Miehistön kuljetus

Tämähän oli jo toisessa maailmansodassa Triandafillovin opin ja syvän iskun taktiikan menettelytapa puna-armeijalla. Vahvat tukokohdat ja keskittymät kierrettiin ja saarrettiin jos mahdollista eikä niiden tuhoamiseen jääty tuhlaamaan aikaa hyökkäyksen etenemisen aikapaineen ollessa tärkein. Jos asia oli näin jo 75 vuotta sitten, en usko sen olevan sen kummempi nykyäänkään.
Menee nyt vähän ohitse miehistön kuljetuksesta mutta menköön. Varmasti näin, enkä muuta väitäkkään. Hieman tuoreempi malli löytyy 2003 Irakin sodasta, jossa USA:n hyökkäys kiersi Eufrat- ja Tigris jokien sivuitse ja matkalla valloitettiin Nasiriyan sillat sekä kaupunki, Umm Qasr- syvänveden satama ja pääkohteena oli Baghdad. Britit saartoivat ja valtasivat Basran. Pääosa kaupungeista ja asutusalueista ohitettiin nopeasti.

Jos tavoite olisi koko etelä-suomen valtaaminen Helsinkiä myöden, periaate strategisella iskulla olisi varmaankin samanlainen. Kymijoen sillat on varmistettava Kotkassa ja Anjalankoskella vähintään, koska kymijoki luo luonnollisen esteen pohjois-eteläsuunnassa. Myös Kotkan ja Haminan satamat ovat tärkeitä merikuljetusten sekä polttoainevarantojen vuoksi. Niistä ainakin toinen pyrittäisiin valtaamaan. Sitten matkalla Helsinkiä kohden Loviisa ja Porvoo jäisivät varmaankin sivurooliin.
Jos tavoitteena on nopeasti tavoittaa Helsinki, ei panssarimakkara jää tuhnuttamaan minkään linnoitetun Kotkan tai Loviisan kanssa. Ne kierretään jos pystytään, saarretaan kakkosportaan joukoilla, hyökkäystä jatketaan ja syvälle vihollisen selustaan jäätyään aika tekee tehtävänsä kaupunkilinnoitukselle. Talvella kaksikin viikkoa ilman sähköä, toimivaa vesi- ja elintarvikehuoltoa on helvetin pitkä aika saarroksissa.
Tämä riippuu melkolailla hyökkäävien joukkojen vahvuudesta ja tavoitteista sen suhteen. Jos strateginen isku kohdistuisi vain rannikon suuntaisesti, se olisi meille helpompi pala puolustettavaksi ja riski hyökkääjälle. Siksi uskon että mahdollinen maahyökkäys olisi etelä-kaakossa kaksisuuntainen, sisältäen VT 7 suuntaisen suunnan sekä VT 6 suunnan Kouvolaan. Näin puolustaja sidotaan paremmin ja pääuran sivusta tulee suojatuksi. Maahanlaskuja nähtäisiin heti alkuvaiheessa kymijoen länsipuolella.

Takaisin miehistön kuljetukseen: mikään kaupunkisota ei ole edellytys panssariajoneuvojen paremmaksi suojaamiseksi yksinään ja tämä tuntuu nyt irronneen kokonaisuudesta. Tykistön erikoisammukset ja pidentyvä kantama sekä tarkkuus tuovat lisää vaatimuksia suojan kasvattamiseksi ajoneuvoissa. Unohtaa ei pidä myöskään niitä droneja.

Kuten Hulkko sanoi Ruotuväen haastattelussa, ajoneuvojen paras suoja on liike mutta kyllä suojaakin tarvitaan lisää. Kineettinen suoja, häiveominaisuudet, suojasavujärjestelmät sekä sensorit ovat kaikki suojan osatekijöitä. Hulkko oli periaatteessa vastaan ajoneuvon kiinteitä asejärjestelmiä, koska ne lisäävät hintaa jopa 100% ja tuhoutuvat ajoneuvon mukana. Tulitukea ja ilmatorjuntakykyä kuitenkin tarvitaan, joten jonkinlainen ratkaisu pitää rakentaa.

