Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Eikös he puhu kolmannen päivän sodasta jolloin stealth osiltaan menettää merkityksensä. Mutta uskoisin että usallakin on nyt ja pitkälle tulevaisuuteen käytännöllisempiäkin arsenaalikoneita jolloin f-35:seen ei välttämättä tarvitse pultata kaikkea kiinni mikä siihen fysiikanlakien mukaan menisi.
Ei varmasti, F-15 kantaa vaikka norsun, mutta jos on rahaa millä mällätä kuten jenkeillä, niin ei vara venettä kaada. On olemassa aina se mahdollisuus että tulevat UCAVit eivät toimi, Raptorit käyneet vähiin, neljännen sukupolven on ottaneet pataansa, ja jäljellä on vain muutamia satoja panttereita täydessä iskukunnossa. Silloin on hyvä että pystytään tekemään niistä arsenaaleja. Vihollisen on paljon vaikeampi yllättää sinua, jos olet varautunut mahdottomaankin. Ja jos sinulla on kyky ja lompakko varautua kaikkeen, varaudu.
 
Suomessa? Poislukien tilanne jossa ollaan lähes hävitty, apua ei kuulu, ja muutama kone jäljellä mutta ammuksia on vielä? Viimeinen lento kunniaan. Mutta se on tilanne jota ei tietenkään toivota, eikä tule tapahtumaan, koska mehän ei hävitä seuraavaa sotaa.

Iipoilla, Jenkeillä? Heillä 14 AMRAAMia voi tulla hyvinkin kyseeseen ensimmäistä seuraavina päivinä tasoittaessa vihollisen ilma-asetta, Kiinaa tai arabeja vastaan. Mitä pidemmälle sota menee, sitä alkukantaisemmaksi taistelu käy, silloin Stealthin merkitys vähitellen pienenee kehittyneimpien tutkien ja alustojen tuhouduttua, ja aseiden määrän merkitys kasvaa.

Lähdettä en voi antaa, luin tuon aikanaan jostain jenkkiläisen ilmavaiva komentajan artikkelista. Sen miten taistelun luonne muuttuu Day 1 jälkeen. Hänen uskoakseen.

Mites ns. interceptor-rooli, jossa taivas on täynnä aalto toisen jälkeen tulevia Tu-22M3, Tu-95, Tu-160 koneita, jotka lentävät IT:n yläkantamaa korkeammalla ja ampuvat aseensa ns. stand-off -moodissa? Siinä on ns. kiire pudottaa ne ennen kuin risteilyohjukset on laukaistu, joten jos tästä saataisiin ennakkotieto esim. USA:n satelliiteilta, Ruotsin AWACS:ilta tai meidän omasta kaukovalvonnasta, niin kannattaisiko niitä lentää vastaan jo vähintään 10 x Amraam-kuormalla? Jos nimittäin ajanpuutteessa ei olisi mahdollista välillä käydä hakemassa täydennyksiä maasta.

Kovin epätodennäköinen skenaario, mutta toisaalta iivana harvoin toistaa kahta skenaariota peräkkäin, joten nyt kun kaikki odottaa vihreitä miehiä ja hybridiä, niin sieltä saattaakin Zapadin Karjalan Kannaksen osuus yhtäkkiä kääntyäkin täysimittaiseksi ”päivässä Helsinkiin” rynnistykseksi. Sitä ei kukaan ainakaan odottaisi.
 
Valtiot eivät uusi asejärjestelmiään samassa tahdissa. Suomi on viime vuosina päivittänyt Hornetinsa, mutta naapurimaissa on jo käytössä uudempaa teknologiaa eli Norjassa F-35-hävittäjiä. Ruotsi saa Gripenin E-version käyttöön vuonna 2023, ja Venäjäkin on jo uusinut kalustoaan. Suomi tekee päätöksen Hornetien seuraajasta vasta vuonna 2021. Jäämeren mukaan Suomi voi saada etua tilanteessa, jossa se voi katsoa mitä muut tekevät ja mitoittaa oman toimintansa mahdollisimman optimaalisesti sen mukaan.

