Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Tää on vielä huikeampi.https://www.vauva.fi/keskustelu/2574119/toivottavasti_ilmavoimille_ostetaan_f_35_havittajiaOlen ehkä vähän puolueellinen koska oma fanklubi.

:ROFLMAO::ROFLMAO:
Nyt maanpuolustus.netissä puhutaan seuraavasta jutusta:
http://nordic.businessinsider.com/f-35-russia-china-radar-counter-stealt...
Lentäjä selittää, että onhan se niin että kone näkyy venäläisten tutkissa, mutta se ei heitä pysäytä.
Trump puhuu koneesta, joka on "kirjaimellisesti näkymätön", ja lopulta kun joku pakon edessä puhuu hiukan totta, käy ilmi että kyllähän se tutkassa näkyy.
KONE ON TÄYTTÄ PASKAA!!!! SE ON SPEKSATTU PÄIN PERSETTÄ ALUSTA SAAKKA. SOFTA ON PASKAA!!! STEALTH ON PASKAA!!! F-35 ON KATASTROFI!!!!


Vierailija
170/169
klo 20:15 | 25.4.2018
En ymmärrä miksi ei voitaisi hankkia täysin ylivertaisia MiG-29:ä.
 
Jaa että Ylen toimittajan mielestä viranomainen ei saa olla lobbari?
Hmm. Ylen toimittaja on töissä valtion viestintäorganisaatiolla ja saa palkkansa verorahoista. Eikös hän silloin ole virkamies? Eli hänkään ei siis saa lobata.
 
Jaa että Ylen toimittajan mielestä viranomainen ei saa olla lobbari?
Hmm. Ylen toimittaja on töissä valtion viestintäorganisaatiolla ja saa palkkansa verorahoista. Eikös hän silloin ole virkamies? Eli hänkään ei siis saa lobata.
Ylen kaksinaismoralismia. Kaikki pään taputtelu kukkahattuviherituhippi-ideologiaa lobbaava on OK, mutta jos lobataan Ylen tai sen työntekijöiden vassarisuuntausta vastaan, niin kyllä se on siten niin väärin.
 
Toisekseen siitä ole mitään todellista hyötyä kuin ehkä varaosien saannin suhteen
Ruotsin apu huollon suhteen on kovin vajavaisesti analysoitu. Ensinnäkin lentokoneiden tekniikassa myös Ruotsi on riippuvainen monelta osin amerikkalaisista. Toisekseen jos meillä on kriisi ja lentokoneiden huolettavuus nousee merkitykseen niin silloin on kyllä Ruotsissakin kriisi ja se tarvitsee kaiken varmuusvarastonsa itse. Kaikenkaikkiaan jos meillä on täällä tilanne, että voimavarat rupeavat ehtymään niin ei Ruotsi meitä auta vaan rupeaa itse varautumaan pahimpaan.
 
Kriisiajan yhteistyö, varaosien jne.. saatavuus on sopimusteknistä. Ruotsi ja Suomi syventävät kriisiajan yhteistyötä vuosi vuodelta. Siksi osa poliitikoista näkee yhteisen hävittäjän poliittisesti loogisena jatkumona nykyiselle integraatiokehitykselle.
 
Kriisiajan yhteistyö, varaosien jne.. saatavuus on sopimusteknistä. Ruotsi ja Suomi syventävät kriisiajan yhteistyötä vuosi vuodelta. Siksi osa poliitikoista näkee yhteisen hävittäjän poliittisesti loogisena jatkumona nykyiselle integraatiokehitykselle.

Sotilaita kiinnostaa ihan yhtä lailla, mista liittoutumaton voisi edes teoriassa saada varaosia kriisiaikana.
 
Sotilaita kiinnostaa ihan yhtä lailla, mista liittoutumaton voisi edes teoriassa saada varaosia kriisiaikana.

Jos vertailu on Grippenin ja F-35:n välillä, niin tämä asia on irrelevantti. Jos jenkkilästä ei saada osia, niin kumpikin kone pysyy maassa. F-35:n tapauksessa jenkeillä olisi suurempi intressi toimittaa osia, koska se on heidän itse tuottama kone ja niiden huono menestys olisi huonoa mainosta. Grippeniä voitaisiin teoriassa koettaa sabotoida.
 
Hyviä havaintoja ja varsinkin lopputoteamus..

Hävittäjämarkkinoilla Tikkakoskella
19.6.2018 08:26 Väinö Kuukka

Kävin lentonäytöksessä. Saabin esittelijä kertoi minulle JAS Gripenin tekniikasta. Hän oli ystävällinen. Ei minulla ole rahaa ostaa uutta autoakaan. En myöskään ole missään tekemisissä HX-hankkeen kanssa. Olen siviili.

