Mitkä tekijät selittävät ampuma-aserikollisuutta?

Tämä on enemmänkin retorinen kysymys, mutta kuitenkin: Mitä tapahtuu, jos narsistisen henkilön seurustelusuhde katkeaa? Ja siis se toinen henkilö katkaisee suhteen?

Hyvä esiinotto. Tiedetään, että narsisti saattaa vainota exäänsä.

Psykologiassa minuudella tarkoitetaan sitä, mitä yksilö itse kokee ja näkee. Minuudesta ja persoonallisuudesta ihminen muodostaa todellisuutensa. Narsistiseen persoonallisuushäiriön nähdään johtuvan suurimmalta osin kasvatuksen rakkaudettomuudesta sekä rajattomuudesta. Joskus mietittiin limbisen toimintahäiriötä, mutta ei pystytty todistamaan geneettiseksi. Henkistä perimää voi kotoa olla.

Joillakin joukkoampujilla narsismiin toki viittavat videot, joissa he esiintyvät sen uuden asefalloksensa kanssa ja ujot runkkarit kokevat varmaan myös vallan tunnetta ampuessaan suojattomia ja viattomia. Muuten en osaa vieläkään sanoa, mikä heidät pistää tikittämään.

Uskon, että olemme koonneet joitakin hyviä juttuja tässä parviälyllämme.
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko ampuminen olla kosto exälle? "Katso mitä teit minut tekemään!"

Joukkoampumiset voi varmasti jakaa useampaan luokkaan, nopeasti tulee mieleen sekoaminen, kosto, jengineuvottelut, jengi initiaatio, uskonnollinen syntien nollaaminen ja poliittinen.

Tuskin voimme keskustella kaikkien ajureina samoja syitä.
 
Olen jo liikaa pohtinut tätä kysymystä, mutta yksi malliteoria tuli vielä mieleeni.

Minulle tulee mieleeni yksi sana kaiken pohjalla: Internet. Yhdysvalloissa joukkoampumisia on ollut hyvinkin pitkään. Muistan, että jo 1980-luvulla pakinoitiin, että suomalainen masentuessaan vetää itsensä kiikkuun piilossa, mutta ulospäinsuuntautuvassa Amerikassa mennään tornin nokkaan ja aletaan ammuskella kadulle.

Pienempiä insidenttejä on ollut tosi kauan, mutta meillä ne uutisoitiin aika pienesti. Jotain käsitystä oli. Muistan vielä senkin, kun oli sihen asti kaikkien aikojen pahin, kun 1991 työtön entinen sotilas ampui 22 ravintolan asiakasta ja lopuksi itsensä Killeenin kaupungissa Texasissa. Tätä kommentoitiin samalla tavalla kuin 1980-luvullakin: amerikkalaisia narsistikusipäitä.

Käännekohta julkisuuden kanssa tapahtui huhtikuussa 1999, kun Coloradon Denverissä kaksi Columbinen lukion opiskelijaa avasi tulen koulussa ja tappoi 12 opiskelijaa ja yhden opettajan. Lopuksi ampujat surmasivat itsensä.

Jo 1970-1980-luvuilla oli keksitty maailmanlaajuinen toisiinsa kytkettyjen tietoverkkojen järjestelmä. Kuusi vuotta ennen Columbinea koteihin alettiin myydä yksityisiä Internet-yhteyksiä (vuodesta 1993). Se kaupallistettiin ja siirrettiin suurten operaattorien hoidettavaksi. Tiedon valtatie on ollut äärettömän hyödyllinen mutta marginaalissa joillakin reaalimaailman aktiviteetit ja todelliset ihmissuhteet korvautuivat virtuaalisilla, ja verkon komeroissa on ollut yllytysyhteisöjä, joihin ainakin Auvien ja Gerdtin (pommihullut) tiedetään olleen aktiivisesti yhteydessä.
 
Tarkoitan, että kun näissä ammuskelijoissa on aika vähän naisia, voisi kuvitella, että naisilla on muitakin keinoja tulla julkuksi ja huomioiduksi. Näyttämällä vaikka tissiä ja persettä tai jotain tai hitto vie edes osaamalla jotain.