- On myös kysymys meillä pitkään noudatetusta käytännöstä, että emme osta uusinta, prototyypistä seuraavaa kalustomallia kovin helposti. Tiedämme kokemuksesta, että ensimmäisissä versioissa on vielä kehitettävää sen jälkeen, kun ne ovat tulleet palveluskäyttöön. Kun muut ottavat kalustoa käyttöön ensin, kokemukset antavat meille mahdollisuuden arvioida oikeaa hetkeä hypätä mukaan.
https://ruotuvaki.fi/artikkeli/-/as...1CA3nU42syd2oyOikfnVQPCFRAnDUHmrsOOyL9y4sQAbY
 
Suomen tapauksessa en usko, että meillä on koskaan niin paljon Amraameja varastossa, että voitaisiin yhteen koneeseen lastata 14+2. Siinä on riski, että kone menetetään ennen ohjusten ampumista, jolloin myös ohjukset menetetään. Ehkä sitten, kun hävittäjiä on tappioiden vuoksi enää muutama jäljellä, mutta Amraameja on jäänyt hyllylle paljon (esim. koneet tuhottiin kentille, muutama säilyi), niin voitaisiin lähettää viimeinen ritari taisteluun vähän raskaammin aseistettuna. Muussa tapauksessa nuo 14 ohjusta varmasti mieluummin jaetaan parvelle ja mennään in-cognito -moodissa. Sama määrä aseita vaikuttamassa, mutta niitä voidaan ampua eri suunnista, olla stealth, ja jos tulee oma kone tonttiin, ei menetetä kaikkia kalliita ohjuksia.

Vai millaisessa taktisessa skenaariossa näette, että edes teoriassa olisi järkevää lastata yhteen koneeseen 14 Amraamia?

Siinä skenaariossa, että foorumilla suunnitellut ammustäydennykset ovat onnistuneet ja Suomen AMRAAM-määrä on kolminkertaistunut yhdessä yössä? Voi aloittaa ampumisen huolettomasti äärikantamalta ja käytännön taisteluetäisyyksille päästessä on edelleen se 4-8 kpl ohjuksia jäljellä.

Mites ns. interceptor-rooli, jossa taivas on täynnä aalto toisen jälkeen tulevia Tu-22M3, Tu-95, Tu-160 koneita, jotka lentävät IT:n yläkantamaa korkeammalla ja ampuvat aseensa ns. stand-off -moodissa? Siinä on ns. kiire pudottaa ne ennen kuin risteilyohjukset on laukaistu, joten jos tästä saataisiin ennakkotieto esim. USA:n satelliiteilta, Ruotsin AWACS:ilta tai meidän omasta kaukovalvonnasta, niin kannattaisiko niitä lentää vastaan jo vähintään 10 x Amraam-kuormalla? Jos nimittäin ajanpuutteessa ei olisi mahdollista välillä käydä hakemassa täydennyksiä maasta.

Kovin epätodennäköinen skenaario, mutta toisaalta iivana harvoin toistaa kahta skenaariota peräkkäin, joten nyt kun kaikki odottaa vihreitä miehiä ja hybridiä, niin sieltä saattaakin Zapadin Karjalan Kannaksen osuus yhtäkkiä kääntyäkin täysimittaiseksi ”päivässä Helsinkiin” rynnistykseksi. Sitä ei kukaan ainakaan odottaisi.

Noilla luettelemillasi koneilla on vaikea pimentää taivasta, ainakaan useassa aallossa. Wikipedia-vahvuudet:

Tu-22M 60 kpl
Tu-95 60 kpl
Tu-160 16 kpl
 
Eikös siihen tällä hetkellä esim 10kpl amraam ohjusta saa ja lähitulevaisuudessa 12.
Neljä kuiluun ja tuplat neljään siipiripustimiin. Kyllä tuosta minun lyhyellä matikalla laskettuna tusina tulee. Jos/kun kuilun kapasiteettia kasvatetaan kuuteen kiinnittimiä järjestelemällä uudelleen tulee 14. Siihen vielä 9X:t päälle ulompiin ripustimiin =16 ilmataisteluohjusta yhteensä.

