Mitkä tekijät selittävät ampuma-aserikollisuutta?

2000-luvun alussa eräs amerikkalainen psykiatri oli huolissaan siitä, että 14-vuotta täyttänyt amerikkalaisnuori täyttäessään 14 vuotta on nähnyt telkkarissa keskimäärin 14 000 murhaa.
...
Viihteen markkinointiväki sanoo usein, että ei fiktiivinen väkivalta mitenkään vaikuta. Samat tyypit ovat varmuudella sitä mieltä, että mainokset vaikuttavat.

Jep, tämä on juuri sitä samaa mistä esim mainitsemani Grossman puhui. Ja videopelit toimivat vielä passiivista television katselua tehokkaammin väkivaltaan turruttajana. Varsinkin nykyään, kun pelit ovat niin aidon näköisiä.
 
Jep, tämä on juuri sitä samaa mistä esim mainitsemani Grossman puhui. Ja videopelit toimivat vielä passiivista television katselua tehokkaammin väkivaltaan turruttajana. Varsinkin nykyään, kun pelit ovat niin aidon näköisiä.
Niin no...samaa perustetta voi sitten käyttää aseiden kieltämiseen kaikilta - kun kerran hullut tekee nillä hulluja juttuja. Itse näkisin tämän homman siinä, että minimoidaan huonoissa olosuhteissa varttuvien lasten määrä kaikin keinoin (yh-perheiden määrän minimointi, tehokkaampi puuttuminen, jne), sekä avataan eristetyt mielisairaalat näille ongelmatapauksille jotka eivät pysty yhteiskunnassa toimimaan. Rahat kaikkeen tähän löytyy elintapasairauksien hoidosta, vaikka siten että ilmoitetaan että ikäluokasta X eteenpäin saa määrätyille diagnoosikoodeille korkeintaan palliatiivista valtion rahoilla, alko/tupakka/ylensyönti/jne. harrastajat kustantaa harrastuksensa itse.
 
Tutkimuksissa ei ole löydetty yhteyttä videopelejen ja väkivallan välillä. Vaikka olisikin, niin mitäpä sitten tehtäisiin? Videopelit on suuren kansanosan hupia siinä missä elokuvat ja tv-sarjat. Videopelien kieltäminen ei tietenkään ole realistinen vaihtoehto, ja se olisi järjetöntä muutenkin. Olisi todella ylimitoitettua kieltää videopelit muutaman joukkoammuskelun takia; paljon vähemmän haitallisempi ratkaisu olisi esimerkiksi aselakien kiristäminen, se kun koskettaisi paljon pienempää kansanosaa. Yksi vaihtoehto tietysti olisi se, ettei videopelien pelaamista suositella "poikkeuksellisille" nuorille, mutta mitenpä tuota valvottaisiin? Videopelit voi jopa vähentää häiriökäyttäytymistä; osa nuorista voi ulkona riehumisen sijaan pelata pelejä kotonaan.

Joukkoammuskelut saavat todella paljon huomiota siihen nähden kuinka pieni niiden uhrimäärä on.
 
Pelitutkjan mielestä on havaittu seuraavaa:

Ampumistapausten ja väkivaltaisten pelien välillä on kytkentä. Mutta ei niin että pelaaminen johtaa väkivaltaan, vaan enemmänkin siten, että aseista ja sodasta kiinnostuneet nuoret miehet valitsevat realistisia, dramaattisia ja väkivaltaisia pelejä, kuten muitakin median muotoja, vaikkapa filmejä tai sarjakuvia.
- Usein on nähtävissä että taustalla on yhdistynyt väkivallan kulttuuri ja väkivaltainen käyttäytymismalli. Jos jäädään alakynteen, niin voidaan turvautua keinoihin mihin hyvänsä, jotta voidaan iskeä takaisin ja kostaa. Tämän tyyppiset ajatusmallit heijastuvat myös pelivalintoihin.



