MTV3:Reserviläisliitto haluaa suomeen reserviläisten nopean toiminnan puolustusjoukot

Jos tuosta RES ulostulosta jotain positiivista hakee niin se on viesti maanpuolustustahdosta.

"Aktiivisimpia pitää puihin sitoa" ja
"Heti käskystä valmis, oli vastassa mitä tahansa"

....antaa tämä ymmärtää reserviläisten mielialasta ja uhrivalmiudesta ettei periksi anneta tai luovuteta missään tilanteessa, oli hinta mikä tahansa.

Kyllä, juuri näin! Ja koska asia on pohjimmiltaan ehdottoman positiivinen, pitäisi ulostulot tehdä sanamuodit harkiten, muuten ulostuloja voidaan hyvin käyttää itse asiaa vastaan. "Jaaha, taas jotain suojeluskuntakoohotusta".
Ja kuten sanoin, myös PV:ssa on vikaa kun ei osata tiedottaa oikein ja riittävästi reserviläisille mm. siitä mitä on tehty esim. valmiusasioiden eteen.
 
Tulli ei käytä rajan osastoja, tulli voi pyytää virka-apua jos sen omat resurssit eivät riitä, ellei kyseessä ole yhteisoperaatio jossa kumpikin toimii omalla toivaltuudellaan (PTR)
Tulli on valtionvarainministeriön alainen verojen kärääjäorganisaatio.
Oletko suorittanut todennäköisyyslaskentaa aiheesta?

No juu - totta, ministeriö meni väärin tullin osalta. Mutta ei uusia lakeja ja toimivaltuuksia turhaan kutsuta mainisemallasi PTR lyhenteellä eli Tulli, Poliisi ja Rajavartio. Eivätkä he turhaan harjoittele juuri näitä asioita yhteistyössä. Tulli oli tuolla mainittu tässä yhteydessä koska pyytää apua ensisijaisesti juuri poliisilta tai rajalta. Eikö niin. Ei ole kauaa kun tulli ja raja harjoittelivat poliisin tehtävien suorittamista pohjoisessa jossa he ovat läsnä mutta poliiseja ei.

Tuota punaista ei liene tarkoitettu kysymykseksi.

Doria: Rajatarkastusosasto vastaa Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Helsinki-Malmin lentoaseman matkustajaliikenteen rajaturvallisuustehtävistä. Helsingin rajatarkastusosasto on vahvuudeltaan noin 190 henkilöä. SLMV:ssa toimiva rikostorjuntayksikkö vastaa rikosten torjuntaan ja tutkintaan liittyvistä tehtävistä. Rikostorjuntayksikössä työskentelee noin 60 henkilöä. Yksikkö tekee tiivistä yhteistyötä poliisin ja tullin kanssa (PTR-yhteistyö).
 
Viimeksi muokattu:

Todennäköisesti Venäjä käyttää suomalaisten järjestöjen aktiiveja luomaan epäselvän tilanteen. Venäjän sotatoimille on tyypillistä, että konliktin asetelma on aluksi epäselvä ja nimenomaan sellainen, että Venäjä ei näyttäisi olevan hyökkäävä osapuoli (tai ole osa konfliktia lainkaan). Noiden epäselvien tuntien ja päivien aikana Venäjä suorittaa operaationsa kriittisen ja tarkoin etukäteen suunnitellun osan, jossa venäläiset joukot nyt vaan sattuvat oikeutetusti päätymään vieraalle maaperälle. Yleensä nuo tilanteet ovat muille niin yllättäviä ja erikoisia, että tapahtumat ymmärretään vasta jälkikäteen.

Editti: Ajan tässä siis takaa sitä, että ei kannata tuudittautua siihen, että vihollinen käyttää alkuhämmennyksen luontiin vain venäläisiä joukkoja/siviilejä. Kriisin syntyessä asetelma voi olla hyvinkin omituinen ja sekava - vihollinen tietoisesti pyrkii tilanteeseen jota emme oikein ymmärrä ja osaa tulkita. Tapahtuvat kehittyvät niin nopeasti, että on vaikeaa ymmärtää mikä on totta ja mikä valetta. On erittäin tärkeää, että tuolloin ei liiku mitään "hirviporukoita" ja että ei ole mitään järjestöjä joiden nimissä aktiivit voivat saada millään tavoin lkp:n vaikuttavia väärennettyjä tai todellisia viestejä. Samalla tavalla on tärkeää, että ymmärretään ja ollaan henkisesti varautuneita siihen, että vastassa on todennäköisesti myös suomalaisia aktiiveja ja että tehtäviin tulee kuulumaan suomalaisten lähiöiden tuhoamista ymv.
 
