Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vitsinahan mina tuon heitin
... mutta saahan sita haastavaan tyyliin ruveta keskustelemaan (jos haluaa)
Mikähän on mahtanut herättää tämän muilta mailta kirjoittelevan "anterin" mielenkiinnon syrjäisen Suomemme nykyään varsin hiljaiseen forumiin? Yli 200 viestiä viikon sisällä. Vertailun vuoksi: Varsin ahkera moneen lankaan kirjoittava jäsen @fulcrum tarvitsi 200 viestin laatimisen melkein puolitoista kuukautta; sen vuoksi tietenkin kun ne oli kaikki asiaa eikä mitään spämmiä.Uusille keskustelijoille huomiona että samainen hermanni spämmäsi foorumia kertaalleen muutama vuosi sitten kunnes sai manöövereistaan banaania. Sama modus operandi näyttää olevan tälläkin visiitillä.
Juu, ja se ei ole mikään ihme. Todellisuudessahan tämä on kahden kauppa ja kolmen korvapuusti ja jokainen asioista perillä oleva käsittää syyn. Vain yksi tarjoajamaa kykenee tosipaikassa auttamaan materiaalilähetyksin. Mikähän se mahtaa olla....Mielenkiintoista pohtia tuota tämän ketjun gallupia näin noin viisi vuotta ketjun avaamisen jälkeen. Jos nyt kaikki gallupiin vastanneet vastaisivat uudestaan, veikkaan että Gripen ei läheskään olisi paikalla nro. 2. Ja Rafalellakin olisi reippaasti enemmän ääniä jakaen Super Hornetin kanssa kakkospaikan.
Ja kun tätä ketjua lukee alusta alkaen, niin Gripenin tilanne on selkästi muuttunut nihkeämmäksi mitä enemmän aikaa on kulunut.
Ja tästä syystä veikkaan, että eurokandidattien tarjoukset ovat kalliimpia huoltovarmuuden vuoksi.Juu, ja se ei ole mikään ihme. Todellisuudessahan tämä on kahden kauppa ja kolmen korvapuusti ja jokainen asioista perillä oleva käsittää syyn. Vain yksi tarjoajamaa kykenee tosipaikassa auttamaan materiaalilähetyksin. Mikähän se mahtaa olla....
Juu, ja se ei ole mikään ihme. Todellisuudessahan tämä on kahden kauppa ja kolmen korvapuusti ja jokainen asioista perillä oleva käsittää syyn. Vain yksi tarjoajamaa kykenee tosipaikassa auttamaan materiaalilähetyksin. Mikähän se mahtaa olla....
Mihin perustuu näkemys että usasta liikene tavaraa paremmin kun puhutaan hävittäjistä? USA voi olla sodassa kiinni kanssa kun naapuri päättää tulla rajan ylitse. Siinä en varmasti liikene tänne kolkkaan yhtään mitään.Ja tästä syystä veikkaan, että eurokandidattien tarjoukset ovat kalliimpia huoltovarmuuden vuoksi.
Koska samanlaista kykyä lähettää täydennyksiä tuosta nuon vaan ei löydy eurokandidaattien mailta toisin kuin USA:lla löytyy, saattaa olla niin että HX-hankkeen neuvottelijat ovat vaatineet sitten heti kerralla BAFO:ihin suuremmat määrät aseistusta ja varaosaa, jotta sitten pärjättäisiin sitten niin kauan että esim. Ranska saisi lisää toimitettua.
Ja tämä taas sitten inhottavasti voi mahdollisesti leikata tarjoukseen mahtuvaa konemäärää, joka on suorituskykyarvioinnissa yksi tärkeä osa.
