Miehistön kuljetus

Plus siitä että KASI-simuissa CV:lle on livahtanut aivan liian hyvä suoja. Niitä ei tahdo saada edes LEO:lla tuhottua. Kun KASIen päivityksessä tuokin korjataan, voi olla tosiaan haasteita edessä..
Nyt tulee kyllä katkeran patahatun suoltamaa roskaa. KASI:ssa CV:n suoja on ihan oikein kuten varsin hyvin tiedät. Ja kyllä sillä Leolla on ainakin KARPR:n Leomiehistöt aina saaneet CV:n tuhottua.... Ettet vaan nyt jakaisi täällä tornihuhuja jotka eivät pidä paikkaansa... Niin ja hiukan voi pitää suuta soukenmalla tuosta Aave-bemarista...ihan yhtä paljon syytä sen "menestykseen" on sillä että miehistö on erittäin kokeneita kapiaisia kun sen häiveominaisuuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
n

Nyt tulee kyllä katkeran patahatun suoltamaa roskaa. KASI:ssa CV:n Suoja on ihan oikea kuten varsin hyvin tiedät. Ja kyllä sillä Leolla on ainakin KARPR:n Leomiehistöt aina saaneet CV:n tuhottua.... Ettet vaan nyt jakaisi täällä tornihuhuja jotka eivät pidä paikkaansa... Niin ja hiukan voi pitää suuta soukenmalla tuosta Aave-bemarista...ihan yhtä paljon syytä sen " menestykseen" on sillä että miehistö on erittäin kokeneita kapiaisia kun sen häive ominaisuuksilla.

Tuo kokemus onkin sellainen asia joka monasti unohtuu... vaunuissa voi olla ties mitä himmeliä mutta kokemus ja taito.... niillä on hirveän suuri merkitys... sen vuoksi vaunumiehistön selviytymisen eteen on syytä tehdä paljon ja vielä enemmän. Vaunuja saa aina uusia mutta kokenut ja toimiva miehistö on huomattavasti arvokkaampi.
 
Mahtaako olla ihan itsenäinen vaiko vaan näyttö ampujan näkymästä jonka voi kaapata tarvittaessa omaan ohjaukseen..?
Kaksi itsenäisesti vakautettua tähtäintä olisi jo aika kova juttu...

Modernimpi CV9030FIN ei sisällä johtajan itsenäistä lämpökameraa, jotenkin sellainen tuntuma ettei bemariinkaan olisi sellaista tulossa. Tosin usein tuntumani on väärässä.... :)
 
Minkähänlaiseen tulokseen päästään pelkästään verkkoja käyttämällä?

Miten moottorin jäähdytys on hoidettu bemarissa? Missä on syylari ja mihin sen läpi mennyt ilma puhalletaan? Pakoputken sijainnin kuvittelisi olevan ongelma verkkoja ajatellen.

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin jäähdytin on noiden tornin edessä olevien kahden neliömäisen ritilän alla. Jäähdytysilma otetaan ylhäältä ja se poistuu pakokaasujen mukana tornin edessä oikealla kyljellä olevasta suorakaiteen muotoisesta aukosta (nro 134).

bmp-2.jpg


Sitten tullaankin siihen mielenkiintoisempaan osaan. Pakoputki/jäähdytysilma -systeemi on rakennettu ejektoriksi (oheisessa kuvassa kulkee nimellä Jet Pump), jonka toimintaperiaate on, että "high velocity fluid" (bemarissa pakokaasu) imee mukaansa "fluid being pumped" (bemarissa ulkoilmasta jäähdyttimen läpi imettävä jäähdytysilma) ja seos puhalletaan "throat":in ja "diffuser":in kautta ulos. Bemarin "pakokaasu" on siis pakokaasun ja jäähdytysilman seosta, joka on pelkkää pakokaasua viileämpää ja siten vaikeammin havaittavaa. Tuossa saattaa olla osaselitys bemarin savutukselle, jota käsittääkseni esiintyy erityisesti kaasua lisätessä eli savu olisi huomattavalta osalta pienillä kierroksilla ejektoriin kertynyttä nokea.

ejector__.JPG

Kuvaa bemarin ejektorirakenteesta. Oikean ylänurkan pikkukuva: 34 jäähdytin, 12 pakoputket. Kuva otettu edestäpäin, joten kaasut poistuvat vasemmalla numero 40? kautta.

