Mikfin70
Ylipäällikkö
Ei kun käytetään sitten samaa mitä intillä on jo valmiiksi. Tuohon käy kaikki 7.62 - 40 mm ml Dillon.Joku tuollainen lienee ihan riittävä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei kun käytetään sitten samaa mitä intillä on jo valmiiksi. Tuohon käy kaikki 7.62 - 40 mm ml Dillon.Joku tuollainen lienee ihan riittävä?
Jos oikein ymmärsin, tossa on KK-jalusta luuhun edessä eli ampujan tulisektori on todella kapea, ehkä +/- 30 astetta. Aseen tulisi APC:ssä olla kehälavetilla, eli kääntyä ampujan mukana. Tuo RG-32:n jalusta käy varmasti ihan hyvin, tosin itse lisäisin vielä suojalevyt "poskiin" eli suojaamaan ampujaa jokseenkin kello yhdeksästä kello kolmeen. Mutta ase on tässä vaiheessa vielä lisävaruste, johon ei kannata kiinnittää liikaa huomiota. Lähinnä ei kannata alkaa suunnittelemaan tornia, riittää, ettei rakenteessa ole mitään, mikä tekisi sen asentamisesta hankalaa.Joku tuollainen lienee ihan riittävä?
Katsohan hieman tarkemmin. Humveen katossa on valmius kehälle, ja tuossa sitä on käytetty. Ase pystyy kääntymään itsenäisesti sen 30 ast puoleensa, ja sitten ampuja pyöräyttää tornia. Tuo vaikuttaa varhaismallin Humveelta, joten kehän lukitusmekanismi lienee vielä luokkaa "jousitappi reikälevyyn". Kääntö on lihasvoimalla. Kun tornit muuttuivat raskaammaksi, siirryttiin veivattavaan torniin (samanlaiseen joka on tullut tutuksi ukrainalaisen 50 cal -ampujan videoista). Ja kun sekin kävi liian raskaaksi, niin suunnittelivat akkukäyttöisen kääntömekanismin.Jos oikein ymmärsin, tossa on KK-jalusta luuhun edessä eli ampujan tulisektori on todella kapea, ehkä +/- 30 astetta. Aseen tulisi APC:ssä olla kehälavetilla, eli kääntyä ampujan mukana.
Kyllä, mutta sen aiheuttama kuormitus olisi hyvä tietää, jotta kattorakenteen osaa mitoittaa oikein.Mutta ase on tässä vaiheessa vielä lisävaruste, johon ei kannata kiinnittää liikaa huomiota. Lähinnä ei kannata alkaa suunnittelemaan tornia, riittää, ettei rakenteessa ole mitään, mikä tekisi sen asentamisesta hankalaa.
Eikös panssaroidun ja aseistetun ajoneuvon suunnittelun perusperiaate ole se, että vaunun tulee kestää omaa asetta vastaavan aseen uhka todennäköisestä ampumasektorista ja muista sektoreista jotain kevyempää tulitusta. Ajatus lähtenee käyttäjän järkevästä toiminnasta eli vaunulla ei tapella ylivoimaista vihollista vastaan kuin ihan pakosta, jolloin voi tulla neniinkin.Noilla spekseillä ja 30 mm tykillä aletaan puhua jo rynnäkkövaunusta, eli tavoite karkaa taas alkuperäisestä. Katolle luukku ja kehto asekilvellä, kehtoon voitava asentaa Rskk tai Krkk tarpeen (tai oikeemmin hyllytilanteen) mukaan.
Eli kvkk? No ei niitäkään taida määräänsä enempää olla.Katolle luukku ja kehto asekilvellä, kehtoon voitava asentaa Rskk tai Krkk tarpeen (tai oikeemmin hyllytilanteen) mukaan.
Kyllä meillä on PKT:tä niin paljon hyllyssä, että sitä on jo kokeiltu mm. erilaisilla ajoneuvojalustoilla näissä avotorneissa.Eli kvkk? No ei niitäkään taida määräänsä enempää olla.
Kun niitä konekiväärejä ei kuitenkaan riitä joka ajoneuvolle, niin eikö voisi kehittää kehtoon jonkun universaalin pikakiinnityksen, millä siihen saisi kiinni vaikka johtajan rk:n paremman puutteessa? Saa kilven takaa tuettuna ampua, niin on se omasuojana aina käsivaralta roiskimista parempi ratkaisu. Ei näitä oikeisiin tulitukitehtäviiin ole kai tarkoitus käyttää.
Tarkoitin ehkä eniten moottorinohjausta ja sitä, tarvitseeko rakentaa CAN-väylän varaan.
