1 tonnin alus kääntyy toki huomattavasti ketterämmin kuin 250+ tonnin, mutta ero yksirunkoisen ja katamaraanin välillä ei kyllä riipu mitenkään koosta.Ihan omakohtaisella kokemuksella veneistä mitä ajan työssä ja vapaa-aikana. Katamaraanirunko on vakaa ajaettava eikä kallistele juurikaan kurveissa, mutta kääntösäde on suurempi ja nopeus hidastuu siinäkin aika paljon. Nopeisiin käännöksiin siitä ei ole vaan pitää ennakoida kapeilla väylillä kun vauhtia on yli 20 solmua. Siitäkin omakohtaista kokemusta viimeksi reilun viikon takaa .
Niin, kuten sanoit paikallaan. Kuinka tärkeää tämä sitten on kun taistelualus liikkuu 20-30 solmua? Kyllä jettikoneilla yksirunkoinenkin kääntyy riittävän ketterästi eikä se ole niin olennaista.
No ei kannata tehdä millään aluksella kovasta vauhdista. Moottorien vaihteisto ei tätä kestä ja sekin on nähty. Jetillä pysäytys voidaan tehdä kääntämällä kauhat eteen, kun roottoria ei tarvitse laittaa pakille. Kun painoa alkaa olla useita tonneja niin tätäkin on syytä välttää tekemästä usein.
Kannattaa miettiä mistä puhutaan kun verrataan 250+ tonnin uppouman aluksia ja alle 1 tonnin kilpaveneitä.
Teoriassa kaikki onnistuu kyllä, mutta kellä tai millä on aikaa verrata jatkuvasti tuhansia saaria ja tuhansia kilometrejä rantaviivaa? Mikään ihmekamera ei välttämättä huomaa ajanmukaisia 3D naamioverkkojam jotka ovat erittäin kehittyneitä. Kuviakin pitäisi ottaa jatkuvasti.
Eli teoria ja käytäntö eivät kohtaa.
Jos ajamasi vene ei käänny vauhdissa ei vika ole runkojen määrässä vaan siinä miten se on suunniteltu, tai vaihtoehtoisesti siinä ettet vertaa katamaraania vastaavaan yksirunkoiseen vaan johonkin muuhun, eli eri vetolaite, eri koko tai paino, jne.
Et tosin vieläkään kertonut edes kumpaa ilmaisulla tarkoitit, keulasuunnan muutosta vaiko nopeusvektorin suunnan muutosta.
"kellä tai millä on aikaa verrata jatkuvasti ..."
Tietokoneella. Ei ne koneet ja niiden softat kyllästy hommiinsa vaikka olis miten yksitoikkoista. Ihmistä tarvitaan vasta sitten kun kone on löytänyt muutoksen päättämään mitä asialle tehdään.