Miksi mielikuvamarkkinointia tehdään ja kenelle sitä tehdään?

Sotilaat luullakseni ovat kiinnostuneita enemmänkin siitä, millainen koneen pitää olla, jos yhteen hävittäjään on pakko sitoutua. Kiitoradan pituus, hyödynnettävät hajakentät, talvi, toimintavarmuus, aseet, elektroniikka ja erityisesti saatavuus kriisiaikana, huollettavuus… lista on pitkä.

Keitä varten kehitetään stooreja erilaisella konsulttipuheella, joka ei välttämättä kohtaa sen kanssa, mitä tapahtuu todella? Pyritäänkö äänestäjien kautta vaikuttamaan poliitikoihin, jotka päätöksen tekevät. Heillä lienee omia kaupallisteknisiä kuvitelmia ja toivon mukaan realistista tietoakin eikä vain lobbarivirsiä.
Kyse on miljardeista.
Pienet yksityiskohdat merkitsevät.

Miksi niin monta Typhoonia tuli Tikkakoskelle? Koska on väitetty, ettei Saksassa yhdessä vaiheessa toimintakuntoisena oli vain kuusi konetta.

Miksi JAS lentää näytöksissä aina ilman asekuormaa? Koska se näyttää silmään sujuvalta, ketterältä ja hiljaiselta.

Maanäyttelyssä alustaan näytti mahtuvan risteilyohjus, ja myös Meteor on integroitu koneeseen. Aivan riittävä paketti Itämerelle.

Miksi koneiden kurvaillessa ja näyttäessä kaartojen tiukkuutta kuin Punainen Paroni konsanaan E-18 Growler otti muista poiketen asekuorman mukaan taivaalle, näytti rehvakasta mahaansa ilmasta ja laittoi pari kertaa hetkeksi puita uuniin sen enempää kiemurtelematta? Koska jokainen mekaaninen prikaati 800 kilometrin säteellä takuulla kuuli, että rock 'n' roll.

Miksi F-35 oli kuin kirjaesittelijöiden tyhjät kannet?

Että ostakaa, niin tehdään sivutkin. Miksi esittelijä puhuu ja puhuu kuin Microsoftin myyjä, miten sovelluksissa löytyy ja miten kukaan ei pysy koneen perässä eikä kukaan näe sitä ja muuta kiihottavaa? Koska nörtit rakastavat sellaista ja heitä nykyään riittää. Heität kiven ja osut yhteen sellaiseen. Heille on toki normaalia, että koneet lagaavat välillä niin että operatiivisessa iskussa on sitten ehkä kaksi konetta.

Miksi Tikkakoskella oli kaksi Rafalea? Periaatteessa tarkoitus oli sama kuin Gripenillä: näyttää sujuvuutta ja kauneutta. Yleisölle sellaista pitääkin olla. Pistin merkille, että toinen kone yritti lopussa jättää toista tiukalla kaarrolla mutta toinenkin kaarsi yhtä tiukasti eikä suostunut jätetyksi.

Näillä kaarroilla vain ei ole mitään merkitystä. Ei mitään. Tai mistä sitä tietää, kun ohjuskertoja on vähän. Jos kukaan ei toimita kriisissä liittoutumattomalle lisää, vain tykki jää. Sittenkö koiratappeluun?

Juu ei.

Itse toivon vain yhtä asiaa. Rauhaa. Sen vuoksi toivon, että Ilmavoimat saa sen, minkä haluaakin.
http://vinkuukka.puheenvuoro.uusisuomi.fi/257119-havittajamarkkinoilla-tikkakoskella
 
Ylen kaksinaismoralismia. Kaikki pään taputtelu kukkahattuviherituhippi-ideologiaa lobbaava on OK, mutta jos lobataan Ylen tai sen työntekijöiden vassarisuuntausta vastaan, niin kyllä se on siten niin väärin.

Yle on valtion omistama osakeyhtiö, jonka tehtävistä yksi on harjoittaa journalistista toimintaa. Sitä varten on perustettu toimituksia ja palkattu niihin journalisteja, joiden tehtävä on noudattaa journalistin ohjeita mm. itsenäisen ajattelun suhteen.

