Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Olet kyllä asian ytimessä siinä, että ihan mistä tahansa sepelipihasta ei B taida pystysuoraan olla mukava nosteltava. Moottorissa on julmetusti tehoa, mikä on :cool:, mutta se teho laittaa liikkeelle melkoisen lämmön ja puhalluksen. Lähtöpisteen ympärille muodostuu ilman erityisiä nousualustoja (sellaisia on tietääkseni kehitetty) kiva 360˚ hiekkapuhallusalue. No pain, no gain.
Muistelen jonkun Ilmavoimien kaverin puhuneen jossain haastattelussa A -mallista HX:n yhteydessä, mutta muistin luistimet ovat otsaluun alla kyllä enemmän kuin hiukkasen tylsät, myönnettäköön se. LM:n tarjouksen sisältöä ei liene avattu nojatuoli-ilmamarsalkkatasolle. Ainakaan vielä.
Foorumin Tietäjät Tietävät sen F-35:n Oikean Tarjokkaan, joten uskotaan heitä. Välillä viestintä on ollut tosin hieman hämmentävää ja ristiriitaista. (Voi ehkä johtua allekirjoittaneen Ymmärryksen puutteesta. Tai väärästä veikkauksesta.)
Olisiko muricaneilla kuitenkin olemassa vielä SH+Murisija toisen valmistajan vaihtoehtona? Vai ei? Joko se putosi pois kisasta?
Mutta uskotaan silti. ;)
Olikos USMC:llä hieman haastettakin omien paattiensa kansipäällysteen kestävyyden kanssa kun tuota päästiin oikein tesmimään? Jotain tuollaista olen lukenut. (Mutta kirjoittelu aiheesta jenkeissä on yllättäen ollut niin värittynyttä että kaikki isohkon suolakasan kera.)

Joo, varsinaisen Lämärin tarjouksen sisältöä ei ole avattu julkisuuteen, tietenkään, asiahan on aivan vaiheessa vielä. Mutta jotenkin muistelen että joku poliitikko tai virkamies tai muu vastaava taho olisi jossain lipsauttanut jossain tiedotteessa tai vastineessa että "F-35A". Mutta voi olla että tuo on ollut vain jonkun tsurnalistin fiba tai toiveajattelua. Tai sitten vain muistan ihan omiani.

Meneehän se välillä vähän koomiseksi että miten köykäisen hippusen ympärille rakennellaan warma tietämys josta sitten väännetään ja arvuutellaan, vaikka koko lähtökohta oli melkein tyhjän päällä. Ei sillä että olisin yhtään pekkaa parempi/pahempi tässä. :D
 
Olet kyllä asian ytimessä siinä, että ihan mistä tahansa sepelipihasta ei B taida pystysuoraan olla mukava nosteltava. Moottorissa on julmetusti tehoa, mikä on :cool:, mutta se teho laittaa liikkeelle melkoisen lämmön ja puhalluksen. Lähtöpisteen ympärille muodostuu ilman erityisiä nousualustoja (sellaisia on tietääkseni kehitetty) kiva 360˚ hiekkapuhallusalue. No pain, no gain.
Muistelen jonkun Ilmavoimien kaverin puhuneen jossain haastattelussa A -mallista HX:n yhteydessä, mutta muistin luistimet ovat otsaluun alla kyllä enemmän kuin hiukkasen tylsät, myönnettäköön se. LM:n tarjouksen sisältöä ei liene avattu nojatuoli-ilmamarsalkkatasolle. Ainakaan vielä.
Foorumin Tietäjät Tietävät sen F-35:n Oikean Tarjokkaan, joten uskotaan heitä. Välillä viestintä on ollut tosin hieman hämmentävää ja ristiriitaista. (Voi ehkä johtua allekirjoittaneen Ymmärryksen puutteesta. Tai väärästä veikkauksesta.)
Olisiko muricaneilla kuitenkin olemassa vielä SH+Murisija toisen valmistajan vaihtoehtona? Vai ei? Joko se putosi pois kisasta?
Mutta uskotaan silti. ;)
Niin mikäs tässä on nyt vaikeaa?