@@view


Lisää bemarin rakennekuvia:

http://www.rpf-ura.ru/catalog/bmp2_finishing
 
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin jäähdytin on noiden tornin edessä olevien kahden neliömäisen ritilän alla. Jäähdytysilma otetaan ylhäältä ja se poistuu pakokaasujen mukana tornin edessä oikealla kyljellä olevasta suorakaiteen muotoisesta aukosta (nro 134).

bmp-2.jpg


Sitten tullaankin siihen mielenkiintoisempaan osaan. Pakoputki/jäähdytysilma -systeemi on rakennettu ejektoriksi (oheisessa kuvassa kulkee nimellä Jet Pump), jonka toimintaperiaate on, että "high velocity fluid" (bemarissa pakokaasu) imee mukaansa "fluid being pumped" (bemarissa ulkoilmasta jäähdyttimen läpi imettävä jäähdytysilma) ja seos puhalletaan "throat":in ja "diffuser":in kautta ulos. Bemarin "pakokaasu" on siis pakokaasun ja jäähdytysilman seosta, joka on pelkkää pakokaasua viileämpää ja siten vaikeammin havaittavaa. Tuossa saattaa olla osaselitys bemarin savutukselle, jota käsittääkseni esiintyy erityisesti kaasua lisätessä eli savu olisi huomattavalta osalta pienillä kierroksilla ejektoriin kertynyttä nokea.

ejector__.JPG

Kuvaa bemarin ejektorirakenteesta. Oikean ylänurkan pikkukuva: 34 jäähdytin, 12 pakoputket. Kuva otettu edestäpäin, joten kaasut poistuvat vasemmalla numero 40? kautta.

@@view


Lisää bemarin rakennekuvia:

http://www.rpf-ura.ru/catalog/bmp2_finishing

Olet ymmärtänyt aivan oikein. Suomen kielellä termi tuolle sinun ejektorillesi on pakokaasupuhallin. Pakokaasupuhallin näyttää kuvassa monimutkaisemmalta kun onkaan, koska siinä on myös ilmanpuhdistimien pölynpoisto, useita huohotusputkia sekä takaiskuventtiilit/vesisuojausventtiilit sekä pakokaasuläpät. Nämä estävät veden pääsyn moottoritilaan moottorin pysähtyessä vesiajossa ja ilman pääsyn moottoritilaan palontorjuntajärjestelmän toimiessa.

Bemarin "pakokaasu" on siis pakokaasun ja jäähdytysilman seosta, joka on pelkkää pakokaasua viileämpää ja siten vaikeammin havaittavaa. Tuossa saattaa olla osaselitys bemarin savutukselle, jota käsittääkseni esiintyy erityisesti kaasua lisätessä eli savu olisi huomattavalta osalta pienillä kierroksilla ejektoriin kertynyttä nokea.

