Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ottaen huomioon Suomen hyvin rajalliset puolustusmäärärahat, vaihtoehdot eivät ole CV tai Pasi, vaan vaihtoehdot ovat joko 8 miestä CV:ssä ja 72 miestä Toyota Hiacen kyydissä...tai 80 miestä Pasin kyydissä. Onhan se varmaan teoriassa kivampi omalta kannalta, jos satut kuulumaan niihin 8 sotilaaseen jotka sinne CV:hen pääsevät, mutta paskempi juttu jos kuulut niihin 72 sotilaaseen, jotka kulkevat Toyota Hiacella. Siellä suurinosa porukasta kulkee, koska rahat on tuhlattu CV:hen.

MIKÄ KUMMA TUON FAKTAN YMMÄRTÄMISESSÄ ON NIIN VAIKEAA?`


Ei kai tässä kukaan kiistäkkään että sillä Hiacella siirtyminen taisteluun ei ole välttämättä kauhean kivaa.

Mutta en lähtisi Etelä-Suomen aukeilla pysäyttämään Hiacella Kymijoen ylittänyttä keltaisten mekanisoitua kärkeä. En edes sivusta koukaten.

Kyllä siihen hommaan on hyvä olla jokunen rynnäkkövaunu.

Totta rynnäkkövaunu ei pärjää taistelupanssarivaunulle. Mutta jos ja kun suomalainen mekanisoitutaisteluosasto kokeilee pysäyttää sen keltaisen kärjen, niin ne Leoparditkin on mukana. Ne harventaa niitä vastustajan panssarivaunuja pois. Ja aiheuttavat sen tilanteen että T-80/T-72BM/tms vaunun johtajia ei kiinnosta ensimmäiseksi ampua niitä BMP-2Fin vaunuja.

Jolloin BMP-2Fin vaunuilla on helpompi räimiä kasaan vastustajan rynnäkkövaunuja jne. Ja ilman panssarikoulutusta voisin uskoa että nuo vaunut tekisivät sen vihollisen rynnäkkövaunujen tuhoamisen paremmin kuin 10 kpl. Paseja, tai jopa 10 kpl. Paseja plus niistä jalkautunut miehistö kess12seineen.

Puhumattakaan jos läpimurtautunut vihollinen pitäisi saaha kiinni hiihtäen ja kessit selässä
 
@JOKO

Ei aseistuksen poisto ole mikään ratkaisu tuohon. Päin vastoin, aseistus suojelee vaunua ympäristön uhilta.

Jos selviytymiskykyyn ei olla tyytyväisiä, silloin tulisi parantaa sitä esimerkiksi sijoittamalla polttoainetankit vaunun sisimmän kuoren ulkopuolelle ja erottamalla ammustila matkustamosta esim. miehittämätöntä tornia käyttäen.
 
@hessukessu

Veikkaanpa, ettet hanki kymmentä Pasia yhden CV9030:n hinnalla. Oliko se XA-203:n hinta lähempänä miljoonaa kuin puolta miljoonaa euroa tuotannon loppuvaiheessa? Miljoonakin voi olla optimistinen arvio, jos otetaan AMV:n hinnasta osviittaa.

Mitäköhän CV90 maksaa, 4-5 miljoonaa euroa kappaleelta? Tuskin neljää Pasia enempää tuolla saa, ehkä vain kolme.

Paseja taas ei voi käyttää samoihin manöövereihin kuin rynnäkköpanssarivaunuja. Onko tuo Pasi-diili nyt sitten niin hyvä? Ei konetykkiä, heikompi maastoliikkuvuus ja ajoneuvojen määrän vuoksi helpommin havaittava ja vaikeammin huolettava joukko.

Siitä voi kyllä keskustella, että pitäisikö alueellisten joukkojen varustus hoitaa säälliselle tasolle ennen operatiivisen joukkojen mekanisointia jadda jadda. Ne eivät kuitenkaan pysty kaikilla osa-alueilla samaan kuin mekanisoidut joukot.
 
@hessukessu

Veikkaanpa, ettet hanki kymmentä Pasia yhden CV9030:n hinnalla. Oliko se XA-203:n hinta lähempänä miljoonaa kuin puolta miljoonaa euroa tuotannon loppuvaiheessa? Miljoonakin voi olla optimistinen arvio, jos otetaan AMV:n hinnasta osviittaa.

Mitäköhän CV90 maksaa, 4-5 miljoonaa euroa kappaleelta? Tuskin neljää Pasia enempää tuolla saa, ehkä vain kolme.

