Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Joo, tuntuu siltä, että yleensäkin meillä "fundeerataan" turhan perusteellisesti eri vaihtoehtojen kesken.......olosuhteet muuttuu ehkä äkistikin, ja sitten se paras tilaisuus valita saattaakin olla jo ohi........

Mihinköhän tämä arviosi oikein perustuu? Ja tarkoitatko nyt puolustushallinnon alaa vaiko jotain muuta?
 
Suomi on tässä asiassa missannut mielestäni mahdollisuuden. Jonkun suojelujoukkueen tms. olisi Italiaan voinut lähettää ilman että se laskisi kansallisia kykyjä, mutta voisi sitten muistella jälkeenpäin niin EU-pöydissä kuin kahdenvälisissä neuvotteluissa.
Tekemään mitä, haloo!? Mitä yksi ressu/varusmiesjoukkue siellä saa aikaan, jos maassa on kymmeniä tuhansia tartuntoja varmistettuna ja testeistä on pulaa. Resursseja ei viedä suomesta yhtään mihinkään tässä vaiheessa. Hengityskoneita ei ole antaa, eikä mikään suojelujoukkue osaa toimia tehohoitajina. Omat sairaanhoitajat tarvitaan täällä kaikki, eikä mitään ole jakaa muualle. Sama koskee kenttäsairaaloita, joita kohta jaellaan keskussairaaloiden yhteyteen pahimmille alueille. Italiassa tehdään sentään omavaraisesti hengityskoneita ja Suomessa ei.

Kiinalla on resurssia auttaa ja se jakelee tavaraa sekä asiantuntijoita Italiaan ja Espanjaan. Meidän ei tarvitse tässä kiillottaa kilpeä, eikä pidä. Sen aika on joskus toiste. Pidetään nyt omista huoli kun rajat on kiinni.
 
Mihinköhän tämä arviosi oikein perustuu? Ja tarkoitatko nyt puolustushallinnon alaa vaiko jotain muuta?
Commander, suurin osa ihmisistä ei tiedä näistä julkisista hankinnoista, niitä koskevista säännöistä tai hankkijaa koskevista velvoitteista paljoakaan. Verrattuna siihen miten yksityinen sektori voi hankkia se on aika hidasta ja monimutkaista. Lait ja EU-määräykset... mutta toisaalta niillä suojataan veronmaksajan kukkaroa: niillä rahoilla on saatava paljon aikaan. Ainakin yksi sektori julkisessa Suomessa toimii tehokkaasti ja sääntöjen mukaan, mutta niistä muista en olisi niin varma. Tietoa ei minullakaan ole, vain kuulopuheita, joita lienee parasta olla tässä toistamatta.
 
Commander, suurin osa ihmisistä ei tiedä näistä julkisista hankinnoista, niitä koskevista säännöistä tai hankkijaa koskevista velvoitteista paljoakaan. Verrattuna siihen miten yksityinen sektori voi hankkia se on aika hidasta ja monimutkaista. Lait ja EU-määräykset... mutta toisaalta niillä suojataan veronmaksajan kukkaroa: niillä rahoilla on saatava paljon aikaan. Ainakin yksi sektori julkisessa Suomessa toimii tehokkaasti ja sääntöjen mukaan, mutta niistä muista en olisi niin varma. Tietoa ei minullakaan ole, vain kuulopuheita, joita lienee parasta olla tässä toistamatta.

Niinhän se taitaa valitettavasti olla. Puolustushallinnon ala on kyllä aika ketteräliikkeinen ja tehokas shoppailija ottaen huomioon hankintojen laajuuden ja monimutkaisuuden. Pari kertaa on prosessi yskinyt jonkun byrokraatin oman agendan noudattamisen takia, mutta muutoin on päätöksiä syntynyt, rahaa liikkunut ja suorituskykyä syntynyt!
 
Niinhän se taitaa valitettavasti olla. Puolustushallinnon ala on kyllä aika ketteräliikkeinen ja tehokas shoppailija ottaen huomioon hankintojen laajuuden ja monimutkaisuuden. Pari kertaa on prosessi yskinyt jonkun byrokraatin oman agendan noudattamisen takia, mutta muutoin on päätöksiä syntynyt, rahaa liikkunut ja suorituskykyä syntynyt!

