Miehistön kuljetus

Onhan ne kehittyneet, tai ehkä paremminkin erikoistuneet ominaisuuksiltaan. Kerrospanssarit/komposiitit on raskaammassa kalustossa pääosissa. Rakenne voi olla esim. Kovametallipinta - keraaminen kerros -pehmeämpi metalli, näitä voi olla useita kerroksia alimmaiseksi vielä komposiittilaminointi, painoa sitten tuppaa kertymään ja erat vielä päälle.

Kevyisiin ja "edullisiin" miehistönkuljetusvaunuihin laitetaan päälle peltiä antamaan turvallisuudentuntua ja sotilaallista ulkonäköä. No tuo oli ilkeästi sanottu ja vahvasti kärjistetty, mutta kun en tykkää ko. Tuotteista niin enpä malttanut olla sanomatta:D

Ymmärrän kyllä kerrospanssarien toimman, mutta lähinnä kiinnostaisi toi teräslaatujen kehitys. Samoja teräksiä mitä XA-sarjassa käytettiin on edelleen myynnissä ja yleisessä käytössä. Teräksien valinnassakin joutuu aina tekemään kompromisseja riippuen siitä mitä ominaisuuksia priorisoidaan. Kovuus vs sitkeys jne.
 
Ymmärrän kyllä kerrospanssarien toimman, mutta lähinnä kiinnostaisi toi teräslaatujen kehitys. Samoja teräksiä mitä XA-sarjassa käytettiin on edelleen myynnissä ja yleisessä käytössä. Teräksien valinnassakin joutuu aina tekemään kompromisseja riippuen siitä mitä ominaisuuksia priorisoidaan. Kovuus vs sitkeys jne.
Jep, siksi niissä monesti onkin eri teräslaatuja samassa paketissa. Kovilla teräslaaduilla on taipumus esim. pirstaloitua iskusta ja siksi kovuuden ja sitkeyden suhteen joudutaan kompromisseihin.
 
No asiaan varmasti vaikutti moni asia mutta NL:n hajotessa jäi kesken ainakin BMP-2, 152TelaK91 ja 152K89 hankinnat sekä MT-LBv hankinnat. Tarkoitus oli varustaa toinen silloin MT-LBv kaluston varassa ollut SA-PsPr BMP-2:lla (se jo T-72:lla varustettu) jolloin olemassa olevat BMP-1:t olisivat riittäneet sille T-55M:llä varusteltavalle PsPr:lle. Molemmille prikaateille olisi haluttu tykkikalustoksi 152K kalusto. Suunnitellut kaupat jäi kesken NL:n hajottua ja vain murto-osa toteutui, tosin ex-DDR:stä saatiin sitten osa suunnitellusta kalustosta ainakin määrällisesti, ei ehkä laadullisesti kun BMP-1:ä tuli -2:n sijaan ja 122mm tykkejä 152:n sijaan.

Vapautuvilla ja lisähankittavilla MT-LBv:llä oli suunniteltu varustettava osa JPr:sta.Tästä syystä mm. KarPr testasi vuosia intensiivisesti MT-LBv kalustoa 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa vuosien ajan. No nyt tiedämme että näitä JPr:a ei lopulta saatu koskaan loppuun varusteltua vaikka loppuun ajettua BTR-60 kalustokin pidettiin rivissä ja vaikka osan näistä raskaspatteristo (se jonka olisi pitänyt olla 152K89:llä alunperin) korvattiin kevyellä.

Voidaan toki kysyä miksi sotilastavaraa ylipäätänsä ei enemmän saatu velan kuittauksena Venäjältä,ä. Itse uskon, että Kopteri-Kustaan ajan ilmapiiriin ja teknomeijan ihannointiin ei Ryssäromut sopineet (tai tankit ylipäätään) ja toisaalta laarit oli täynnä "riittävän hyvää" ex-DDR:n tavaraa. Halusiko Puolustusvoimat edes lisää sitä? Entä poliitikot? Samoin lieni poliittisesti hyödyllistä 1990-luvun laman aikana pitää Sisu Defencen tuotantolinjan auki tuottamalla vaikka sitten kopioita BV:sta.

Näin maallikosta tuollainen suunnitelma kuulostaa järkevältä.

