Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Minkälaista konkreettista apua Ukraina on saanut Ranskalta?
Lähinnä humanitaarista ja sekin Ranskan kokoon nähden pientä (4,2 meur since 2018). Linkin takaa voi lukea tarkemmin.


Nythän kaikki nato-maat lupasivat aseita ja Ranska ilmoitti upgreidaavansa tukea "in all forms".
 
Uusimmassa Siivet-lehdessä kerrotaan, että sotapelit pelattiin myös Typhoonilla ja Rafalella, koska aikaa oli rajatusti ja kaikki neljä päätöksentekoaluetta Purasen mukaan arvioitiin samaan aikaan, koska aikaa ei ollut sille, että ensiksi arvioitaisiin huoltovarmuus, sitten elinkaarikustannukset, sitten teollinen yhteistyö ja viimeisenä sitten läpi päässeet sotilaallisen suorituskyvyn mukaiseen arviointijärjestykseen. Vaan kaikki ajettiin kerralla lävitse ja Rafale ja Typhoon vaan jätettiin arvioimatta, koska joku kolmesta fail / pass - osa-alueesta ei mennyt läpi.

Ja sinänsä olen tyytyväinen, että näin tehtiin, koska nyt Puolustusvoimilla on tosi hyvä käsitys sekä Typhoonin että Rafalen suorituskyvyistä ja mihin niillä pystytään.
Aivan varma olen, että sama tehtiin myös Gripeneille ja meidän nykyiselle Hornetille. Näin saatii tietoa myös lähialueiden iskukyvystä. Ja kun nämä tiedot on plakkarissa verrataan niitä Venäjän kalustoon joihin olemassa olevien tietojen varassa tehtiin vertailtavat suoritteet jo ihan sotapeliä varten. Itseasiassa epävirallisesti rivien välistä tiedän, että tämä oli plan.

Sitten hyshys nämä vertailut annettiin myös jenkeille jotka niin hyvän tarjouksen meille taas tekivät. Kaveri kaverin tuntee. Toki näitä jenkitkin tekee, mutta aina uutta insinöörityötä sopii arvostaa.
 
Mitenkä olisi mahdollista,kun ryssä on lyöty Ukrainassa,ja kun Suomi saa F-35 koneet niin Suomen nykyisistä Horneteista tulisi EU/Nato -Ukrainan ilmavoimien kone?Onko koneen elinkaarta mahdollista venyttää minne asti?Ukrainakin,Suomen lisäksi,pitää saada länsimaisen kaluston piiriin kaikesta neuvostoromusta.
 
Lähinnä humanitaarista ja sekin Ranskan kokoon nähden pientä (4,2 meur since 2018). Linkin takaa voi lukea tarkemmin.


Nythän kaikki nato-maat lupasivat aseita ja Ranska ilmoitti upgreidaavansa tukea "in all forms".

Famasia voisi löytyä, kun korvaavat H&K:n rynkyillä?
 
Kyllä Brasialiastakin tulisi tosipaikassa monta Geipeniä.

Jos laukalle lähdetään, niin voisi ehkä tullakin? Vai onnistuisikohan brasseilta koneen ylläpito ihan yksin, jos Linköping miehitettäisiin?

Lisäys: Iso osa komponenteista (F414 noin esimerkiksi) on toki jostakin muualta kuin Ruotsista, ja Embraerilla on jotakin käsitystä lentokoneista. Mutta onko ruotsalaisilla kuitenkin ote brasilialaisten palleista vai heittelevätkö brasilialaiset ruotsalaisia brassijujutsun keinoin?
 
Jos laukalle lähdetään, niin voisi ehkä tullakin? Vai onnistuisikohan brasseilta koneen ylläpito ihan yksin, jos Linköping miehitettäisiin?
No ihan varmasti onnistuisi. Koneen huolto on niin helppoa että siihen ei tarvi työkaluja saati koulutusta ja tulihan kaupassa myös täydellinen teknologian siirto.
 
No ihan varmasti onnistuisi. Koneen huolto on niin helppoa että siihen ei tarvi työkaluja saati koulutusta ja tulihan kaupassa myös täydellinen teknologian siirto.

Olisihan minun pitänyt arvata, että asia on noin. Näin keskipitkän ruotsin lukeneena sitä vain luonnollisesti haluaa nöyristellä ruotsalaisten edessä. :oops:
 
Mitenkä olisi mahdollista,kun ryssä on lyöty Ukrainassa,ja kun Suomi saa F-35 koneet niin Suomen nykyisistä Horneteista tulisi EU/Nato -Ukrainan ilmavoimien kone?Onko koneen elinkaarta mahdollista venyttää minne asti?Ukrainakin,Suomen lisäksi,pitää saada länsimaisen kaluston piiriin kaikesta neuvostoromusta.