Kyllä, Leo 2 kahteen kertaan, K9, Hawk, MLRS jne... Nostaisin esille myös ITA Tuulen, jossa osoitettiin rohkeutta luopua hehkutusta konseptista kun se ei toiminutkaan. Moni organisaatio olisi voinut hirttäytyä omaan liturgiaan.
 
Kyllä, Leo 2 kahteen kertaan, K9, Hawk, MLRS jne... Nostaisin esille myös ITA Tuulen, jossa osoitettiin rohkeutta luopua hehkutusta konseptista kun se ei toiminutkaan. Moni organisaatio olisi voinut hirttäytyä omaan liturgiaan.
Ja entäpä ns. Itä-Saksan jäämistön onnistunut "kaappaus"? Sillä materiaalilla yksin olisi voinut käydä pienen sodan... :)

ITA Tuuli oli hyvin surullinen juttu. Ei rahallisesti iso, mutta joillakin muilta osin. Merisodankäynnin välineistön konseptuaalisessa suunnittelussa olisi käytettävä niitä henkilöitä, jotka osaavat homman teoreettisen koulutuksen ja kentällä saadun kokemuksen kautta. En sano enempää, ettei kenenkään tule paha mieli...
 
ITA Tuuli olis pitänyt muuttaa kuljetukseen sopivaksi. Aivan täydellinen ympärivuotinen ohjus/ IT/ merivalvonta- kuorma-auton siirtäjä saaristossa.
 
Kyllähän sille skenaarioita keksisi.
Ei tainnut ITA Tuulen kantavuus riittää minkäänlaisen kuorma-auton siirtäjäksi? Ja mitä merkitystä on siirtää yksi kuorma-auto - ei mitään. Minkäänlaista ohjusajoneuvoa ei se olisi myöskään pystynyt siirtämään yhtään minnekään... Paljonkohan maksimi hyötykuorman paino olisi ollut, 3 - 4 tn?
 
Ei tainnut ITA Tuulen kantavuus riittää minkäänlaisen kuorma-auton siirtäjäksi? Ja mitä merkitystä on siirtää yksi kuorma-auto - ei mitään. Minkäänlaista ohjusajoneuvoa ei se olisi myöskään pystynyt siirtämään yhtään minnekään... Paljonkohan maksimi hyötykuorman painos olisi ollut, 3 - 4 tn?
 
Vieläkö ruotsalaisilla on käytössä LCAC-pohjainen kuljetusalus? Heiltä merivoimat ainakin saisi tietoa käyttökokemuksista ja -kustannuksista.

@setämies Täällä on ihan hyvää keskustelua, mutta sujuvasti aiheen vierestä... :mad: Voisiko näitä siirtää vaikka merivoimien tulevaisuuteen?
 
Ei tainnut ITA Tuulen kantavuus riittää minkäänlaisen kuorma-auton siirtäjäksi? Ja mitä merkitystä on siirtää yksi kuorma-auto - ei mitään. Minkäänlaista ohjusajoneuvoa ei se olisi myöskään pystynyt siirtämään yhtään minnekään... Paljonkohan maksimi hyötykuorman paino olisi ollut, 3 - 4 tn?

Max 10 tonnia, eli mm 4xMTO85 oli mennyt just ja just ITO04 lisäksi. Peruslasti olisi suunnitelmien mukaan ollut 8xPolyphem ja 6xITO 04. Neljällä turbiinilla vastaavan kokoinen LCAC kantaakin sitten noin 70 tonnia.
 
Max 10 tonnia, eli mm 4xMTO85 oli mennyt just ja just ITO04 lisäksi. Peruslasti olisi suunnitelmien mukaan ollut 8xPolyphem ja 6xITO 04. Neljällä turbiinilla vastaavan kokoinen LCAC kantaakin sitten noin 70 tonnia.
Wikipedian mukaan LCAC pystyy lastattuna 40+ solmun nopeuksiin ja tyhjänä 70+. Hurja peli!
 
Ei tainnut ITA Tuulen kantavuus riittää minkäänlaisen kuorma-auton siirtäjäksi? Ja mitä merkitystä on siirtää yksi kuorma-auto - ei mitään. Minkäänlaista ohjusajoneuvoa ei se olisi myöskään pystynyt siirtämään yhtään minnekään... Paljonkohan maksimi hyötykuorman paino olisi ollut, 3 - 4 tn?

Itse mietin erikoisjoukkojen ja rannikkojääkärien operaatioita, tosiaan vaan liian kallis ylläpitää sitä varten.
 
Back
Top