iku-tykäri kirjoitti:
Suomen on siis parempi olle yksin kuin liittoutuneena mahdollisen kriisin iskiessä kohdalle? Sitäkö sinä väität? Vai pystytkö olemaan edes millisekunnin verran rehellinen itsellesi ja myöntäisit että NATOon kuuluminen helpottaisi Suomen puolustamista joka ikisellä mahdollisella mittarilla.
Minä en ole ikinä ymmärtänyt tätä joidenkin NATO-kammon perustelua, "kun me ei kuitenkaan mitään apua sieltä saada". Ihan kuin olisi jotenkin lähtökohtaisesti parempi olla yksin ja liittoutumaton. Silloin ei ainakaan tule minkäänlaista apua, se on varma se.
JÄRJELLÄ tätä NATO-vastaisuutta ei kyllä jumalauta voi selittää!! Jonkinlaista naiivia ja uppiniskaista kekkoslovakian aikaista puoluettomuuspropagandaa siellä on pakko olla taustalla, kuorrutettuna tietysti järjettömällä USA ja Eurooppa-vastaisuudella. Muuten ei tämä yhtälö meikäläiselle avaudu, ei niin sitten millään.
Kun siitä jäsenyydestä on haittojakin.
Itte pelkään eniten sitä, että mallioppilaan sotaväki varustellaan ja koulutetaankin kotomaan puolustuksen sijasta etupäässä ex-siirtomaasotiin, joihin meillä ei näin lähtökohtaisesti ole mun mieskohtaisen maailmankatsannon mukaan juuri minkäänlaisia syitä ottaa osaa. (Joskin poikkeuksia voipi hyvistä syistä tehdä.) Ei olisi ensimmäinen kerta kun näin käy, lukekaapa Georgian kokemuksista.
Sitten on se, että liittoutuneen Suomen liikkumavara mahdollisen kriisin kärjistyessä on pienempi kuin liittoutumattoman Suomen. Me emme tiedä yhtään mitään maailmanjärjestyksestä 2030-luvulla, emmekä siitä, mikä vaikka se NATO silloin on. Mua ei ainakaan suuresti huvittaisi olla vähän niinkuin etulinjassa, jos vaikka puolalaiset tai romanialaiset kiihkonationalistit haastavat riitaa Venäjän kanssa, tjsp. Joo, NATO voisi tarjota selkänojaa jos Venäjä kiristäisi Suomea, mutta kortin kääntöpuolena (mitä en oo juuri kannattajien huomanneen käsittelevän) Suomi olisi myös osa sitä selkänojaa jos Venäjällä tulee kränää jonkun muun NATO-maan kanssa. Kun noita muita NATO-maita on enemmän ja kun niillä on meitä enemmän rankomattomia erimielisyyksiä Venäjän kanssa (Baltian maat vaikka etunenässä), niin vähän tuntuu, että tiettyjä riskejä ollaan ottamassa. Ja kun mielestäni tän kokoisen maan turvallisuuspolitiikan pitäisi lähteä siitä, ettei sen selkänojan pitävyyttä jouduta koskaan kokeilemaan.
Reaalopoliittisesti voisi olla joissain tilanteissa jopa järkevää ottaa jossain kriisissä Venäjän puoli - maantieteelle me emme kuitenkaan voi mitään. En sano että näin pitäisi tehdä, mutta tälläistä mahdollisuuttakaan ei ole, jos olemme lähtöönsä vihollisleirissä.
Sitten, ja vasta sitten, on se, että nuo sopimukset ovat tositilanteessa justiinsa sen vessapaperin arvoisia. Kun historiaa lukee, niin huomaa, että jopa ärjyllä 1980-luvulla - siis silloin kun se "liipaisinhullu" Reagan istui Valkoisessa talossa ja neukkuja provosoitiin oikein tarkoituksella ja toisinaan 24/7 - esitettiin vakavia ja sittemmin perustelluiksi osoittautuneita epäilyjä siitä, mahtaisiko tähtilippumaa taistella edes Saksan vuoksi ihan tosissaan. Jos olen oikein nuo kirjat ymmärtänyt, niin nyttemmin on selvinnyt ettei ainakaan ydinaseiden käyttöön olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä ryhdytty, vaikka puna-armeijan kuoro olisi laulanut suurta ja mahtavaa Antwerpenissa saakka - siitä huolimatta, että atomipommitus hyökkäyskärjen taittamiseksi oli jopa virallisena doktriinina.
Toisin sanoen, se on viimeinen virhe luottaa siihen, että oikein riemusta kiljuen olisivat nuo NATO-maat meitä auttamassa sekä nyt että tulevaisuudessa. Mä sanoisin inhorealistina, että on fifty-fifty, että vaikka Saksa (joka on energiahuoltonsa vuoksi vähän samanlaisessa suhteessa Venäjään kuin crackhoro diileriinsä) ylipäätään ottaisi kriisitilanteessa Suomea puoltavan kannan eikä diilaisi meitä tiskin alta Molotov-Ribbentrop II:lla. Aseellisen avun todennäköisyyksiä en jaksa edes miettiä: jos nykytrendit asevoimien kehityksessä Euroopassa jatkuvat, se pitäisi raapia kasaan aika paraati- ja poliisimallisista asevoimista ja sitten sen pitäisi vieläpä päästä tänne Pohjan perukoille saakka. Sopii kattoo vaikka merireittejä ja pohtia, olisiko Itämeren laivasto saattanut joskus miettiä, kuinka Suomi eristettäisiin.
Ugh, olen puhunut. Baikalin hyvästä varoituksesta huolimatta.