Hyvä asia joka tapauksessa.

Patrian kannattavuus notkahti alkuvuonna, mutta tilauksia on tullut hurjaa tahtia – ”Tilaukset ovat sisällä, nyt täytyy vain tehdä”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/3facc4dd-8d6e-4aef-a3e3-e1745080f985
 
Hämeenlinnaan rakennetaan kaksi linjaa (6x6 ainakin alkuun) vaunutuotantoon. Antaisiko tämä viitettä myös tela-alustaisen vaunun tuotannosta, vai onko pelkästään pyöräalustaisille luvassa reilusti kysyntää Suomen ulkopuolelta. Nykyisille tilauksille ei kahta tuotantolinjaa tarvittaisi. Hyvä asia joka tapauksessa.

Patrian kannattavuus notkahti alkuvuonna, mutta tilauksia on tullut hurjaa tahtia – ”Tilaukset ovat sisällä, nyt täytyy vain tehdä”
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/3facc4dd-8d6e-4aef-a3e3-e1745080f985

Passiivissa tiedottavan Patrian talousjohtajan mukaan Hämeenlinnassa "aletaan tekemään 6x6-ajoneuvoja kahdessa linjassa". "Kahdessa linjassa"? Kahdessa kokoonpanorakennuksessa? Kahdessa työvuorossa? Koska sitä en kyllä millään tapaa ymmärrä, miksi tehtäisiin kaksi eri linjaa tuottamaan yhtä ja samaa ajoneuvoa ja vieläpä samaan kaupunkiin. Eri asia sitten, jos olisi yksi linjasto Suomessa ja toinen "Puolassa".

Patrian kannattavuus notkahti alkuvuonna, mutta tilauksia on tullut hurjaa tahtia – ”Tilaukset ovat sisällä, nyt täytyy vain tehdä”​

12.7.2023 10:25päivitetty 12.7.2023 11:35

6x6. Patria on kaupannut 6x6-miehistönkuljetusajoneuvoja Suomeen ja Ruotsiin alkuvuoden aikana.

Yhtiö julkaisi osavuosikatsauksensa vuoden alkupuoliskolta keskiviikkona. Erityisesti 6x6- ja 8x8 -miehistönkuljetusajoneuvoihin on kohdistunut merkittävää kysyntää.​

Lukuaika noin 3 min

Puolustus- ja teknologiayhtiö Patria julkaisi keskiviikkona osavuosikatsauksensa tammi-kesäkuulta. Yhtiön keräsi uusia tilauksia huomattavasti enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana, mutta toimitussopimusten viivästyminen painoi kannattavuutta.

Patrian liikevaihto oli kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla 321 miljoonaa euroa. Liikevaihdossa oli kasvua vuodentakaiseen 14,7 prosenttia. Liikevoitto puolestaan laski 20,2 prosenttia viime vuodesta ja oli 15,8 miljoonaa euroa.

Osavuosikatsauksessa kerrotaan, että erityisesti Patrian saamien, jo suunniteltujen tilausten, eteenpäin siirtymien rasitti yhtiön tulosta.

”Yhtiön liikevaihto jäi suunnitellusta tasosta johtuen erityisesti uusien 6x6-ajoneuvohankkeiden suunniteltujen tilausten siirtymisestä eteenpäin alkuvuoden aikana. Samalla alkuvuoden kannattavuus jäi tavoitteesta”, osavuosikatsauksessa todetaan.

Patrian talousjohtajan Ville Jaakonsalon mukaan yhtiö yrittää hankkia tuotantoon lisäkäsiä nopealla aikataululla.

”Hämeenlinnassa ei ole hetkeen tehty uusia ajoneuvoja ja siellä aletaan tekemään 6x6-ajoneuvoja kahdessa linjassa. Se tarkoittaa hitsareiden ja automekaanikkojen rekrytoimista. ”

Myös komponenttien saatavuus näkyy yhtiön toiminnassa, Jaakonsalo kertoo.

”Globaali komponenttipula näkyy meilläkin. On ollut tiettyä hitautta joidenkin komponenttien saamisessa. Ei kuitenkaan niin pahasti, että se varsinaisesti vaarantaisi toimituksia.”

