Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä ei ole lainkaan monimutkainen asia:
Suomen Nato-jäsenyyttä voi vastustaa olematta putinisti, MUTTA tässä maailmantilanteessa mesoamalla äänekkäästi Nato-jäsenyyttä, Nato-yhteistyötä ja kahdenvälisiä puolustusyhteistyökuvioita vastaan pelaa varsin nätisti Kremlin pussiin, tahtoi/ tarkoitti sitä tai ei.
Ikävää?? Ehkä, mutta niin se nyt vain on.
No, eiköhän se edelleen olisi niin että jos valtiojohto perusteluineen esittää Suomen hakevan Naton jäsenyyttä, niin todennäköisimmin kansanäänestyksenkin tulos puoltaisi jäsenyyden hakua.
No, eiköhän se edelleen olisi niin että jos valtiojohto perusteluineen esittää Suomen hakevan Naton jäsenyyttä, niin todennäköisimmin kansanäänestyksenkin tulos puoltaisi jäsenyyden hakua.
Öhöm öhöm... palaatakseni alkuperäiseen ! Me emme uskalla MISSÄÄN vaiheessa , ikinä nostaa puolustusvoimiemme valmiutta ns. HARMAASEEN VAIHEESEEN ("trade mark") Jaa miksikö?? Sen jokainen päättäkköön itsessään...
Jos olisimme osa NATOA... joku ulkopuolinen sanoisi sen "nyt on harmaa vaihe" ja me toteuttaisimme sen. Aivan 100% varmasti!
Me emme kansakuntana uskalla nykyään tehdä ns. rankkoja päätöksiä, vaan jonkun ulkopuolisen täytyy se aina meille kertoa... Olemmeko lampaita vai leijonia?
Joku viisas on joskus sanonut (historian hämärässä), parempi kerran leijona kun aina lammas.. Miettikääs.
"Vino veritas"
Juuri noin, kyse ei ole vain asetelmasta me vs. jokin toinen osapuoli.Ottamatta kantaa siihen, pitäisikö hakemus laittaa liikkeelle: jos se laitettaisiin, niin eräs nimeltämainitsematon T:llä alkava ja i:hin päättyvä valtio kyllä kiittäisi kauniisti ja pyytäisi tarjouksia reaktiostaan aika monelta suunnalta...
Tämä vakuutusvertaus on niin kulunut ja epäkurantti kuin olla ja voi. Mikään vakuutus ei estä taloa palamasta tai kuolemasta syöpään. Se helpottaa sairauden hoitoa ja antaa omaisille hilloa kuoleman jälkeen tai rahaa uuden kodin perustamiseen. Uutta suomea ei kuitenkaa saa niillä rahoilla. Siksi vertaus on ontuva politiikkaan.Tai kolarin jälkeen kaskoa, jonka toivoisi korjaavan jo tapahtuneen kolarin kulut.
Tai talon palettua palovakuutusta.
Se sana on turvasana jos/kun keskustelu menee villiksi tai hankalaksi. Se on totta että mitään optiota ei ole ja kaikilla mailla on mahdollisuus anoa johonkin porukkaan. Toinen asia on sitten että päästäänkö siihen. Ehkä kyseistä lausetta olisi parasta välttää ettei kansalaiset elä uskossa että olisimme jossain puolittaisessa liitossa jo nyt. Eli joko haetaan tai ei.Koko nato-optio on kyllä naiveille idiooteille suunnattua huttua, joka on voitu alunperin keittää ja syöttää yksinkertaisille ja FSB:n piiloagettina toimiville suomalaispolitikoille Kremlissä ehkäisemään hakeutumista oikeasti Natoon.
En usko että venäjän pelossa jätettäisiin äänestämättä tai demokratian kannalta olennaisinta vaihetta välteltäisiin. Trollitehtaat on jo huomioitu ja venäjän pelko on suomalaisille eriasia kuin EU-vaalit. Hyvän julkisen keskustelun ja väittelyn jälkeen äänestys ja sitten asia olisi pihvi. Se pitäisi päättää että onko äänestys sitova vai neuvoa-antava.Äänestyshommassa on muuten sellainenkin puoli että suomalaiset kokonaisuutena ovat kuitenkin aika laiskaa kansaa äänestelemään. Nato-kannatus on kuitenkin melko suurta siinä osassa kansaa joka on äänestysaktiivisinta.
Toisaalta Nato-äänestys jos mikä on hyvin herkkä ja otollinen kohde informaatiovaikuttamiselle. Suomen Nato-jäsenyys on myös erittäin merkityksellinen asia Venäjälle, joten lienee 100% varmaa että se yrittäisi vaikuttaa vahvasti äänestykseen. Sanoisin että Venäjä on jo päässyt yhteen tavoitteeseensa päästyään em. tilanteeseen = äänestyksen järjestäminen on informaatiovaikuttamisen takia hyvin riskialtista tai ainakin äärimmäisen haasteellista. Näkisin että Suomen Nato-kansanäänestykseen on siis jo vaikutettu info-operaation muodossa.