Puolustusvoimat on hallinnonala, jonka virkamiehet käyttävät virkavaltaa, ja joita koskee viranomaisen julkisuusperiaate ja mm. sellaiset periaatteet, jotka kieltävät viranomaista viranomaisena puuttumasta muihin asioihin kuin mitä niiden virkatehtäviin kuuluu. Myös viranomaisen viestintätoiminto on viranomaistoiminto.

Näiden tehtävät, valtuudet ja vastuut ovat rakenteeltaan niin erilaiset, että voi olla hyvä mainita vaikka olisikin vähän OT.
 
DSC_0205.JPG

Hajahavaintoja hävittäjäkandidaattien esittelyistä Tikkakoskella:

En ihan niin paljon päässyt juttelemaan esittelijöiden kanssa kuin etukäteen toivoin. Väkeä oli lauantaina todella paljon ja chaletit ruuhkaisia. Saabin ja LockMartin pisteet oli pitkiä aikoja kiinni VIP-tilaisuuksia varten. Esittelykrääsä teki kauppansa ja etenkin Dassaultin hyvin näkyvät laukut ja lippikset loppui muutamassa tunnissa vaikka niitä oli kuulemma roudattu paikalle todella paljon. Olisi pitänyt päästä paikalle heti aamusta mutta se ei mahtunut minun aikatauluihini. Noh, ensi vuonna sitten.

Eurofightereitä oli roudattu paikalle ennätysmäärä, esittelyteltta oli iso mutta anniltaan ehkä vähän köyhän oloinen. Tutkan esittelijän kanssa pääsin juttusille ja hän esitteli Captorin laajaa "yli 100 astetta sivulle" keilausaluetta. Kysyin, että eikö jättämällä kääntömekanismi pois ole mahdollista saada koneeseen isompi tutka? Esittelijä sanoi että kyllä, mutta koossa voitettaisiin vain hyvin vähän ja marginaalisesti pienempi antenni on pieni haitta kääntömahdollisuuden tarjoamiin etuihin verrattuna. Tutkan malli oli paikalla ja antenni käänteli omia aikojaan, jos malli oli tarkka niin mekaaninen kääntösäde vaikutti hiukan vaatimattomalta ainakin Irbisiin verrattuna.
Salakuuntelin parin esittelijän keskustelua ja he puhelivat miten täällä ihmiset kysyvät asioista paljon enemmän kuin yleensä messuilla, missä kävijä vain kuuntelee samat jorinat läpi ja nyökyttelee.

DSC_0213.JPG

Saabilla oli läpikuljettava mökki mihin piti jonottaa ja samalla pääsi jonottamaan maketin ohjaamoon. Mökkerön anti vaikutti vaatimattomalta, jotain geneerisen oloisia videoita siellä pyöri ja kävin siellä vain kerran pikaisesti jolloin ketään esittelijää en saanut kiinni ja myöhemmin siellä alkoi VIP-esittelyt eikä sinne tavallinen pulliainen enää päässytkään. Ohjaamoon en jaksanut jonottaa. Ohjaamoesittely poislukien Saabin tuote-esittelyt tuntuvat jatkuvan hyvin yleisluontoisella ja vähäinformatiivisella tasolla.

LockMartin teltta tuntui keskittyvän lasten viihdyttämiseen enkä sielläkään päässyt kenenkään puheille, olisin halunnut kysellä sielläkin juuri tutkatekniikasta. Maketin ohjaamoon oli valtava jono. Teltassa oli simulaattori jonka ohjaamonäkymä oli kyllä vaikuttava kun jahdattava kone näkyi samaan aikaan tutkassa, EOTSin ruudulla ja vielä pienempänä DASin näkymästä, tuli mieleen ihan Microprosen F-19, hyvin scifimäinen vaikutelma. F-35:n maketista en näköjään ottanut kännykkään yhtään kuvaa. Koneen runko on livenä todella pullean näköinen eikä ihme kun paikalla oli myös moottorin malli, massiivinen oli sekin.