Jos moottorissa on yhteispaineruiskutus niin eiköhän siellä ole CAN-väyläkin. Ei kai siinä väylässä sinänsä mitään pahaa ole?
TST-vaunuilla ja joillain IFV:llä kyllä, mutta en usko esim. BTR-82:n, BTR-3 & 4:n kestävän 30 mm kranua etusektorista? Eikä CV:n alkuperäinenkään versio tainnut olla suunniteltu kuin 30x165:n täyskaliiberiammusta vastaan, eikä 30x173:n alikalia? 30x165:n ps-ammuksen läpäisykyky on niin huono, että hävettää. Tosin, poikkeuksethan vahvistavat säännön.Eikös panssaroidun ja aseistetun ajoneuvon suunnittelun perusperiaate ole se, että vaunun tulee kestää omaa asetta vastaavan aseen uhka todennäköisestä ampumasektorista ja muista sektoreista jotain kevyempää tulitusta. Ajatus lähtenee käyttäjän järkevästä toiminnasta eli vaunulla ei tapella ylivoimaista vihollista vastaan kuin ihan pakosta, jolloin voi tulla neniinkin.
Olen nyt pohdiskellut aihetta ja päätynyt siihen, että peruspanssari olisi luultavasti hyvä tehdä esim. Armox 370:sta ja lopullisen suojaustason levyt siihen päälle pultattuna voivat olla sitten kovempaa tavaraa. Hiukan helpomman hitsattavuutensa ja hieman paremman sitkeytensä takia.Epäsuoran tulen kestävyys on pohdinnan arvoinen asia: Kuinka lähellä 155/152 mm kranaatti räjähtää ---> 12,7mm/13,4 g tai 20mm/53 g sirpale ja niiden nopeus--> levyn paksuus?
Jälkimmäinen on paha rasti, kun lujuus RHA ---> HHRHA ei taida auttaa levyn ohentamiseksi. Lujat hauraat (HHRHA) kestävät isojen, nopeiden (lähellä räjähdystä) sirpaleiden iskuja huonosti tai enintään RHA:n (sitkeämpi) tasolla. Hitaita sirpaleita (=kaukana räjähdyksestä) HHRHA kestänee hieman paremmin kuin RHA. (Arvio kirjallisuustietojen perusteella, en löydä hyvää viitettä vapaasti ladattavaksi netistä, vielä.)
Noin isoja sirpaleita ei pitäisi tulla tykistön/heittimistön ammuksien räjähdyksissä kuin muutama kranaatin pohjan ja ehkä sytyttimen alueelta, mutta riittäähän se yksikin, jos kohdalle sattuu.
Erittäin hyvä löytö! Kiitän ja pokkaan.Alla on koeammuntojen tuloksia. Panssarin laatua ei sen kummemmin eritelty:
MT-LB -koulutetut voinevat tarkentaa ja korjata, mutta muistikuvani ja netin kuvien perusteella tuon ovien keskipystypilarin takana on usein lisäpilari tukemassa kattoa. Ja ylipäänsä huomioni eri MT-LB:n varianttien takatiloja katsellessani kiinnittyy siihen, että monessa on jouduttu katon tukea vahvistamaan lattiasta kattoon ulottuvilla pystypilareilla. Katossa itsessään menee keskellä yksi putkipalkki ja poikittain parikin, sekä lokasuojien syvennysten ja katon välillä on pystyputkia tukemassa. Tämä tietysti on oletettavaa, koska ohutta tavaraa ja isoja pinta-aloja. En tiedä, kuinka hyvin ällin suunnitteluaikoina osattiin hallita jäykistetyn levyn lommahdus?Vetolaite / vetokoukku ja siihen liittyvä vaunun takaosan rungon suunnittelu:
Jossakin ketjun pohdinnassa oli mainintana "se MT-LB:n tukitanko" tai jotain sinne päin. Tarkoitettiinko sillä takaovien jakoa ja niiden välistä keskipystypalkkia?
Keskipystypalkkiin/takaoveen liittyen, onko mietitty, mitä MIKU:lla pitää vetää ja miten pitää vaunuun/vaunusta kulkea vedettävän laitteen ollessa kytkettynä? MT-LB oli kai alunperin NL:ssa (kevyen?) tykistön motorisoitu vetotraktori! Onko MIKU:lla tarkoitus tehdä sitä hommaa tai vetää jotain muuta, vaikkapa tärkeintä tykkiä eli soppatykkiä.
