Miehistön kuljetus

Toisaalta edessä ja ylhäällä olevat sakkelit ei oikeen puolla hinausta, se on vittumaista vetää kun suurin osa voimmasta menee sinne maapallon.

Näkyy tuossa olevan toinen pari sakkeleita takapäässäkin. Mutta myönnettäköön, että ne takapään sakkelit on kyllä sellaisessa paikassa, että jotakin perää tuossa nostossa voisi ollakin. Tai en ainakaan keksi miksi ne taka sakkelit olisi noin pitkällä edessä, ellei sillä ole jotakin tekemistä massakeskipisteen kanssa nostettaessa. Oletan että nostettaessa jokaiselle vaijerille tulisi kohdistua sama taakka? En keksi mikä kopteri noita voisi nostaa, mutta kai joku voi haluta nostaa noita myös nosturilla.
 
Onhan sekä Pasissa että 6x6:ssa vetosakkelit myös edessä (ja varmaan myös takana).
Kyllä. Ja melko lähellä aksilaa. Mutta ei varmana ole nuo yläpuoliset lenkit tehty vetämistä varten, nostoa ehkä ja melko varmasti linjastoa varten.
 
Pelkkää oman hengen nostatusta, paljon ääntä, vähän tuloksia.
Ampuminen liikkuvasta ajoneuvosta vakauttamattomalla aseella ei tehokasta.

Nimimerkillä kokeiltu juttu.
Sori, että tietämättömänä puutun keskusteluun, mutta entäs tilanne, missä vaunu on seis, syystä tai kolmannesta.
Kai silloin on käytännöllistä, että on myös itse tehtyjä aukkoja ajoneuvon eri puolilla?
 
Sori, että tietämättömänä puutun keskusteluun, mutta entäs tilanne, missä vaunu on seis, syystä tai kolmannesta.
Kai silloin on käytännöllistä, että on myös itse tehtyjä aukkoja ajoneuvon eri puolilla?
Jos vaunu on seis niin silloin jalkautetaan miehiä/miehet vaunusta lähisuojaukseen. Ihan sama mikä vaunu vetää se aina tulta puoleensa.
 
En tiedä tarkoitatko nyt ampuma-aukkoja vai aukkoja millä nostettaisiin esimerkiksi ajoneuvoa ilmaan.

Nostopaikat:

Nostopaikat ovat ihan tarkoituksella kiinteät ja ihan oikeasti ajatuksella mietitty.
Mikäli ajoneuvoa, konetta tjsp nostetaan ketjuilla halutaan ajoneuvon paino mahdollisimman tasaisesti kaikkien ketjujen alueelle.
Nosto pysyy tällöin hallinnassa ja nostettava asia suorassa sekä painojakauma tasaisena.

Myös on erittäin tärkeää että nostopisteet ovat suoraan kantavassa rakenteessa, mielellään runkoon johdettuja (lähes aina pakosta)


Mikäli jostain syystä joudutaan käyttämään edessä lyhyempiä ketjuja kuin vaikkapa takana ja on oikein fiksu insinööri suunnittellut nostokohtiin merkinnät ketjujen pituudelle.

On myös tärkeää että nostokohdat merkitään selkeästi ja ne ovat selkeät.(niin selkeät että tyhmäkin tajuaa)
Muuten väsyneenä käy haaveri ja laite on paskana maassa tai syntyy muita vaurioita.
 
Sori, että tietämättömänä puutun keskusteluun, mutta entäs tilanne, missä vaunu on seis, syystä tai kolmannesta.
Kai silloin on käytännöllistä, että on myös itse tehtyjä aukkoja ajoneuvon eri puolilla?
Tietysti silloin ampuminen on tarkempaa, mutta näkyvyys heikompi ja ampumasektori rajattu.
Väittäisin, että silloin on tehokkaampaa jalkautaa ryhmä.
 
Sori, että tietämättömänä puutun keskusteluun, mutta entäs tilanne, missä vaunu on seis, syystä tai kolmannesta.
Kai silloin on käytännöllistä, että on myös itse tehtyjä aukkoja ajoneuvon eri puolilla?
Jos siihen vaunun kylkeen lävähtää vihollisen ampuma ohjus/raketti, sisällä lentää sen verran sulaa metallia ja panssarin sirpaleita ettei sieltä kukaan kyllä enää ammu. Sen takia inkkarit yritetään ulostaa kanootista ennen sitä. Ei sinne paikallaan olevaan vaunuun kannata jäädä, jos ei ole pakko (esim. tykistökeskitys).
 
Puolustusvoimat tajusi, että ehkä PV:n toimintakuvan kannalta ei sittenkään ole oleellista hankkia miehistönkuljetusajoneuvoksi pientä partioautoa joka on suunniteltu kestämään talebanien ja muiden vittupäiden tienvarsipommeja. On oleellisempaa että sinne kyytiin mahtuu se jääkäriryhmä ja niiden kalusto, kun miinauhka on minimaalinen.

Se on jännä, ettei kyseinen toimittaja ole asiaa miettinyt.
 
Ehkä ko. toimittaja saadaan tyytyväiseksi jos rauhanturvakäyttöä varten ostetaan puolen tusinaa Misua.
 