On toki huomattava että esimerkiksi AMV:t ovat suojan osalta omaa luokkaansa verrattuna Pasiin tai sen manttelinperijöihin ja miksi ne on hankittu maksimisuojalla selittynee Porin valmiusprikaatin hyökkäyskyvystä. Sääli vaan että niitä on vain 62 kpl ja ilman todellista IFV-aseistusta.
 
Miksi h-tissä PASi väistää poroa?:mad: Joskus vuonna miekka ja kilpi ajettiin AMOS@XA-185 Tyrväältä Tornion kautta Örnsködsvikiin ja vilpitön toive oli, että jos ihmisen on pakko ajaa porokolari, anna sen tulla NYT:ROFLMAO:
 
Miksi h-tissä PASi väistää poroa?:mad: Joskus vuonna miekka ja kilpi ajettiin AMOS@XA-185 Tyrväältä Tornion kautta Örnsködsvikiin ja vilpitön toive oli, että jos ihmisen on pakko ajaa porokolari, anna sen tulla NYT:ROFLMAO:

Miksi h-tissä pitää roikkua persiissä kiinni? :mad: Ai niin, jotta vihollisen on mahdollisimman helppo tuhota molemmat vaunut väijytykseen jouduttaessa!
 
Miksi h-tissä pitää roikkua persiissä kiinni? :mad: Ai niin, jotta vihollisen on mahdollisimman helppo tuhota molemmat vaunut väijytykseen jouduttaessa!
Turvaväli kuuluu myös ihan normaaliin liikenne käyttäytymiseen. Kyllä täs olisi monella petrattavaa, myös itsellä. Suositus turvaväliksi hyvällä kelillä on ajonopeus. Eli 100km/h ja 100m ja 80km/h ja 80m.
 
Hyvä korjaus. Tuosta tosin lienee vähän kissanhännänvetoa, riippuen käytetyistä tilastoista.
Viipuriin liitettiin 30-luvulla runsaasti naapurikuntia ja siksi se hypähteli tilastoissa. Mutta - 39 se oli Suomen toiseksi suurin ja väkiluku taisi olla 86000 eli suunnilleen sama kuin nyt. Ruotsi oli siellä muuten vasta neljäs kieli. (Tampereella ruotsi on nytkin vasta kolmas kieli.)
 
Viipuriin liitettiin 30-luvulla runsaasti naapurikuntia ja siksi se hypähteli tilastoissa. Mutta - 39 se oli Suomen toiseksi suurin ja väkiluku taisi olla 86000 eli suunnilleen sama kuin nyt. Ruotsi oli siellä muuten vasta neljäs kieli. (Tampereella ruotsi on nytkin vasta kolmas kieli.)

Wikin mukaan tilastointipäivän erolla 31.12.1939 ja 01.01.1940 saatiin ero aikaiseksi riippuen siitä, mitä tilastoja käytettiin väestölaskennassa. Olivatko lähteenä kirkonkirjat ja siviilirekisteri, vaiko henkikirjoitettu väestö. Periaatteessa tällä ei ole väliä koska ero tilastointitavasta riippuen oli parin tuhannen hujakoissa.

"Ennen talvisotaa Viipuri oli tilastointitavasta riippuen joko Suomen neljänneksi suurin kaupunki Helsingin, Tampereen ja Turun jälkeen (kirkonkirjojen ja siviilirekisterin mukaan asukasluku 31.12.1939 oli 74 403) tai Suomen toiseksi suurin kaupunki (1.1.1940 henkikirjoitettu väestö 72 778)"

 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tämä liittyy oleellisesti miehistön kuljetukseen :cool: - tai ei, mutta ainakin käytyyn keskusteluun :giggle:

Kaupunkien suhteellisella koolla on havaittu olevan matemaattinen kaava.

Kun Suomen toisiksi suurin kaupunki Viipuri jäi naapurille, jäi Suomen kaavioihin pitkäksi aikaa "reikä".

 
"Patria on aiemmin myynyt AMV-vaunuja Suomeen, Ruotsiin, Puolaan, Sloveniaan, Kroatiaan ja Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin."

Eikös tuosta listasta vielä puutu Etelä-Afrikka?