LUE MYÖS​

FSB:n Wagner-tutkinnassa uusi käänne
Kovia puheita, hidasta toimintaa – Euroopan aseteollisuudella on ongelma, joka herättää pelkoa Baltiassa
Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Tytti Tuppurainen Venäjästä: ”Toivotaan, että jotain hyvää tapahtuisi”

Merkittäviä tilauksia putkessa​

Patria on saanut vuoden sisällä useita merkittäviä tilauksia 6x6- ja 8x8-miehistönkuljetusajoneuvoilleen. Loppuvuodesta 2022 Japani valitsi Patrian toimittamaan maavoimiensa uudet miehistönkuljetusajoneuvot. Yhtiö kertoo odottavansa, että sopimusneuvottelut Japanin kanssa saadaan päätökseen tämän vuoden aikana.

Ruotsi puolestaan tilasi huhtikuussa 20 kappaletta Patrian 6x6-miehistönkuljetusajoneuvoja. Suomen puolustusvoimat kertoi kesäkuussa hankkivansa vastaavia ajoneuvoja 91 kappaletta. Patria arvioi, että kummankin tilauserän toimitukset alkavat tämän vuoden aikana.

Lisäksi Patria solmi kesäkuussa yhteistyösopimuksen yhdysvaltalaisen Lockheed Martinin kanssa yhteistyösopimuksen F35-hävittäjien kokoonpanosta.

Kokonaisuudessaan Patria sai alkuvuonna uusia tilauksia yhteensä 424,7 miljoonan euron edestä. Luku on 44,4 prosenttia viime vuoden vertailukautta suurempi. Yhtiön tilauskanta paisui 1 876 miljoonaan euroon.

Haasteiden pitäisi olla väliaikaisia​

Tilaussuman aiheuttamien ongelmien pitäisi kuitenkin olla väliaikaisia, yhtiö arvioi. Patria kertoo osavuosikatsauksessaan, että tilanteen pitäisi helpottaa loppuvuoden aikana, kun se saa lisää tuotantokapasiteettia käyttöönsä.

”Patrian 6x6- ja 8x8-ajoneuvoihin kohdistunut voimakas kysyntä asettaa merkittäviä haasteita resurssien saatavuudelle ja toimitusketjun hallinnalle, joiden parantamiseksi yhtiö on tehnyt merkittäviä toimenpiteitä alkuvuonna. Vaikka osa tilauksista on tehty suunniteltua myöhemmin, suunniteltu ja tarvittava toimituskapasiteetti uskotaan saavutettavan loppuvuoden aikana. ”

Lisäksi Patria arvioi liiketoimintansa näkymät vahvoiksi. Euroopan turvallisuusympäristön muuttuminen tuo rahaa puolustusteollisuuteen. Yhtiö arvioi, että myynnin pitäisi vetää jatkossakin.

Myös Jaakonsalo on optimistinen loppuvuoden osalta.

”Me uskomme, että kun panostamme toimitusten kiinni kirimiseen, pääsemme tälle vuodelle suunniteltuun kokonaistoimitusmäärään loppuvuoden aikana. Se vaatii merkittävää lisärekrytointia ja koko toimitusketjun hallintaa.”

”Tilaukset ovat sisällä, nyt täytyy vain tehdä.”
 
Passiivissa tiedottavan Patrian talousjohtajan mukaan Hämeenlinnassa "aletaan tekemään 6x6-ajoneuvoja kahdessa linjassa". "Kahdessa linjassa"? Kahdessa kokoonpanorakennuksessa? Kahdessa työvuorossa? Koska sitä en kyllä millään tapaa ymmärrä, miksi tehtäisiin kaksi eri linjaa tuottamaan yhtä ja samaa ajoneuvoa ja vieläpä samaan kaupunkiin. Eri asia sitten, jos olisi yksi linjasto Suomessa ja toinen "Puolassa".
Tarkoittanee kahta tuotantolinjaa. Tämä sai ajatukset tela-alustaisen vaunun tuotannon valmisteluun. Moderni linja pystytään muokkaamaan eri ajoneuvoille kohtuullisen nopeasti, varsinkin jos tarve tiedetään jo linjaa rakennettaessa. Muutoksitta ei kuitenkaan mene.