Vähän tekisi mieli olla eri mieltä tuosta että miinauhka on minimaalinen jos vastustaja on veli venäläinen. Niilllä kun on kykyä kylvää miinoja ilmateitse kuin maanviljelijä viljaa.
Ne panssarisirotemiinat taitavat olla kuitenkin kevyempiä kuin perus-tellu saatikka Irakilainen IED. Joten MISUa ohuempikin alasuoja riittää, ja painoa voidaan käyttää vahvempaan nahkaan muualla. Kestämään sellaista kuritusta mitä hiekkamaiden insurgentit eivät pysty antamaan mutta naapurilta lähtee helposti.
 
Puolustusvoimat tajusi, että ehkä PV:n toimintakuvan kannalta ei sittenkään ole oleellista hankkia miehistönkuljetusajoneuvoksi pientä partioautoa joka on suunniteltu kestämään talebanien ja muiden vittupäiden tienvarsipommeja. On oleellisempaa että sinne kyytiin mahtuu se jääkäriryhmä ja niiden kalusto, kun miinauhka on minimaalinen.

Se on jännä, ettei kyseinen toimittaja ole asiaa miettinyt.

Ettei kyseessä vain olisi Protolabin sissimarkkinointi ja epävirallinen kaupallinen yhteistyö lehden kanssa? :unsure:
 
Ne panssarisirotemiinat taitavat olla kuitenkin kevyempiä kuin perus-tellu saatikka Irakilainen IED. Joten MISUa ohuempikin alasuoja riittää, ja painoa voidaan käyttää vahvempaan nahkaan muualla. Kestämään sellaista kuritusta mitä hiekkamaiden insurgentit eivät pysty antamaan mutta naapurilta lähtee helposti.

Joskin käyttävät suunnattua räjähdysvaikutusta ja voivat räjähtää muuallakin kuin pyörän alla. PTM-3:ia on kuulemma 25 kpl Smerchin raketissa (9M55K4) ja painoa miinalla on 5 kg (josta räjähdettä vajaa 2 kg).

Eipä sillä, ehkä sekään ei vaadi ihan järeintä mahdollista miinasuojausta, ja vaikka vaatisi, niin kuulemma Patria 6X6 saadaan sekin panssaroitua sille tasolle, että kestää 10 kg miinaräjähdyksen. Eli herää kysymys, onko toimittaja vertaillut perusvarusteltua Misua ja perusvarusteltua 6X6:tta, vaikka Suomelle on ilmeisesti tulossa 6X6:sta ihan oma varianttinsa.
 
Artikkelin otsikossa luvataan kova analyysiä, mutta sellainen on unohtunut kirjoittaa. Avoimia kysymyksiä on kuulemma paljon ja epäillään kaupallista ja poliittista suhmurointia, mutta saivat artikkelin loppuun melko tyhjentävät vastaukset puolustusministeriöstä esittämiinsä kahteen kysymykseen. Artikkelilla olisi mielestäni ollut enemmän arvoa kalustoesittelyn muodossa kuin hutkivana journalismina.
Toimittaja kuitenkin sai aikaan sen vaikutuksen mitä artikkelillaan halusi, paljon klikkauksia ja vieläpä kansalaiskeskustelua eräällekin maanpuolustuksen foorumille. ;)
 
Puolustusvoimat tajusi, että ehkä PV:n toimintakuvan kannalta ei sittenkään ole oleellista hankkia miehistönkuljetusajoneuvoksi pientä partioautoa joka on suunniteltu kestämään talebanien ja muiden vittupäiden tienvarsipommeja. On oleellisempaa että sinne kyytiin mahtuu se jääkäriryhmä ja niiden kalusto, kun miinauhka on minimaalinen.

Se on jännä, ettei kyseinen toimittaja ole asiaa miettinyt.
Olennaisin ero taitaa olla Patrian6X6 suurempi leveys joka antaa lisää sisä tilavuutta. Muuten samat 10 henkilöä kulkee hyvissä istumissa. Misu kantaa suuremman kuorman kuin Patria 10t vs. 8,5t. Misua mainittu heikkotehoiseksi, mutta Misuun on tehty tehokkaampi moottori ja voimansiirto koeajojen jälkeen.
 
Mitä nyt Misu käyttään puolet kokonaispituudestaan konepeltiin...
Myös se huono näkyvyys ulos on ongelma, joka voidaan ratkaista kameroilla vain tietyiltä osin. Ei siitä tahdo oikein tulla mitään jos ihan risteyksessä kääntyminen on operaatio, missä päätä pitää pyörittää näyttöruuduissa kuin undulaattia betonimyllyssä. Aika määrääväksi suunnittelukriteeriksi se miinasuojaus vaikuttaa Misussa otetun, eikä ole ihme että tasapaino alkaa kärsiä.

Muutenkin, jos PV etsii lähinnä Pasille seuraajaa, on aika luonnollista että valinta on Pasi mk. III. Eiköhän kevempiäkin ajoneuvoja tulevaisuudessa hankita, niissä sitten Misua vastassa lienee lähinnä Sisun GTP. Mutta vähän hankala välimalli se on täysverisen APC:n ja partioajoneuvon välissä noita kilpailuja ajatellen.
 
Back
Top