MiKu

Olisiko kellään mitään mittoja CV:n prismoista tai ällin prismoista? Netistä löysin varsin huonosti mitään eksaktia. Voisin seuraavaksi asetella ne kuntoon.
 
Hyviä kuvia ällistä yksityiskohtineen, mutta muuten näyttää olevan huonossa kunnossa. Iso työ saada siistiksi ja vuotamattomaksi.

 
Olisiko kellään mitään mittoja CV:n prismoista tai ällin prismoista? Netistä löysin varsin huonosti mitään eksaktia. Voisin seuraavaksi asetella ne kuntoon.

Ei nimenomaisesti noista, mutta esimerkiksi armored vehicle periscopes -haulla löytyy joukko valmistajien sivuja.

Perspektiivikuvia ulkomittoineen:

Edellinen on britti, tässä sama saksalaisena:

Tshekkiläisen Meoptan itävaunujen modernisointioptiikkaa ja Panduriin ulkomitat mainiten:


Kreikkalaisen Theonin valmistama ajajan pimeänäkölaite:
 
Päiväkäyttöön prismat ovat hyvät, mutta pimeätoimintaan asentaisin lämpökameran samalla tavalla kuin BMP-2M on meillä saanut. Kameran on yksikkönä halvempi ja helpompi korjata sekä vaihtaa kuin esim erillinen pimeäprisma.
Mihin lienee joutunut esim T-72 vaunujen Prismat?
 
Valitsin Gusperiscopen prismat.

Vaununjohtajalla M27 Glass
H/W/D: 269x245x77
Paino: 7,1 kg
FOV (H/V): 115,7/ 37

Ajajalla M17 PMMa
H/W/D: 206x245x77
Paino: 2,9 kg
FOV (H/V): 161/51
 

Liitteet

  • prism.png
    prism.png
    340.6 KB · Luettu: 35
Muutin myös vaununjohtajan "tornin" luukuksi.
 
Suurella mielenkiinnolla olen tätä seurannut. Hattua nostan miten pitkälle olet jo homman vienyt!

Nyt oli jo pakko itekki pistää sketchup tulille ja vääntää oma ajatus kuvaksi. Tämä ei ihan vastaa mitoiltaan Mikua, kun en löytänyt sen mittoja nopeasti ketjusta. Otin siis pohjaksi CV9030.

Se miksi lähdin hahmottelemaan tätä, on tuo rungon muoto, jolla saataisiin lisää sisätilaa. Kyseessä kuitenkin taksi ja näin itse vanhana pasi-kuskina sitä muistaa miten helkutin täyteen sekin aina saatiin jo 2000-luvun taitteessa, kun ei edes ollut juuri tilpehööriä. Kylmät ja paskaiset ponttoonit ulkopuolella eivät ole yhtä käytännöllisiä säilytystilana.
  • Omasta mielestä miinasuojaus ei heikentyisi vrt pystyt seinät
  • Runkoon tulisi pitkittäis kiertojäykkyyttä(?)
  • Ylös tulisi huomattavasti lisää tilaa. Sitä kuitenkin tarvitaan:
    • Sähkö ym vedot rungon sisäpuolella paremmassa suojassa ( Vai paloriski?)
    • taistelijan akkujen ja laitteiden latauspisteet
    • Drone-hylly ja lataus
    • Radiot
    • Muuta pientä tavaraa
  • Taistelijan istuma-asento saataisiin vähän nojaavammaksi.
  • Katto on vielä aika korkealla joten mahdollista olisi nostaa penkkejä maasta ylemmäksikin, tai sitten madaltaa profiilia. Ja vaatiiko jousituspohjasta enemmän... Mutta panostaisin ehdottomasti sisäkorkeuteen vs "hull-down".
  • Polttoainetankit kuten Mikfin70 yllä ehdotti.
  • Takaboksit singoille jne.


1672750748168.png

1672750830011.png


1672749690486.png
https://www.armyrecognition.com/ima...tria_Austrian_Army_line_drawing_blueprint.gif
 
Viimeksi muokattu:
Suurella mielenkiinnolla olen tätä seurannut. Hattua nostan miten pitkälle olet jo homman vienyt!

Nyt oli jo pakko itekki pistää sketchup tulille ja vääntää oma ajatus kuvaksi. Tämä ei ihan vastaa mitoiltaan Mikua, kun en löytänyt sen mittoja nopeasti ketjusta. Otin siis pohjaksi CV9030.