Sitten vielä lisäisin, että minusta ohjusten menettämisen murehtiminen taistelukoneen myötä on hiukan sama, kuin talon palaessa harmittelee sohvansa menettämistä. Koneeseen lastataan niin monta ohjusta, kuin tehtävä vaatii. Jos se vaatii sen 14, niin sitten lastataan 14, eikä yhtään vähempää! Kyllä nämä hävittäjät ostetaan alas ampujiksi, eikä alas ammuttavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
F-35:n beast mode 12 tai 14 (+2) ohjuksella on kokolailla yhtä realistinen kuin Gripen E:n lasti 11+2 ohjuksella.

- Teknisesti F-35:n siipiripustimiin saa varmasti kiinni samat tuplakiskot kuin mitä Horneteissa käytetään, mutta ne eivät ole ainakaan toistaiseksi testiohjelmassa mukana eikä yhtään kuvaa ole moisesta luotu tuota Lockheedin mainospiirrosta lukuunottamatta. Tämä asia riippuu kokonaan siitä, kestääkö F-35:n siipien aerodynamiikka tuon muotoiset kuormat. (Hornetin siipi on aivan erilainen ja ripustimien kiinnikkeet oleellisesti etäämmällä siivestä.)

- Sisäisiin kuiluihin puhutaan paikkaa kahdelle AMRAAMille. Vielä ei selvästikään ole keksitty tapaa, jolla ne sinne mahtuisivat. Joko ne eivät tule mahtumaan lainkaan tai sitten ehkä 10-15 vuoden kuluttua. F-35:n suunnittelussa on käytetty malliobjektia, joka sisältää yhdistettynä kaikkien suunnitteluspeksiin kuuluneiden sisäisten kuormien mitat, ja tupla-AIM120 ei ole siinä ollut. (kuvankin olen nähnyt mutta ei löytynyt tähän hätään) On hyvä jos tulee, mutta ei ainakaan nopeasti, kun huomaamme miten hitaasti ohjelma tällaisilta osin etenee. Ei ole edes havainnekuvan tasolla olevaa suunnitelmaa vielä järjestelmästä, joka sekä mahtuisi että kykenisi sopeutumaan kuilun aerodynamiikkaan. Veikkaan, että jotakin putkistoa tai johdotusta täytyy siirtää perushuoltojen yhtedessä sitten jos ja kun tuplasijoitusta ruvetaan toteuttamaan.

- Gripeniin saa myös kiinni tuplaripustimet, mutta ilmeisesti ainakaan uloimmissa ripustimissa ne eivät tee hyvää siiven toiminnalle. NG Demosta on vanhoja esittelykuvia tupla-Meteorien kanssa, mutta se konfiguraatio ei ole koskaan lentänyt. Samaa käytettiin vielä mainospiirroksissa.

Realistinen Beast Mode on toistaiseksi F-35:lle 8+2, Gripenille 7+2. Edellinen voinee muuttua helpommin kuin jälkimmäinen, mutta vielä siitä ei ole verifioitavia merkkejä.

(Edit: Olemmeko muuten vielä nähneet kuvaa F-35:sta ulkoisella AMRAAM-varustuksella? Ei kai lennossa, mutta onko ohjuskiskoja nähty vielä maassakaan? Sinänsä en malta uskoa, ettei sitä olisi vähintään jo simuloitu, mutta lennossa ei ainakaan kameroiden ulottuvilla?)
 
Viimeksi muokattu:
F-35:n beast mode 12 tai 14 (+2) ohjuksella on kokolailla yhtä realistinen kuin Gripen E:n lasti 11+2 ohjuksella.

- Teknisesti F-35:n siipiripustimiin saa varmasti kiinni samat tuplakiskot kuin mitä Horneteissa käytetään, mutta ne eivät ole ainakaan toistaiseksi testiohjelmassa mukana eikä yhtään kuvaa ole moisesta luotu tuota Lockheedin mainospiirrosta lukuunottamatta. Tämä asia riippuu kokonaan siitä, kestääkö F-35:n siipien aerodynamiikka tuon muotoiset kuormat. (Hornetin siipi on aivan erilainen ja ripustimien kiinnikkeet oleellisesti etäämmällä siivestä.)