Osaavat oikeat miehetkin. Mutta nuoret pojan luuserit keräävät katkeruutta ja vihaa ja ovat ilman huomiota? Netissä ainoat yhtä vihaiset "virtuaalikaverit".
 
Tiedon valtatie on ollut äärettömän hyödyllinen mutta marginaalissa joillakin reaalimaailman aktiviteetit ja todelliset ihmissuhteet korvautuivat virtuaalisilla, ja verkon komeroissa on ollut yllytysyhteisöjä, joihin ainakin Auvien ja Gerdtin (pommihullut) tiedetään olleen aktiivisesti yhteydessä.

Tuota ei voi koskaan estää. Lynkkausporukoita ja riidankylväjiä riittää antiikin aikoihin. Aikaisemmin listaamasi ajatukset antoivat minulle mielikuvan että näitä olisi pitänyt hoitaa, taikka oikeammin yhteiskunnan olisi pitänyt napata lankasta kiinni, eikä mennä eteenpäin normaalivauhdilla. Ongelma toisin sanoen on että systeemi ei toimi näiden ääritapauksien löytämisessa. Netti on auttanut siinä että nyt tiedämme ongelman olevan globaali kun taas kolkytvuotta sitten uutinen ei mahdollisesti tavoittanut samaa määrää yleisöä.

Itseasiassa ihmetyksen aihe, kun on tapahtunut massamurha, miksi medialle ei sanota että suruhetkestä ei tartte tehdä mediashowta? Miksi media ei pidä tilaa vaan tekee tapahtuneesta shown, mutta sitten jollekin hyvälle asialle ei löydy edes kolmeakymmentä sekunttia?
 
Tarkoitan, että kun näissä ammuskelijoissa on aika vähän naisia, voisi kuvitella, että naisilla on muitakin keinoja tulla julkuksi ja huomioiduksi.

Naisilla on perheensuojeluvaisto, mutta kun perhe telotaan ja suvusta ei ole lohduttajaa niin eikö hiekkamaassa naisia ole löytynyt itsemurhapommittajina?
 
Mä väittäsin tätä näkökantaa internetistä vähän samanlaiseksi luddismiksi kuin niitä milloin videopelien, telkkarin tai romanttisten romaanien syyttelyä. Joukkoampumisilla on takanaan pitkä historia (kuuluisin lienee Texasin yliopiston ammuskelu 1966). Internetissä tietty samanmieliset henkilöt saavuttavat yhteyden toisiinsa ja salaliittoteoriat leviävät tehokkaammin, mutta ilmiön selittäminen internetillä ontuu. Mä puhuisin enemmänkin siitä, että niiden taustalla on jonkinlainen kulttuuri-ilmiö ja Suomessahan on tällaisen rikoksen valmistelusta annettu rikostuomio. Kyseessä oli juurikin kopiokäyttäytyminen. Joukkomurhista on tavallaan tullut normi ja siinä on aivan varmasti edesauttanut median tapa nostaa tekijä tapahtumien keskiöön. Sillä saa sen kuolemattomuutensa.
 
Mä väittäsin tätä näkökantaa internetistä vähän samanlaiseksi luddismiksi kuin niitä milloin videopelien, telkkarin tai romanttisten romaanien syyttelyä. Joukkoampumisilla on takanaan pitkä historia (kuuluisin lienee Texasin yliopiston ammuskelu 1966). Internetissä tietty samanmieliset henkilöt saavuttavat yhteyden toisiinsa ja salaliittoteoriat leviävät tehokkaammin, mutta ilmiön selittäminen internetillä ontuu. Mä puhuisin enemmänkin siitä, että niiden taustalla on jonkinlainen kulttuuri-ilmiö ja Suomessahan on tällaisen rikoksen valmistelusta annettu rikostuomio. Kyseessä oli juurikin kopiokäyttäytyminen. Joukkomurhista on tavallaan tullut normi ja siinä on aivan varmasti edesauttanut median tapa nostaa tekijä tapahtumien keskiöön. Sillä saa sen kuolemattomuutensa.