DSC_0200.JPG

Dassaultin esittelypiste oli joukon vaatimattomin ulkoisesti ja jostain ihme syystä kone ei ollut maanäyttelyssä. Hyvin olisi lentonäytöksessä esiintynyt toinen kone joutanut ihmisten pällisteltäväksi. Dassaultin teltassa vietin kuitenkin eniten aikaa töllistelemässä videoita touchscreen-telkkarista. Varsin härskisti Dassault oli laittanut pyörimään myös videoita joissa Gripen, Typhoon ja Hornet joutuivat kaartotaistelussa Rafalen tykin tähtäimeen. Videoiden perusteella Gripen oli paljon helpompi saada 'piikille' kuin Typhoon.
Hyvin englantia puhuva tyylikäs herrasmies osui paikalle ja häneltä kyselin muutamia asioita:
Pystyykö Rafalen tutka aktiiviseen häirintään? -Kyllä vain, tutkalla pystytään häiritsemään vihollisen tutkia [tämä varauksella että messuesittelijöiden kanssa ei ole aina varmaa kuulevatko he tankeroenglannilla esitetyt kysymykset oikein]
Videoilla pyöri lennon aikainen näkymä pyrstön DDM-sensorista. Näkeekö lentäjä tämän kuvan lennon aikana? -Ei näe, sensori on ohjelmoitu etsimään ohjusten moottorien signaaleja, eli se on puhtaasti ohjusvaroitusjärjestelmä.
Onko voimakkaampaa moottoria tulossa? -Ei. Voimme nostaa työntövoimaa mutta tällä hetkellä kukaan ei halua sitä.
Samalla paikalle lonni naapuriteltasta muutama Eurofighter-lentäjä joille esittelijät alkoivat demonstroida kuormasimulaattorilla Rafalen asekuormaa joka kieltämättä onkin melko pienelle koneelle hyvin vaikuttava. Kone kantaa kolmella lisätankilla samanlaisen asekuorman kuin mitä vaikka F-16 kaikissa ripustimissaan.

DSC_0202.JPG

Super Hornet antaa livenä melko massiivisen vaikutelman ja hyvin käy ilmi että kone on suurin mitä Ilmavoimille on tarjolla. Koneen ulkopinta on paljon 'sliipatumpi' kuin perus-Hornetilla, taustalla epäilemättä häivevaatimukset. Teltasta ei paljon jäänyt mieleen muuta kuin Super Hornetin huoltosimulaattori jota asiallisen oloinen heppu minulle esitteli. Järjestelmä vaikutti helppokäyttöiseltä. Super Hornetin ohjaamomaketti oli paikalla ja siinä oli kyllä massiivinen näyttö.
Boeing tuntui painottavan näytöksessä juurikin Growleria, koska ilmavoimathan kysyi nimenomaan kokonaisratkaisua niin vissiin siellä on kasattu Suomelle tarjolle myös häirintäkoneita sisältävä paketti?
 
Eurofightereitä oli roudattu paikalle ennätysmäärä, esittelyteltta oli iso mutta anniltaan ehkä vähän köyhän oloinen. Tutkan esittelijän kanssa pääsin juttusille ja hän esitteli Captorin laajaa "yli 100 astetta sivulle" keilausaluetta. Kysyin, että eikö jättämällä kääntömekanismi pois ole mahdollista saada koneeseen isompi tutka? Esittelijä sanoi että kyllä, mutta koossa voitettaisiin vain hyvin vähän ja marginaalisesti pienempi antenni on pieni haitta kääntömahdollisuuden tarjoamiin etuihin verrattuna. Tutkan malli oli paikalla ja antenni käänteli omia aikojaan, jos malli oli tarkka niin mekaaninen kääntösäde vaikutti hiukan vaatimattomalta ainakin Irbisiin verrattuna.
Salakuuntelin parin esittelijän keskustelua ja he puhelivat miten täällä ihmiset kysyvät asioista paljon enemmän kuin yleensä messuilla, missä kävijä vain kuuntelee samat jorinat läpi ja nyökyttelee.
Ilman kääntömekanismia päästään ilmeisesti lähes täyteen huoltovapauteen. En tiedä, saattaa olla myös vaatimus stealthin ylläpitoon ettei mekanismista syntyvää ylimääräistä tutkaheijastetta ole.

Hyvä, että meillä osataan kysyä. Palstoilla läpivalaistaan jo kaikki bullshit, joten näytöksiin jää vain todella hiostavat kysymykset.

Rafalella oli parhaat minkit. Saabin kuuman kopin sisältö oli surkuhupaisa. Jos ei makettia olisi ollut niin voisi sanoa esityksen taantuneen entisestä.
 
Tässä on vähän avattu SDR:ää, joka on yksi harvoista uusista teknologioista, joka luultavasti vähentää kustannuksia.
Eli se poistaa kokonaan tarpeen erillisille radioille ja tunnistimille ja niiden huollolle. Kone tekee aaltomuodot tarvittaessa. Tämä ei ole toki F-35 ainutlaatuisuus, vaan jopa Hornetiin tulee SDR-ominaisuuksia MIDS-JTRS-päivityksessä.

https://sldinfo.com/2015/08/cni-and-madl-data-link-also-iocd-along-with-f-35b/
 
Back
Top