Kyllä ja itse asiassa tuo pakokaasun jäähdytys on kaksi piipuinen asia. Toisaalta vähemmän lämpöä = pienempi näkyvyys lämpökamerassa. Tämä etu menetetään kuitenkin pakoputken sijoittelulla suoraan etukannelle joka luo etusektoriin merkittävän lämpöjäljen (vrt esim. CV90 jossa pakokaasut johdetaan pois oikealta takaa = pienentää paljastumista edestä). Toisaalta visuaalisen paljastumisen kannalta jäähdytys on huono, koska moottori pyritään panssariajoneuvoisa pitämään mahdollisimman lämpimänä. Lämmin moottori polttaa polttoöljyn palaisi mahdollisimman puhtaasti, eikä PÖ:ä höyrysty. Höyrystynyt PÖ = valkoista "savua" => paljastaa helpommin ja kauempaa kun musta pakokaasu. Juuri tähän lämmön säätelyyn liityy itämaisten vaunujen "kaihdinkoneistot", joilla lämmöt pyritään pitämään sopivina (noin 90 C) ajona aikana säätelemällä ilmanvirtausta jäähdyttimille. Kun uutiskuvia katselee BMP:n ajajan koulutustason huomaa helposti kun tarkkailee pakokaasun väriä; ammattilaiset osaavat pitää ns. persetuntumalla lämmöt riittävän korkealla - amatööreillä helposti savuttaa "valkoista savua". Tosin täytyy myöntää, että "valkoista savua" eli PÖ höyryä syntyy aina vähän BMP:llä liikkeelle lähdettäessä. Palamatonta ohi virranutta PÖ:ä kertyy aina kun seistään vähänkin aikaa pakokaasupuhaltimen pohjalle ja kun sitten syöttöä painetaan reippaammin liikkeelle lähdettäessä se höyrystyy nopeasti. Tästä syntyy BMP:lle tyypillinen "tuprautus" liikkeelle lähdettäessä.

Nokea kertyy aina ja sen suurin riski ei liity paljastumiseen vaan siihen, että se kertyy pakokaasupuhaltimeen ja syttyy palamaan pakokaasupuhaltimessa polttaen koko vaunun.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaako olla ihan itsenäinen vaiko vaan näyttö ampujan näkymästä jonka voi kaapata tarvittaessa omaan ohjaukseen..?
Kaksi itsenäisesti vakautettua tähtäintä olisi jo aika kova juttu...



Kuullostaa hyvältä, liikehän vaunut kyllä sitten ihan nätisti maastosta paljastaa vaikka se oli 100%:sti ympäristön lämpöinen.
Iso plussa tietysti että paikoillaan ei loisteta ympäristöstä kuin tuikku pimeässä!



AAMEN!

Molemmille, ampujalle ja johtajalle tulee oma lämppäri. Liike tosiaan paljastaa, mutta naamiointi pienentää havaitsemistodennäköisyyttä ja vaikeuttaa maalin tunnistamista ja piikillä pitämistä jos tullaan havaituksi. Parhaat mahdollisuudet pysyä piilossa on tietenkin kun ollaan paikallaan ja saadaan telapyörät piiloon eikä päästellä kuumia pakokaasuja.
 
Nyt tulee kyllä katkeran patahatun suoltamaa roskaa. KASI:ssa CV:n suoja on ihan oikein kuten varsin hyvin tiedät. Ja kyllä sillä Leolla on ainakin KARPR:n Leomiehistöt aina saaneet CV:n tuhottua.... Ettet vaan nyt jakaisi täällä tornihuhuja jotka eivät pidä paikkaansa... Niin ja hiukan voi pitää suuta soukenmalla tuosta Aave-bemarista...ihan yhtä paljon syytä sen "menestykseen" on sillä että miehistö on erittäin kokeneita kapiaisia kun sen häiveominaisuuksilla.

Rauhoituhan nyt vähän. Olen esittänyt vain jotain, joka perustuu näkemääni tilanteeseen, jossa LEO ajoi asemaan ja ampui muutaman sadan metrin päässä olevaa CV:tä neljä kertaa saamatta sitä tuhottua. Kun kysyin syytä, PORPR:n kasi-miehet sanoivat, että ohjelmassa on bugi CV:n suojan suhteen. Totesivat että toinen simuloinnin bugi on BMP:n tykin hajontakuvio, joka on liian suuri. Kyseisiä virheitä ei kuulemma kustannussyistä saanut korjattua ennen kuin KASI:t päivitetään. Jos sain väärää informaatiota, niin ikävä juttu. En kyllä ymmärrä miksi simu-miehet kertoilisivat satuja?