152K89 kalustolla olisi saatu modernisoitua varmaan halvalla suuri määtä tykistöä. Vaikka kotimaassa oltaisiinkin tehty 155mm kalustoakin.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
http://defense-update.com/features/du-3-05/feature-HED-afv.htm

SEP_T.jpg


Akut nyt ei ole pakkasissa parhaimmillaan joten en niitä nyt hehkuta (paitsi hiljaisen liikkumisen tukena) mutta jos tän mallisia olisi kohtuuhintaisena, kevyehkönä ja matalana levein ketjuin.

Tartteeko muuten olla ylimatala, jos kuljetusvaunulla ei ajeta kosketukseen? Avarammat sisätilat tekevät jääkärien elämästä ergonomisempaa ja materiaaliakin saa paremmin kuljetettua.

Ramppi sitten taakse.
 
Tartteeko muuten olla ylimatala, jos kuljetusvaunulla ei ajeta kosketukseen? Avarammat sisätilat tekevät jääkärien elämästä ergonomisempaa ja materiaaliakin saa paremmin kuljetettua.

Ramppi sitten taakse.

Sivusin tuossa enemmänkin sellaista syvälle maastoon vievää tiedusteluunkin soveltuvaa kalustoa. Parempaa kuin lumikelkka/enduro/mönkijä.

Taaempana tai tiestön tuntumassa pärjätään kumipyörillä tyyliin AMV tai Misu.
 
Wieseleitä hankintaan... nopea, kevyt panssari, omasuojaa hieman ja riittävästi radioita.

Hauskaa, että keskustelussa mainittiin Wiesel! Ajattelin nimittäin ihan samaa pari päivää sitten, siis ko. vaunun soveltuvuutta tiedustelutoimintaan Suomessa.

Käytännössä olen kuitenkin epäileväinen. Wiesel on kovin kevyt. Se johtaa heikohkoon suojaukseen (raskas kk tikkaa läpi, miinasuojaus olematon) ja heikkoon aseistukseen (20 mm konetykki max.) sekä pieneen kuljetuskapasiteettiin (miehistönkuljetusversiossakin jalkaosa vain 4 miestä). Myös maastossa eteneminen arveluttaa; muistatteko sen "vaunu kaataa 1 cm puuta jokaista tonnia kohden"? No, Wieselillä voisi tulla ongelmia jo tiheämmässä vesakossa...

Kaiken kaikkiaan sanoisin siis, että ei jatkoon. Aseistus/Suojaus ei riitä väkivaltaiseen tiedusteluun ja kuljetuskapasiteetti on olematon suhteessa hintaan (oletan näin... en tiedä). MT-LB ajaa asian ihan yhtä hyvin, jos halutaan kuljettaa jalkaväkeä tiedustelemaan tiettömän taipaleen taakse. Rynnäkköpanssarivaunu, jos halutaan harjoittaa väkivaltaa.
 
Hauskaa, että keskustelussa mainittiin Wiesel! Ajattelin nimittäin ihan samaa pari päivää sitten, siis ko. vaunun soveltuvuutta tiedustelutoimintaan Suomessa.

Käytännössä olen kuitenkin epäileväinen. Wiesel on kovin kevyt. Se johtaa heikohkoon suojaukseen (raskas kk tikkaa läpi, miinasuojaus olematon) ja heikkoon aseistukseen (20 mm konetykki max.) sekä pieneen kuljetuskapasiteettiin (miehistönkuljetusversiossakin jalkaosa vain 4 miestä). Myös maastossa eteneminen arveluttaa; muistatteko sen "vaunu kaataa 1 cm puuta jokaista tonnia kohden"? No, Wieselillä voisi tulla ongelmia jo tiheämmässä vesakossa...

Kaiken kaikkiaan sanoisin siis, että ei jatkoon. Aseistus/Suojaus ei riitä väkivaltaiseen tiedusteluun ja kuljetuskapasiteetti on olematon suhteessa hintaan (oletan näin... en tiedä). MT-LB ajaa asian ihan yhtä hyvin, jos halutaan kuljettaa jalkaväkeä tiedustelemaan tiettömän taipaleen taakse. Rynnäkköpanssarivaunu, jos halutaan harjoittaa väkivaltaa.
Voit olla kyllä oikeassa. Mutta pirun näppärä tuo wieseli oikeasti on. Nopea kuin mikä ja kyllä sillä se 4 heppua kyytissä pääsee... Jonkinlainen partiointiajoneuvo olisi kyllä, mutta kepeä kyllä.
 