Viimeksi muokattu:
MaakK suojaa asioita, PaiKP vittumaiset Spollit lähtevät kyselemään papereita.
 
Jos jotain tämmöistä halutaan niin näkisin, että seuraavien kohtien pitäisi täyttyä: 1) aseet on viranomaisen hallussa, ei yksityishenkilöiden 2) suorittavan portaan esimiehenä on PVn/rajan henkilökuntaa eli ehkä komppanian päällikkö, ressut on vain massa ja suorittava porras. Eli siis ehkä, jos haluaa olla siellä missä tapahtuu niin perustetaan innokkaimmista ressuista joukkueita, joilla vahvennetaan/täydennetään ekana perustettavia joukkoja paikallisjoukkoja.
 
Oliko tästä jo juttua ja diskuteeraamiseta täällä?

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...aralta-tarvitaan-uusi-puolustusjoukko/6327722



Reserviläisliiton avaus ja mahdollinen linjamuutos on ainakin mielenkiintoinen. Asiaa on nyt käsitelty mediassa hivenen samalta suunnalta kun mekin täällä.

Erityisesti tyyli tässä avauksessa on mielenkiintoinen. Siinä reserviläisliitto alkaa ilmeisesti murtamaan (kepulaisia?) kahleitaan ja "populistisella" tavalla ottamaan aktiivisesti ja ehkä jopa röyhkeästikin kantaa maanpuolustuksen järjestelyihin.

Suomessa on totuttu että maanpuolustuksen asiantuntija- ja lausuntaoikeus on tiukasti pidetty puolustusvoimilla ja ministeriöllä ja kansalaisjärjestön roolista toimineet liitot ovat olleet poikkeuksellisen hiljaa moniin muihin kansalaisjärjestöihin verrattuna jos toisiin aihepiireihin vertaa. Suomessa on pitkään totuttu siihen että maanpuolustuksen asioihin ei oteta kantaa, tai jos otetaan niin se kommentti tulee asiantuntijataholta pv:ltä, pm:ltä tai joskus harvoin jotain ympäripyöreää um:ltä. Siviili-ihmisten kansalais- ja reserviläisjärjestöt eivät ole populistisesti huudelleet ja omia näkökantojaan ehdotelleet.

Onko nähtävissä suuntausta että totuttua perinteistä viranomais- ja asiantuntijavaltaa yritetään murtaa ja ottaa päätösvaltaa ja auktoriteettia puolustusasioissa kansalle takaisin populistisella tavalla?

Ps. Pahoittelut että käytän tuota rumaa "populisti" sanaa.

Jälleen kerran on harras toive ja vaatimus PV:n aseiden kotisäilytyksestä pulpahtanut pinnalle. Tai ainakin niin ulostulo on tulkittavissa. Lisäksi olisi kiva, jos olisi omia tunnuksia, omia miehiä ja omia asiapapereita käyttävä hat-hat-porukka tai vapaajoukko, jonka lähimetsissä järjestettävissä harjoituksissa voisi suurena sohvasotapäällikkönä pasteerata kukkona tunkiolla. Kaikki pinssit, moraalimerkit ja sudenpentumitalit rinnassa.

Noin yleensä ja erikseen voi myös olla, että ajanhengen mukaisena ilmiötä perinteistä viranomais- ja asiantuntijavaltaa ollaan parhaillaan murtamassa, mikä on positiivista avoimen ja läpinäkyvän kansalaisyhteiskunnan sekä kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksien kannalta.

Posliinivarpaiset eivät tästä kehityksestä tietenkään tykkää, sillä monopoliaseman menettämisen myötä heidän oma valtansa kavenee. Ilman monopoliasemaa heidän oman ehdottoman tarpeellisuuden ja etuvaatimusten oikeutuksen perusteleminen muodostuvat myös aikaisempaa hankalammaksi. Muutosvastarinnasta huolimatta aika kuluu ja yhteiskunnan rakenteet muuttuvat sen myötä. Mikään ei ole sementoitua ja vain muutos on pysyvää.
 