Kyse ei ole suoraan, eikä pelkästään hävittäjistä, vaan yleisemmin materiaalista. Esim siihen, että Iso-Britannialla on tuotetta x varastoissa 200 kpl ja USA:lla 4000. USA voi olla sitä ja tätä jne, mutta se ei muuta sitä, että 4000 kpl:sta VOI Suomeen lähettää 60 kpl, jos se on heidän etunsa mukaista, mutta Iso-Britanniasta ei ainuttakaan. Vaikka kuinka mieli tekisi.Mihin perustuu näkemys että usasta liikene tavaraa paremmin kun puhutaan hävittäjistä? USA voi olla sodassa kiinni kanssa kun naapuri päättää tulla rajan ylitse. Siinä en varmasti liikene tänne kolkkaan yhtään mitään.
Olet täsmälleen asian ytimessä.Näillä kertoimilla laitan (vero)rahani Super Hornetille vaikka ennakkosuosikkina onkin F-35.
Superi on tarjolla olevista hävittäjistä tutuin vaihtoehto ja siihen liittyvää osaamista sekä merkittävä osa infraa on jo olemassa. Lisäksi se on turvallisin vaihtoehto ainakin lyhyellä tähtäimellä, koska lastentaudeista on päästy eroon ja todelliset käyttökustannukset tunnetaan tarkasti.
Nykyiseen Hornettiin ollaan Suomessa erittäin tyytyväisiä ja yhteistyö valmistajan kanssa toimii. Kone on hyvässä mielessä melko rohjo ja joiltain osin vähän vanhahtava mutta puutteet voidaan kompensoida muilla keinoilla. Moottoreita ja muita varaosia on saatavilla niin kauan kun pääkäyttäjä lentää Growlerilla, mikä on todennäköisesti pitkään.
Mainos-bullshitillä ei HX-kisassa pärjää, eli muiden valmistajien pitää tarjota kaikin puolin uskottava ja tasapainoinen paketti, jos haluavat Hornetiksi Hornetin paikalle.
Kyse ei ole suoraan, eikä pelkästään hävittäjistä, vaan yleisemmin materiaalista. Esim siihen, että Iso-Britannialla on tuotetta x varastoissa 200 kpl ja USA:lla 4000. USA voi olla sitä ja tätä jne, mutta se ei muuta sitä, että 4000 kpl:sta VOI Suomeen lähettää 60 kpl, jos se on heidän etunsa mukaista, mutta Iso-Britanniasta ei ainuttakaan. Vaikka kuinka mieli tekisi.
Tämä on siis täysin kuvitteellinen esimerkki, eikä kannata nyt miettiä, että mikähän tavara mahtaa olla kyseessä, mutta todellinen vastine asialle kyllä löytyy live-elämästä. Ja tämä on syytä huomioida näissä asioissa. On taidettu alkaa huomioimaankin, missä vain voi.
Ja tästä syystä veikkaan, että eurokandidattien tarjoukset ovat kalliimpia huoltovarmuuden vuoksi.
Koska samanlaista kykyä lähettää täydennyksiä tuosta nuon vaan ei löydy eurokandidaattien mailta toisin kuin USA:lla löytyy, saattaa olla niin että HX-hankkeen neuvottelijat ovat vaatineet sitten heti kerralla BAFO:ihin suuremmat määrät aseistusta ja varaosaa, jotta sitten pärjättäisiin sitten niin kauan että esim. Ranska saisi lisää toimitettua.
Ja tämä taas sitten inhottavasti voi mahdollisesti leikata tarjoukseen mahtuvaa konemäärää, joka on suorituskykyarvioinnissa yksi tärkeä osa.
Niin, mutta Ruotsin halu ja kyky lähettää omistaan ei riippune siitä mikä konetyyppi vaalitaan, vaan Ruotsin omista intresseistä. Sieltä ei voi lähettää meidän koneisiin ohjuksia jos heillä ei siihen sopivia ole, mutta sekä koneita että ohjuksia voi aivan samoin kuin talvisodassakin tekivät lähettämällä toimivia kokonaisuuksia. Vaikutus Ruotsin omaan kykyyn taas ei juurikaan riipu siitä lähettävätkö pelkät omat ohjuksensa, vai niiden mukana myös koneita, heidän oma kyky tippuu ihan samalla lailla molemmissa tapauksissa. Heidän intressinsä mukaista taas on käydä sotaa muualla kuin omalla alueellaan, koska silloin siviilitappioita tulee heille vähemmän. Heidän ei siis kannata jäädä odottamaan että Suomi lyödään ensin ja ruveta sitten vasta sotimaan, vaan osallistua jo alusta alkaen.Paljosta on helpompi antaa kuin vähästä, se on täysin totta, mutta ehdottomia totuuksia ei ole. Ruotsi lähetti talvisotaan kolmanneksen hävittäjistään.