Yorkissa tehdyssä tutkimuksissa ei havaittu aikuisissa mitään merkitseviä eroja, mutta kehittyvillä lapsilla tällaista tutkimusta ei koskaan ole tehty. Siinä on jotain eettisiä ongelmia, koska he eivät saisi rikkoa ikärajoja. Niinpä se, että jossain 10-vuotiaat pelasivat jo yli kymmenen vuotta sitten Fearia, jossa palasteltiin ruumiita ja oli myös lapsi, lopussa alasti, tai Postalit, jossa kustiin ruumiiden päälle, on tutkimatta ja tutkimatta jää.

Ongelman yksi aspekti onkin se, että vanhemmuus on heikossa hapessa, ja yhä enemmän löytyy hihnapieruja, joiden mielestä on vain hyvä, jos lapsi sulkeutuu huoneeseensa pelaamaan iltaisin, koska siellä hän on "turvassa" pahalta maailmalta.
 
Tutkimuksissa ei ole löydetty yhteyttä videopelejen ja väkivallan välillä. Vaikka olisikin, niin mitäpä sitten tehtäisiin? Videopelit on suuren kansanosan hupia siinä missä elokuvat ja tv-sarjat. Videopelien kieltäminen ei tietenkään ole realistinen vaihtoehto, ja se olisi järjetöntä muutenkin. Olisi todella ylimitoitettua kieltää videopelit muutaman joukkoammuskelun takia; paljon vähemmän haitallisempi ratkaisu olisi esimerkiksi aselakien kiristäminen, se kun koskettaisi paljon pienempää kansanosaa. Yksi vaihtoehto tietysti olisi se, ettei videopelien pelaamista suositella "poikkeuksellisille" nuorille, mutta mitenpä tuota valvottaisiin? Videopelit voi jopa vähentää häiriökäyttäytymistä; osa nuorista voi ulkona riehumisen sijaan pelata pelejä kotonaan.

Joukkoammuskelut saavat todella paljon huomiota siihen nähden kuinka pieni niiden uhrimäärä on.
Cui bono? Joukkoammuskeluilla ajetaan aseiden kieltolakia, ympäri maailmaa. Olen kanssasi eri mieltä siitä, että aseiden kieltäminen koskettaa pientä kansanosaa, koska se altistaisi yhteiskunnan kuin toisenkin diktatuurille. Itse en ainakaan haluaisi elää kuin Uiguuri Xinjiangissa.

Filosofisesti, valtio on pohjimmiltaan väkivaltakoneisto. On hyvä että hallittavilla on myös potentiaali väkivaltaan koska se nostaa valtion kynnystä käyttää omaansa hallittavia vastaan.
 
Pelitutkjan mielestä on havaittu seuraavaa:

Ampumistapausten ja väkivaltaisten pelien välillä on kytkentä. Mutta ei niin että pelaaminen johtaa väkivaltaan, vaan enemmänkin siten, että aseista ja sodasta kiinnostuneet nuoret miehet valitsevat realistisia, dramaattisia ja väkivaltaisia pelejä, kuten muitakin median muotoja, vaikkapa filmejä tai sarjakuvia.
- Usein on nähtävissä että taustalla on yhdistynyt väkivallan kulttuuri ja väkivaltainen käyttäytymismalli. Jos jäädään alakynteen, niin voidaan turvautua keinoihin mihin hyvänsä, jotta voidaan iskeä takaisin ja kostaa. Tämän tyyppiset ajatusmallit heijastuvat myös pelivalintoihin.



Yorkissa tehdyssä tutkimuksissa ei havaittu aikuisissa mitään merkitseviä eroja, mutta kehittyvillä lapsilla tällaista tutkimusta ei koskaan ole tehty. Siinä on jotain eettisiä ongelmia, koska he eivät saisi rikkoa ikärajoja. Niinpä se, että jossain 10-vuotiaat pelasivat jo yli kymmenen vuotta sitten Fearia, jossa palasteltiin ruumiita ja oli myös lapsi, lopussa alasti, tai Postalit, jossa kustiin ruumiiden päälle, on tutkimatta ja tutkimatta jää.