- Sisäisiin kuiluihin puhutaan paikkaa kahdelle AMRAAMille. Vielä ei selvästikään ole keksitty tapaa, jolla ne sinne mahtuisivat. Joko ne eivät tule mahtumaan lainkaan tai sitten ehkä 10-15 vuoden kuluttua. F-35:n suunnittelussa on käytetty malliobjektia, joka sisältää yhdistettynä kaikkien suunnitteluspeksiin kuuluneiden sisäisten kuormien mitat, ja tupla-AIM120 ei ole siinä ollut. (kuvankin olen nähnyt mutta ei löytynyt tähän hätään) On hyvä jos tulee, mutta ei ainakaan nopeasti, kun huomaamme miten hitaasti ohjelma tällaisilta osin etenee. Ei ole edes havainnekuvan tasolla olevaa suunnitelmaa vielä järjestelmästä, joka sekä mahtuisi että kykenisi sopeutumaan kuilun aerodynamiikkaan. Veikkaan, että jotakin putkistoa tai johdotusta täytyy siirtää perushuoltojen yhtedessä sitten jos ja kun tuplasijoitusta ruvetaan toteuttamaan.

- Gripeniin saa myös kiinni tuplaripustimet, mutta ilmeisesti ainakaan uloimmissa ripustimissa ne eivät tee hyvää siiven toiminnalle. NG Demosta on vanhoja esittelykuvia tupla-Meteorien kanssa, mutta se konfiguraatio ei ole koskaan lentänyt. Samaa käytettiin vielä mainospiirroksissa.

Realistinen Beast Mode on toistaiseksi F-35:lle 8+2, Gripenille 7+2. Edellinen voinee muuttua helpommin kuin jälkimmäinen, mutta vielä siitä ei ole verifioitavia merkkejä.

(Edit: Olemmeko muuten vielä nähneet kuvaa F-35:sta ulkoisella AMRAAM-varustuksella? Ei kai lennossa, mutta onko ohjuskiskoja nähty vielä maassakaan? Sinänsä en malta uskoa, ettei sitä olisi vähintään jo simuloitu, mutta lennossa ei ainakaan kameroiden ulottuvilla?)
Viimeisimmän tiekartan mukaan "expended internal aa-carriage" taisi olla ohjelmassa Block 4.4-päivityksessä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
F-35:n beast mode 12 tai 14 (+2) ohjuksella on kokolailla yhtä realistinen kuin Gripen E:n lasti 11+2 ohjuksella.

- Teknisesti F-35:n siipiripustimiin saa varmasti kiinni samat tuplakiskot kuin mitä Horneteissa käytetään, mutta ne eivät ole ainakaan toistaiseksi testiohjelmassa mukana eikä yhtään kuvaa ole moisesta luotu tuota Lockheedin mainospiirrosta lukuunottamatta. Tämä asia riippuu kokonaan siitä, kestääkö F-35:n siipien aerodynamiikka tuon muotoiset kuormat. (Hornetin siipi on aivan erilainen ja ripustimien kiinnikkeet oleellisesti etäämmällä siivestä.)

- Sisäisiin kuiluihin puhutaan paikkaa kahdelle AMRAAMille. Vielä ei selvästikään ole keksitty tapaa, jolla ne sinne mahtuisivat. Joko ne eivät tule mahtumaan lainkaan tai sitten ehkä 10-15 vuoden kuluttua. F-35:n suunnittelussa on käytetty malliobjektia, joka sisältää yhdistettynä kaikkien suunnitteluspeksiin kuuluneiden sisäisten kuormien mitat, ja tupla-AIM120 ei ole siinä ollut. (kuvankin olen nähnyt mutta ei löytynyt tähän hätään) On hyvä jos tulee, mutta ei ainakaan nopeasti, kun huomaamme miten hitaasti ohjelma tällaisilta osin etenee. Ei ole edes havainnekuvan tasolla olevaa suunnitelmaa vielä järjestelmästä, joka sekä mahtuisi että kykenisi sopeutumaan kuilun aerodynamiikkaan. Veikkaan, että jotakin putkistoa tai johdotusta täytyy siirtää perushuoltojen yhtedessä sitten jos ja kun tuplasijoitusta ruvetaan toteuttamaan.

