NH90

Muistan kyllä ainakin sen että Blackhawk koelennettiin Utissa, koska silloiset työkaverit sen omin silmin näkivät lentelevän talojen ylitse. Näin päätellen sitä ainakin harkittiin jossain määrin, mutta koneen rajoitukset joukkojen kuljetuksessa varmaankin pudottivat sen pois.

EH/AW-101 oli minun suosikkini silloin ja näin sen lentävän LIAS- ilmanäytöksessä, Lappeenrannassa noihin aikoihin. Kopteri teki vaikutuksen ainakin itseeni omassa soolossa liikehdinnällään. Esiintyminen herätti myös huomiota silloisessa lehdistössä jossain määrin. Siinä ei tietysti häivettä ollut, kuten NH:a, mutta 3 moottoria ja tilaa & voimaa kuljettaa jopa 45 sotilasta tai 6 tonnia rahtia (HC.Mk3).

Helikopterihanke oli laiva, jota kukaan ei ohjannut ja joka ajautui karille. Alun ilmamekanisaatiosta taisteluhelikoptereineen ja Stallioneineen mentiinkin lopulta paljon pienimuotoisempaan toimintaan. Edes tavoiteltu pohjoismainen ulottuvuus ei toteutunut, kun kaikki ostivat erilaisia koptereita.

Noin sinänsä tulee mieleen, että mitäköhän se AW101 olisi mahtanut maksaa? Jos koko ja hinta korreloi, niin olisi aika kallis peli, jos vain siirretään muutama haavoittunut tai ryhmä erikoisjääkäreitä. NH90 riittää siihen - ja niin toisaalta riittäisi myös Black Hawk.
 
Helikopterihanke oli laiva, jota kukaan ei ohjannut ja joka ajautui karille. Alun ilmamekanisaatiosta taisteluhelikoptereineen ja Stallioneineen mentiinkin lopulta paljon pienimuotoisempaan toimintaan. Edes tavoiteltu pohjoismainen ulottuvuus ei toteutunut, kun kaikki ostivat erilaisia koptereita.

Noin sinänsä tulee mieleen, että mitäköhän se AW101 olisi mahtanut maksaa? Jos koko ja hinta korreloi, niin olisi aika kallis peli, jos vain siirretään muutama haavoittunut tai ryhmä erikoisjääkäreitä. NH90 riittää siihen - ja niin toisaalta riittäisi myös Black Hawk.
BlackHawk ja SeaHawk -yhdistelmä olisi ollut oikea ratkaisu. Suomen puolustushaaroista kaikkein kipein helikopterien tarve olisi Merivoimilla. Mutta tätä ei ymmärretä näköjään edes Merivoimissa... :)

AW101 olisi ollut aivan liian kallis, ei mitään mahdollisuuksia.
 
Kertaus on opintojen äiti, joten varmaan hyvä että täällä käydään sama keskustelu samoilla argumenteilla samojen keskustelijoiden toimesta, uudestaan ja uudestaan vuodesta toiseen. Mutta ehkä voitaisiin pikku hiljaa siirtyä myös pohtimaan sitä, miten nykyistä kalustoa käytetään tai voidaan käyttää tulevaisuudessa, sen sijaan että mitä olisi pitänyt tehdä silloin ja tällöin.
 
Kertaus on opintojen äiti, joten varmaan hyvä että täällä käydään sama keskustelu samoilla argumenteilla samojen keskustelijoiden toimesta, uudestaan ja uudestaan vuodesta toiseen. Mutta ehkä voitaisiin pikku hiljaa siirtyä myös pohtimaan sitä, miten nykyistä kalustoa käytetään tai voidaan käyttää tulevaisuudessa, sen sijaan että mitä olisi pitänyt tehdä silloin ja tällöin.
Sitä samaa mietin oon ajatellut, miettinyt jos tuon NH90 käytössä on ongelmia nin miksi niitä ole satu korjattua? Jos varaosista on puutetta niin, miksi ei tuotantoa ole lisäty? Pidetäänkö tarkoituksella hintaa korkealla, osien niukkuudella. Mitä muita ongelmia on joita ei saada korjattua. Tuntuu hiukan oudolta että vuosien aikana ei niitä oo saatu korjattua.
 