Ongelman yksi aspekti onkin se, että vanhemmuus on heikossa hapessa, ja yhä enemmän löytyy hihnapieruja, joiden mielestä on vain hyvä, jos lapsi sulkeutuu huoneeseensa pelaamaan iltaisin, koska siellä hän on "turvassa" pahalta maailmalta.
Tämä tutkija tekee aikamoisen loikan logiikassaan: aseista ja sodasta kiinnostuneet nuoret miehet valitsevat toki viihteensä oman kiinnostuksensa pohjalta, mutta se että tällä ryhmällä olisi joku moraalinen ohjelmointivirhe jossa alakynnessä turvauduttaisiin mihin tahansa saatavilla olevaan keinoon ja kostettaisiin on aika kaukaa haettu. Sotilaiden yksi perusarvo on kautta aikain ollut itsekontrolli, joka heijastuu sotilaskulttuurissa perinteiden ja kunnian korostuneena arvostuksena, ja myös nämä arvot heijastuvat myös aihepiiristä kiinnostuneisiin nuoriin.

Jos on kiinnostunut väkivallasta ja tappamisesta itsestään, on yleensä aika "poikkeuksellinen" yksilö kyseessä ja hoito ihan varmaan tarpeellista...
 
Cui bono? Joukkoammuskeluilla ajetaan aseiden kieltolakia, ympäri maailmaa. Olen kanssasi eri mieltä siitä, että aseiden kieltäminen koskettaa pientä kansanosaa, koska se altistaisi yhteiskunnan kuin toisenkin diktatuurille. Itse en ainakaan haluaisi elää kuin Uiguuri Xinjiangissa.
En puhunut aseiden kieltämisestä taikka ottanut kantaa siihen kannatanko sellaista. Mutta, kyllä aselakien kiristäminen olisi pienempi paha kuin videopelien kieltäminen. Siinä mielessä videpeleihin keskittyminen on aika hassua (en kuitenkaan näillä näkymin kannata aselakienkaan kiristämistä). En tiedä tiedostavatko kaikki täällä kuinka yleistä tietokonepelien pelaaminen on. Sellaiset nuoret, jotka eivät ole koskaan mitään pelanneet, ovat todella harvassa. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni sanotaanko alle 40-vuotias ei ole koskaan pelannut videopelejä.


Ampumistapausten ja väkivaltaisten pelien välillä on kytkentä. Mutta ei niin että pelaaminen johtaa väkivaltaan
Boldattu on se oleellinen juttu.
 
Jep, tämä on juuri sitä samaa mistä esim mainitsemani Grossman puhui. Ja videopelit toimivat vielä passiivista television katselua tehokkaammin väkivaltaan turruttajana. Varsinkin nykyään, kun pelit ovat niin aidon näköisiä.

Viihteen vaikutuksesta väkivaltaan on väännetty jo Rooman ajoista lähtien, jolloin gladiaattorinäytäntöjen väkivaltaisuuden pelättiin johtavan väkivaltaisuuden lisääntymiseen.

Tilastollisesti on selkeää, että kausaliteettia ei ole. Väkivalta läntisissä yhteiskunnissa on tosiasiallisesti vähentynyt valtavasti viime vuosisatojen aikana. Ja myös viime vuosikymmenten aikana, vaikka väkivaltaviihteen määrä on kasvanut valtaisasti. Esimerkiksi nykyään on mahdollista katsoa ihan ehtaa tappamista ja silpomista SinäPutken ja Liveleakin kaltaisista palveluista niin paljon kuin sielu sietää. Silti väkivallan määrä on vähentynyt.

Se on totta, että nämä tekijät monesti ovat väkivaltaviihteen suurkuluttajia, mutta tämä on enemmänkin seuraus kuin syy.

