Miehistön kuljetus

crane kirjoitti:
Se 150 autoa ei pojat oikeasti ole määrä eikä mikään hajautettuna eri varuskuntiin. Muutama auto lisää sinne tänne poistamaan vanhinta kalustoa käytöstä.

Eikös vanhoissa prikaateissa ollut jotakin luokkaa yksi ajoneuvo jokaista kymmentä ukkoa kohti? Vai oliko vieläkin enemmän ajoneuvoja?
 
SJ kirjoitti:
crane kirjoitti:
Se 150 autoa ei pojat oikeasti ole määrä eikä mikään hajautettuna eri varuskuntiin. Muutama auto lisää sinne tänne poistamaan vanhinta kalustoa käytöstä.

Eikös vanhoissa prikaateissa ollut jotakin luokkaa yksi ajoneuvo jokaista kymmentä ukkoa kohti? Vai oliko vieläkin enemmän ajoneuvoja?

Persianlahti ykkösen aikaan jokaista ajoneuvoa kohti oli 5 miestä. Siihen oli laskettu KAIKKI ajoneuvot alkaen panssarivaunuista päätyen kämäisimpään jeeppiin. Menee tämä muistin varalta, mutta aika lähelle joka tapauksessa.
 
PJ85 kirjoitti:
Eivätkös nuo uudenlaiset huoltokomppaniat perustu aika pitkälti siihen, että kamaa kuljetetaan konteissa (ei tietoa tuleeko nuo uudet k-a niihin tehtäviin), joten eikö ole ihan hyvä että myös pv:ltä omasta takaa kalustoa, vai pitäisikö aivan kaiken kaluston olla ottoajoneuvoja?

Hankkihan samaan teemaan liittyen pv myös traktoreita, joilla voidaan noita kontteja siirrellä pahoihin kohtiin ym.

Eiköhän nuo hankinnat tuohon tarkoitukseen mene. Käsittääkseni nykyinen PV:n maantiekuljetuskalusto on aika lailla kiinni kuljettajakoulutuksessa.
 
Jostain sain käsityksen että pv olisi hommaamassa maastokuorma-autoja vaihtolavakorilla mikä olisi fikusa koska nykyaikainen maasto kuorkki on ajo ominaisuuksiltaa yhtä mukava ajaa kuin maantiekuorma-autokin. Tosin maantie kuorkin saa kyllä jos mennään metsän puolelle (kokemusta on) aika helposti kiinni toisin kuin maasto kuorkin. Maantie kuorma-auto on kivoja niinkauan kun pysytään siellä maantiellä. Kun poiketaan tieltä ottaisin mielelläni maastokelpoisen auton alle. Ei tarvite olla sitten kiskomassa stä uutta Scaniaa Masilla irti kuralätäköstä. Pv on pikkuhiljaa alkanut tajuta (meri) konttien ja vaihtolava korien hienouden huollon järjestämisessä. Joten hyvä vaan jos hommavat niille konteille kuljetuskalustoa.
 
Latvasta laho kirjoitti:
Jostain sain käsityksen että pv olisi hommaamassa maastokuorma-autoja vaihtolavakorilla mikä olisi fikusa koska nykyaikainen maasto kuorkki on ajo ominaisuuksiltaa yhtä mukava ajaa kuin maantiekuorma-autokin. Tosin maantie kuorkin saa kyllä jos mennään metsän puolelle (kokemusta on) aika helposti kiinni toisin kuin maasto kuorkin. Maantie kuorma-auto on kivoja niinkauan kun pysytään siellä maantiellä. Kun poiketaan tieltä ottaisin mielelläni maastokelpoisen auton alle. Ei tarvite olla sitten kiskomassa stä uutta Scaniaa Masilla irti kuralätäköstä. Pv on pikkuhiljaa alkanut tajuta (meri) konttien ja vaihtolava korien hienouden huollon järjestämisessä. Joten hyvä vaan jos hommavat niille konteille kuljetuskalustoa.