Blackhawkki olisi melkein tarvinnut rinnalleen jonkun isomman kopterin, niinhän Ruotsikin meinaa tehdä, eli joku uusi kopterityyppi tulee osin korvaamaan NH:ta.

Tämä kiinnostaa minuakin. Ruotsissa NH90:n korvaa UH-60 ja vielä valitsematon meritoimintahelikopteri.

On the back of that process, Byden’s plans call for it to “decommission” the HKP-14Es and -14Fs – Sweden’s designations for the NH90 troop transport and maritime helicopters – over the period from 2024 to 2030. The 18-strong fleet comprises nine of each version.

Under the proposals, Stockholm will begin the procurement of a new maritime helicopter in the 2024-2030 period, while also buying additional Black Hawks for the battlefield support role.
 
Tulevaisuudessa meille voisi avautua mahdollisuus hankkia noita ruotsin HKP-14F - TTH(swe) 90 versioita muutama laivastolle. Niissä olisi meva-tutka, sonobuoyt ja dipattava sonar. Harmi vain että Ruotsalaiset eivät alunperin varustelleet niitä kantamaan torpedoja. Myös datalinkki puuttuu ASW-pinta-aluksille. Ne saa tietysti rahalla ja ilmeisesti nämä puutteet korjataan ennen kuin kopterit menevät vaihtoon.

Frisk kirjoittaa:

Crucially, the HKP 14F is not an NH90 FFH, but a uniquely Swedish version based on the NH90 TTH (in addition both versions sport a higher cabin to provide a more ergonomic working environment, but the cost impact of that much-maligned feature at this stage is likely minor). The nine HKP 14F are equipped with a “tactical radar” (i.e. a maritime surveillance radar), dipping sonar, as well as sonobuoy launcher and processing capability. Keen readers will note that there are no weapons or datalinks in the description above, and that omission is not by accident.

Somehow, with Sweden being no stranger to neither airborne ASW-operations nor datalinks, it was originally decided against acquiring weapons or datalinks for the NH90, despite the platform being a key integrated part in both the surface and sub-surface warfare plans of the Swedish Navy. The realisation that this is stupid is nothing new, and has been discussed since before the helicopters were delivered. Eventually, common sense prevailed, and the latest long-term plan dictate that the integration of the new lightweight torpedo (TP 47) and a datalink will begin before 2025.
https://corporalfrisk.com/tag/hkp-14/
 
Tulevaisuudessa meille voisi avautua mahdollisuus hankkia noita ruotsin HKP-14F - TTH(swe) 90 versioita muutama laivastolle. Niissä olisi meva-tutka, sonobuoyt ja dipattava sonar. Harmi vain että Ruotsalaiset eivät alunperin varustelleet niitä kantamaan torpedoja. Myös datalinkki puuttuu ASW-pinta-aluksille. Ne saa tietysti rahalla ja ilmeisesti nämä puutteet korjataan ennen kuin kopterit menevät vaihtoon.

Frisk kirjoittaa:

Crucially, the HKP 14F is not an NH90 FFH, but a uniquely Swedish version based on the NH90 TTH (in addition both versions sport a higher cabin to provide a more ergonomic working environment, but the cost impact of that much-maligned feature at this stage is likely minor). The nine HKP 14F are equipped with a “tactical radar” (i.e. a maritime surveillance radar), dipping sonar, as well as sonobuoy launcher and processing capability. Keen readers will note that there are no weapons or datalinks in the description above, and that omission is not by accident.

Somehow, with Sweden being no stranger to neither airborne ASW-operations nor datalinks, it was originally decided against acquiring weapons or datalinks for the NH90, despite the platform being a key integrated part in both the surface and sub-surface warfare plans of the Swedish Navy. The realisation that this is stupid is nothing new, and has been discussed since before the helicopters were delivered. Eventually, common sense prevailed, and the latest long-term plan dictate that the integration of the new lightweight torpedo (TP 47) and a datalink will begin before 2025.
https://corporalfrisk.com/tag/hkp-14/

Haluammeko ainoaksi käyttäjäksi systeemille, josta Ruotsi luopuu, koska se on kallis eikä toimi kunnolla? Kysymysmerkki on myös, toteutetaanko noita suunniteltuja päivityksiä, kun uusien meritoimintahelikopterien hankintaprosessin pitäisi alkaa jo ensi vuonna ja viimeisenkin NH90:n poistua viimeistään 2035.