Grossmanin tulkinta Vietnamin sodasta on todennäköisesti väärä. Hän ei huomioi sitä, että Vietnamissa vastustajat olivat eri rotuisia ja täysin toisesta kulttuuripiiristä tulevia. Heidän dehumanisointinsa oli huomattavasti helpompaa, kuin saksalaisten toisessa maailmansodassa (kuten esim. saksa vs. venäjä jne.. Pelkästään vertaamalla eurooppalaisten joukkojen toimia siirtomaissa verrattuna samojen ajanjaksojen sotiin Euroopassa on selkeästi nähtävissä että taustalla on aivan muita tekijöitä kuin väkivaltaviihde tai sen hyödyntäminen. Ali-ihmisten tappaminen on helpompaa kuin ihmisten tappaminen. Tätä tosiasiaa ei vain haluta myöntää Amerikassa vaikka se on hyvin tunnettu periaate.
 
Laitetaanpa asiat perspektiiviin. Ei sillä, että joukkoampumiset olisi hyväksyttävä juttu tai etteikö niitä pitäisi ehkäistä (duh, mutta tällä foorumilla tälläinen itsestäänselvyys tulee mainita), mutta jotta huomataan minkä kokoluokan ongelmasta on kyse.

 
Viihteen vaikutuksesta väkivaltaan on väännetty jo Rooman ajoista lähtien, jolloin gladiaattorinäytäntöjen väkivaltaisuuden pelättiin johtavan väkivaltaisuuden lisääntymiseen.

Tilastollisesti on selkeää, että kausaliteettia ei ole. Väkivalta läntisissä yhteiskunnissa on tosiasiallisesti vähentynyt valtavasti viime vuosisatojen aikana. Ja myös viime vuosikymmenten aikana, vaikka väkivaltaviihteen määrä on kasvanut valtaisasti. Esimerkiksi nykyään on mahdollista katsoa ihan ehtaa tappamista ja silpomista SinäPutken ja Liveleakin kaltaisista palveluista niin paljon kuin sielu sietää. Silti väkivallan määrä on vähentynyt.

Se on totta, että nämä tekijät monesti ovat väkivaltaviihteen suurkuluttajia

Lapsiin vaikutus saattaa olla erilainen, tai onkin, mutta tutkimusta ei voi tehdä. Ei voi ottaa kolmeatuhatta pikkulasta ja laittaa pelaamaan yötä päivää väkivaltaa 18+ ja toista puolta vaikka kulkemaan luonnossa ja kuuntelemaan Beethovenia.

Sitten on tiettyjä kehityspsykologisia kausia, jolloin empatiakyky laskee jne. Kehityspsykologien mukaan vasta 24-vuotias on aikuinen.

Tämä on ihmistieteiden näkökulmasta vähän auki paitsi oikeita aikuisia koskien.
 
Jos on kiinnostunut väkivallasta ja tappamisesta itsestään, on yleensä aika "poikkeuksellinen" yksilö kyseessä ja hoito ihan varmaan tarpeellista...

Itseasiassa sanoisin, että tämä seikka on otettu huomioon aika hyvin poliisilla aselupien yhteydessä. Vai onko joku sitä mieltä, että tässä maassa voi saada aseluvan ilman, että joku käytännössä "takaa" sinut lausunnollaan?
 
Lapsiin vaikutus saattaa olla erilainen, tai onkin, mutta tutkimusta ei voi tehdä. Ei voi ottaa kolmeatuhatta pikkulasta ja laittaa pelaamaan yötä päivää väkivaltaa 18+ ja toista puolta vaikka kulkemaan luonnossa ja kuuntelemaan Beethovenia.

Sitten on tiettyjä kehityspsykologisia kausia, jolloin empatiakyky laskee jne. Kehityspsykologien mukaan vasta 24-vuotias on aikuinen.