Aave-bemarin menestykseen toki vaikutti miehistön kokeneisuus ja se tosiasia että vaunu toimi usein yksittäisenä vaununa eikä joukon mukana, mutta lukuisia kertoja se pystyi myös pääsemään yllätykseen, koska vaunua ei yksinkertaisesti havaittu etäisyyksillä, joissa tavallinen BMP aina paljastui. Kannattaa pitää varansa kun niitä kohta alkaa tulemaan vastaan oikein laumana...

Tämän keskustelun tasoa nostaisi jos ei heti lähdettäisi nimittelemään katkeraksi, patahatuksi tai valehtelijaksi, jos mielipide ei sinua miellytä. Ei meikäläinenkään sinua nimittele nurmiporaksi, vaikka välillä mieli tekisikin :p
 
Olen esittänyt vain jotain, joka perustuu näkemääni tilanteeseen, jossa LEO ajoi asemaan ja ampui muutaman sadan metrin päässä olevaa CV:tä neljä kertaa saamatta sitä tuhottua. Kun kysyin syytä, PORPR:n kasi-miehet sanoivat, että ohjelmassa on bugi CV:n suojan suhteen. Totesivat että toinen simuloinnin bugi on BMP:n tykin hajontakuvio, joka on liian suuri. Kyseisiä virheitä ei kuulemma kustannussyistä saanut korjattua ennen kuin KASI:t päivitetään. Jos sain väärää informaatiota, niin ikävä juttu. En kyllä ymmärrä miksi simu-miehet kertoilisivat satuja?
...ja kun asia tukittiin koko homma osoittautui kukuksi. Vika löytyy käyttäjästä ei järjestelmästä. Soita siihen naapuri kasarmiin ja pyydä ne testien tulokset...

Aave-bemarin menestykseen toki vaikutti miehistön kokeneisuus ja se tosiasia että vaunu toimi usein yksittäisenä vaununa eikä joukon mukana, mutta lukuisia kertoja se pystyi myös pääsemään yllätykseen, koska vaunua ei yksinkertaisesti havaittu etäisyyksillä, joissa tavallinen BMP aina paljastui. Kannattaa pitää varansa kun niitä kohta alkaa tulemaan vastaan oikein laumana...
Omien havaintojeni perusteella sillon kun kyseinen testivaunu pelasi sääntöjen mukaan, se ei yllättänyt yhtään sen enempää kun BMP:t muutenkaan...kyllä ne havaittiin aina ensin CV:llä. Simutaisteluissa ei CV:llä ole koskaan ollut BMP:n kanssa (aave-bemari ml.) mitään ongelmia - ei päivällä eikä yöllä. Turpaan tulee aina vasta kun isot kissat ilmestyy peliin tai jos PSJV on päässyt jalkauttamaan ja alkaa käyttämään peitteisessä maastossa Apilaksia.

Tämän keskustelun tasoa nostaisi jos ei heti lähdettäisi nimittelemään katkeraksi, patahatuksi tai valehtelijaksi, jos mielipide ei sinua miellytä. Ei meikäläinenkään sinua nimittele nurmiporaksi, vaikka välillä mieli tekisikin :p
Tämän keskustelun tasoa nostaa se että pysytään faktoissa. Käytän värikästä kieltä; get used to it...
Sitä paitsi jos se nimitys "patahattu" ei kelpaa niin lähettäkää sieltä Ilmatorjuntaprikaatista ne "patahatut" sitten meille mekanisoituun prikaatiin ja korvatkaa "patakypärä" vaikka sillä siivetetyllä k**vällä ;) :D
 
Millainen resoluutio uusissa lämpökameroissa on ja kuinka isolta näytöltä kuvaa katsotaan? Kuinka laaja niiden näkökenttä on? Ymmärtääkseni aikaisemmin lämpökameroiden ongelmana on ollut kapeasta näkökentästä johtuva tilanteen hahmottamien vaikeus ja tähystämisen hitaus. Onko tilanne parantunut?
 