- Gripeniin saa myös kiinni tuplaripustimet, mutta ilmeisesti ainakaan uloimmissa ripustimissa ne eivät tee hyvää siiven toiminnalle. NG Demosta on vanhoja esittelykuvia tupla-Meteorien kanssa, mutta se konfiguraatio ei ole koskaan lentänyt. Samaa käytettiin vielä mainospiirroksissa.

Realistinen Beast Mode on toistaiseksi F-35:lle 8+2, Gripenille 7+2. Edellinen voinee muuttua helpommin kuin jälkimmäinen, mutta vielä siitä ei ole verifioitavia merkkejä.

(Edit: Olemmeko muuten vielä nähneet kuvaa F-35:sta ulkoisella AMRAAM-varustuksella? Ei kai lennossa, mutta onko ohjuskiskoja nähty vielä maassakaan? Sinänsä en malta uskoa, ettei sitä olisi vähintään jo simuloitu, mutta lennossa ei ainakaan kameroiden ulottuvilla?)
Juu se on juurikin näin. Mutta kun asiasta huomauttaa niin on tollo tai trolli tai kumpaakin.
 
Realistinen Beast Mode on toistaiseksi F-35:lle 8+2, Gripenille 7+2. Edellinen voinee muuttua helpommin kuin jälkimmäinen, mutta vielä siitä ei ole verifioitavia merkkejä.

Eli HX, the Beast Mode Edition nykykonfiguraatioin, olettaen että sekä F-35 että Gripen E ovat validoineet peruskuormansa siihen mennessä. F-35:llä on kasvupotentiaalia myöhemmin.

F-35: 8 AMRAAM, 2 AIM-9X
Rafale: 4 Meteor, 4 MICA
Gripen: 7 Meteor, 2 IRIS-T
Eurofighter: 4/6 Meteor, 4/2 IRIS-T/ASRAAM
F/A-18E/F: 8/12 AMRAAM, 2 AIM-9X

(Rafalessa on otettu käyttöön uloimmat kolmannet siipiripustimet MICAlle. Meteor on toistaiseksi otettu käyttöön vain runkoripustimissa, mutta on kuulemma teknisesti validoitu myös siiven kakkosripustimille.)

(EF:n siipiripustimissa Meteoreja ei ole vielä nähty; luultavasti ulompiin raskaisiin ripustimiin ne saadaan sovitettua; miksei ehkä sisimpiinkin. Jos on maksaja. Oletettavasti luku on 4. Edit 3: Meteor nähty toki jo siivessäkin.)

(SH:ssa ei liene nähty molemmissa isoissa siipiripustimissa tuplakiskoja. Onnistunee, mutta ihan 4° ilmanvastuksenkaan takia ei liene lainkaan toivottu konfiguraatio)

(Edit: Gripenistä huomioitava, että Meteor siivessä on jo lentänyt, mutta rungon kolme paikkaa on nähty vasta rolloutissa, ei lentävässä koneessa.)

(Edit2: tässä oletetaan, että F-35:n AMRAAM siipiripustimissa kuuluu johonkin melko alkupään varustekonfiguraatioista? En muista.)

Kaikissa on tekninen kyky tuplaripustimiin; maksettuna, käytössä ja aerodynaamisesti validoituja ne ovat ainoastaan SH:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Aika moneen täytyy laskea lisätankki (tai kaksi-kolme) jos vähänkään isompaan kuormaan mennään.
Esim. USAF:lla on käytäntö, että F-16 on aina lisätankeilla lähtiessään ilmasta maahan -tehtävään. Joutuu tankkaamaan heti nousun jälkeen ilmassa (Gripen varmaan myös tuskailisi ison lastin ilmaan saamisessa ilman vajaata tankkkia - sillä F-16 on siihen verrattuna voimapesä). Toki riippuu miten kaukana se turvallinen tukikohta, josta uskaltaa lentää operaatioalueelle.
 
Aika moneen täytyy laskea lisätankki (tai kaksi-kolme) jos vähänkään isompaan kuormaan mennään.