Todennäköisesti Lämäri tarjoaa Suomelle A-mallia. Mutta varmuutta asiasta ei ole, niinpä kommenttisi siitä että B-ei ole HX:ssä mukana on ennenaikainen.
 
@Gyllis1 : joo, niin se varmaan on, että lääkärissä avataan suu ja sanotaan A.
Alkuperäisen juttuni pointti oli kuitenkin historian siiville lennähtäneen Viggenin päheä (lyhyt) lasku, pysäytys, peruutus ja käännös sekä hulppea nousu. Noin vähän niin kuin malliksi kaikille HX -kandidaateille. Maantietukikohtien kiitotiet lienevät luonnollisesti ja useista syistä ehkä vähän pikkusen lievästi pidempiä kuin tuo laskuun käytetty tila näytöksen optimiolosuhteissa. Mutta näyttävä show, joka antaa viitettä suorituskyvystä tuolla osa-alueella.

Tästähän tässä vengurtamisessa on kyse:
2AAEFB6B-66D3-444C-9181-3D7A72F49C83.jpeg

Ja jos viilataan, niin samalla voitaisiin kerrata vielä, että amerikkalaisilla on tarjolla se toinenkin vaihtoehto (boing boing). Ei pelkkä F-35A/B/C. ;)

Oma lukunsa on se, mikä vaihtoehto valitaan ja hankitaan. Ja peukutetaan Ilmavoimien ehdotusta, olipa se mikä hyvänsä.
Tarjoan muuten pullakahvit vähintään virtuaalisesti, mikäli F-35B on mukana Suomen hankinnassa ja tulee mukaan Ilmavoimien HX -ratkaisun konevahvuuteen. Ei siinä, etteikö tuolla lähes pystylaskuominaisuudella olisi paljonkin hyötykäyttöä meikäläisissä erityisolosuhteissa (tm).
 
Alkuperäisen juttuni pointti oli kuitenkin historian siiville lennähtäneen Viggenin päheä (lyhyt) lasku, pysäytys, peruutus ja käännös sekä hulppea nousu. Noin vähän niin kuin malliksi kaikille HX -kandidaateille.

Tähän liittyen muuten mielenkiintoinen detalji toisaalla linkkaamastani dokumentista;

Dokumentin mukaan Gripenin laskukiito on kevyellä kuormalla melkein sama, suuremmalla kuormalla lyhyempi kuin Viggenin vastaava thrust reverserin kanssa. Eli tuo reverser on malliesimerkki näytös-hienosta ominaisuudesta, jonka voi hoitaa tehokkaammin nykyaikaisella suunnittelulla, jos tavoitteena on ollut alunperin lyhyt nousu- ja laskukiitomatka. Vastaavasti lähes jokainen kone kykenee kääntymään toisen päätelineensä ympäri lähes paikallaan, joten peruutusta ei tositilanteessa tarvita. Mutta on erittäin hieno näytösnumero : )

31067
 
Meneehän se välillä vähän koomiseksi että miten köykäisen hippusen ympärille rakennellaan warma tietämys

Eikö tuo ole ihmiselle ominaista? Tietämättömyys on yleensäkin vahva käyttövoima siellä missä mielipiteet ovat jyrkimpiä.

Aika paljon HX-keskustelussa on tunnetta mukana. Omaan silmään jopa käsittämättömän paljon. Onneksi Suomessa ei harrasteta tällaisissa asioissa kansanäänestyksiä.
 
Eikö tuo ole ihmiselle ominaista? Tietämättömyys on yleensäkin vahva käyttövoima siellä missä mielipiteet ovat jyrkimpiä.