Hyviä huomioita. Vetomassa tietysti vaikuttaa takaosan järeyteen huomattavastikin.Joku käyttäjää edustava / edustanut taho voisi vihjata, mitä MIKU:lla pitäisi kyetä vetämään, etenkin maastossa tai röykkyisellä hiekkatiellä ja paljonko se painaa --> kuormia detaljisuunnitteluun, jos sinne asti homma etenee.
Itseasiassa se pystypilari keskellä kattoa on irrotettava ja sitä ei tarvi mikäli ei mennä takakannella maksimikuormiin.tuon ovien keskipystypilarin takana on usein lisäpilari tukemassa kattoa. Ja ylipäänsä huomioni eri MT-LB:n varianttien takatiloja katsellessani kiinnittyy siihen, että monessa on jouduttu katon tukea vahvistamaan lattiasta kattoon ulottuvilla pystypilareilla.
Mielenkiintoista. Tosin ei anna ehkä ihan hyvää kuvaa jos kattoa täytyy tukea irroitettavilla lisäpilareilla.Itseasiassa se pystypilari keskellä kattoa on irrotettava ja sitä ei tarvi mikäli ei mennä takakannella maksimikuormiin.
Ilman C-korttia ällillä saa vetää Max 3500 kg kuormaa ja tämän vaatimuksen ovat keksineet ne pääesikunnan teknisentarkastusosaston neppailijat.
Alla on koeammuntojen tuloksia. Panssarin laatua ei sen kummemmin eritelty:
Katso liite: 71390
Erinäisiä sekalaisia ajatuksia:
Jos vakavasti mietitään mihin PV tarvitsee tela-ajoneuvoja tulevaisuudessa, niin telakuorma-autojen korvaajiksi kohtapuoliin ja ällien korvaajaksi parin kymmenen vuoden päästä. Tällöin härvelille olisi panssarointia olennaisempaa pieni telapaine ja kyky ajaa erinäköisiä suokoukkauksia. Tekoilla pääsee hangessa, mutta lasikuitukopista ampuu läpi rynkyllä. Ällillä pääsee hangilla ja soilla, mutta se on itävaununa perin huolenpitointensiivinen eikä niilllä ajeta Eteläsuomesta Pohjoissuomeen.
Ideoitavan kinnerin olisi hyvä kestää rynkyn luoti ja kevyet sirpaleet, omata vähintään leveätelaisen ällin telapaine, kulkea vähintään kuutta kymppiä ja liikkua luotettavasti sanotaanko 500km. Oletusarvona pitäisin panssaroinnin miniminä, jotta maastoajo-ominaisuudet ovat mahdollisimman hyvät. Uimakyvystä olen hieman kintaalla tarvitaanko sitä. Jos otetaan, tulisi vesiajovalmisteluiden olla nopeita ja yksinkertaisia. Plussaa tietty on, jos rakenne mahdollistaa vientiin ja mekanisoiduissa joukoissa käyttämiseen modulaarisen lisäpanssaroinnin.
Aseistuksena pitäisin vanhempien pannujen tapaan avonaisessa kehdossa olevan ITKK:n. Syyt: hinta ja paino sekä koko ajoneuvon käyttötarkoitus: kuljetus.
Ajoneuvon hintaan olisi syytä sisällyttää naamioverkko kohotinsauvoineen ja muine varusteineen.
Ajoneuvossa olisi olennaista olla mahdollisuus ladata erilaisia akkuja. Tätä varten vaunun akuston tulisi olla kaksiosainen, alustan akut erotettuna magneettiventtiilillä "virtapankkiakustosta". Alustan tulisi sisällyttää radio. Vaunun tulisi olla käynnistettävissä apuvirralla "natokaapelilla". Vaunussa tulisi myös olla polttoainekäyttöinen Webasto/Eberspärcher, jolla sisätila pysyy lämpimänä ja jäähdytysnestekierron tulisi olla sellainen, että talviöiden aikana kone pysyy senverran lämpimänä että sen voi suoraan käyttämällä lämmittää ajolämpöihin ilman ällin esilämmittimen tapaista aikaa ja vaivaa vievää puhdekohdetta.
Vetolaitteen tulisi olla esim. älliä vastaava, jolloin kikkareella varustettu heitinkomppania kykenee vetämään raskaita heittimiä perässään, kuten älleillä tehdään.
Jos saisin itse päättää, laitettaisiin ällejä automaattilaatikoilla ja länsimaisilla voimapaketeilla sekä niihin kehitettäisiin "Ostkette" V- levyiset kuminiveltelat, jotka saa puristustyökalulla katkottua ja yhdistettyä ilman pillihommia.
500 kg kannella riittää.Paljonko Mikun katon pitäisi pystyä kantamaan? 2000 kg?