Asiassa hieman harhaudutaan ajatuskulkuun, että ressut olisi siellä jossakin ensimmäisinä tulessa ja että se oma ase olisi jotenkin ratkaiseva tekijä.

Ensin paikalla on poliisi ja sen jälkeen heidän vatiryhmät. Sitten pyydettynä armeija jos raja- ja tullijoukotkin ja tilanteen mukaan sillä voimalla kun tarpeen on. Jos tästä ei tilanne rauhoitu ollaankin jo liki sotatilassa, valmiusjoukot ja sotapoliisit liikkeellä ja pressa pistää nopeat kertaukset tiedoksi. Silloin nämä kivääreitään odottavat ressut joita ei vielä kutsuttu odottavat edelleen aseitaan ja pitävät huolta perheistään. Samaan aikaan sotaharjoitukset on käännetty kriisialueelle, kansainväliset joukkomme lähtevät kotiin, merivoimat vesille ja ilmavoimat ovat jo siirtyneet suljetuille maantietukikohdille joihin suuntaa huollon sininen reservikin. Mm väestönsuojeluun nimetyt henkilöt saavat tiedonantonsa ja hallitus on istunut koossa jo useamman päivän.

Olen kanssasi samaa mieltä että kyllä tästä maasta viranomaisia löytyy reagoimaan uhkaan, jollain tasolla. Onko niitä riittävästi ja onko koulutus siihen sopivaa, siitä en ole kaikilta osin samaa mieltä enkä täysin varma. Ja mikä on määrällinen resurssi viranomaisilla vastata tämänkaltaisiin uhkiin jos vihreitä miehiä alkaa äkillisesti pyörimään maassa useissa kymmenissä paikoissa koko valtakunnan alueella, eikä vain muutamassa paikassa rajatulla alueella? En esimerkiksi usko että rivipoliiseilla tai tullivirkailijoilla on kovinkaan hyviä valmiuksia alkaa toimimaan "vihreitä miehien" vastaosastoina, joihin hommiin taas rajan erikoismiehet ja Utin ukkelit sopivat kun nenä päähän.

Tuosta yllä mainitusta olen aivan samaa mieltä.
Mikä sinusta on syy miksi "herrakerhon" porukka ehdottaa perustettavaksi aseistetut paikallisjoukot alle 60v henkilöistä, jotka ovat tippuneet sijoituksista?

Minulle on aivan sama mistä poolista ja lihasta nämä nopean valmiuden reserviläisjoukot koottaisiin, mieluiten tietysti mahdollisimman suorituskykyisestä massasta jota tuskin löytyy merkittävästi random 50-60 vuotiaista reserviläisistä joiden sijoitukset on purettu aikapäiviä sitten, jos toisessa vaakakupissa painavat esimerkiksi 30-40 -vuotiaat erikoisjoukkojen reserviläiset tai evp:t. Jos tässä maassa meinataan perustaa mitään vakavastiotettavaa sotilaallisessa kontekstissa niin jättäisin MPK:n ja reserviläisjärjestöt suoraan sen ulkopuolelle ja hoitaisin asian puhtaasti ammattiviranomaisten kanssa.

Tullijoukot, hehee. Muuten ihan hyvä pointti, mutta jos vihreitä miehiä tai spetsnatseja vastaan tarvitsee lähteä, niin mieluummin itse heilun aktiivisten reserviläisten porukan mukana kuin "tullijoukon" kanssa. Tämä ei ole kritiikkiä tullin henkilökuntaa vastaan, mutta koulutus, tehtävät ja osaaminen on siellä jotain aivan muuta kuin hybridisodankäynnin aktiivivaiheen taistelutoimintaa.

Samaa mieltä. Ei tavan poliiseilla tai tullivirkailijoilla (niillä mitä tv:ssä näkyy) ole koulutusta tai kalustoa vihollisen erikoisjoukkojen torjuntaan. Yhtä vähän kun Viipurin rivimiliisillä olisi Rajan tai Utin ukkeleiden kanssa kahvaamiseen.