Under the proposals, Stockholm will begin the procurement of a new maritime helicopter in the 2024-2030 period, while also buying additional Black Hawks for the battlefield support role.

“The aim is to meet operational requirements earlier and increase availability of the helicopter fleet to be able to support the army, special forces and navy needs,” the plans indicate.

Retirement of the NH90 fleet will be completed by 2035 at the latest, in parallel with the acquisition of new Black Hawks, the document says.

Lisäys: Friskin kirjoituksessaan lähteenä NH90:n päivitykselle käyttämä dokumentti on siis toukokuulta 2019... En ihmettelisi, jos siitä peräydyttäisiin uusien kopterien myötä.

 
Haluammeko ainoaksi käyttäjäksi systeemille, josta Ruotsi luopuu, koska se on kallis eikä toimi kunnolla? Kysymysmerkki on myös, toteutetaanko noita suunniteltuja päivityksiä, kun uusien meritoimintahelikopterien hankintaprosessin pitäisi alkaa jo ensi vuonna ja viimeisenkin NH90:n poistua viimeistään 2035.
Eiköhän tässä liusutella NH90 eläkkeelle korvaavan projektin löytyessä? Hankinta vie 5 vuotta ja käyttöönotto toisen 5.

Ohessa kilpailijat Brittien New Medium Helicopter hankkeessa. Kelpaisiko joku näistä? Silmäyksellä samaa kokoa ja enemmän nopeutta kuin nh90.

1697395814690.png
 
Eiköhän tässä liusutella NH90 eläkkeelle korvaavan projektin löytyessä? Hankinta vie 5 vuotta ja käyttöönotto toisen 5.

Missä maassa, Ruotsissa?

Ohessa kilpailijat Brittien New Medium Helicopter hankkeessa. Kelpaisiko joku näistä? Silmäyksellä samaa kokoa ja enemmän nopeutta kuin nh90.

Ruotsi jo katselee uusia Black Hawkeja olemassaolevien jakoksi, ja fiksua se onkin pitäytyä samassa ja toimivaksi havaitussa. Meritoimintahelikopteri on vielä auki, mutta eiköhän sekin kannattaisi hankkia samaa sukua. Korkeintaan brittiläinen Wildcat. Sen eksoottisempaan ei kannata Ruotsin ryhtyä, eksoottiset eurooppalaiset on nyt nähty ja kokeiltu.
 
Missä maassa, Ruotsissa?



Ruotsi jo katselee uusia Black Hawkeja olemassaolevien jakoksi, ja fiksua se onkin pitäytyä samassa ja toimivaksi havaitussa. Meritoimintahelikopteri on vielä auki, mutta eiköhän sekin kannattaisi hankkia samaa sukua. Korkeintaan brittiläinen Wildcat. Sen eksoottisempaan ei kannata Ruotsin ryhtyä, eksoottiset eurooppalaiset on nyt nähty ja kokeiltu.

No eipähän nuo kovin eksoottisilta vaikuta. Wildcat on AW159 ja hankinnassa on mukana AW149. Tällä parivaljakolla suomikin voisi yrittää.
Puma HC2 on saapunut markkinoille tuoreeltaan 1968. Blackhawkin 11 matkustajaa ja 150kn nopeus ovat rajoitteita.