Jos tässä kohtaa tiedetään esim Saksan ja Ruotsin tulevan tilaamaan 6x6:a isomman määrän, voi kaksi tuotantolinjaa olla perusteltu ratkaisu muutenkin. Edelleen jäädään arvailemaan asiaa, ei voi tietää.
 
Kaksi tuotantolinjaa tarkoittaa kahden samanaikaisen tilauksen valmistamista erillisenä, niin ettei esim. Suomalaiset pääse tutustumaan mitä Ruotsalaisten 6x6 asennetaan.

Normaali toimintatapamalli, kun tehdään sotilastuotteita. Tulee eri maiden vaatimuksesta valmistajalle.
 
BMP-3M Manul, BMP-3:n etumoottorinen variantti.

6b6505f3c23608586bc496308327eebd.jpg

Fwhh9sgXwAIWdAg
 
Venäläisten APC patentti, käyttää BTR:n osia:

image.png


image.png

image.png

image.png

image.png
 
Protokin ilmeisesti olemassa:

193708.png
 
Passiivissa tiedottavan Patrian talousjohtajan mukaan Hämeenlinnassa "aletaan tekemään 6x6-ajoneuvoja kahdessa linjassa". "Kahdessa linjassa"? Kahdessa kokoonpanorakennuksessa? Kahdessa työvuorossa? Koska sitä en kyllä millään tapaa ymmärrä, miksi tehtäisiin kaksi eri linjaa tuottamaan yhtä ja samaa ajoneuvoa ja vieläpä samaan kaupunkiin. Eri asia sitten, jos olisi yksi linjasto Suomessa ja toinen "Puolassa".
Ei ole sen kummempaa kuin että siinä on kaksi tuotantolinjaa rinnakkain. Siis että kahdella linjalla tehdään samaa tuotetta rinnakkain, siis kahta autoa hitsataan yhtä aikaa. Konecranesin konepajalla meillä oli 5 linjaa kahdessa rakennuksessa rinnakkain, tosin kaikki tuottivat eri painoluokan tuotteita, mutta koska ne käyttivät paljon standardiosia keskenään, oli mahdollista kääntää linjoja tuottamaan toistensa tuotteita melko nopeasti. Yleistä näin ei ollut, mutta ainakin kerran niin tehtiin minun sielläollessani. Monella autotehtaallakin on useampi kuin yksi kokoonpanolinja, tuotantoa on hankala skaalata ylöspäin puhaltamalla nopeusvaahtoa perseeseen ja et voi maksaa yhdeksälle naiselle siitä että nämä synnyttävät yhdessä kuukaudessa yhteensä yhden lapsen. Tämä riippuu aina siitä, että millainen kalusto on käytössä, millaisia jigejä ja erityistyökaluja tarvitaan, onko riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa ja mikä on tilauskannan koko, eli onko se kannattavaa jne.
 
Suureen ajoneuvoon suhteellisen pienet ja kapeat renkaat.
Pienentää turhaan maavaraa, miinasuojausta (etäisyys) ja nostaa pintapainetta.

Pyörän halkaisijalla on aika vähän merkitystä maavaraan. Se maavara tulee ihan muusta suunnittelusta - eihän mikään tämän päivän Teslakaan pärjää maavarassa, vaikka pyörät on hurjan kokoiset. 90-luvun perusautossa on senttikaupalla enemmän, vaikka pyörän halkaisija on paljon pienempi.

Pyörän kapeus tietysti nostaa pintapainetta, mutta kapealle pyörälle voi keksiä etujakin. Ensinnäkin todennäköisyys ajaa telamiinaan pienenee. Toisekseen jos sekä leveä että kapea pyörä viedään mahdollisimman kauas ulos ajoneuvon keskilinjasta, niin leveän pyörän sisäreuna tulee lähemmäksi ajoneuvon runkoa ja matkustajia. Ts. mahdollinen miinakin räjähtää keskimäärin lähempänä runkoa ja matkustajia kuin kapeaa pyörää käytettäessä.