Hornetista ollaan luopumassa ympäri maailman ja sen ylläpitokustannukset kohoavat. Siksi toisekseen Suomi saa ensimmäiset F-35:t joskus 2025 ja ensimmäisen laivueen pitäisi olla alustavassa valmiudessa (IOC) vasta 2027. Se voi olla Ukrainan kannalta hieman myöhään - jos tästä sodasta selviävät, niin eivät varmaan kovin pitkään viitsi odotella modernin koneen hankintaa.

Se on kyllä sitten mielenkiintoinen kysymys, mikä se Ukrainan tuleva konetyyppi voisi olla. F-35 saattaisi olla yhä edelleen liian hapokas. Tai mistä tuota tietää - myytiinhän Suomellekin USN:n kruunujalokivi, Hornet, vaikka YYA-sopimusta oli pidetty kehystettynä seinällä vielä pari vuotta aiemmin. Käytetty F-16 olisi varmasti mahdollisuuksien rajoissa. Rafale, no joo, ehkä, mutta justiinsa oli juttua Ranskan passiivisuudesta Ukrainan tukemisessa. Jenkkikone sen täytyy olla. Villinä kuviona voisi ajatella, että Puola tilaisi lisää F-35:ttä ja Puolan F-16:t menisivät Ukrainalle.
 
Villinä kuviona voisi ajatella, että Puola tilaisi lisää F-35:ttä ja Puolan F-16:t menisivät Ukrainalle.
Ainakin Puolalla on optio 16 F-35:n lisätilaukselle.

Jos tuon option käyttävät niin rupeaa siellä olemaan ilmavoimat aika kohdillaan, kun olisi 48 F-35 ja 48 F-16. Mikä on maalle, joka on Suomen kokoinen pinta-alaltaan, mutta ilmasodan kannalta paremmin muotoiltu (neliön mallinen vs. suomen muoto) mikä mahdollistaa sen, että pystytään paremmin keskittämään voimaa, kun hävittäjän taistelusäteen vuoksi Puolassa ei tarvitse jakaa voimia kahdelle n. 500km halkaisijaltaan alueelle, kun Puola on suunnilleen tuon 500x500km.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ainakin Puolalla on optio 16 F-35:n lisätilaukselle.

Tässä tilanteessa varmaan aktivoivat sen piakkoin joka tapauksessa... Ostosuositus LM:n osakkeelle.

Jos tuon option käyttävät niin rupeaa siellä olemaan ilmavoimat aika kohdillaan, kun olisi 48 F-35 ja 48 F-16. Mikä on maalle, joka on Suomen kokoinen pinta-alaltaan, mutta ilmasodan kannalta paremmin muotoiltu (neliön mallinen vs. suomen muoto) mikä mahdollistaa sen, että pystytään paremmin keskittämään voimaa, kun hävittäjän taistelusäteen vuoksi Puolassa ei tarvitse jakaa voimia kahdelle n. 500km halkaisijaltaan alueelle, kun Puola on suunnilleen tuon 500x500km.

Puhumattakaan ohjuspuolustusjärjestelmistä ja NATO:n tuesta. Nyt kun Saksakin ilmeisesti aikoo ihan oikeasti laittaa asiat kuntoon.

Toisaalta jos aivopieruna heittämäni idea F-16:n myymisestä Ukrainalle toteutuisi, niin Puolan pitäisi tilata vielä jokunen F-35 lisää. 32 + optio 16 + jatkotilaus 32?
 
Tässä tilanteessa varmaan aktivoivat sen piakkoin joka tapauksessa... Ostosuositus LM:n osakkeelle.



Puhumattakaan ohjuspuolustusjärjestelmistä ja NATO:n tuesta. Nyt kun Saksakin ilmeisesti aikoo ihan oikeasti laittaa asiat kuntoon.

Toisaalta jos aivopieruna heittämäni idea F-16:n myymisestä Ukrainalle toteutuisi, niin Puolan pitäisi tilata vielä jokunen F-35 lisää. 32 + optio 16 + jatkotilaus 32?
Toisaalta tähän hätään F-16 ei oikein sovi, kun Ukrainan lentotekninen henkilöstö ei ole sille koulutettu eikä pilotitkaan.

Ainoa mitä keksisin tuohon lääkkeeksi, olisi ukrainalaisten pilottien pikakoulutus ja sitten huoltoon lennettäisiin tehtävien päätteeksi Puolaan, jossa koulutettu lentotekninen henkilöstö tekee huollot.
 
Toisaalta tähän hätään F-16 ei oikein sovi, kun Ukrainan lentotekninen henkilöstö ei ole sille koulutettu eikä pilotitkaan.

