Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
PV on tällä hetkellä sitoutumassa G-sarjalaisiin, kunhan niitä vain saa.
No sittenhän tuo olisi sopiva ottaa tuotantoon, jos tilausta olisi tarpeeksi, Sisu GTP on kuitenkin jo raskaaman sortin ajoneuvo.

Tietysti jonkinlainen drone linjan vois suunnitella ja testata sopivan kokoisella sarjalla Ukrainen ja Suomen joukoille.
 
No sittenhän tuo olisi sopiva ottaa tuotantoon, jos tilausta olisi tarpeeksi, Sisu GTP on kuitenkin jo raskaaman sortin ajoneuvo.

Tietysti jonkinlainen drone linjan vois suunnitella ja testata sopivan kokoisella sarjalla Ukrainen ja Suomen joukoille.
Siellä on valtavat hallit joita voi muokata melkein mihin tahansa kokoonpanotoimintaan. Ei siis tarvitse ajatella asiaa ahtaasti.
 
PV on tällä hetkellä sitoutumassa G-sarjalaisiin, kunhan niitä vain saa.

OK, eli G-sarjaa tulossa. Uskotaan ja loogista tämän suhteen.

Sinällään mahdollista ja olisi ihan toivottavaakin. Mersuhan ei ole koskaan G-sarjaa rakentanut vaan on aina tehty alihankkijalla Itävallassa. Edelleenkin kaikki G:t tulevat Grazista.

Mutta mutta.. Jos yhteistyö Mersun kanssa ja G-sarjan rakentaminen olisi ollut tähtäimessä niin miksi kiinalaiset sitten olisi pitänyt ostaa ulos autotehtaasta?

Mercedes-Benz AG:n kaksi suurinta omistajaa ovat kiinalaisia. :)

Kiinalainen BAIC omistaa 9,98 % ja niin ikään kiinalainen Li Shufu 9,69 % firman osakkeista.


Kyllä tässä nyt jotain muuta tai G:n lisäksi on suunnitteilla.


Muok: sisälsi virheen BAIC osalta.

Mutta Skärdiksellä on hyvät pointit. Ostettiinko kiinalaiset ulos G-Mersun takia? Ehkä.

Tehdasoston kautta valtio saa suoran kontrollin tehtaaseen, tuotannon katteen ja mahdolliset voitot takaisin osinkona, koska käytännössä PV:n G-Mersut tullaan valmistamaan valtio-omisteisessa yhtiössä, eikä siitä valu penniäkään kiinalaisille. Vaikka mitään uutta ajoneuvoa ei olisi juuri nyt tulossakaan, tuotanto voi tulevaisuudessa skaalautua muihin puolustussektorin malleihin ilman kiinalaisia häiriötekijöitä ja katteiden välistävetäjiä.

Uudenkaupungin valmistusvolyymi on oikeasti merkittävä huoltovarmuusnäkökulmasta katsottuna. G-Mersua voi alkaa tulla aika rivakkaan, eikä tarvitse odottaa vuoteen 2032.
Uudenkaupungin autotehtaan ennätysvuosi oli 2019, jolloin valmistui uusi tuotantoennätys, 114 000 autoa
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai niitä G-sarjalaisia voi ilman saksalaisia valmistaa. Se on kuitenkin Mersu. 😉

No ei, mutta arvoketjussa Valmetin osuus lopsahtaisi valtiolle "ilmaiseksi".

Aivan varmasti PV kääntyy G-Mersun suuntaan jos se Uuteenkaupunkiin saadaan tai on jo neuvoteltu korvaamaan 2026 loppuvia Mersun tuotantosopimuksia.

Aivan turha lähteä G Mersua rummuttamaan kun ei perustu mihinkään.

Patria lienee parempi arvaus tai miksei Sisu.

No yhtä hyvin voi sanoa, että turha on Patriaa tai Sisua rummuttaa kun ei tiedetä taipuuko Uudenkaupungin nykyiset tuotantolinjat niin raskaisiin ajoneuvoihin. Ei Valmetin avaus puolustussektorille välttämättä jää yhteen malliin vaan mahdollisuuksia on monia. Sisu ja Patria toivottavasti ovat kuvassa mukana, mutta se voi vaatia aikaa vieviä investointeja.

G-Mersun militääriversion poissulkemiselle en nää mitään perusteita jos muu tuotanto loppuu tai vähenee. Saksalla on jo nyt hinku 5600 G-mersuun vuoteen 2032 mennessä, toimitusaika aneemiset 2 ajoneuvoa per päivä. Mersu voisi vuolla rahaa sotakaluston sarjatuotannolla.

