Väitätkö etteivät venäläiset käytä elsoa esim. Syyriassa Khmeimin tukikohdassaan? Mitä venäläisten elso-kykyyn yleensä tulee, niin onhan niistä esim. NATO:n puitteissa tehty raportteja kuten Russia's Electronic Warfare Capabilities to 2025 - Challenging NATO in the Electromagnetic Spectrum.
Se on selvä, ja oli mielestäni selvää jo ennen konfliktin alkuakin, että Artsakh tulee saamaan turpiin. Azerbaidzan oli kaikilla mittareilla vahvempi ja paremmin valmistautunut vastapuoli. Mutta luonnehdinta 10-0 tuloksesta antaisi ymmärtää kyseessä olleen azereille täysin selvä läpihuutojuttu, mitä se ei tappioiden määrästä päätellen kuitenkaan ollut. Azerit menettivät muutamassa viikossa noin 10x enemmän sotilaita kuin USA liittolaisineen koko Irakin invaasion aikana 2003 (samalla kun irakilaisia kuoli kymmeniä tuhansia). Jälkimmäisessä voisi puhua 10-0 tuloksesta...
Ainakin itse olin loppujen lopuksi varsin yllättynyt siitä, kuinka paljon tappioita azereille koitui (vaikka hyökkäävä osapuoli onkin alttiimpi menetyksille). Kun Putin(?) taisi sotatoimet lopettaneen sopimuksen julkistukseen liittyen lausahtaa molemmille osapuolille koituneen yli 2000 miehen tappiot, ajattelin sen olevan ehkä osin propaganda, jolla halutaan välittää "tasapuolinen" kuva konfliktista (ja tehdä sopimuksesta helpompi hyväksyä). Mutta ei se sitten ollutkaan teatteria vaan kaikkien TB2-hehkutusvideoiden yms. taustalla osumia tuli paljon azereidenkin sekä Syyriasta roudattujen ammattijihadistien tms. niskaan.
Kheimin tukikohta on kaukana rajalta. Sinne hyökkää vain jihadistit omilla radio-ohjattavilla lennokeillaan. Turkin pohjoissyyrian pommikampanjalle venäjä ei mahtanut mitään. Pudotuksia taisi saada lähinnä BUK, kun Harop ei ollut käytössä.
Tappioita hyökätessä tulee ja huomattava osa Azerien jalkaväestä tuli ilmeisesti turkkilaisten tuomanana jihadistialueelta. Turkki voisi olla jopa iloinen näiden kavereiden tuhoutumisesta, koska poistuma stabiloi pohjoissyyrian turvallisuutta.
Itse katsoisin lähinnä vääjäämätöntä etenemistä jota ei saatu missään vaiheessa pysäytettyä. Tappiota tulee sodassa eikä sotilaan kuolema ole merkki enää oikein mistään. Armeniallekin jäi yli 50000 sotilasta karabahiin ja tappioita tuli 2000-3000. Ja läpihuutojuttahan tuo oli, varsinkin näin jälkeenpäin analysoituna. Venäläisen sotateknologian suvereeni kyykytys.