Ainoa mitä keksisin tuohon lääkkeeksi, olisi ukrainalaisten pilottien pikakoulutus ja sitten huoltoon lennettäisiin tehtävien päätteeksi Puolaan, jossa koulutettu lentotekninen henkilöstö tekee huollot.

No, välitöntä hätää ei ole, jos ne itäperäisen lentokaluston toimitukset EU-maista toteutuvat. Eikös siinä ollut lähemmäs 100 konetta yhteensä? Pitkälti yli 50 joka tapauksessa. Sota ratkeaa kuitenkin tulevien viikkojen. Tuskin tästä mitään Saksan ja Neuvostoliiton yhteenoton kaltaista vuosikausien aktiivista kahinaa tulee. Hyvällä tuurilla konflikti jäätyy jälleen pitkäksi aikaa (kuten se oli jäässä monta vuotta) ja huonolla tuurilla Ukraina kaatuu. Jälkimmäisessä ei tarvitse miettiä uusia koneita ja ensimmäisessä on paremmin aikaa ja resursseja siirtyä länsikalustoon.
 
Toisaalta tähän hätään F-16 ei oikein sovi, kun Ukrainan lentotekninen henkilöstö ei ole sille koulutettu eikä pilotitkaan.

Ainoa mitä keksisin tuohon lääkkeeksi, olisi ukrainalaisten pilottien pikakoulutus ja sitten huoltoon lennettäisiin tehtävien päätteeksi Puolaan, jossa koulutettu lentotekninen henkilöstö tekee huollot.
Tällaisia pikadiilejä on tehty maailmalla paljonkin, yleensä siihen malliin että joku afrikkalainen maa ostaa muutaman koneen ja hämmästyttävän nopeasti saa ne toimintaan, ohjaimissaan useimpia paikallisia vaaleaihoisempia, slaavilaisella korostuksella puhuvia lentäjiä...
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
No, välitöntä hätää ei ole, jos ne itäperäisen lentokaluston toimitukset EU-maista toteutuvat. Eikös siinä ollut lähemmäs 100 konetta yhteensä? Pitkälti yli 50 joka tapauksessa.
Nähtävästi ei. Ilmeisesti Puola tuuppaa ukrainalaisille osan (ei kaikkia) MiGeistään, ja on huhuttu että Bulgaria myös muutaman Su-25:n.
 
No, välitöntä hätää ei ole, jos ne itäperäisen lentokaluston toimitukset EU-maista toteutuvat. Eikös siinä ollut lähemmäs 100 konetta yhteensä? Pitkälti yli 50 joka tapauksessa. Sota ratkeaa kuitenkin tulevien viikkojen. Tuskin tästä mitään Saksan ja Neuvostoliiton yhteenoton kaltaista vuosikausien aktiivista kahinaa tulee. Hyvällä tuurilla konflikti jäätyy jälleen pitkäksi aikaa (kuten se oli jäässä monta vuotta) ja huonolla tuurilla Ukraina kaatuu. Jälkimmäisessä ei tarvitse miettiä uusia koneita ja ensimmäisessä on paremmin aikaa ja resursseja siirtyä länsikalustoon.
Twitterissä näin väitettävän että koneita olisi 70.
Bulgarialta 30, Puolalta 28 ja Slovakialta 12.
 
Viimeksi muokattu:
Twitteri lähti keulimaan kun jossain artikkelissa oli ynnäilty Naton itäkoneet yhteen että mitä teoriassa voisi lähettää. Osa noista koneista on kuitenkin vain paperilla, toimintakuntoisia lenskareita on paljon vähemmän. Slovakia ja Bulgaria ilmoittivat ettei niillä riitä koneita edes itselle, ja Puolakaan ei vissiin ole mitään lähettämässä.
 
Twitteri lähti keulimaan kun jossain artikkelissa oli ynnäilty Naton itäkoneet yhteen että mitä teoriassa voisi lähettää. Osa noista koneista on kuitenkin vain paperilla, toimintakuntoisia lenskareita on paljon vähemmän. Slovakia ja Bulgaria ilmoittivat ettei niillä riitä koneita edes itselle, ja Puolakaan ei vissiin ole mitään lähettämässä.
Se oli viittaus, ettei ne lennä niitä itse rajan yli sotatoimialueelle. Eli tekevät pesäeroa siihen, että voitaisiin katsoa heidän olevan aktiivinen osapuoli.

Voi tosin olla etteivät mene ollenkaan... kukapa tuota varmaksi tietää.
 
Näin jotkut tulkitsivat, mutta vaikka näin tehtäisiinkin niin puhutaan vain muutamasta koneesta. Puolan fliitti on pieni (parisenkymmentä toimintakykyistä konetta) eikä he voi jättää omia laivueitaan ilman koneita. Eli joku 5-6 olisi ehdoton maksimi mitä voitaisiin antaa, aivan merkityksetöntä.
 
Back
Top