Tämä on ihmistieteiden näkökulmasta vähän auki paitsi oikeita aikuisia koskien.
Ihan sivuheittona:
 
Itseasiassa sanoisin, että tämä seikka on otettu huomioon aika hyvin poliisilla aselupien yhteydessä. Vai onko joku sitä mieltä, että tässä maassa voi saada aseluvan ilman, että joku käytännössä "takaa" sinut lausunnollaan?

Jos suorittaa metsästyskortin aikuisena ja hakee lupaa haulikolle metsästysperusteella, niin ei kukaan muu kuin haastatteleva poliisi anna lausuntoa.

Meidän perheessä kun on noita nykyisiä rinnakkaislupia haettu alaikäisille metsästysperusteella, niin minä olen "taannut" lapseni tuplasti. Eli siinä, että suostun antamaan rinnakkaisluvan aseeseeni ja suostumuksella alaikäisen lapseni aselupaan.
 
Videopelien syyttäminen on kyllä aivopieruksikin sellainen logiikan syrjähyppy että siinä on housuissa jo huonot. Aivan sama kaakatus käytiin 80-luvulla, kun väitettiin telkkarin tai toimintaelokuvien aiheuttavan väkivaltaisuutta. Todellisuudessa niiden parissa kasvanut sukupolvi on noin puolta vähemmän väkivaltainen kuin edeltäjänsä. Mutta ainahan tämä kaakatuskierros joudutaan käymään. 200 vuotta aikaisemmin von Goethen kirjallisuus pilasi nuoret.
 
Kaikki eivät Mensaan kuulu, mutta ei tämä ole vaikeata. On erilaista vaikutusta, ja vaikutus kehittyvään ja kasvavaan, kun kyse on lapsuudesta ja tunteiden vuoristoradasta, on aivan eri juttu kuin mitä me nyt katsomme aikuisten näkökulmasta.

Vielä 1970-luvulla tintattiin toista nokkaan, ja kesti kauan saada nuori kansa ymmärtämään, että pahoinpitely on rikos, josta tuli sanktioita. Siihen aikaan ei aina tehty edes ilmoitusta, kun joku tuli hulluksi.

Sellainen väkivalta on vähentynyt paljon, mutta tilalle on tullut hullujen joukkoampumisia, joita tässä pitäisi lähestyä ilman sarvia ja hampaita.

Ei kiusaaminen, eivät väkivaltapelit, eivät mielenterveyden ongelmat, ei yksikään muuttujista yksin merkitse liikoja.

Pitäisi pysyä kaikissa suorissa, jotka leikkaavat toisensa samassa pisteessä. Murhapelien mässäily on ollut yksi ehdoton nimittäjä, kiusaamiskokemukset (osin ristiriitaisin todistein) yksi. Pitää saada jonkinlainen paketti. Sisäministeriön raportin mukaan:

- suuri osa tekijöistä yksinäisiä tai syrjään vetäytyviä, osalla myös ystäviä ja sosiaalista kanssakäymistä
- vähäinen rikoshistoria tai ei rikoshistoriaa ollenkaan, ei lainkaan väkivaltarikoksia
- ei päihtymystä tekohetkellä, pois lukien Hyvinkään surmaaja
- koulusurmilla (Raumanmeri, Jokela, Kauhajoki) pitkä suunnittelu- tai valmisteluaika, puolesta vuodesta useisiin vuosiin
- akuutteihin mielenterveydellisiin ongelmiin viittaavissa teoissa (Kerava, Orivesi, Hyvinkää) valmisteluaika merkittävästi lyhyempi, mutta ne eivät kuitenkaan olleet impulsiivisia tekoja

Eroavaisuuksia tekijöiden välillä:

