Miehistön kuljetus

Näin jälkikäteen katsottuna moni tuon ajan hanke näyttää oudolta. Esimerkiksi nuo tykistön hankinnat, joissa oli tarkoitus hankkia myös vedettävää 152 mm kalustoa NL:sta, vaikka kotimaasta olisi saanut 155 mm kalustoa.
koko 80-luvun 155m tykistön hankkinnan kotimaasta nähnyt enemmän tai vähemmän Vammaksen viennin tukemisena.
152K89 edelleenkin kalustostamme pisimmälle kantava tykki peruskranaatilla ammuttaessa
Kysymys on liian monitahoinen näin yövastaukseen, mutta aloitetaan viimeisestä. 152K:n lyhin matka on 8000 m joka johtuu siitä että osapanoksia on ainoastaan kolme. Kyseessä on siten yksinomaan kauaskantoiseksi ylijohdon tykiksi suunniteltu ase kun taas meidän 155 K:t soveltuvat muihinkin tehtäviin. Siis vähän kuten tst- ja rynnäkköpanssarivaunut. Lopputulos tällaisessa kompromissitykissä ei tietenkään sitten ollut yhtä hyvä kuin vasiten tiettyyn tarkoitukseen suunnitellussa.

En mä pidä 1970 -luvun tykkiprojektia minään virheenä enkä silloisen Tampellan vienninedistämisenä. Jälkimmäiseen ei ollut mitään pyrkimystäkään Se pitää tietysti paikkansa että 155 H55 -kalustoa olisi saanut kolminkertaisen määrän suoraan tykkilukuna laskien. Mutta laskelmaan tulee ottaa mukaan myös sodanajan atarvikkeet, jotka itäkaupoissa ostettiin aina tykkien mukana. Länsimaista 155-kaliberia kuviteltiin saatavan kriisiaikana hankituksi ulkomailtakin.
 
Länsimaista 155-kaliberia kuviteltiin saatavan kriisiaikana hankituksi ulkomailtakin.

"Tämä on uusi tieto", sanoisi Kanerva. Mielenkiintoista, että jo tuohon aikaan oli kova luotto materiaaliapuun.
 
Hmm. Piti oikein katsoa otsikkoa kun luulin lukeneeni väärin. Ketjun aihe eli miehistön kuljetus ja 152/155mm tykit. Jaa-a. Ennustaako keskustelun viimeaikainen painopiste nyt sitä, että maakuntajoukkojen miehistöä kuljettaviin ajoneuvoihin integroidaan raskas epäreilu tulivoima? Vähän samaan tyyliin kuin kuvan Landkreuzerissa?
038C774D-BAD5-491F-9F66-5C3F6A82333C.jpeg
Vai olisiko niin, että nämä tykkijutut kuuluisivat sittenkin tuonne tykistöketjuun? ;)

Tässä kuljetetaan miehistöä ja rompettakin on mukana. En tiedä, käyttikö kukaan Rexonaa enkä väitä, että kuljetustapa olisi optimaalinen meidän olosuhteissamme. Tai muissakaan olosuhteissa.
DCD07FA6-B655-480E-838C-CEC429FD56CC.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Hmm. Piti oikein katsoa otsikkoa kun luulin lukeneeni väärin. Ketjun aihe eli miehistön kuljetus ja 152/155mm tykit. Jaa-a. Ennustaako keskustelun viimeaikainen painopiste nyt sitä, että maakuntajoukkojen miehistöä kuljettaviin ajoneuvoihin integroidaan raskas epäreilu tulivoima? Vähän samaan tyyliin kuin kuvan Landkreuzerissa?
Katso liite: 17658

Vai olisiko niin, että nämä tykkijutut kuuluisivat sittenkin tuonne tykistöketjuun? ;)

Tässä kuljetetaan miehistöä ja rompettakin on mukana. En tiedä, käyttikö kukaan Rexonaa enkä väitä, että kuljetustapa olisi optimaalinen meidän olosuhteissamme. Tai muissakaan olosuhteissa.
Katso liite: 17659
On muuten tuo "Custer" Toyota hyvä pääsemään, siis todella hyvä. Nimittäin hiekkamaa on pirullista liikkumisessa ajoneuvolla. Toyota kulkee melko hienosti pehmeyden keskellä ja joskus jopa paremmin, kuin meidän kalusto...
 