No juu - totta, ministeriö meni väärin tullin osalta. Mutta ei uusia lakeja ja toimivaltuuksia turhaan kutsuta mainisemallasi PTR lyhenteellä eli Tulli, Poliisi ja Rajavartio. Eivätkä he turhaan harjoittele juuri näitä asioita yhteistyössä. Tulli oli tuolla mainittu tässä yhteydessä koska pyytää apua ensisijaisesti juuri poliisilta tai rajalta. Eikö niin. Ei ole kauaa kun tulli ja raja harjoittelivat poliisin tehtävien suorittamista pohjoisessa jossa he ovat läsnä mutta poliiseja ei.

Tuota punaista ei liene tarkoitettu kysymykseksi.

Doria: Rajatarkastusosasto vastaa Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Helsinki-Malmin lentoaseman matkustajaliikenteen rajaturvallisuustehtävistä. Helsingin rajatarkastusosasto on vahvuudeltaan noin 190 henkilöä. SLMV:ssa toimiva rikostorjuntayksikkö vastaa rikosten torjuntaan ja tutkintaan liittyvistä tehtävistä. Rikostorjuntayksikössä työskentelee noin 60 henkilöä. Yksikkö tekee tiivistä yhteistyötä poliisin ja tullin kanssa (PTR-yhteistyö).

Aivan varmasti PTR yhteistyötä tehdään, mutta uskon että poliisitoimen osalta tulli ja raja harjoittelevat nimenomaan siviilipoliisin siviilitehtävien hoitoa ja ihan perusmallisten sellaisten, tuskin harmaan vaiheen erikoisjoukkojen torjuntaa joka tuskin muutenkaan kuuluu rivipoliisien perustehtäviin.
 
Todennäköisesti Venäjä käyttää suomalaisten järjestöjen aktiiveja luomaan epäselvän tilanteen. Venäjän sotatoimille on tyypillistä, että konliktin asetelma on aluksi epäselvä ja nimenomaan sellainen ettei Venäjä ole hyökkäävä osapuoli (tai ole osa konfliktia lainkaan). Noiden epäselvien tuntien ja päivien aikana Venäjä suorittaa operaationsa kriittisen ja tarkoin etukäteen suunnitellun osan, jossa venäläiset joukot nyt vaan sattuvat oikeutetusti päätymään vieraalle maaperälle. Yleensä nuo tilanteet ovat muille niin yllättäviä ja erikoisia, että tapahtumat ymmärretään vasta jälkikäteen.

Kyllä
 
Todennäköisesti Venäjä käyttää suomalaisten järjestöjen aktiiveja luomaan epäselvän tilanteen. Venäjän sotatoimille on tyypillistä, että konliktin asetelma on aluksi epäselvä ja nimenomaan sellainen, että Venäjä ei näyttäisi olevan hyökkäävä osapuoli (tai ole osa konfliktia lainkaan). Noiden epäselvien tuntien ja päivien aikana Venäjä suorittaa operaationsa kriittisen ja tarkoin etukäteen suunnitellun osan, jossa venäläiset joukot nyt vaan sattuvat oikeutetusti päätymään vieraalle maaperälle. Yleensä nuo tilanteet ovat muille niin yllättäviä ja erikoisia, että tapahtumat ymmärretään vasta jälkikäteen.

Editti: Ajan tässä siis takaa sitä, että ei kannata tuudittautua siihen, että vihollinen käyttää alkuhämmennyksen luontiin vain venäläisiä joukkoja/siviilejä. Kriisin syntyessä asetelma voi olla hyvinkin omituinen ja sekava - vihollinen tietoisesti pyrkii tilanteeseen jota emme oikein ymmärrä ja osaa tulkita. Tapahtuvat kehittyvät niin nopeasti, että on vaikeaa ymmärtää mikä on totta ja mikä valetta. On erittäin tärkeää, että tuolloin ei liiku mitään "hirviporukoita" ja että ei ole mitään järjestöjä joiden nimissä aktiivit voivat saada millään tavoin lkp:n vaikuttavia väärennettyjä tai todellisia viestejä. Samalla tavalla on tärkeää, että ymmärretään ja ollaan henkisesti varautuneita siihen, että vastassa on todennäköisesti myös suomalaisia aktiiveja ja että tehtäviin tulee kuulumaan suomalaisten lähiöiden tuhoamista ymv.