Miksi sitten emme äänestä jo tänä vuonna, miksi sitten suurin osa kansasta karsastaa Natoa, miksi sitten poliitikot jauhavat että emme nyt hae mutta sitten joskus....? Täh?!En usko että venäjän pelossa jätettäisiin äänestämättä tai demokratian kannalta olennaisinta vaihetta välteltäisiin.
Valmiutta on jo nostettu tuon kirjoituksen jälkeen kuten valmiusjoukoja on enemmän, Spollien mökin viereen on ilmestynyt konekivääribunkkeri, erinäköistä jännää on jaettu reserviin, mahdollista TA:ta haittaavaa kasvillisuutta on istutettu ja uusia varalaskupaikkoja rakennetaan juuri, jne.Öhöm öhöm... palaatakseni alkuperäiseen ! Me emme uskalla MISSÄÄN vaiheessa , ikinä nostaa puolustusvoimiemme valmiutta ns. HARMAASEEN VAIHEESEEN ("trade mark") Jaa miksikö?? Sen jokainen päättäkköön itsessään...
Jos olisimme osa NATOA... joku ulkopuolinen sanoisi sen "nyt on harmaa vaihe" ja me toteuttaisimme sen. Aivan 100% varmasti!
Me emme kansakuntana uskalla nykyään tehdä ns. rankkoja päätöksiä, vaan jonkun ulkopuolisen täytyy se aina meille kertoa... Olemmeko lampaita vai leijonia?
Joku viisas on joskus sanonut (historian hämärässä), parempi kerran leijona kun aina lammas.. Miettikääs.
"Vino veritas"
Tuosta natohommelista, että ollakko puolesta, vai vastaan, ihmettelen kovin noita prosenttilukuja, mitä itse olen tuolla kahvipöytäkeskusteluissa asiaa udellut, niin kyllä minul sellanen kutina on että saattaapi olla toistepäi prosentit, ei siellä montaa vastaan ole ollu, ja otanta on kuitenkin aika laaja, eri yhteiskunta, sukupuoli, ja ikäluokkiin kuuluvien kanssa kummiskin asiasta debattia käyty, että ihmettelempä vaan, saattaahan se tietysti olla että elän ns. Tiedostavassa kuplassa...
Voisiko kuvitella (tai vaikka edes toivoa), että joku fiksu poliitikkoryhmä pelaa seuraavaa peliä:Miksi sitten emme äänestä jo tänä vuonna, miksi sitten suurin osa kansasta karsastaa Natoa, miksi sitten poliitikot jauhavat että emme nyt hae mutta sitten joskus....? Täh?!
Paskat, just sen takia että Venäjä vastustaa meidä jäsenyyttä.
Nyt täytyy myöntää että foorumilaisilla täytyy olla parempaa tietoa kuin minulla. Täällä ollaan menossa Natoon tyrä rytkyen ja minulla ei ole edes tarpeeksi tietoa että voisin muodostaa asiasta mielipiteen, saatikka että lähtisin äänestämään kansanäänestyksessä.
-Minä halausin nähdä valtiovarainministeriön raportin siitä mikä on Nato jäsenyyden kustannusvakutus.
-Minä haluaisin nähdä puolustusministeriön raportin siitä mikä on Nato-jäsenyyden vakutus PV:n kehitykselle ja asevelvollisuudelle
-Minä haluaisin nähdä ulkoministeriön raportin siitä, mitä velvoitteita jäsenyys käytännössä asettaa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikalle
-Minä haluaisin nähdä ministeröiden yhteisen raportin siitä minkälaisen puolusussopimuksen Suomi tulisi solmimaan. Eli käytännössä, mitä sotilaallista apua muut jäsenvaltiot sitoutuvat Suomelle toimittamaan ja mitä apua Suomi sitoutuu toimittamaan muille jäsenvaltioille.
Meikäläiselle on yksi paskaisen hailea, mikä on Putinin/Venäjän reaktio
jäsenyyshakemukseen. Sitä ei kykene ennakoimaan kukaan.
Ja lopuksi minä haluaisin nähdä ne reunaehdot joiden on täytyttävä, jotta Suomi ratifioi jäsenyyssopimuksen. Minä en kertakaikkiaa pysty kannattamaan ajatusta että ensin liityttäisiin ja määriteltäisiin nämä asiat sitte myöhemmin.
Ja turha tulla tarjoamaan ajatuspajojen höttöpapereita yllä olevesta asioista, ne kelpaavat korkeintaan keskustelun aloittamiseksi, mutta esim Vvm:n budjetti ja talousmallit on siinä kuosissa että siellä tiedetään ekä arvata.