Aika paljon HX-keskustelussa on tunnetta mukana. Omaan silmään jopa käsittämättömän paljon. Onneksi Suomessa ei harrasteta tällaisissa asioissa kansanäänestyksiä.
Silloin se kertoo että asia on tärkeä. Ei täällä viihtyisi jos peesaisimme toisiamme kuin rusakot kevätlaitumella ja latelisimme itsestäänselviä latteuksia vuoronperään.
Spekuloida pitää, kunhan on jokin peruste tai ajatus eikä tartte miellyttää muita, ainakaan valtavirtaa.

Kunhan henkilökohtaisuudet pidetään poissa niin minun puolestani tuli on vapaa!
 
Silloin se kertoo että asia on tärkeä. Ei täällä viihtyisi jos peesaisimme toisiamme kuin rusakot kevätlaitumella ja latelisimme itsestäänselviä latteuksia vuoronperään.
Spekuloida pitää, kunhan on jokin peruste tai ajatus eikä tartte miellyttää muita, ainakaan valtavirtaa.

Kunhan henkilökohtaisuudet pidetään poissa niin minun puolestani tuli on vapaa!

Samaa mieltä ehdottomasti. Kyseenalaistaminen ja muu pohdinta ei ole koskaan pahasta vaikka faktat olisivatkin toisinaan hakusessa.

Siinä kohdin mennään mielestäni pieleen kun aletaan selitellä kiimalla tms. hankkeita joiden merkittävyyttä ei itse ymmärretä. Kannattaisi aina jättää portti auki sille vaihtoehdolle että omassa tietämyksessä saattaa sittenkin olla aukkoja.

Sehän on vain virkistävää kun voi ihan faktapohjalta ymmärtää omat aikaisemmat näkemyksensä rajoittuneiksi tai suorastaan virheellisiksi.
 
Eikö tuo ole ihmiselle ominaista? Tietämättömyys on yleensäkin vahva käyttövoima siellä missä mielipiteet ovat jyrkimpiä.

Aika paljon HX-keskustelussa on tunnetta mukana. Omaan silmään jopa käsittämättömän paljon. Onneksi Suomessa ei harrasteta tällaisissa asioissa kansanäänestyksiä.
En tarkoittanut ihan tuota, mutta se siitä.

HX-keskuisteluissa saa olla tunnetta mukana. Prittiläisiä referendumeja ei edes vähemmistö kaipaa. Onhan meillä eduskunta.
 
Silloin se kertoo että asia on tärkeä. Ei täällä viihtyisi jos peesaisimme toisiamme kuin rusakot kevätlaitumella ja latelisimme itsestäänselviä latteuksia vuoronperään.
Spekuloida pitää, kunhan on jokin peruste tai ajatus eikä tartte miellyttää muita, ainakaan valtavirtaa.

Kunhan henkilökohtaisuudet pidetään poissa niin minun puolestani tuli on vapaa!
Samaa mieltä ehdottomasti. Kyseenalaistaminen ja muu pohdinta ei ole koskaan pahasta vaikka faktat olisivatkin toisinaan hakusessa.

Siinä kohdin mennään mielestäni pieleen kun aletaan selitellä kiimalla tms. hankkeita joiden merkittävyyttä ei itse ymmärretä. Kannattaisi aina jättää portti auki sille vaihtoehdolle että omassa tietämyksessä saattaa sittenkin olla aukkoja.

Sehän on vain virkistävää kun voi ihan faktapohjalta ymmärtää omat aikaisemmat näkemyksensä rajoittuneiksi tai suorastaan virheellisiksi.
Seli seli. Kuitenkin tapasitte Pridessä ja nyt pitää tehdä sovintoa.
 
Mitäs palstan salamafanit ovat mieltä: mikä olisi sopivin kone Hornetien korvaamiseen, jos F-35 ei olisi mukana? Pidän tätä oikeastaan mielenkiintoisempana kysymyksenä kuin otsikon kysymstä, eikä minulla ole omaa suosikkia jäljelle jäävistä vaihtoehdoista (jos nyt pakko olisi valita, niin SH + Growler olisi aika mielenkiintoinen, mutta tuskin EF, Rafale ja Gripenkään täysin toivottomia vaihtoehtoja olisi. EF:n suunnittelulähtökohta on innostava).
 