Mielestäni Ylen tv-uutiset tai joku muu ohjelma antoi kuvan että nämä 150 kpl. kuorma-autoja olisivat maasto kykyisiä kontin kuljettajia.

Mutta asiasta on ollut niin monta sekavaa uutista liikkeellä että en kyllä ole enää mistään varma
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Latvasta laho kirjoitti:
Jostain sain käsityksen että pv olisi hommaamassa maastokuorma-autoja vaihtolavakorilla mikä olisi fikusa koska nykyaikainen maasto kuorkki on ajo ominaisuuksiltaa yhtä mukava ajaa kuin maantiekuorma-autokin. Tosin maantie kuorkin saa kyllä jos mennään metsän puolelle (kokemusta on) aika helposti kiinni toisin kuin maasto kuorkin. Maantie kuorma-auto on kivoja niinkauan kun pysytään siellä maantiellä. Kun poiketaan tieltä ottaisin mielelläni maastokelpoisen auton alle. Ei tarvite olla sitten kiskomassa stä uutta Scaniaa Masilla irti kuralätäköstä. Pv on pikkuhiljaa alkanut tajuta (meri) konttien ja vaihtolava korien hienouden huollon järjestämisessä. Joten hyvä vaan jos hommavat niille konteille kuljetuskalustoa.

Mielestäni Ylen tv-uutiset tai joku muu ohjelma antoi kuvan että nämä 150 kpl. kuorma-autoja olisivat maasto kykyisiä kontin kuljettajia.

Mutta asiasta on ollut niin monta sekavaa uutista liikkeellä että en kyllä ole enää mistään varma

Olisi ainakin järkevää että kykenisivät maastossakin liikkumaan mikäli hankinta on tarkoitettu myös poikkeusoloja varten eikä vain rauhan ajan kuljetuksiin. Tosin meneehän osaava kuljettaja tukkirekallakin aika moisiin paikkoihin. Toki kelirikkoaikoina ei taida tukitkaan liikkua kovin vikkelään.
 
Raveni kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Latvasta laho kirjoitti:
Jostain sain käsityksen että pv olisi hommaamassa maastokuorma-autoja vaihtolavakorilla mikä olisi fikusa koska nykyaikainen maasto kuorkki on ajo ominaisuuksiltaa yhtä mukava ajaa kuin maantiekuorma-autokin. Tosin maantie kuorkin saa kyllä jos mennään metsän puolelle (kokemusta on) aika helposti kiinni toisin kuin maasto kuorkin. Maantie kuorma-auto on kivoja niinkauan kun pysytään siellä maantiellä. Kun poiketaan tieltä ottaisin mielelläni maastokelpoisen auton alle. Ei tarvite olla sitten kiskomassa stä uutta Scaniaa Masilla irti kuralätäköstä. Pv on pikkuhiljaa alkanut tajuta (meri) konttien ja vaihtolava korien hienouden huollon järjestämisessä. Joten hyvä vaan jos hommavat niille konteille kuljetuskalustoa.

Mielestäni Ylen tv-uutiset tai joku muu ohjelma antoi kuvan että nämä 150 kpl. kuorma-autoja olisivat maasto kykyisiä kontin kuljettajia.

Mutta asiasta on ollut niin monta sekavaa uutista liikkeellä että en kyllä ole enää mistään varma

Olisi ainakin järkevää että kykenisivät maastossakin liikkumaan mikäli hankinta on tarkoitettu myös poikkeusoloja varten eikä vain rauhan ajan kuljetuksiin. Tosin meneehän osaava kuljettaja tukkirekallakin aika moisiin paikkoihin. Toki kelirikkoaikoina ei taida tukitkaan liikkua kovin vikkelään.

Ei olla hankkimassa varsinaisia maastokuorma-autoja vaan tukkirekkaan verrattavissa olevia autoja. Tukkirekalla pääsee paremmin esim. lumessa tai kelirikkoisella soratiellä kuin normi rekalla, mutta maastoon ei ole mitään asiaa.