Niin, mutta Ruotsin halu ja kyky lähettää omistaan ei riippune siitä mikä konetyyppi vaalitaan, vaan Ruotsin omista intresseistä. Sieltä ei voi lähettää meidän koneisiin ohjuksia jos heillä ei siihen sopivia ole, mutta sekä koneita että ohjuksia voi aivan samoin kuin talvisodassakin tekivät lähettämällä toimivia kokonaisuuksia. Vaikutus Ruotsin omaan kykyyn taas ei juurikaan riipu siitä lähettävätkö pelkät omat ohjuksensa, vai niiden mukana myös koneita, heidän oma kyky tippuu ihan samalla lailla molemmissa tapauksissa. Heidän intressinsä mukaista taas on käydä sotaa muualla kuin omalla alueellaan, koska silloin siviilitappioita tulee heille vähemmän. Heidän ei siis kannata jäädä odottamaan että Suomi lyödään ensin ja ruveta sitten vasta sotimaan, vaan osallistua jo alusta alkaen.
USAn osalta tilanne on toinen, jos lähettävät pelkkiä ohjuksia meidän koneisiin, niin heille ei henkilötappioita kerry siitä ollenkaan. Jos taas lähettävät koneet, ohjukset ja lentäjät + huollon tänne sotimaan, niin tappioita on tiedossa enemmän tai vähemmän. Edellinen on mahdollista vain jos HX:ään sopivat heidän ohjuksensa. Ero intresseissä USAn ja Ruotsin välillä on siis ilmeinen. USA ei lisää riskiä hyökkäyksen kohteeksi joutumiseen sillä että katsoisi sivusta miten Suomelle sodassa kävisi, Ruotsi taas lisäisi.
Väitätkö että meillä riittäisi tuohon paljonkin valmiiksi koulutettuja lentäjiä?USA voi lähettää ohjusten lisäksi myös koneet, joita suomalaiset lentävät ja huoltavat. Samaan tapaan kuin tehtiin aikanaan Israelin kanssa. Jenkki lentää koneen tuettavaan maahan, pyrstöön maalataan uusi tunnus ja ohjaamoon kipuaa apua vastaanottavan maan pilotti.
Väitätkö että meillä riittäisi tuohon paljonkin valmiiksi koulutettuja lentäjiä?
Vai oletatko heitä pystyvän kouluttamaan täällä lisää vasta sodan syttymisen jälkeen niin nopeasti että sillä olisi jotain merkitystä ennen sodan päättymistä?!?
Ilman lentäjää niillä koneilla ja aseistuksilla ei tee yhtään mitään, ellet sitten puhunut droneista, joihin lennättäjän voinee kouluttaa "hieman" nopeammin.
Toki lisäkoneilla voisi korvata huollossa ja korjauksessa olevia koneita niin kauan kun samat lentäjät jaksavat 2-vuorotyötä ilman lomia tai vapaita, joten pienehkö lisämäärä voisi jossain tilanteessa tuoda lisäarvoa ilman lentäjiäkin, mutta mitään merkittävää suorituskykylisää sillä tuskin saisi aikaan vaikka USAssa koneita riittääkin ja vaikka niiden lähettämiseen riittäisi tahtoakin. Tilanne olisi ihan toinen jos mukaan tulisi myös koulutetut lentäjät ja aina vaan parempi jos mukaan tulisi huoltoakin.