Mitäs palstan salamafanit ovat mieltä: mikä olisi sopivin kone Hornetien korvaamiseen, jos F-35 ei olisi mukana? Pidän tätä oikeastaan mielenkiintoisempana kysymyksenä kuin otsikon kysymstä, eikä minulla ole omaa suosikkia jäljelle jäävistä vaihtoehdoista (jos nyt pakko olisi valita, niin SH + Growler olisi aika mielenkiintoinen, mutta tuskin EF, Rafale ja Gripenkään täysin toivottomia vaihtoehtoja olisi. EF:n suunnittelulähtökohta on innostava).
Rafale tai Greippi.
 
Mitäs palstan salamafanit ovat mieltä: mikä olisi sopivin kone Hornetien korvaamiseen, jos F-35 ei olisi mukana? Pidän tätä oikeastaan mielenkiintoisempana kysymyksenä kuin otsikon kysymstä, eikä minulla ole omaa suosikkia jäljelle jäävistä vaihtoehdoista (jos nyt pakko olisi valita, niin SH + Growler olisi aika mielenkiintoinen, mutta tuskin EF, Rafale ja Gripenkään täysin toivottomia vaihtoehtoja olisi. EF:n suunnittelulähtökohta on innostava).
Tähän vastaaminen on kuin lehmän korvamerkintää, nyt se on sitten se merkki korvassa ja vaikka kuinka sen revit niin aina se lyödään takaisin samalla tunnuksella :cool:

Mutta SH+Growler. Kakkosena tulisi Typhoon ihan vain koska siinä on munaa ku huorassa pääsiäisenä.
 
Mitäs palstan salamafanit ovat mieltä: mikä olisi sopivin kone Hornetien korvaamiseen, jos F-35 ei olisi mukana? Pidän tätä oikeastaan mielenkiintoisempana kysymyksenä kuin otsikon kysymstä, eikä minulla ole omaa suosikkia jäljelle jäävistä vaihtoehdoista (jos nyt pakko olisi valita, niin SH + Growler olisi aika mielenkiintoinen, mutta tuskin EF, Rafale ja Gripenkään täysin toivottomia vaihtoehtoja olisi. EF:n suunnittelulähtökohta on innostava).

SH ja Growler.
 
Älähän tyrkytä tapojasi muille. Sitäpaitsi eihän kerta homoa tee.....;)

Joka vanhoja kaivelee...

Legendaarinen Aamukamman allekirjoitus:

"Vaikka olen harrastanut seksiä miehen kanssa ei se tarkoita ettäkö olisin homo" - @Samovarius
 
Tähän vastaaminen on kuin lehmän korvamerkintää, nyt se on sitten se merkki korvassa ja vaikka kuinka sen revit niin aina se lyödään takaisin samalla tunnuksella :cool:

Mutta SH+Growler. Kakkosena tulisi Typhoon ihan vain koska siinä on munaa ku huorassa pääsiäisenä.

Ollaanpa sitä rääväsuita tänään itse kukin. ;)

Murisevat Super Herhiläiset olisivat kyllä varmaan omakin valinta. Toissijaisesti Rafale, joka on yksiavioinen, nopealiikkeinen ja puhuu kieltä, jota vihollisen tutkat eivät ymmärrä. (Mikä oli paras tapa salata tietoa ennen kuin AES-256 keksittiin? Julkaise se ranskankielisessä tiedejulkaisussa! Kukaan ei murra sitä vuosikymmeniin...)
 
puhuu kieltä, jota vihollisen tutkat eivät ymmärrä. (Mikä oli paras tapa salata tietoa ennen kuin AES-256 keksittiin? Julkaise se ranskankielisessä tiedejulkaisussa! Kukaan ei murra sitä vuosikymmeniin...)
Mitä jos hävittäjän tietokoneet puhuisivatkin Navajoa? :cool:
 
Back
Top