Ottaen huomioon Suomen hyvin rajalliset puolustusmäärärahat, vaihtoehdot eivät ole CV tai Pasi, vaan vaihtoehdot ovat joko 8 miestä CV:ssä ja 72 miestä Toyota Hiacen kyydissä...tai 80 miestä Pasin kyydissä. Onhan se varmaan teoriassa kivampi omalta kannalta, jos satut kuulumaan niihin 8 sotilaaseen jotka sinne CV:hen pääsevät, mutta paskempi juttu jos kuulut niihin 72 sotilaaseen, jotka kulkevat Toyota Hiacella. Siellä suurinosa porukasta kulkee, koska rahat on tuhlattu CV:hen.
MIKÄ KUMMA TUON FAKTAN YMMÄRTÄMISESSÄ ON NIIN VAIKEAA?`
Ei kai tässä kukaan kiistäkkään että sillä Hiacella siirtyminen taisteluun ei ole välttämättä kauhean kivaa.
Mutta en lähtisi Etelä-Suomen aukeilla pysäyttämään Hiacella Kymijoen ylittänyttä keltaisten mekanisoitua kärkeä. En edes sivusta koukaten.
Kyllä siihen hommaan on hyvä olla jokunen rynnäkkövaunu.
Totta rynnäkkövaunu ei pärjää taistelupanssarivaunulle. Mutta jos ja kun suomalainen mekanisoitutaisteluosasto kokeilee pysäyttää sen keltaisen kärjen, niin ne Leoparditkin on mukana. Ne harventaa niitä vastustajan panssarivaunuja pois. Ja aiheuttavat sen tilanteen että T-80/T-72BM/tms vaunun johtajia ei kiinnosta ensimmäiseksi ampua niitä BMP-2Fin vaunuja.
Jolloin BMP-2Fin vaunuilla on helpompi räimiä kasaan vastustajan rynnäkkövaunuja jne. Ja ilman panssarikoulutusta voisin uskoa että nuo vaunut tekisivät sen vihollisen rynnäkkövaunujen tuhoamisen paremmin kuin 10 kpl. Paseja, tai jopa 10 kpl. Paseja plus niistä jalkautunut miehistö kess12seineen.
Puhumattakaan jos läpimurtautunut vihollinen pitäisi saaha kiinni hiihtäen ja kessit selässä