...ja kun asia tukittiin koko homma osoittautui kukuksi. Vika löytyy käyttäjästä ei järjestelmästä. Soita siihen naapuri kasarmiin ja pyydä ne testien tulokset...

Omien havaintojeni perusteella sillon kun kyseinen testivaunu pelasi sääntöjen mukaan, se ei yllättänyt yhtään sen enempää kun BMP:t muutenkaan...kyllä ne havaittiin aina ensin CV:llä. Simutaisteluissa ei CV:llä ole koskaan ollut BMP:n kanssa (aave-bemari ml.) mitään ongelmia - ei päivällä eikä yöllä. Turpaan tulee aina vasta kun isot kissat ilmestyy peliin tai jos PSJV on päässyt jalkauttamaan ja alkaa käyttämään peitteisessä maastossa Apilaksia.


Tämän keskustelun tasoa nostaa se että pysytään faktoissa. Käytän värikästä kieltä; get used to it...
Sitä paitsi jos se nimitys "patahattu" ei kelpaa niin lähettäkää sieltä Ilmatorjuntaprikaatista ne "patahatut" sitten meille mekanisoituun prikaatiin ja korvatkaa "patakypärä" vaikka sillä siivetetyllä k**vällä ;) :D

Jessus, en ymmärtänyt keskustelevani keskenkasvuisen kanssa...

Enkä kyllä viitsisi käyttää vedettävää tykistöä raahavasta ja valtaosin pyörävaunuilla liikkuvasta joukosta nimitystä mekanisoitu prikaati. Moottoroitu prikaati kuvaisi puljua paremmin. Mutta taisi se suurin kipukynnyskin löytyneen tuosta lauseesta. Tosi ikävää että teillä ei ole mustia baretteja, mutta ehkä ne joku päivä voidaan teillekin antaa, jahka opitte aselajien yhteistoiminnan ja että hyökkäystaistelussa kellosta pitää katsoa minuuttiviisaria, ei kalenteritoimintoa. Parhaat suoritukset näini Trombissa, kun kärkipataljoonan vaihtoon meni kaksi tuntia ja metrin syvyisen puron ylitykseen meni kolme tuntia. Ei ihan salamasotaa....

Ja ei Aave-Bemari pelannut aina sääntöjen mukaan? Voi kyynel. Sodassahan se vihollinen aina toimii reilusti eikä poikkea ohjesääntöratkaisuista.
 
Jessus, en ymmärtänyt keskustelevani keskenkasvuisen kanssa...

Enkä kyllä viitsisi käyttää vedettävää tykistöä raahavasta ja valtaosin pyörävaunuilla liikkuvasta joukosta nimitystä mekanisoitu prikaati. Moottoroitu prikaati kuvaisi puljua paremmin. Mutta taisi se suurin kipukynnyskin löytyneen tuosta lauseesta. Tosi ikävää että teillä ei ole mustia baretteja, mutta ehkä ne joku päivä voidaan teillekin antaa, jahka opitte aselajien yhteistoiminnan ja että hyökkäystaistelussa kellosta pitää katsoa minuuttiviisaria, ei kalenteritoimintoa. Parhaat suoritukset näini Trombissa, kun kärkipataljoonan vaihtoon meni kaksi tuntia ja metrin syvyisen puron ylitykseen meni kolme tuntia. Ei ihan salamasotaa....

Ja ei Aave-Bemari pelannut aina sääntöjen mukaan? Voi kyynel. Sodassahan se vihollinen aina toimii reilusti eikä poikkea ohjesääntöratkaisuista.
Näemmä siis osui ja upposi. Patahattujen lämmittäminen ei mene koskaan hukkaan...aina saa hyvää huvia!
 
Molemmille, ampujalle ja johtajalle tulee oma lämppäri.

