Hanski
Ylipäällikkö
Miksi näin pitäisi tehdä?Oletettavasti kalusto myös säilytetään vapaaehtoisten autotalleissa ja huolletaan talkoilla?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Miksi näin pitäisi tehdä?Oletettavasti kalusto myös säilytetään vapaaehtoisten autotalleissa ja huolletaan talkoilla?
Osittain olen samaa mieltä kanssasi. Tietty apu varmasti voidaan kuljettaa pakulla paikalle. Mutta kommenttini on jatkoa keskustelulle, jossa oltiin kierrättämässä mahdollisesti vapautuvia ajoneuvoja.
Jolloin mietin tuollaista liikkuvaa maakuntakomppaniaa. Jolla olisi muutakim suojaa ajoneuvoissa kuin SA-rekisterikilpi. Jonka voisi -jos ajoneuvoja olisi sijoitettavaksi- tarvittaessa heittää avuksi pahempaan paikkaan vaikka naapuri paikallispataljoonalle.
Miksi näin pitäisi tehdä?
Aika vierailta nämä näkemyksesi kuulostavat...Ainakin T-72:t olisi stenaamisen sijaan pitänyt jakaa vapaaehtoisten reserviläisten autotalleihin, joissa niitä olisi puunattu ilmaiseksi! "Pasi-maakki" on ajatustasolla osapuilleen yhtä absurdi.
Maakuntakomppaniat toimivat yleisesti ottaen kaukana selustassa. Henkilöstö on iäkkäämmästä päästä sijoitettua reserviä ja sotilaskoulutukseltaan sekalaista. Maakuntakomppanioiden tehtäviin lukeutuu liikekannallepanon ja kohteiden suojaamista, aluevalvontaa, virka-aputehtäviä ja rajoitettuja taistelutehtäviä.
Samaan aikaan meillä on 280 000 miehen vahvuus ja teräsjyrän allakin monet (useimmat?) matkustavat panssaroimattomattomilla ottoajoneuvoilla. Prioriteetin täytyy olla täällä, vihollisen epäsuoran ja ilmaiskujen alla operoivien joukkojen ottokaluston korvaamisessa. Kotirintamallakin etusijalla on nuorista reserviläisistä koottavat joukkotuotetut yksiköt, ei maanpuolustusherätyksen kokeneet keski-ikäiset reserviläiset.
Ainakin T-72:t olisi stenaamisen sijaan pitänyt jakaa vapaaehtoisten reserviläisten autotalleihin, joissa niitä olisi puunattu ilmaiseksi! "Pasi-maakki" on ajatustasolla osapuilleen yhtä absurdi.
Maakuntakomppaniat toimivat yleisesti ottaen kaukana selustassa. Henkilöstö on iäkkäämmästä päästä sijoitettua reserviä ja sotilaskoulutukseltaan sekalaista. Maakuntakomppanioiden tehtäviin lukeutuu liikekannallepanon ja kohteiden suojaamista, aluevalvontaa, virka-aputehtäviä ja rajoitettuja taistelutehtäviä.
Samaan aikaan meillä on 280 000 miehen vahvuus ja teräsjyrän allakin monet (useimmat?) matkustavat panssaroimattomattomilla ottoajoneuvoilla. Prioriteetin täytyy olla täällä, vihollisen epäsuoran ja ilmaiskujen alla operoivien joukkojen ottokaluston korvaamisessa. Kotirintamallakin etusijalla on nuorista reserviläisistä koottavat joukkotuotetut yksiköt, ei maanpuolustusherätyksen kokeneet keski-ikäiset reserviläiset.
Ei täällä anneta kalustoa kellekään, kun aseitakin kerätään harrastajilta ylinopeudella sakkojen takia.Ainakin T-72:t olisi stenaamisen sijaan pitänyt jakaa vapaaehtoisten reserviläisten autotalleihin, joissa niitä olisi puunattu ilmaiseksi! "Pasi-maakki" on ajatustasolla osapuilleen yhtä absurdi.
Maakuntakomppaniat toimivat yleisesti ottaen kaukana selustassa. Henkilöstö on iäkkäämmästä päästä sijoitettua reserviä ja sotilaskoulutukseltaan sekalaista. Maakuntakomppanioiden tehtäviin lukeutuu liikekannallepanon ja kohteiden suojaamista, aluevalvontaa, virka-aputehtäviä ja rajoitettuja taistelutehtäviä.
Samaan aikaan meillä on 280 000 miehen vahvuus ja teräsjyrän allakin monet (useimmat?) matkustavat panssaroimattomattomilla ottoajoneuvoilla. Prioriteetin täytyy olla täällä, vihollisen epäsuoran ja ilmaiskujen alla operoivien joukkojen ottokaluston korvaamisessa. Kotirintamallakin etusijalla on nuorista reserviläisistä koottavat joukkotuotetut yksiköt, ei maanpuolustusherätyksen kokeneet keski-ikäiset reserviläiset.
Aika vierailta nämä näkemyksesi kuulostavat...