Sisu ei taida itse tehdä enää muuta kuin akselit ja runkopalkit. Muu ostetaan kilpailijoilta, joten Sisu ei voi olla kilpailukykyinen ja haluaa sen vuoksi suoran kaupan. Sisun akselit ovat tunnetusti hyvät, mutta kannattaako niistä maksaa huomattavasti suurempaa hintaa kuin jostakin muusta hyvin toimivasta kamppeesta? Mielestäni ei.
 
Tästä on kirjuuteltu ennenkin, mutta...

Alueellisen joukkueen ajoneuvot ja niiden käyttö, kaikki ottovehkeitä.

Ryhmä:
1 x maastohenkilöauto + perävaunu
1 x nelivetoavolava (lavakate)

Joukkueessa lisäksi:
2 x maastohenkilöauto (jjoht ja tulenjohto)
1 x traktorikaivuri / maataloustraktori + etukuormain (varajohtaja)

Maastureita käytetään miehistön kuljetukseen. Perävaunuun pakataan majoitusvehkeet ja muu ei-niin-tärkeä. Tst-varustus kuljetetaan pääasiassa autoissa. Perävaunu voidaan tarvittaessa jemmata kuusen juurelle, jos pitää vaikka ajaa maastoon. Avolavoja käytetään erilaisiin heittokuljetuksiin, haavoittuneiden evakuointiin ja kärkiautoina, lavalta näkee hyvin joka suuntaan ja jalkautuminen on nopeaa. Talvella lavatähystäjiä pitää kierrättää, etteivät palellu. Jos autossa on muovinen lavakate, tehdään siihen reikä tähystäjille.

Jjohtajan autoon kuuluuvat johtajan lisäksi lähetti ja lääkintämies(au). Tulenjohto liikkuu omalla autollaan.

Traktori(kaivuri)lla kuljetetaan tavarat sellaisiin paikkoihin, minne autolla ei pääse, kuskataan soraa hiekkasäkkeihin ja pikiteiden miinoitteihin, murrostetaan, aurataan ym. Jos on kaivulaite, niin sitten vielä kaivetaankin.

Hyviä puolia em. kokoonpanossa: Hyvä tieliikkuvuus, kaikki voivat toimia kuljettajina, parin ajoneuvon menetys ei haittaa toimintaa.
Huonoja: Maastoliikkuvuus, ahtaat tilat.

Saa tyrmätä. :a-rolleyes:
 
Tukki rekkaa en ole ajanut joten en osaa sanoa sen etenemiskyvystä mitään. Itse olen vaan todennut että kuorma-auto jää aika helposti paikalleen jos alustalla on vähän enemmän lunta tai on mutaista. Onhan se kivaa kun saa kontin metsään mutta ei autoa pois sieltä:a-rolleyes:
 
Latvasta laho kirjoitti:
Tukki rekkaa en ole ajanut joten en osaa sanoa sen etenemiskyvystä mitään. Itse olen vaan todennut että kuorma-auto jää aika helposti paikalleen jos alustalla on vähän enemmän lunta tai on mutaista. Onhan se kivaa kun saa kontin metsään mutta ei autoa pois sieltä:a-rolleyes:

Millaisistakohan hinta eroista puhutaan jos ajatellaan että nyt ollaan hankkimassa siviilikuorma-autoa hyvällä koneella ja alustalla tai sitten jos hankittaisiin maastokäyttöön paremmin soveltuva vehje joka on tehty sotilaskäyttöön, ilman ballistista suojaa.
 
Muistini ja googlen mukaan maantie kuorma-autojen hinta liikkuu 150 000 euron pinnassa tietenkin varusteista riippuen. Maastokuorma-autot tuskin maksavat paljoa enenmpää en tosin tiedä tästä.
 