Internetissä voi perustaa sopivan huoneen. Oletetaan, että jossain on moskeija, ja siellä imaami kiihottaa ja värvää. Se voidaan hajoittaa ja imaami pistää maantielle.

Internetiä ei hajoteta mihinkään eikä verkostoitumista voi estää.

Et ehkä lue varsinaista sanomaani, jos yksinkertaistat "syyttämiseksi". Ei siitä ole kysymys. En syytä asetta (jonka syystä pitäisi olla vain asiallisissa käsissä), en sotapelejä (joilla on syystä ikärajat), en Internetiä (jossa syystä ei kasvavien nuorten tarvitsisi roikkua joka darkwebissä), vaan kuvaan erilaisia lankoja, joita on olemassa vatipäille, joiden vatipäisyyteen suurimmat syyt löytyvät ihan koko lapsuuden ja nuoruuden kehityksestä tunnevammoineen ja turhautumineen.
 
Viimeksi muokattu:
Et ehkä lue varsinaista sanomaani, jos yksinkertaistat "syyttämiseksi". Ei siitä ole kysymys. En syytä asetta (joitka syystä pitäisi olla vain asiallisissa käsissä), en sotapelejä (joilla on syystä ikärajat), en Internetiä (jossa syystä ei kasvavien nuorten tarvitsisi roikkua joka darkwebissä), vaan kuvaan erilaisia lankoja, joita on olemassa vatipäille, joiden vatipäisyyteen suurimmat syyt löytyvät ihan koko lapsuuden ja nuoruuden kehityksestä tunnevammoineen ja turhautumineen.

Voi olla että en ehkä lue tarkoitetulla tavalla, mutta pysyn kyllä kannassani että tästä on tullut jokin kieroutunut kulttuuri-ilmiö kuten 50-luvun ufohysteria tai kommunistivainot. Lisäksi esmes kun tässä puhut että peleillä on syystä ikärajat, jää sun näkökulma piiloon. Ei ikärajoilla pyritä estämään pelien aiheuttamaa käyttäytymisen ohjausta (vaikea olisikin, kun sellaista ei ole havaittu), vaan suojaamaan lapsia sisällöltä jonka käsittelyyn he eivät ole valmiita ja joka voisi esmes graafisen väkivallan kohdalla suorastaan viedä yöunet. Mulle välittyy kuitenkin kuva että sun näkökulma olisi tämä käyttäytymisen ohjaus.

Se sinänsä on kyllä totta, että nettilaudoilla vatipäät voivat yllyttää toisiaan, mutta niinhän ne tekevät ostarillakin. Internetillä on tässä vain välinearvo. Samalla tavalla syntyvät esmes rikollisjengit.
 
vaan suojaamaan lapsia sisällöltä jonka käsittelyyn he eivät ole valmiita ja joka voisi esmes graafisen väkivallan kohdalla suorastaan viedä yöunet. Mulle välittyy kuitenkin kuva että sun näkökulma olisi tämä käyttäytymisen ohjaus.

Lastenpsykiatria puhuu nimenomaan käyttäytymisen muutoksista, kun kyse on lapsista. En minä tätä omasta kukkarosta ammenna, vaan psykiatrian havainnoista.


Se sinänsä on kyllä totta, että nettilaudoilla vatipäät voivat yllyttää toisiaan, mutta niinhän ne tekevät ostarillakin. Internetillä on tässä vain välinearvo. Samalla tavalla syntyvät esmes rikollisjengit.

Juuri tästä kerroin Internetin osalta.
 
Lastenpsykiatria puhuu nimenomaan käyttäytymisen muutoksista, kun kyse on lapsista. En minä tätä omasta kukkarosta ammenna, vaan psykiatrian havainnoista.


Minä taas pidän moista käsitystä sanotaanko vähintäänkin vanhentuneena. Vallan päinvastaisiakin tuloksia on saatu: https://yle.fi/uutiset/3-6139532

Lisäksi lapsille jos kenelle on tuttua, että tietyssä leikissä esitetään tiettyä roolia, ja kun leikki loppuu, rooli riisutaan. Jos tämä ei onnistu, kyseessä on joko impulssikontrollin tai todellisuudentajun hämärtyminen ja se on sairaus.
 