Paseja taas ei voi käyttää samoihin manöövereihin kuin rynnäkköpanssarivaunuja. Onko tuo Pasi-diili nyt sitten niin hyvä? Ei konetykkiä, heikompi maastoliikkuvuus ja ajoneuvojen määrän vuoksi helpommin havaittava ja vaikeammin huolettava joukko.

Siitä voi kyllä keskustella, että pitäisikö alueellisten joukkojen varustus hoitaa säälliselle tasolle ennen operatiivisen joukkojen mekanisointia jadda jadda. Ne eivät kuitenkaan pysty kaikilla osa-alueilla samaan kuin mekanisoidut joukot.

Ite olen joskus väläytellyt mielessäni ajatusta XA-214 sarjasta. Tosin silloin olen muistellut edellisen sarjan vaunujen hinnaksi sen 300 000 e/kpl ja määräksi sen 300 vaunua..
 
Ite olen joskus väläytellyt mielessäni ajatusta XA-214 sarjasta. Tosin silloin olen muistellut edellisen sarjan vaunujen hinnaksi sen 300 000 e/kpl ja määräksi sen 300 vaunua..

Voit olla täysin varma, ettet saa Patrialta uutta Pasia tuolla hintaa. Takana on muun muassa inflaatioksi kutsuttu ilmiö.

P.S. Army Guide -sivustolta voi katsoa vaikka kiinalaisten "Pasien" kauppahintoja ja suhteuttaa sitten päälle suomalaisen työn hintaan.
 
Voit olla täysin varma, ettet saa Patrialta uutta Pasia tuolla hintaa. Takana on muun muassa inflaatioksi kutsuttu ilmiö.

P.S. Army Guide -sivustolta voi katsoa vaikka kiinalaisten "Pasien" kauppahintoja ja suhteuttaa sitten päälle suomalaisen työn hintaan.

Joo en varmasti saakkaan.

Muistelin vain mitä kyseinen vaunu on maksanut 15 vuotta sitten
 
Joo en varmasti saakkaan.

Muistelin vain mitä kyseinen vaunu on maksanut 15 vuotta sitten

Muistatko lähdettä? Joku muistelmateos, jossa kerrottu hinta perustuu johonkin 1980-luvulla tehtyyn tilaukseen? Aika vaikealta tuntuu uskoa sekin, että vuoden 1999 (tai niillä main) hinta olisi ollut euroissa vain noin vähän.
 
Muistatko lähdettä? Joku muistelmateos, jossa kerrottu hinta perustuu johonkin 1980-luvulla tehtyyn tilaukseen? Aika vaikealta tuntuu uskoa sekin, että vuoden 1999 (tai niillä main) hinta olisi ollut euroissa vain noin vähän.

Tiedotteet 1999

05.12.2001 17:09
6.7.1999 Puolustusvoimien hankintoja
Puolustusministeriö on oikeuttanut puolustusvoimat tilaamaan 48 kappaletta XA-203 panssaroitua miehistön kuljetusajoneuvoja Patria Vehicles Oy:ltä.

Pasit tulevat Porin valmiusprikaatin käyttöön ja toimitukset ajoittuvat pääosin vuodelle 2000. Hankinnan viimeiset Pasit toimitetaan puolustusvoimille 31.12.2001 mennessä.

Uusi XA-203 Pasi on suunniteltu vastamaan uusia kansainvälisiä tehtäviä siten, että sen suojaominaisuuksia on kehitetty mm. ballistisen- ja miinasuojauksen osalta.

Hankinnan hinta on noin 200 miljoonaa markkaa. Hankintahinta sisältää ajoneuvojen lisäksi tykkitornit, pimeännäkölaitteet, dokumentoinnin, varaosasarjat ja koulutuksen.

Hankinnalla on merkittävä työllistävä vaikutus Hämeenlinnan tehtaalla.

http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet/1999/6.7.1999_puolustusvoimien_hankintoja.825.news


Tekstikoko A A
Ruotsi maksoi
Pasista 3000 euroa
kuukaudessa

Kotimaa | Turun Sanomat 27.11.2004 03:02 | 0
KARI VAINIO


Yhden tällaisen perus-Pasin hankintahinta oli 1980-luvulla noin miljoona markkaa eli vajaat 170 000 euroa, vielä 1990-luvullakin toisen sukupolven XA-185:n hinta oli 1,4 miljoonaa markkaa eli 235 000 euroa. Kahdenkymmenenviiden XA-180-Pasin osto on maksanut Suomelle siis noin 4,2 miljoonaa euroa.