- vaihteleva päihdehistoria: joukossa alkoholin suurkulutusta (Kauhajoki) ja lääkkeiden väärinkäyttöä (Kerava), mutta monella pidättyväinen suhtautuminen päihteisiin (Orivesi, Myyrmanni, Jokela, Raumanmeri)
- Lopen surmat tehtiin ryhmässä ja niitä valmisteltiin yhteistuumin viikon ajan ennen tekoja
- Hyvinkään surmissa tekijä ei ollut valmistellut tai suunnitellut tekoaan, mutta teko ei ollut perinteisessä mielessä impulsiivisinen Huomioita ja johtopäätöksiä:


- yksinäisyys ja sosiaalinen eristyneisyys merkittäviä riskitekijöitä vakavalle suunnitelmalliselle väkivallalle
- alkoholi ja muut päihteet eivät ole nuorten tekemän suunnitelmallisen väkivallan taustalla yhtä selvästi kuin muussa vakavassa nuorten tekemässä väkivallassa
- ikäryhmälle normaali tai runsas alkoholinkäyttö ei kuitenkaan estä tämän tyyppiseen väkivaltaan ryhtymistä (Loppi, Kauhajoki, Kerava, Hyvinkää)
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Yhteen asiaan kiinnitin huomiota.

- niukasti tietoja saatavilla kotikasvatuksesta sekä perheiden sisäisistä suhteista ja vuorovaikutuksesta

Tietynlainen tunnekylmyys on psykomoottorien toteamaa, mutta aiheuttajasta ei voi sanoa mitään varmaa.

Lopulta tarkassa kampaamisessa eri huhujen ja väitteiden takaa tutkimusryhmä kuitenkin päätyi huomioon:

- koulumenestyksestä ja suhteesta kouluun on saatavilla niukasti tietoja
 
Viimeksi muokattu:
Videopelien ohella itsetyydytys on varmasti yhteisenä nimittäjänä jokaisen teini-ikäisen pojan tekemissä rikoksissa..

Vain, jos toiset saavat pimperoa (kateus)! :)

Yhtäläisyyksiä tekijöiden välillä:

- suurella osalla tekijöitä ei ollut tekohetkellä tai sitä ennen merkittäviä seurustelusuhteita
- kahdessa tapauksessa (Kauhajoki, Orivesi) vaikuttaa siltä, että suhteen katkeamisella on ollut merkitystä yhtenä teon laukaisevana tekijänä

Eroavaisuuksia tekijöiden välillä:

- hyödyn tavoitteluun liittyvässä Lopen tapauksessa ainakin päätekijällä oli tyttöystävä Huomioita ja johtopäätöksiä
- seurustelun merkitys liittyy laajemmin tekijöiden yksinäisyyteen ja mahdollisesti hauraaseen maskuliinisuuden tunteeseen
- selvityksessä käytetyn aineiston ja aiemman tutkimuksen perusteella seurustelun päättyminen on riskitekijä vakavalle väkivallalle
 
Vain, jos toiset saavat pimperoa (kateus)! :)

Yhtäläisyyksiä tekijöiden välillä:

- suurella osalla tekijöitä ei ollut tekohetkellä tai sitä ennen merkittäviä seurustelusuhteita
- kahdessa tapauksessa (Kauhajoki, Orivesi) vaikuttaa siltä, että suhteen katkeamisella on ollut merkitystä yhtenä teon laukaisevana tekijänä

Eroavaisuuksia tekijöiden välillä:

- hyödyn tavoitteluun liittyvässä Lopen tapauksessa ainakin päätekijällä oli tyttöystävä Huomioita ja johtopäätöksiä
- seurustelun merkitys liittyy laajemmin tekijöiden yksinäisyyteen ja mahdollisesti hauraaseen maskuliinisuuden tunteeseen
- selvityksessä käytetyn aineiston ja aiemman tutkimuksen perusteella seurustelun päättyminen on riskitekijä vakavalle väkivallalle

Tämä on enemmänkin retorinen kysymys, mutta kuitenkin: Mitä tapahtuu, jos narsistisen henkilön seurustelusuhde katkeaa? Ja siis se toinen henkilö katkaisee suhteen?
 
Back
Top