Tästä joku sanoi tällä foorumilla, että tässä epäselvän kuvan luomisessa ja tilanteen sotkemisessa sekä sen hyväksikäytössä Venäläiset ovat löytäneet sotilaallisen erikoisalansa jossa ovat todella taitavia.
 
Noihin tehtäviin sitoutuneille reserviläisille voisin ehkä antaa RK-62 kotiin.

Suojaamaan PERK:n ja paikallispataljoonan toiminnan aloittamisen.

En esimerkiksi jollekkin randomille vartiokomppanian jäksterille.

Ei kyllä anneta....
 
Ei kyllä anneta....
Ei ihan lähiaikoina mutta jos venäläiset järjestävät lisää kansanäänestyksiä Ukrainassa niin ilmapiiri saattaa hieman muuttua tai sitten alkaa uusi suomettuminen.
 
Noihin tehtäviin sitoutuneille reserviläisille voisin ehkä antaa RK-62 kotiin.

Suojaamaan PERK:n ja paikallispataljoonan toiminnan aloittamisen.

En esimerkiksi jollekkin randomille vartiokomppanian jäksterille.


Vaikka asiaa on täällä ja muuallakin netissä välillä koitettu perustella mitä ihmeellisimmin syin, niin ei vaan aukea minulle mitä sillä saavutetaan.

Kuviteletko että MAAKK on PAIKPE:n suojausjoukko?
Kannattaa pikkasen perehtyä siihen PAIKP organisaatioon ja sen eri elementtien tehtäviin.

PV:n reagpointivalmius pitää luoda palveluksessa olevilla sotilailla, aluksi mahdollisimman ammattimaisesti ammattilaisten hoitamana ja ainakin johtamana.
Kuten tuolla paikallisjoukkojen kunnian päivissä kirjoitin, se ensimmäinen valmius on ammattisoitilaiden hoitama, 2017 aikana heidän tueksi koulutetaan varusmiesosastoja, jotka täydentävät reservissä myöhemmin nykyisiä VVJ-yksiköitä.
Onneksi näitä asioita ei päätetä täällä eikä resupskerhon saunaillassa.

Noita kysymyksiä kannattaa miettiä, ennen kuin enempää suunnittelee aseiden jakoa.
RESL ei ota esityksessään kantaa ainakaan seuraaviin asioihin:
- kuka käskee nämä joukot tehtävälle?
- kuka näitä joukkoja johtaa tehtävällä?
- millä toimivaltuudella nämä joukot toimivat tehtävällä?
- miten koulutetaan taas "pystymetsästä" lisää joukkoja, joilla tulee olla ra-toimivalta-asiat selkärangassa?
- mitä lakeja ja PV:n normeja pitää muuttaa ja miten, jotta tuollainen toiminta täyttäisi ja normit?

Jos jotkut pitäisi aseistaa vapaa-ajalla, niin varmaan ensin pitäisi lähteä poliiseista, rajavartijoista ja PV:n kantahenkilökunnasta, jotka kantavat asetta virkatyössäänkin?
 
Ei kyllä anneta....

Mikähän hinku siihen rynkkyyn on päästä käsiksi kun jokainen työssäkäyvä nuhteeton ressu voi hankkia ressupyssyn kaappiinsa sangen kohtuuhintaan, jos ei vierasta wanhaa kunnon venäläisvalmistetta, josta se rk62:nkin on johdettu?

EDIT: Ressu odottaa PERK:in jonossa ja on saamaisillaan virallisen henkilökohtaisen aseensa:

 
Viimeksi muokattu:
Jos ei PV:n rahoitus nykyisestä radikaalisti muutu kuten ei totisesti näytä muuttuvan, reserviläisten täytyy olla osa nopean toiminnan joukkoja. Ei ole edelleenkään vaihtoehtoja eikä tule, jos halutaan oikeasti tehoa osalle reserviläisiä on annettava aseet kotiin, jos ei haluta kuten naapuri ei halua tämmöistä vastustetaan naapurin puolesta ja mandaatilla, ihan sama jos ei sitä itse tajua. Toimii silti naapurin asialla.
 
Back
Top