Voit olla kyllä oikeassa. Mutta pirun näppärä tuo wieseli oikeasti on. Nopea kuin mikä ja kyllä sillä se 4 heppua kyytissä pääsee... Jonkinlainen partiointiajoneuvo olisi kyllä, mutta kepeä kyllä.

Mutta se hinta! Saksa tilasi komentovarianttia vuonna 2004, hinta millin per vaunu.

In mid-2004 the German BWB awarded Rheinmetall Landsysteme (RLS) a contract worth EUR31 million for the supply of 32 Wiesel 2 in the Mobile Command Post (MCP) configuration, with an option on an additional 16 vehicles.

http://www.army-guide.com/eng/product1847.html

Jotakin muuta mielenkiintoista Saksasta kyllä tulee, mutta pahoin pelkään, että hinta on kohtuuton. Ei varmaan paljoa poikkea, jos CV90:stä ottaa pelkän alustan ilman tornia...

https://below-the-turret-ring.blogspot.com/2015/06/pmmc-g5-ultimate-m113.html
 
Siinä on (ainakin paperilla) nuo ominaisuudet. Silti tuo ei tule olemaan mikään vientimenestys: se on 10v myöhässä! Maailma on pullollaan sanan tapaisia MRAP:ja. Ei tuossa MiSu:ssa ole mitään mullistavaa maailman mittakaavassa vaikka MRAP onkin Suomessa (suhteellisen) uusi juttu.
Misu on yhtenä aiheena seuraavassa Panssariseminaarissa 3.2.2018. Olisipa hauska nähdä CV siellä keskustelemassa teollisuuden edustajan kanssa. No, joka tapauksessa tuo kotimaisen työn edustaja lienee siellä nähtävissä, kuten tapana on ollut.
 
https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2017-023934

Telaerikoisajoneuvojen maastouttamisjärjestelmät seuraavasti:

•TEA A, 1 protokappale + 18 -22 kpl sarja

•TEA E, 1 protokappale + 18 - 22 kpl sarja

•TEA VEHA, 1 protokappale + 5 kpl sarja

•TEA KOPA B, 1 protokappale + 10 - 14 kpl sarja

Mikä on Telaerikoisajoneuvo?

No varmaankin tela-ajoneuvoja, jotka eivät ole normaaleja tela-ajoneuvoja, kuten näet itsekin niin komentopaikkaa ja viestiasemaa. Nyt ei tule ihan heti mieleen mitä muuta VEHA voisi tarkoittaa kuin versionhallinta.
 
No varmaankin tela-ajoneuvoja, jotka eivät ole normaaleja tela-ajoneuvoja, kuten näet itsekin niin komentopaikkaa ja viestiasemaa. Nyt ei tule ihan heti mieleen mitä muuta VEHA voisi tarkoittaa kuin versionhallinta.
TEA A = Viestiasema A Telakuorma-autossa
TEA E = Viestiasema E Telakuorma-autossa
TEA VEHA = Verkonhallinta-asema Telakuorma-autossa
TEA KOPA B = Komentopaikka B Telakuorma-autossa
 
No varmaankin tela-ajoneuvoja, jotka eivät ole normaaleja tela-ajoneuvoja, kuten näet itsekin niin komentopaikkaa ja viestiasemaa. Nyt ei tule ihan heti mieleen mitä muuta VEHA voisi tarkoittaa kuin versionhallinta.

Lainaus tuolta

"Kaikkiin TEA ajoneuvoihin sisältyy perävaunu. Perävaunu irrotetaan takavaunusta ja maastoutetaan erikseen (perävaunun maastouttamissuoja sisältyy hankintaan)."
 
Lainaus tuolta

"Kaikkiin TEA ajoneuvoihin sisältyy perävaunu. Perävaunu irrotetaan takavaunusta ja maastoutetaan erikseen (perävaunun maastouttamissuoja sisältyy hankintaan)."
Niin? Missäs kuvittelit esim sen viestiaseman miehistön teltan tai voimakoneen polttoaineen kulkevan kun takavaunu on täynnä viestilaitteita ja katto antenneja...saa hei ajatella itsekin välillä.
 
Back
Top