 
Viimeksi muokattu:
Jos kauppa toteutuu, hillot menevät pääosin Polakeille, vain provikat tulee myydyistä suomeen. Lyön vetoa että ne tehtäisiin Puolan tehtailla, koska Rosomak XP-on esitelty ja se on sama vaunu. Koko Puolan kauppa oli kalmankihla Patrialle ja lisenssi annettiin kiimassa liian herkästi kun kaupat oli suuret. Sitä ei tajuttu että armottomat polakit omivat tuotannon ja suomeen ei juuri työtä saada.

Patrialla saadaan tyytyä asentelemaan vanhoihin Paseihin uusia penkkejä sitä mukaa mitä pv:llä on varaa uusia vaunuja. Loput työt on AMV:n öljynvaihtoja ja korjauksia Suomen sekä Ruotsin vaunuihin. Tiedän eräänkin asentajan, joka on saanut ennen eläkettä kenkää Patrialta palkaksi elämäntyöstään firmassa.

Valtio: Tee työtä jolla on tarkoitus(mutta kenelle?), jes!:mad:
 
Jos kauppa toteutuu, hillot menevät pääosin Polakeille, vain provikat tulee myydyistä suomeen. Lyön vetoa että ne tehtäisiin Puolan tehtailla, koska Rosomak XP-on esitelty ja se on sama vaunu. Koko Puolan kauppa oli kalmankihla Patrialle ja lisenssi annettiin kiimassa liian herkästi kun kaupat oli suuret. Sitä ei tajuttu että armottomat polakit omivat tuotannon ja suomeen ei juuri työtä saada.

Patrialla saadaan tyytyä asentelemaan vanhoihin Paseihin uusia penkkejä sitä mukaa mitä pv:llä on varaa uusia vaunuja. Loput työt on AMV:n öljynvaihtoja ja korjauksia Suomen sekä Ruotsin vaunuihin. Tiedän eräänkin asentajan, joka on saanut ennen eläkettä kenkää Patrialta palkaksi elämäntyöstään firmassa.

Valtio: Tee työtä jolla on tarkoitus(mutta kenelle?), jes!:mad:
Voivathan japanilaiset haluta myös ihan oman tuotantolinjan. Maan talous kyllä sen kestäisi mennen tullen, onhan Japani maailman kolmanneksi suurin talous, ja heillähän on aiemminkin ollut tapana ostaa ulkomaalaisen kaluston valmistuslisenssit tai ainakin -linjastot omaa käyttöään varten, ja valmistaa kalusto omassa maassaan.

Tämän takia Patria varmasti on myös houkutteleva kauppias, koska tuotantolinja aivan varmasti järjestyisi myös Japaniin.
 
Jos kauppa toteutuu, hillot menevät pääosin Polakeille, vain provikat tulee myydyistä suomeen. Lyön vetoa että ne tehtäisiin Puolan tehtailla, koska Rosomak XP-on esitelty ja se on sama vaunu. Koko Puolan kauppa oli kalmankihla Patrialle ja lisenssi annettiin kiimassa liian herkästi kun kaupat oli suuret. Sitä ei tajuttu että armottomat polakit omivat tuotannon ja suomeen ei juuri työtä saada.

Patrialla saadaan tyytyä asentelemaan vanhoihin Paseihin uusia penkkejä sitä mukaa mitä pv:llä on varaa uusia vaunuja. Loput työt on AMV:n öljynvaihtoja ja korjauksia Suomen sekä Ruotsin vaunuihin. Tiedän eräänkin asentajan, joka on saanut ennen eläkettä kenkää Patrialta palkaksi elämäntyöstään firmassa.

Valtio: Tee työtä jolla on tarkoitus(mutta kenelle?), jes!:mad:

Miten tuo eroaa muista yrityksistä ja onko se nyt niin paha asia? Suunnittelu ja pääkonttori Suomessa, tuotanto jossakin halpatuotantomaassa. Tuolla tavoin on mahdollista päästä suurempiin voittomarginaaleihin kuin jos valmistus olisi Suomessa, ja yrityksenä Patrialla on velvollisuutensa kaikkia omistajia kohtaan. Kongsberg varmaan tykkäisi hyvää, kun Patria tuottaisi nollakatteella AMV:tä päätarkoituksenaan työllistää mahdollisimman monta suomalaista duunaria?