Projektien kestot ovat yleensä tämän tyyppisiä. Brittien 35 medium copter sopimuksen tuotantoon oli varattu 2023-2028. Ilmoitus ostosta tuli 2021, tarjouspyyntö 2022 ja päätöstä vielä odotellaan 2024 puolella. Joten 2024-2029 lienee realismia, toimitukset loppupäässä. Hommaa myös lienee valmisteltu vähintään vuosi ennen 2021 ilmoitusta. Vähintään 8 vuotta menee väkisin ja briteillä näyttää menevän vähintään se 10. Eli jos NH90 on lähdössä 2035 eläkkeelle, korvausprojekti alkanee parin vuoden sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
No eipähän nuo kovin eksoottisilta vaikuta. Wildcat on AW159 ja hankinnassa on mukana AW149. Tällä parivaljakolla suomikin voisi yrittää.
Puma HC2 on saapunut markkinoille tuoreeltaan 1968. Blackhawkin 11 matkustajaa ja 150kn nopeus ovat rajoitteita.

AW149 ei eksoottinen? Uusi kopterityyppi, jota ovat tilanneet vain Thaimaa, Egypti ja Puola. Pysyisin kaukana.


H175 on kehitetty eurooppalais-kiinalaisena yhteistyönä. Myynyt siviilisektorille, mutta sotilashelikopterina toistaiseksi tuntematon. Ei herätä luottamusta.

 
No on tämä käyty läpi jo monta kertaa, mutta BH on ahdas. NH90:n kalleudesta huolimatta, saman henkilömäärän kuljettaminen BH:lla tulisi luultavasti kalliimmaksi.
Myös lentomatkan lyhyys on ongelma, jos affenalla pitäisi käydä ilman välitankkausta.
 
No on tämä käyty läpi jo monta kertaa, mutta BH on ahdas. NH90:n kalleudesta huolimatta, saman henkilömäärän kuljettaminen BH:lla tulisi luultavasti kalliimmaksi.

Nythän ei tehdä niitä valmiusprikaatien valmiuspataljoonien kertasiirtoja. Alkuperäiset ajatukset menivät täysin uusiksi, kun reaalitodellisuus iski päin naamaa.

Eli eli, kun tehtävät on enemmän luokkaa erikoisjoukkotoiminta, materiaalikuljetukset ja lääkintäevakuoinnit, niin laskentakin menee aika erilaiseksi. Varsinkin, jos/kun NH90 aseistetaan, jolloin kapasiteetti putoaa 14(?) matkustajaan. Tällöin se Black Hawkin 11(?) istuvaa matkustajaa onkin jo aika lähellä. Eikä BH lennä välttämättä täydessä kuormassa sekään...

Jos taas ajatellaan pelkkää istumapaikan hintaa, niin myös NH90 on tolkuttoman kallis. Olisi ostettu Chinookeja tai Stallioneja, niissä on kustannusten ja istumapaikkojen suhde tasapainossa.
 


Eiköhän tuo riitä Turku-Maarianhamina-reitille...
Se ei riitä Pori-Maarianhamina-Draga reitille jolle sen pitäisi riittää, varsinkaan täydessä lastissa. Tai teoriassa riittää jos matkalla ei joudu yhtään leijumaan, hakemaan laskupaikkaa, laskeutumaanx2, nousemaanx2 jne. Tankillisella lentää 190minuuttia josta 140 menee pelkkään matkalentoon optimiolosuhteissa. Sillä ei myöskään lennä utista rovaniemelle ilman välitankkausta edes optimiolosuhteissa.

edit: Vehkeen kruisailulentonopeus muuten vaihtelee villisti eri lähteissä. Tätä laskelmaa pitää vähän tarkistella aamulla.
 
AW149 ei eksoottinen? Uusi kopterityyppi, jota ovat tilanneet vain Thaimaa, Egypti ja Puola. Pysyisin kaukana.


H175 on kehitetty eurooppalais-kiinalaisena yhteistyönä. Myynyt siviilisektorille, mutta sotilashelikopterina toistaiseksi tuntematon. Ei herätä luottamusta.

Noista kahdesta AW149/189 on toimitettu asiakkaille noin 100. H175 on toimitettu reilu 60. Eiköhän molemmat tule melko yleisiksi tyypeiksi maailmalla Kolmas saman kokoluokan kone on koelebtovaiheessa oleva Bell 525, joka oli/on myös brittien Puman korvikkeeksi tarjolla.
 
Back
Top