Nykyisin G:t tehdään Itävallassa Grazissa käsin, ilman robotteja. Nykyisellä Euroopan aseistautumistarpeella ja tilauskirjojen toivottamalla pituudella Itävaltalaisten käsin hitsaamat G:t ehtivät mukaan ehkä neljänteen maailmansotaan. Puhumattakaan kustannuksista. Käsityö on ehkä 250k luksus-maasturin ostajille arvo sinänsä, mutta armeijat ottavat varmasti militääri G:nsä robottihitsattuna heti nyt, varsinkin jos saa kolme kahden hinnalla.

Uudenkaupungin tuotannosta vientiin menee valtaosa joka tapauksessa. Suomen ostomäärillä ei mitään sarjatuotantolinjastoa tai autotehdasta ruokita.

Kauppalehden päivän pääkirjoituksesta poimittua:

Euroopan autoteollisuuden kompurointi iskee nyt täysillä Uudessakaupungissa pääpaikkaansa pitävään Valmet Automotiven autotehtaaseen.

Petteri Orpon (kok) hallitus päätti käyttää noin 120 miljoonaa euroa pääomaa taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneen Valmet Automotiven pelastamiseen.

Järjestelyt ovat todella tarpeen. Valmet Automotive -konsernin liikevaihto pysyi viime vuonna vielä kohtuullisena 511 miljoonassa eurossa, mutta nettotulos romahti 10 vuoden surkeimpiin lukuihin –83 miljoonaan euroon. Samalla konsernin omavaraisuus valahti miinukselle ja velkaantumisaste nousi tappiin.

Edessä häämötti jopa autotehtaan autonvalmistuksen alasajo, sillä Mercedes-Benzin kanssa tehdyt asiakassopimukset päättyvät ensi marraskuussa. Tilintarkastajat puuttuivatkin asiaan tilinpäätöksessä huomauttamalla ”toiminnan jatkuvuuteen liittyvästä olennaisesta epävarmuudesta”.

Valmet Automotiven pelastamisessa näkyy nyt selvästi maailman ja Euroopan geopoliittinen tilanne. Uudenkaupungin autotehtaalla on erinomainen maine joustavana autonvalmistajana, jonka kokoonpanolinjoja pystytään nopeasti muokkaamaan erilaisten kulkuvälineiden tarpeisiin.

Suomessa valtio ei tätä osaamista halunnut heittää hukkaan. Valmet Automotiven toimitusjohtaja Pasi Rannus puhui jo viime keväänä puolustussektorin tuomista mahdollisuuksista.
 
Veikkaan, että se plootu mistä Sisu ja 6x6 kasataan ei hirveästi Valmetin nykyisille tuotantovälineille taivu.

Olen ollut pajassa jossa on taivuteltu Hardoxia ja koko halli raikaa siinä vaiheessa.

Suurlujuusohutpelteihin erikoistuneissa laitteissa ja hitsauksissa (laser + vastus) voi olla vaikeuksia adaptoitua.

Sitten taas jos alihankkijat menevät vaihtoon, niin kuinka paljon Valmet kilpailee Patrian ja Sisun kanssa samasta kapasiteetista?

Ja jos omaa lähdetään hankkimaan, niin järeät prässit yms maksavat 2 milj ylöspäin kipale.

Siksi komppaisin @Mikfin70 että G-mersu lienee parempi valinta. Vaikka sitten panssaroituna, kun sen voi 80-90 % kasata kuten normi G-märsyn.
 
Autotehdas luo väärän mielikuvan. Kokoonpanolinjastoja kai nuo ovat. Alihankkijoita ties miten paljon ja osat pitkin maailmaa. Henry Fordin ajoista on tultu himpun eteenpäin.

Lounais Suomessa kehittyy puolustusalalle näköjään monenlaista. Hyvä juttu. Puolustusmäärärahoitus ei valu kokonaan ulkoa ostoihin.
 
Autotehdas luo väärän mielikuvan. Kokoonpanolinjastoja kai nuo ovat. Alihankkijoita ties miten paljon ja osat pitkin maailmaa. Henry Fordin ajoista on tultu himpun eteenpäin.

Lounais Suomessa kehittyy puolustusalalle näköjään monenlaista. Hyvä juttu. Puolustusmäärärahoitus ei valu kokonaan ulkoa ostoihin.
No, jos Valmet saisi opetettua suomalaiselle puolustusteollisuudelle mikä on sarjatuotanto, sekin olisi kova. Tähän mennessä suomalaiset ovat tuntuneet olevan vähän sillä saksalaisella toisen maailmansodan tavalla toimineita, käsityöllä pari vaunua vuodessa.
 
Back
Top