Mitä tulee sitten tähän nimenomaiseen potentiaaliseen kauppaan Japaniin, niin tuskinpa sarjatuotanto tapahtuisi Puolan (tai Suomen) tuotantolinjalla. Japani haluaa olla hyvin omavarainen puolustusteollisuudessa, mm. ajoneuvokalustosta suurin osa on kotimaista suunnittelua ja valmistusta. Ulkomaista suunnittelua edustava kalustokin on enimmäkseen kotimaiselta kokoonpano-/tuotantolinjalta, esim. ilma-alukset.
 
Jos kauppa toteutuu, hillot menevät pääosin Polakeille, vain provikat tulee myydyistä suomeen. Lyön vetoa että ne tehtäisiin Puolan tehtailla, koska Rosomak XP-on esitelty ja se on sama vaunu. Koko Puolan kauppa oli kalmankihla Patrialle ja lisenssi annettiin kiimassa liian herkästi kun kaupat oli suuret. Sitä ei tajuttu että armottomat polakit omivat tuotannon ja suomeen ei juuri työtä saada.

Patrialla saadaan tyytyä asentelemaan vanhoihin Paseihin uusia penkkejä sitä mukaa mitä pv:llä on varaa uusia vaunuja. Loput työt on AMV:n öljynvaihtoja ja korjauksia Suomen sekä Ruotsin vaunuihin. Tiedän eräänkin asentajan, joka on saanut ennen eläkettä kenkää Patrialta palkaksi elämäntyöstään firmassa.

Valtio: Tee työtä jolla on tarkoitus(mutta kenelle?), jes!:mad:

Japani tulee valmistamaan nuo ihan itse. Siitä olen erittäin varma. Olisi meinaan melkoinen loukkaus Japanin raskaalle teollisuudelle, jos heidän omat asevoimat tekisivät noin ison hankinnan ulkomailta. Puhumattakaan protektionismista mitä Japani harrastaa siinä missä kaikki muutkin isot pelaajat.
 
Miten tuo eroaa muista yrityksistä ja onko se nyt niin paha asia? Suunnittelu ja pääkonttori Suomessa, tuotanto jossakin halpatuotantomaassa. Tuolla tavoin on mahdollista päästä suurempiin voittomarginaaleihin kuin jos valmistus olisi Suomessa, ja yrityksenä Patrialla on velvollisuutensa kaikkia omistajia kohtaan. Kongsberg varmaan tykkäisi hyvää, kun Patria tuottaisi nollakatteella AMV:tä päätarkoituksenaan työllistää mahdollisimman monta suomalaista duunaria?
Mene kysymään niiltä pois potkituilta!

Tässähän koko saatanan talousjärjestelmän ongelma on: harvat rikastuvat koska köyhät tuottavat että liiketoiminta saa tarpeeksi voittoa ja hyödyttää osinkojen jaossa.

Protektionismiin on varaa vain isoilla mailla kuten Kiinalla ja USA:lla. En sinänsä vastusta ulkomaista työvoimaa varsinkaan omalla aleueellaan, se on ihan normaali kuvio. Patrian olisi pitänyt vaan vääntää Puolaan oma tehtaansa ja ottaa sinne polakkeja töihin. Nyt tuotantoa ei omisteta ja Polakit saavat kaupata vaunua omana tuotteenaan ja kerätä hillot. Tuossa olisi pitänyt olla tiukempi.
 
Mene kysymään niiltä pois potkituilta!

Tässähän koko saatanan talousjärjestelmän ongelma on: harvat rikastuvat koska köyhät tuottavat että liiketoiminta saa tarpeeksi voittoa ja hyödyttää osinkojen jaossa.

Protektionismiin on varaa vain isoilla mailla kuten Kiinalla ja USA:lla. En sinänsä vastusta ulkomaista työvoimaa varsinkaan omalla aleueellaan, se on ihan normaali kuvio. Patrian olisi pitänyt vaan vääntää Puolaan oma tehtaansa ja ottaa sinne polakkeja töihin. Nyt tuotantoa ei omisteta ja Polakit saavat kaupata vaunua omana tuotteenaan ja kerätä hillot. Tuossa olisi pitänyt olla tiukempi.

Patrian kokoisella toimijalla ei tasan olisi olut resursseja moiseen.
 
Se tehtaan "vääntäminen" ei ole ihan yksinkertainen eikä halpa asia. Kuten jo tuossa todettiinkin, ei Patrialla ole sellaisia resurseeja.
 
Back
Top