En enää muista tarkalleen miten ampujan ja johtajan aseen/vakaimen käyttö oli toteutettu, mutta eikös se niin mennyt että johtajalla on oma tähtäin jota käytetään mm. ilma-ammuntaan (ja hän ottaa pääseen tarvittaessa "napilla" käyttöönsä) -> mutta oliko se vakautettu erikseen, ei kait sentään? Johtajan tähtäimeen lienee siis vaan lisätty lämpökamera, mutta millaiset eväät sillä on tähystää silloin kun ampuja kontrolloi pääasetta+vakainta?

Lopuksi totean että jos tämä projekti saadaan onnistuneesti toteutettua, niin suosittelen vakavasti tutkimaan voidaanko samoilla lämpökameroilla korvata myös Leopard 2A4 vanhat lämpökamerat ja toteuttamaan siten myös sopivaan määrään niistä halpa kotimainen kevyt modernisointi!
 
Näemmä siis osui ja upposi. Patahattujen lämmittäminen ei mene koskaan hukkaan...aina saa hyvää huvia!

Niinpä. Jos keskittyisitte joskus "patahattujen lämmittämisen" sijasta vaikka kouluttamiseen, voitaisiin nähdä vaika sellainen ihme kuin karjalaisten siltavaunukouluttaja joka osaa nostaa pakan maasta kuljetusalustalle (ihan perusjuttu ko kalustolle) tai CV-miehistö joka on ajanut siltavaunusta ylitse ihan kotivaruskunnassa, ei vasta kun patahatut laittaa sillan heille pitkäksi Niinisalossa. No, ehkäpä sen takia pääkoulutuskalustonne onkin nyt mönkijät....

Tämän tasoinen keskustelu on kyllä ihan p....kaa. Mieluummin puhuisi niin kuin ammattimies toiselle eikä vajoaisi vaippaikäisen tasolle.
 
En enää muista tarkalleen miten ampujan ja johtajan aseen/vakaimen käyttö oli toteutettu, mutta eikös se niin mennyt että johtajalla on oma tähtäin jota käytetään mm. ilma-ammuntaan (ja hän ottaa pääseen tarvittaessa "napilla" käyttöönsä) -> mutta oliko se vakautettu erikseen, ei kait sentään? Johtajan tähtäimeen lienee siis vaan lisätty lämpökamera, mutta millaiset eväät sillä on tähystää silloin kun ampuja kontrolloi pääasetta+vakainta?

Lopuksi totean että jos tämä projekti saadaan onnistuneesti toteutettua, niin suosittelen vakavasti tutkimaan voidaanko samoilla lämpökameroilla korvata myös Leopard 2A4 vanhat lämpökamerat ja toteuttamaan siten myös sopivaan määrään niistä halpa kotimainen kevyt modernisointi!

En tiedä teknisiä ykistyiskohtia siitä miten johtajan lämpökamera bemariin tullaan asentamaan. Sen suorituskyky on kuitenkin merkittävä, parempi lämpökamera kuin CV:ssä. LEO 2A4:t kaipaisivat tosiaan uudet lämpökamerat. Valmiita settejä on maailmalla tarjolla ja itseasiassa uudet lämpökamerat voitaisiin vaihtaa parissa tunnissa vaikka Panssarikorjaamolla, ei edellytä teollista asennusta.
 
En tiedä teknisiä ykistyiskohtia siitä miten johtajan lämpökamera bemariin tullaan asentamaan. Sen suorituskyky on kuitenkin merkittävä, parempi lämpökamera kuin CV:ssä. LEO 2A4:t kaipaisivat tosiaan uudet lämpökamerat. Valmiita settejä on maailmalla tarjolla ja itseasiassa uudet lämpökamerat voitaisiin vaihtaa parissa tunnissa vaikka Panssarikorjaamolla, ei edellytä teollista asennusta.

Toisaalta, jos resurseja olisi enemmän, niin voisi samalla hoidella sen tähtäimen syvennyksen.
 