Uusi kolmannen sukupolven XA-200 -sarjan Pasi on hinnaltaan jo kolminkertainen vanhoihin verrattuna. Patrian uusien AMV-vaunujen hinta on vielä uusista Paseistakin selkeästi korkeampi, mutta hinta riippuu myös paljon alustan päälle rakennettavasta tekniikasta. Paseja on ehditty Patrialla valmistaa yhteensä 1 200 kappaletta, joista 800 Suomelle, 200 Ruotsiin ja 200 muuhun vientiin

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074009801/Ruotsi+maksoiPasista+3000+euroakuukaudessa

Huom yllä oleva on referoitu

Joo ei mennyt ihan putkeen omakaan muisteluni. Olisinko sotkenut mielessäni Eestin kaupat.
 
Viimeksi muokattu:
Ottaen huomioon Suomen hyvin rajalliset puolustusmäärärahat, vaihtoehdot eivät ole CV tai Pasi, vaan vaihtoehdot ovat joko 8 miestä CV:ssä ja 72 miestä Toyota Hiacen kyydissä...tai 80 miestä Pasin kyydissä. Onhan se varmaan teoriassa kivampi omalta kannalta, jos satut kuulumaan niihin 8 sotilaaseen jotka sinne CV:hen pääsevät, mutta paskempi juttu jos kuulut niihin 72 sotilaaseen, jotka kulkevat Toyota Hiacella. Siellä suurinosa porukasta kulkee, koska rahat on tuhlattu CV:hen.

MIKÄ KUMMA TUON FAKTAN YMMÄRTÄMISESSÄ ON NIIN VAIKEAA?`
Ei mikään, kun kerrot miten hyökkäät Hiacella onnistuneesti mekanisoitua vihollista vastaan...
 
Puhdasta kuljetusvaunua olen ehdottanut aseistettujen vaunujen tilalle. Matkustajille välittömästi käyttöön tarkoitetut a-tarpeet tetsareihin ja muut a-tarvikkeet varsinaisen panssaroinnin ulkopuolelle kaappeihin.

Tuhoutuneen kaluston suuri määrä voi kertoa ahkerasta sotimisesta tai sitten se kertoo kaluston taipumuksesta tuhoutua hyvin herkästi. Itse epäilen vähän jälkimmäistä. Vaunujen sisällä olevien a-tarpeiden takia jälki on jatkuvasti tällaista:

0.jpg


Aina syttyy ja hyvin palaa.
Tämä taitaakin olla venäläisen kaluston erityisominaisuus. Kuvassahan käryää BMP, jossa osa polttoainesäiliöistä on vastustajaystävällisesti takaovissa. Ei ihme, jos takaovet käryävät hienosti saatuaan osuman. Toinen BMP-1:n klassinen kohta on ammuskaruselli, mahtaako tässä palaa juurikin ykkös-bemari? Ja T-sarjan vaunujen automaattilaturihan on ollut jo vuodesta 1991 klassikko paloherkkyydessään...
 
Ei mikään, kun kerrot miten hyökkäät Hiacella onnistuneesti mekanisoitua vihollista vastaan...
Kerro sinä, jos kannatat pienen määrän CV:tä hankintaa. Sinähän silloin kannatat sitä, että de facto suurinosa joukoistamme joutuu hyökkäämään Hiacella. Minä kannatan sitä, että joukoilla olisi paseja/mtlb/panssaroituja kuorma-autoja tms. jotta saataisiin sotilaat edes jonkinmoisen panssarin suojassa taistelukentän lähelle.
 
Eihän se ole joko-tai valinta. Meillä on sekä pieni määrä CV90:stä, että isompi määrä panssaroituja miehistönkuljetusvaunuja. En oikein ymmärrä miksei molemmille olisi armeijassa tilaa. Eihän kukaan ole esittänyt että kannattaisi hankkia pelkästään kalliita (ja sitä myötä vähälukuisia) rynnäkkövaunuja...
 
Videopätkä uusitusta Pasista Hesarin verkkosivuilla.

Maavoimien tarkastaja sanoo videolla että oleellisinta on miinasuojan parantaminen; minä väitän, että paljon tärkeämpää on se että vaunuun saatiin kunnon radio.

http://www.hs.fi/hstv/uutiset/Tässä tulee uusittu Pasi/v1415338851219
Molempi parempi mutta olet oikeassa. Kaikki lisäsys/päivitys jota tulee johtamisen ja tilannetiedon helpottamiseen on tervetullutta ja nostaa vaunun taistelutehoa ja taistelusta selviämistä.
 
Maavoimien tarkastaja sanoo...
Puolustushaaroilla eli Maa-, Meri- ja Ilmavoimilla on komentajat, esim. Maavoimien komentaja. Puolustushaarojen komentajat johtavat puolustusharaansa ja ovat tyypillisesti kenraalimajureita tai kenraaliluutnantteja.