HX Beast Mode Edition, kaksi lisäsäiliötä:

F-35: 8 AMRAAM, 2 AIM-9X (ei lisäsäiliöitä saatavilla. Jos Israel sellaisen tekee, niin 6 AMRAAM)
Rafale: 4 Meteor, 4 MICA
Gripen: 7 5 Meteor, 2 IRIS-T
Eurofighter: 4/6 Meteor, 4/2 IRIS-T/ASRAAM
F/A-18E/F: 8/12 AMRAAM, 2 AIM-9X
 
Viimeksi muokattu:
Neljä kuiluun ja tuplat neljään siipiripustimiin. Kyllä tuosta minun lyhyellä matikalla laskettuna tusina tulee. Jos/kun kuilun kapasiteettia kasvatetaan kuuteen kiinnittimiä järjestelemällä uudelleen tulee 14. Siihen vielä 9X:t päälle ulompiin ripustimiin =16 ilmataisteluohjusta yhteensä.

Sitten vielä lisäisin, että minusta ohjusten menettämisen murehtiminen taistelukoneen myötä on hiukan sama, kuin talon palaessa harmittelee sohvansa menettämistä. Koneeseen lastataan niin monta ohjusta, kuin tehtävä vaatii. Jos se vaatii sen 14, niin sitten lastataan 14, eikä yhtään vähempää! Kyllä nämä hävittäjät ostetaan alas ampujiksi, eikä alas ammuttavaksi.
No @tutka jo kertoikin aika selvästi ja uskottavasti että nope
 
Minä kuulostan yllä varmemmalta kuin olenkaan. Kyllä uskon, että se sisäisen kuilun 6x tulee. Mutta luulen sen olevan hankalampaa kuin päällepäin näyttää. Niin vähän asiasta puhutaan tällä hetkellä, ja minkäänlaista hahmotelmaa ei ole kukaan julkaissut. Ensimmäisenä tulee mieleen Eurofighterin taannoiset mainoskuvat ja -filmit risteilyohjuksista sisimmissä ripustimissa.. mutta ehkä tämä F-35:n tilanne on hieman helpompi. Myös ne tuplaripustimet voivat tulla siipien alle koska tahansa, mutta aerodynamiikka on tässä se määräävin tekijä, ja voi olla yllättävä.

Jos F-35:ssä on JDAM ja LGB jo koelennettynä, vaikea kuvitella etteikö yksi ohjus istuisi suoraan. Mutta koelennettävä sekin on vielä, ja se lienee jossain Blockissa tulossa 20-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostat melko varmalta, ettei kyseistä kykyä edes tule
No ei aivan niinkään, mutta täysin varma olen ettei tällä hetkellä kyseistä kykyä ole ja ei ole kehitteillä.
hyvin hyvin skeptinen että kehitettäisiin tuplaripustimet nykyiselle amraamille. Ja jos jostain syystä kehitettäisiin niin uskon että niitä käytettäisiin vain siiven sisemmässä paikassa.
 
Et tarkoita mitään muuta kuin trollata.
Kaikenlaisesta tyhjänpäiväisestä pitää vääntää, mutta mitään hyödyllistä ei nimimerkiltä palstalle ilmesty.
Jos asioiden oikaisu on trollaamista niin olkoon sitten niin. Mielestäni kyseessä oli väärän tiedon oikaisu ja mielestäni tein sen ilman vittuile väheksyntää tai trollaamista. Lähinnä sinun ja leaderwolffin osalta tuli haukuntaa.
 
Onhan se mahdollista ettei tupla-AMRAAM ikinä taivu laatikkoon ja katsotaan ettei sitä kannata muuttaa vaan CUDA tms. mikä kehveli onkaan tulee olemaan se mitä ahdetaan sisään runsain mitoin.
Se joka erehtyy eniten haluamaan saa varmaan maksaa tai ainakin käyttää poliittista muskeliaan, että ko. tarve siirtyy sopivaan kohtaan työlistalla.
 
Rafalella on tietty tämäkin Beast Mode -konfiguraatio olemassa, mutta tuota keskiripustimen käyttöä kahteen MICAan ei varmaan rakennettu koskaan; on vain rakenteellisena optiona jos maksaja löytyy. Uloimmat ripustimet kyllä aktivoitiin lähinnä A/G-reissuja varten jälkeenkinpäin joitain vuosia sitten. Tästä kuvasta luonnollisesti neljä MICAa vaihtuisi neljään Meteoriin.
Rafale_10_mica_AD4.png
 
Back
Top