Niinpä. Jos keskittyisitte joskus "patahattujen lämmittämisen" sijasta vaikka kouluttamiseen, voitaisiin nähdä vaika sellainen ihme kuin karjalaisten siltavaunukouluttaja joka osaa nostaa pakan maasta kuljetusalustalle (ihan perusjuttu ko kalustolle) tai CV-miehistö joka on ajanut siltavaunusta ylitse ihan kotivaruskunnassa, ei vasta kun patahatut laittaa sillan heille pitkäksi Niinisalossa. No, ehkäpä sen takia pääkoulutuskalustonne onkin nyt mönkijät....
Kukas se kissanhännän nostaa jollei kissa itse. Hyvä että te tuotatte täydellisiä joukkoja. On erittäin tärkeätä että toinen varuskunta ja heidän tuottamansa joukko on toista parempi: sillä saadaan varmuus siitä, että ei tarvitse itse kehittyä kun voi olla tyytyväinen kuinka hyvä on itse. Terve kilpailu ja yhteistoiminta joukkojen välillä yli joukko-osasto rajojen tulee estää. Muuton oma kilpi ei ole kiiltävin. Toisen silmäkuopasta ponnistaminen takaa myös sen, että itse näyttää parhaalta.

Tämän tasoinen keskustelu on kyllä ihan p....kaa. Mieluummin puhuisi niin kuin ammattimies toiselle eikä vajoaisi vaippaikäisen tasolle.
Noh itsehän aloitit...Niin ja ammattimies ei ottaisi varmaankaan esille asioita jotka on turvaluokiteltu kuten esimerkiksi tapahtumat Trombissa tai ottaisi esille tietämiään faktoja tai "faktoja" joukkotuotantotehtävistä...
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä teknisiä ykistyiskohtia siitä miten johtajan lämpökamera bemariin tullaan asentamaan.
Jäin vain miettimään miten se tähystäminen edes päivällä on nykyään johtajalle järjestetty jos/kun vakain tottelee/seuraa ampujaa, niin miten johtaja tähystää liikkeessä muihin suuntiin? Ilman vakaajaa? Todennäköisesti kun tässä projektissa vain lisätään lämpökamerat nykyisiin tähtäimiin/niiden tilalle jotta hinta pysyy maltillisena.

Leopardin A4:ssa on muistaakseni oma itsenäisesti vakautettu johtajan tähystin/tähtäin, mutta siinä ei ole lämpökameraa.
Mites CV90FIN:ssä oli tämä homma?

Sen suorituskyky on kuitenkin merkittävä, parempi lämpökamera kuin CV:ssä.

Luonnollisesti kun kamerat menevät jatkuvasti teknisesti eteenpäin.

LEO 2A4:t kaipaisivat tosiaan uudet lämpökamerat. Valmiita settejä on maailmalla tarjolla ja itseasiassa uudet lämpökamerat voitaisiin vaihtaa parissa tunnissa vaikka Panssarikorjaamolla, ei edellytä teollista asennusta.

Se voi kyllä olla että valmis paketti olisi halvempi kun ne tosiaan pultataan tässä tapauksessa suoraan vanhojen tilalle, mutta jos Bemareiden kamerat saa helposti samoihin kiinnikkeisiin niin plussaahan se aina olisi!
 
