Miehistön kuljetus

Mitä ihmeen jättilaatikoita tuossa päällä on? Nuohan estävät jo ampumastakin tuohon sektoriin ja varmasti ottavat osumaa puista jne. liikuttaessa metsässä. Eikö noita mihinkään muualle voisi sijoittaa?
Vasemmassa laatikossa on sähkövoimakone ja oikeassa siihen polttoainetta. On osa ajotaitoa olla jättämättä sivusuojalevyjä ja erilaisia varusteita ja laatikoita puiden kylkiin.

Jos vaunulla pitää ampua takasektoriin niin kyllä taistelu on jo lähtökohtaisesti hävitty.
 
Puman NERA. Ilmeisesti optimoitu CE-uhkaa vastaan (vähän terästä suhteessa elastiseen välikerrokseen). Ihan järkevää koska 30-40 mm alikalit eivät läpäise kovinkaan paljoa (100-150 mm) vs CE uhat 400-700 mm.

Voisi olla vaihtoehto Mikuunkin. NERA sille on jo olemassa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230801-084758.png
    Screenshot_20230801-084758.png
    1.4 MB · Luettu: 63
Vain 34% osumatarkkuus saavutettiin 800 m päähän T-55-kokoiseen maaliin BMP-1:n tykillä.

Olen päässyt tuota Bemari 1:ä kokeilemaan Milsafarilla ja tykin lataaminen näytti olevan hieman hankalaa. Vaunussa oli vielä sellainen sorvattu puukalikka, jolla tuo kranaatti piti työntää putkeen. Lukkomekanismi oli niin kaukana käyttäjästä, että olipa varsinkin liikkeessä varmaan mielenkiintoista tuo tulitoiminta. Tuo lukkolaite oli ilmeisesti myös puoliautomaattinen ja voisi nappaista käteen ikävästi. Näin ainakin tulkitsin sen.
 
Olen päässyt tuota Bemari 1:ä kokeilemaan Milsafarilla ja tykin lataaminen näytti olevan hieman hankalaa. Vaunussa oli vielä sellainen sorvattu puukalikka, jolla tuo kranaatti piti työntää putkeen. Lukkomekanismi oli niin kaukana käyttäjästä, että olipa varsinkin liikkeessä varmaan mielenkiintoista tuo tulitoiminta. Tuo lukkolaite oli ilmeisesti myös puoliautomaattinen ja voisi nappaista käteen ikävästi. Näin ainakin tulkitsin sen.
Alun perin sillä ei ollut väliä, koska automaattilatain hoiti homman. Suomessa ne tosin otettiin pois käytöstä, ja lataaminen tehtiin käsin. Ja kun Suomessa noiden vaunujen miehistö on 2 henkeä, vaununjohtaja johtaa, lataa, ampuu ja yrittää nähdä osumia. Tuliasematoimintaa seuratessa ehti keittää kahvit.
 
Olen päässyt tuota Bemari 1:ä kokeilemaan Milsafarilla ja tykin lataaminen näytti olevan hieman hankalaa. Vaunussa oli vielä sellainen sorvattu puukalikka, jolla tuo kranaatti piti työntää putkeen. Lukkomekanismi oli niin kaukana käyttäjästä, että olipa varsinkin liikkeessä varmaan mielenkiintoista tuo tulitoiminta. Tuo lukkolaite oli ilmeisesti myös puoliautomaattinen ja voisi nappaista käteen ikävästi. Näin ainakin tulkitsin sen.
YouTubesta löytyy materiaalia että miltä ampuminen näyttää sisältä. Ensimmäisen videon kuvaaja kirjoittaa kommenteissa, että kyseessä on ensimmäinen ampumakerta, mikä vähän selittää tuota hitautta.

Alunperinhän noissa oli tosiaan automaattilataaja, mikä on poistettu epäluotettavuuden takia. Muistaakseni ykkösbemmin automaattilataaja on se minkä pohjalta kaikki venäläiset automaattilataajat on (ihan normaalitoiminnassakin) saaneet sen maineen, että ovat vaarallisia käyttäjälleen.


Vertailun vuoksi Ukrainasta:
 
YouTubesta löytyy materiaalia että miltä ampuminen näyttää sisältä. Ensimmäisen videon kuvaaja kirjoittaa kommenteissa, että kyseessä on ensimmäinen ampumakerta, mikä vähän selittää tuota hitautta.

Alunperinhän noissa oli tosiaan automaattilataaja, mikä on poistettu epäluotettavuuden takia. Muistaakseni ykkösbemmin automaattilataaja on se minkä pohjalta kaikki venäläiset automaattilataajat on (ihan normaalitoiminnassakin) saaneet sen maineen, että ovat vaarallisia käyttäjälleen.


Vertailun vuoksi Ukrainasta:
Kas. Ukrainassa on tapana, ettei sirpalelaukauksia tähdätä ollenkaan. Toisaalta, eipä sillä isoa väliä ole, kun laukaukset menevät putkeen sytyttimen kärkihattu paikoillaan.
 
Kas. Ukrainassa on tapana, ettei sirpalelaukauksia tähdätä ollenkaan. Toisaalta, eipä sillä isoa väliä ole, kun laukaukset menevät putkeen sytyttimen kärkihattu paikoillaan.
Pikkuvikoja /s

Oliko ykkösessä korolle jotain mittaria? Kuulemma käyttävät Bemmiä aika paljon epäsuoraan tuleen.
 
Back
Top