Se miksi lähdin hahmottelemaan tätä, on tuo rungon muoto, jolla saataisiin lisää sisätilaa. Kyseessä kuitenkin taksi ja näin itse vanhana pasi-kuskina sitä muistaa miten helkutin täyteen sekin aina saatiin jo 2000-luvun taitteessa, kun ei edes ollut juuri tilpehööriä. Kylmät ja paskaiset ponttoonit ulkopuolella eivät ole yhtä käytännöllisiä säilytystilana.
  • Omasta mielestä miinasuojaus ei heikentyisi vrt pystyt seinät
  • Runkoon tulisi pitkittäis kiertojäykkyyttä(?)
  • Ylös tulisi huomattavasti lisää tilaa. Sitä kuitenkin tarvitaan:
    • Sähkö ym vedot rungon sisäpuolella paremmassa suojassa ( Vai paloriski?)
    • taistelijan akkujen ja laitteiden lataus pisteet
    • Drone hylly ja lataus
    • Radiot
    • Muuta pientä tavaraa
  • Taistelijan istuma-asento saataisiin vähän nojaavammaksi.
  • Katto on vielä aika korkealla joten mahdollista olisi nostaa penkkejä maasta ylemmäksikin, tai sitten madaltaa profiilia. Ja vaatiiko jousituspohjasta enemmän... Mutta panostaisin ehdottomasti sisäkorkeuteen vs "hull-down".
  • Polttoainetankit kuten Mikfin70 yllä ehdotti.
  • Takaboksit singoille jne.


Katso liite: 72359

Katso liite: 72360


Katso liite: 72353
https://www.armyrecognition.com/ima...tria_Austrian_Army_line_drawing_blueprint.gif
Hienoa! Vihdoin viimeinkin joku uskalsi lähteä leikkiin mukaan :) Huomattavasti kiinnostavampaa kun voi tehdä vertailuja eri ideoihin.
 
Mitkä suunnat runkoon ja mitkä luukkuun?
Runkoon keskelle ja etuoikea ja etuvasen ja luukuun 90* hieman ylemmäs ja kallistus alaviistoon vasen j suoraan oikea. Nämä voi olla myös sellaisia prismoja missä katsotaan ns. alta ylös ja yläpäässä vain on peili. Yleensä hankaluus tulee maastossa hahmottaa kyljet ja jos on sivusuojalevyt niin ne sitten jää yleensä siihen isoon petäjään.
 
Runkoon keskelle ja etuoikea ja etuvasen ja luukuun 90* hieman ylemmäs ja kallistus alaviistoon vasen j suoraan oikea. Nämä voi olla myös sellaisia prismoja missä katsotaan ns. alta ylös ja yläpäässä vain on peili. Yleensä hankaluus tulee maastossa hahmottaa kyljet ja jos on sivusuojalevyt niin ne sitten jää yleensä siihen isoon petäjään.
Luukusta vielä, parempi sellainen joka aukeaa sivusuunnassa eikä ole ns. Mikkihiiren korva aukiollessa.
CV:ssä on hyvä johtajan luukku.
 
Suurella mielenkiinnolla olen tätä seurannut. Hattua nostan miten pitkälle olet jo homman vienyt!

Nyt oli jo pakko itekki pistää sketchup tulille ja vääntää oma ajatus kuvaksi. Tämä ei ihan vastaa mitoiltaan Mikua, kun en löytänyt sen mittoja nopeasti ketjusta. Otin siis pohjaksi CV9030.

Se miksi lähdin hahmottelemaan tätä, on tuo rungon muoto, jolla saataisiin lisää sisätilaa. Kyseessä kuitenkin taksi ja näin itse vanhana pasi-kuskina sitä muistaa miten helkutin täyteen sekin aina saatiin jo 2000-luvun taitteessa, kun ei edes ollut juuri tilpehööriä. Kylmät ja paskaiset ponttoonit ulkopuolella eivät ole yhtä käytännöllisiä säilytystilana.
  • Omasta mielestä miinasuojaus ei heikentyisi vrt pystyt seinät
  • Runkoon tulisi pitkittäis kiertojäykkyyttä(?)
  • Ylös tulisi huomattavasti lisää tilaa. Sitä kuitenkin tarvitaan:
    • Sähkö ym vedot rungon sisäpuolella paremmassa suojassa ( Vai paloriski?)
    • taistelijan akkujen ja laitteiden latauspisteet
    • Drone-hylly ja lataus
    • Radiot
    • Muuta pientä tavaraa
  • Taistelijan istuma-asento saataisiin vähän nojaavammaksi.
  • Katto on vielä aika korkealla joten mahdollista olisi nostaa penkkejä maasta ylemmäksikin, tai sitten madaltaa profiilia. Ja vaatiiko jousituspohjasta enemmän... Mutta panostaisin ehdottomasti sisäkorkeuteen vs "hull-down".
  • Polttoainetankit kuten Mikfin70 yllä ehdotti.
  • Takaboksit singoille jne.


Katso liite: 72359

Katso liite: 72360


Katso liite: 72353
https://www.armyrecognition.com/ima...tria_Austrian_Army_line_drawing_blueprint.gif
Ymmärränkö oikein, että pa-tankit tulevat sivujen ns. tobleroneihin? (takakuvassa valkoisen kolmion alle jäävä kolmio). Millaisella rakenteella mietit pohjan?
 
Luukusta vielä, parempi sellainen joka aukeaa sivusuunnassa eikä ole ns. Mikkihiiren korva aukiollessa.
CV:ssä on hyvä johtajan luukku.
Hmm, tästäkin on näköjään useampi malli riippuen mikä versio on kyseessä. Osassa on perinteisesti saranoitu ja osassa on tuo sivulle kääntyvä malli (aka samanlainen kuin Bemmin ajajan luukku).
 
Back
Top