Sisäänajettuja vehkeitä.

http://www.mascus.fi/+/categorypath%3dcargo-transport%252ftrucks%252fhooklifttrucks%26countrycode%3dfi/+/1,100,yearofmanufacture_desc,search.html
 
Musta Pekka 2½ton Cargo truck http://en.wikipedia.org/wiki/M35_2%C2%BD_ton_cargo_truck
 
miheikki kirjoitti:
Sisäänajettuja vehkeitä.

http://www.mascus.fi/+/categorypath%3dcargo-transport%252ftrucks%252fhooklifttrucks%26countrycode%3dfi/+/1,100,yearofmanufacture_desc,search.html

http://www.army-uk.info/usedvehicles.php

Nämä on sitten vissiin sisäänajamattomia? Miten muuten on, onko täällä joku asiasta tietävä, joka osaisi sanoa, että onko noiden vuosimallien autoista vielä mihinkään? Ajokilsoja voisi olettaa olevan, mutta onko sitten esim. osien saanti mahdotonta (joskin arvaan tuon firman hoitavan sitäkin puolta)?
 
Selittäkääpä mulle "tukkirekan" ja "rekan" ero.


PV:llä on varmasti mielessä lisää 8x8 R-sarjan maasto Scanioita,joita on jo nyt käytössä.
Nää on Nummiliftin/Hiabin vaihtolavavarusteilla (koukku) ja ainut käytännön ero siviilikamppeeseen verrattuna on et nää on maastopyörillä varustettuja ja sotavaloilla tottakai.
312561_highres_img-HiRes-12169-004-.jpg




EDIT: tää karkaa aiheesta jo nyt
 
crane kirjoitti:
Selittäkääpä mulle "tukkirekan" ja "rekan" ero.

Sisulta saa puutavara-auton suoraan ilman apurunkoa. Muiden KA- merkkien mallit ovat apurungon päälle kasattuja kyhäelmiä. :heart:
 
Tuli mieleen kun miehistön kuljetuksesta puhutaan että pasilla ja amv:llä ei taida paljon olla asiaa sinne missä ilmassa lentää jotain vähänkään kovempaa eli takaportaan siirtoajoneuvoja... Miksei hankittaisi enemmän kuorma-autoja joiden lavalle irroitettavat penkit, penkit voisivat olla istuin osan ja selkäosan puolesta vaikka vahvistettuja mutta kokonaisuus tulisi huomattavasti halvemmaksi kuin edellä mainitut. Hankittaisiin säästyneillä rahoilla vaikka pienempi määrä oikeita rynnäkköpanssareita, tai kehitettäisiin elävänvoiman taistelukykyä muutoin.
 
Mulla on sellainen hatara käsitys, että nimim. Kapiainen olisi joskus kirjoitellut siihen suuntaan, jotta mekanisoitu kärki olisi taistelupanssarivaunu + mikä tahansa JV:ä perässä liikuttaa. Istukoot JV vaikka TSTPV:n kannella.
 
Raveni kirjoitti:
Tuli mieleen kun miehistön kuljetuksesta puhutaan että pasilla ja amv:llä ei taida paljon olla asiaa sinne missä ilmassa lentää jotain vähänkään kovempaa eli takaportaan siirtoajoneuvoja... Miksei hankittaisi enemmän kuorma-autoja joiden lavalle irroitettavat penkit, penkit voisivat olla istuin osan ja selkäosan puolesta vaikka vahvistettuja mutta kokonaisuus tulisi huomattavasti halvemmaksi kuin edellä mainitut. Hankittaisiin säästyneillä rahoilla vaikka pienempi määrä oikeita rynnäkköpanssareita, tai kehitettäisiin elävänvoiman taistelukykyä muutoin.

Sisu_A2045_Helsinki_2012_1.JPG

?
 
cranen kuvaan ei voi kuin todeta (lääkevltn "Mengelen" sanoin): - kun tämä sotien välinen rauhanaika on käynyt jo kiusallisen pitkäksi..
 
Back
Top