Aselajeilla eli Jalkaväellä, Tykistöllä, Viestillä, Pioneereilla, Ilmatorjunnalla sekä Huollolla on tarkastajat, esim. Jalkaväentarkastaja. Johtavat aselajiaan toimialateitse pääpainonaan aselajin kehittäminen ja aselajin joukkotuotanto. Tyypillisesti everstejä.
 
Ei mikään, kun kerrot miten hyökkäät Hiacella onnistuneesti mekanisoitua vihollista vastaan...

Sivuovet auki ja vaihdin sarjatulelle, sinkomiehelle kattoluukku? Tulee lyhyehkö kohtaamistaistelu kakkosbemarin kanssa...
 
Puolustushaaroilla eli Maa-, Meri- ja Ilmavoimilla on komentajat, esim. Maavoimien komentaja. Puolustushaarojen komentajat johtavat puolustusharaansa ja ovat tyypillisesti kenraalimajureita tai kenraaliluutnantteja.

Aselajeilla eli Jalkaväellä, Tykistöllä, Viestillä, Pioneereilla, Ilmatorjunnalla sekä Huollolla on tarkastajat, esim. Jalkaväentarkastaja. Johtavat aselajiaan toimialateitse pääpainonaan aselajin kehittäminen ja aselajin joukkotuotanto. Tyypillisesti everstejä.

Tiedetään.... Näppi- ja ajatushäiriö. Kiitän korjauksesta.
 
Eihän se ole joko-tai valinta. Meillä on sekä pieni määrä CV90:stä, että isompi määrä panssaroituja miehistönkuljetusvaunuja. En oikein ymmärrä miksei molemmille olisi armeijassa tilaa. Eihän kukaan ole esittänyt että kannattaisi hankkia pelkästään kalliita (ja sitä myötä vähälukuisia) rynnäkkövaunuja...

Pitää priorisoida resurssien ollessa rajallisia. Rynnäkkövaunut syövät paljon resursseja panssarivaunujen tapaan, mutta taisteluarvo on huomattavasti heikompi. Puhtaita kuljetusvaunuja voisi suurelta osin seisottaa varastossa rauhan aikana, jolloin resurssit säästyisivät suuremman panssarijoukon ylläpitämiseen.
 
Kerro sinä, jos kannatat pienen määrän CV:tä hankintaa. Sinähän silloin kannatat sitä, että de facto suurinosa joukoistamme joutuu hyökkäämään Hiacella. Minä kannatan sitä, että joukoilla olisi paseja/mtlb/panssaroituja kuorma-autoja tms. jotta saataisiin sotilaat edes jonkinmoisen panssarin suojassa taistelukentän lähelle.

Ite kun olen aina oppinut että näitä sotajoukkoja perustetaan erilaisiin tarkoituksiin. Ja niille hommataan erilaiset vehkeet.

Minun on hankala kuvitella että kainuulainen Prikaati 90 kokoonpanossa oleva jääkäripataljoona olisi paras mahdollinen torjumaan tekoillaan Kymijoen Kurskista läpi puskeneen mekanisoidun vastustajan.

Luulen että pataljoonan kaikki tekat olisi tuhottu kauan ennen sitä hetkeä kun tekojen miehistöt pääsevät edes yrittämään maalipinnan raapimista vastustajalta.
 
Pitää priorisoida resurssien ollessa rajallisia. Rynnäkkövaunut syövät paljon resursseja panssarivaunujen tapaan, mutta taisteluarvo on huomattavasti heikompi. Puhtaita kuljetusvaunuja voisi suurelta osin seisottaa varastossa rauhan aikana, jolloin resurssit säästyisivät suuremman panssarijoukon ylläpitämiseen.

Kun jalkaväen on välttämättä kuljettava taisteluvaunujen mukana eikä vain samalla suunnalla niin joku tst-vaunun alustalle tehty kuljetusvaunu olisi maallikon silmin taistelunkestävin ratkaisu. Jostain syystä tuollaisia ei maailmalla juuri harrasteta. Liekö syynä kustannukset vai mikä? Joku erittäin kevyesti panssaroitu kuljetusvaunu tyyliin MTLB ei tuohon hommaan myöskään käy. Keskustelussa taitaa lopulta ollakin lähinnä se pitääkö rynnäkkövaunut aseistaa vai pitäisikö olla vastaavalla tai vielä paremmalla suojalla varustettuja mutta aseistamattomia kuljetusvälineitä? Aseistuksen poisto mahdollistaisi hieman suuremman hankintamäärän samalla rahalla. Hiacet ja kuorma-autot eivät missään tapauksessa voi olla ratkaisuja panssarijalkaväen kohdalla. Mikähän olisi aseistamattoman Leo2-alustaosen kuljetusvaunun hinta suhteessa CV90-kalustoon?
 
Back
Top