Minä taas pidän moista käsitystä sanotaanko vähintäänkin vanhentuneena. Vallan päinvastaisiakin tuloksia on saatu: https://yle.fi/uutiset/3-6139532

Lisäksi lapsille jos kenelle on tuttua, että tietyssä leikissä esitetään tiettyä roolia, ja kun leikki loppuu, rooli riisutaan. Jos tämä ei onnistu, kyseessä on joko impulssikontrollin tai todellisuudentajun hämärtyminen ja se on sairaus.

Lastenpsykiatrien ja "pelitutkija" Mäyrän käsitykset siinä riitelevät. Mäyrä on kova pelimies itsekin, hiukan tunnen miestä. Lasten kehitys ja psyyke eivät ole hänen otollisinta tonttiaan.
 
Eiköhän selvimmät selitykset ole niinkin tylsiä kuin mielenterveysongelmat yhdistettynä äärimmäisiin ideologioihin ja internetin joukkoammuskelujen ympärille syntynyt alakulttuuri. Joukkoammuskelut aiheuttaa sen verran vähän kuolemia, että mitään vahvoja politiikkaimplikaatioita niistä ei välttämättä kannata vetää, jos yhtään punnitsee haittoja ja hyötyjä. Jos nyt kuitenkin välttämättä niin haluaa tehdä, niin sitten kannattaa pohtia miten vaikeutetaan potentiaalisten ampujien aseiden saantia, kuinka parannetaan mt-hoidon tehokkuutta ja kattavuutta, ja kuinka voidaan hillitä väkivaltaan lietsovia ryhmiä.
 
Back in the day videopelien ohella syytä löytyi saatananpalvonnasta ja heavy-musiikista. Jonnet ei muista Keijo Ahorintaa. Gangsta-rap oli heavyn manttelinperijä. Näitä ennen olikin rock-musiikki ja moraalin yleinen löyhyys.
 
Semisti off-topic: Kun olin teininä oikein v*ttuuntunut jostain, löin huoneeni oven lukkoon, käynnistin DOOMin ja ammuin nipun demoneita hengettömiksi virtuaalihaulikolla. Puolen tunnin päästä vitutus oli laantunut. Ei tarvinnut raivota IRL.

Nykyään teen saman kuuntelemalla levyllisen mahdollisimman raskasta örinämusiikkia mahdollisimman kovalla. Kuuloaisti ei tästä ehkä tykkää, mutta pienempi paha sekin kuin räyhääminen puolison tai jälkikasvun nähden.
 
Back in the day videopelien ohella syytä löytyi saatananpalvonnasta ja heavy-musiikista. Jonnet ei muista Keijo Ahorintaa. Gangsta-rap oli heavyn manttelinperijä. Näitä ennen olikin rock-musiikki ja moraalin yleinen löyhyys.

Ei puhuta nyt samasta asiasta ollenkaan. Puhutaan joukkoampumisista eikä siitä, että jollain on pitkä tukka. Oli sivupolkuna se, että lapsilla psykiatrien mukaan veripelit vaikuttavat kielteisesti (kehitysvaihe).
 
Semisti off-topic: Kun olin teininä oikein v*ttuuntunut jostain, löin huoneeni oven lukkoon, käynnistin DOOMin ja ammuin nipun demoneita hengettömiksi virtuaalihaulikolla. Puolen tunnin päästä vitutus oli laantunut. Ei tarvinnut raivota IRL.

Minä lähdin kalaan. Treenasin judoa monta kertaa viikossa ja kävin kisoissa.

Olin yli kolmenkymmenen ennen kuin kiinnostuin yhdestä vuonna 2003 ilmestyneestä pelistä, joka vei välittömästi aikaani niin paljon, että heitin sen menemään. Se oli IL-2, jossa ylenin Luftwaffen everstiksi. :cool: Vaimo sanoi klo puoli kaksi yöllä, että se on loppu nyt, tule sänkyyn. Sanoin että "joo kohta".

Aamulla peli lensi huitin helvettiin.
 
Back
Top