Leopardin A4:ssa on muistaakseni oma itsenäisesti vakautettu johtajan tähystin/tähtäin, mutta siinä ei ole lämpökameraa.
Mites CV90FIN:ssä oli tämä homma?
Leon osalta oikein. CV9030:ssä ei ole johtajalla omaa lämpökameraa vaan johtaja, ampuja tai ajaja voivat kaikki käyttää ampujan lämpökameran, tykkikameran tai valonvahvistinkameran kuvaa omien tähtäimiensä lisäksi.
Luonnollisesti kun kamerat menevät jatkuvasti teknisesti eteenpäin.
Oikein. CV:n kamera uusittaneen MLU:ssa.
Se voi kyllä olla että valmis paketti olisi halvempi kun ne tosiaan pultataan tässä tapauksessa suoraan vanhojen tilalle, mutta jos Bemareiden kamerat saa helposti samoihin kiinnikkeisiin niin plussaahan se aina olisi!
BMP tyyppiset kamerat integrointeineen olisivat varmasti kalliimpi vaihtoehto kun markkinoilta suoraan hyllystä saatava moderni Leo2A4:ään suoraan istuva kamera. Pitää muista että Leo 2A6:n hankinta oli vaihtoehto Leo2A4:n modernisoinnille. Rahaa ei riitä molempiin.
 
. Valmiita settejä on maailmalla tarjolla ja itseasiassa uudet lämpökamerat voitaisiin vaihtaa parissa tunnissa vaikka Panssarikorjaamolla, ei edellytä teollista asennusta.
Totta. Tosin Panssarikorjaamokin on osa puolustusvälineteollisuutta 1.1.2015 alkaen...
 
Kukas se kissanhännän nostaa jollei kissa itse. Hyvä että te tuotatte täydellisiä joukkoja. On erittäin tärkeätä että toinen varuskunta ja heidän tuottamansa joukko on toista parempi: sillä saadaan varmuus siitä, että ei tarvitse itse kehittyä kun voi olla tyytyväinen kuinka hyvä on itse. Tervekilpailu ja yhteistoimintatoiminta joukkojen välillä yli joukko-osasto rajojen tulee estää. Muuton oma kilpi ei ole kiiltävin. Toisen silmäkuopasta ponnistaminen takaa myös sen, että itse näyttää parhaalta.


Noh itsehän aloitit...Niin ja ammattimies ei ottaisi varmaankaan esille asioita jotka on turvaluokiteltu kuten esimerkiksi tapahtumat Trombissa tai ottaisi esille tietämiään faktoja tai "faktoja" joukkotuotantotehtävistä...

Eikun ihan oikeasti. Oletko aloittanut perjantain kalsarikännin vähän etuajassa? Vuodatuksestasi päätellen taisin osua kipeään paikkaan.

En ole koskaan väittänyt että PSPR kouluttaisi täydelllisiä joukkoja, mutta tietyt asiat siellä osataan tehdä paremmin kuin muualla. Tietyissä asioissa on opiksi opittavaa. Olen mm aina sanonut että jalkaväkitaistelussa KARPR on parempi ja kannattaa ottaa mallia. Panssarijääkärikomppaniat yleensä osaavat asiansa hyvin, mutta kun aselajien yhteistoiminta ei oikein pelaa, ei pataljoona oikein toimi.

Tervehenkinen kilpailu on aina toivottavaa mutta sen pitää lähteä aidosta toisen kunnioittamisesta, ei nimittelimisestä ja v---tuilusta.

Äläkä viitsi alkaa turvaluokitelluista asioista. Trombissa vain noin 2000 varusmiestä oli todistamassa mainitsemiani tapahtumia, joissa ei ole mitään salaista. Ja jos jokainen mokailu julistetan salaiseksi, mitenkäs siinä sitten toimintaa kehitetään? Vapaiden kaksipuolisten taistelu- ja sotaharjoitusten idea on nimenomaan asioiden avoin käsittely ja analysointi ja niistä opiksi ottaminen ja tiedon laaja levittäminen. Yksikkö- ja pataljoonatason taistelutekniikassa ja taktiikassa ei ole mitään salaista. Isommat johtopäätökset sotilaslalueen tai prikaatin toiminnasta onkin sitten jo toinen asia.

Ja KARPR:n joukkotuototehtävät? Et ole sattunut huomaamaan että joukko-osastolehtenne ja kotisivunne kertovat asioista paljon yksityiskohtaisemmin kuin meikäläinen.
 
Back
Top