--
Valmiussyistä järjestelmien käyttäjät valitaan puolustusvoimien sijoittamattomasta reservistä. Puolustusvoimat on myös selvittämässä mahdollisuuksia näiden aseiden kotisäilytykseen reserviläisten tiloissa. ”Parhaillaan kartoitamme reserviläisiä, joilla on käytettävissään 30-metrinen autotalli”, toteaa majuri Iso-Jortikka.
Mp.netin märkä ja kostea uni. Sergei kun heiluisi vielä takana.
Katso liite: 41133Katso liite: 41136Katso liite: 41137Katso liite: 41138
Ainakin T-72:t olisi stenaamisen sijaan pitänyt jakaa vapaaehtoisten reserviläisten autotalleihin, joissa niitä olisi puunattu ilmaiseksi! "Pasi-maakki" on ajatustasolla osapuilleen yhtä absurdi.
Maakuntakomppaniat toimivat yleisesti ottaen kaukana selustassa. Henkilöstö on iäkkäämmästä päästä sijoitettua reserviä ja sotilaskoulutukseltaan sekalaista. Maakuntakomppanioiden tehtäviin lukeutuu liikekannallepanon ja kohteiden suojaamista, aluevalvontaa, virka-aputehtäviä ja rajoitettuja taistelutehtäviä.
Samaan aikaan meillä on 280 000 miehen vahvuus ja teräsjyrän allakin monet (useimmat?) matkustavat panssaroimattomattomilla ottoajoneuvoilla. Prioriteetin täytyy olla täällä, vihollisen epäsuoran ja ilmaiskujen alla operoivien joukkojen ottokaluston korvaamisessa. Kotirintamallakin etusijalla on nuorista reserviläisistä koottavat joukkotuotetut yksiköt, ei maanpuolustusherätyksen kokeneet keski-ikäiset reserviläiset.
Ja jos BT-42 -vaunuja ei olisi romutettu, yksi MAAKK saisi vielä rynnäkkötykkipatterin!Jos vuoden 2007 romuttamispäätöstä ei olisi tehty, niin jokaisella 28 maakuntakomppanialla voisi olla tukena:
- 8 -vaunuinen psv -komppania (T54/55/72)
- 8 -vaunuinen kuljetus/rynnäkkö psv -komppania (BTR/BMP)
- 6 -tykkinen tykistöpatteri.
Siinä olisivat alueelliset joukkoyksikötkin kateellisena.
Ja jos BT-42 -vaunuja ei olisi romutettu, yksi MAAKK saisi vielä rynnäkkötykkipatterin!
- 8 -vaunuinen kuljetus/rynnäkkö psv -komppania (BTR/BMP)
No, jos on 14-sorminen 145-senttinen mies, joka nostaa penkistä yli sata kiloa ja omaa sirkusakrobaatin notkeuden, ergonomiassa ei ole mitään valittamista!BTR-60? Ei kiitos. Se ajonevo on teknisesti aivan liian epäluotettava ainakin maineensa mukaan, joten parempi ilman. Mahdollisesti niiden asetornit oltaisiin voitu hyödyntää jotenkin, mutta nekin on epäergonomisen vempeleen maineessa.
Suomalainen miehistönkuljetusajoneuvo oli/on traktori ja avolava.BTR-60? Ei kiitos. Se ajonevo on teknisesti aivan liian epäluotettava ainakin maineensa mukaan, joten parempi ilman. Mahdollisesti niiden asetornit oltaisiin voitu hyödyntää jotenkin, mutta nekin on epäergonomisen vempeleen maineessa.
Hawk-lisätilauksista kirjoitin tänne jo vuosia sitten, koska hyvin muistin Ilmavoimien lähes pohjattomat tarpeet. Yksi ilmakomentaja sanoi ettei ole tyytyväinen, ennenkuin Hawkeja on sata. Ihan niin paljon ei koskaan virallisesti pyydetty mutta 30 kpl lisähankinnasta oli esitys. Se ei kyllä milloinkaan edenny ministeriötä pidemmälle. Asiasta kertonut HS uutinen panee pyynnölle oikeat mittasuhteet: 30 Hawkin hinnalla olisi saanut 1000 panssaroitua miehistönkuljetusajoneuvoa.
Katso liite: 42049
Etkö lainkaan lukenut postaukseni liitteenä ollutta lehtileikettä? Vai eikö kenraalin sillä kuuluisalla virkavastuulla kertoma asia ollut uskottava sun mielestä? Kuitenkin täällä ostetaan kaikki Purasen lausunnot sellaisenaan. No en minä niistä mitään väitä; en vaan ole varma onko joskus jotain unohtunu kertoa. Tällainen vertailu, mitä muuta samalla rahalla saisi on ihan kiinnostavaa. Tässä toinen lehtisitaatti Pasin hinnasta.Puhutaanko tässä XA-180 -kalustosta? Maksoivatko ne todellakin vain miljoona markkaa kappale? Olisiko jollain jotain lähdettä?