Varmaankin @Old Boy voi täydentää käsitystäni, mutta minä olen kyllä koko 80-luvun 155m tykistön hankkinnan kotimaasta nähnyt enemmän tai vähemmän Vammaksen viennin tukemisena. Susikasin tarinan kaikki tiedämmekin. Neuvostoperäisestä kalustosta on meillä pidetty ja onhan 152K89 edelleenkin kalustostamme pisimmälle kantava tykki peruskranaatilla ammuttaessa. Käsittääkseni erittäin hyvä tykki ja ainoa syy miksi tulee tulevaisuudessa poistumaan on rajallinen olemassa oleva ampumatarvikemäärä väärässä kaliperissa yhdistettynä tykkien pieneen kapalemäärään jolloin uudelleen putkittaminen ei kannata.
Mihin Vammas vei tykkejä 1980-luvulla ja mitä tykkejä? Varsinkin, kun tykkien valmistus siirtyi Tampellasta Vammakselle vasta vuonna 1991.
 
tykkien valmistus siirtyi Tampellasta Vammakselle vasta vuonna 1991
Kukas ne 400 Egyptiin toimitti? Ja miksi se loppui siihen? Oliko eduskunta mukana nostamassa puolustusmenojamme ja laskemassa omavaraisuutta (Onneksi Nammo hommaa on osattu junailla vahan paremmin, sittemmin)
 
Ja miksi se loppui siihen? Oliko eduskunta mukana nostamassa puolustusmenojamme ja laskemassa omavaraisuutta (Onneksi Nammo hommaa on osattu junailla vahan paremmin, sittemmin)

Historia tapahtui. Ympäri maailmaa, jos aseet olisi sellutuote niin sitä ei edes huomaisi, mutta kun ne eivät ole niin sille ei voi mitään. Maailmassa on hyvin rajallinen määrä valtiollisia ostajia.
 
Kukas ne 400 Egyptiin toimitti? Ja miksi se loppui siihen? Oliko eduskunta mukana nostamassa puolustusmenojamme ja laskemassa omavaraisuutta (Onneksi Nammo hommaa on osattu junailla vahan paremmin, sittemmin)
Egyptiin ei tietääkseni koskaan toimitettu 400:aa tykkiä. Ei lähellekään. Hanke lopahti lähtökuoppiinsa jo paljon ennen sarjavalmistuksen alkua, joka olisi tapahtunut Egyptissä paikallisin voimin. Tuota viittausta eduskuntaan ja omavaraisuuteen en ymmärrä.
 
Egyptiin ei tietääkseni koskaan toimitettu 400:aa tykkiä. Ei lähellekään. Hanke lopahti lähtökuoppiinsa jo paljon ennen sarjavalmistuksen alkua, joka olisi tapahtunut Egyptissä paikallisin voimin. Tuota viittausta eduskuntaan ja omavaraisuuteen en ymmärrä.

En minäkään ole kuullut kuin jostain ps-haupitsin protosta. Mahdolliseti jostain ykköskappaleesta sen lisäksi. 400kpl olisi aivan jäätävän kokoinen kauppa joka olisi kääntänyt Suomen asevientitilastot kerralla päälaelleen.
 
Kaveriltani voisin kysyä, oli Epyktin projektissa mukana. (Kertoili kaikkea muutakin kivaa, jopa ettei saanut syytettä.) Mutta muistelisin jotain 50 tykkiä. @veeteetee saattaa muistaa tuon myös suoraan.
 
OT:n lopettamiseksi:

Egyptiin vietiin tasan yksi (1) hinattava tykki 155GH52, yksi (1) telatykki 155GH52-SP-T55, neljän (4) tykin osat ja tietotaito paikallisvalmistuksen aloittamiseksi. Suurin syy siihen, että jatkoa ei tullut taisi olla eräs evp-evl Lappeenrannasta:mad:
 
Sattui silmään Suomen PV:n rekkarissa olevia unimog sairaankuljetusajoneuvoja. Mulla menny tällänen ohi, että on noitakin mutta toisaalta paljon muutakin menee. Sen toki tiedän että unimoggeja on esim. ITO05 alustana ja normissa KA käytössä.
 
Sattui silmään Suomen PV:n rekkarissa olevia unimog sairaankuljetusajoneuvoja. Mulla menny tällänen ohi, että on noitakin mutta toisaalta paljon muutakin menee. Sen toki tiedän että unimoggeja on esim. ITO05 alustana ja normissa KA käytössä.
Ylijäämää Saksasta. Kohta tulee myös Brittiläisiä ylijäämää MSKA:ja maahan.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top