Lisäksi ajoneuvon pieni profiili (mataluus) on usein ollut yksi suunnittelulähtökohdista itäblokissa. (MT-LB vs. M113, T-72 vs. Leopard 2 jne.) Merkityksestä voidaan kiistellä, mutta onhan se aina etu, jos singonammusta ei tarvitse pysäyttää panssarointiin, vaan se lentääkin täpärästi ohi.
 
Puolalaiset hankkivat Rosomakista pidempää versiota, jotta uintikyky säilyy myös uuden miehittämättömän tornin kanssa.

IMG_9310.png

Hundreds of Upgraded Rosomak Vehicles for the Polish Army [EXCLUSIVE]​

By the end of 2023, an agreement is to be signed on delivery of from 250 up to 400 Rosomak wheeled APCs. The Armed Forces would receive the new Rosomak Long variant, with a hull of extended length, Defence24.pl has learned unofficially from its sources.
Defence24.pl found out about the aforesaid procurement off the record. The purchase would fill in the wheeled armored vehicles gaps in the Polish Armed Forces, both when it comes to the wheeled IFVs, as well the specialist varieties. The above order refers, reportedly to 250-400 vehicles. The procurement may potentially be divided into stages.

A majority of the vehicles will be fitted with the HSW/WB Electronics ZSSW-30 unmanned turret systems. The vehicles in the new variant named Rosomak-L (Rosomak Long) as well.

The newly developed Rosomak-L variant has a hull that is 60 cm longer than the existing Rosomak platform (base length of 7.8 m). This provides the vehicle with greater displacement in an amphibious setting so that it is possible to integrate a new ZSSW-30 turret on the platform, and yet, retain a proper reserve in the domain of amphibious capacity.

Should the turret be installed on a standard Rosomak, despite the fact the vehicle passed the amphibious tests, the displacement reserve is modest. The Armament Agency is not requiring the first lot of standard Rosomak APCs with ZSSW-30 turrets to have amphibious capabilities. Let us recall, the integration of 70 existing (standard) Rosomak vehicles with the ZSSW-30 turret had been contracted in 2022 (PLN 1.7 bn.), while the first vehicles would be delivered this year.

Later on, the amphibious capability is to be retained for the Rosomak platform. Let us add that even though the framework agreement concerns 341 turrets in total, 70 of which have already been ordered, the requirement may grow, once the 1st Infantry Division is formed.

The new APCs would either replace the obsolete BWP-1 platforms in some units, or they would be received by entirely new formations. These would be gradually improving the capabilities available to the Polish Armed Forces, as the ZSSW-30 turrets have been fitted with an advanced Fire Control System, and a 30 mm Bushmaster II gun capable of firing Airburst Munition, machine guns, and Spike LR ATGM launchers. A similar turret system is going to be integrated into the prospective Borsuk (Badger) IFV.

Rosomak Long is an R&D project undertaken by Rosomak S.A. The new vehicles will be fitted with a more powerful, Scania DC13 engine, with a power output of 610 HP. That, along with 30-40% larger fuel tanks will also translate into a range extension, despite the greater weight. The engine mentioned above has been used already in the Rosomak WPT ARV.

We do not know, for now, what extra solutions would be used to create the Rosomak L upgrade. The manufacturer did however declare a possibility of enhanced protection levels, and improvements in the ergonomics department, also for the driver. Rosomak APC is a license-manufactured, modified variant of the Patria AMV carrier, with the license extended in 2022 for Poland, by 2028
Rosomak Long is an R&D project undertaken by Rosomak S.A. The new vehicles will be fitted with a more powerful, Scania DC13 engine, with a power output of 610 HP. That, along with 30-40% larger fuel tanks will also translate into a range extension, despite the greater weight. The engine mentioned above has been used already in the Rosomak WPT ARV.

We do not know, for now, what extra solutions would be used to create the Rosomak L upgrade. The manufacturer did however declare a possibility of enhanced protection levels, and improvements in the ergonomics department, also for the driver. Rosomak APC is a license-manufactured, modified variant of the Patria AMV carrier, with the license extended in 2022 for Poland, by 2028.
IMG_9311.png

 
Back
Top