Olikko Patria AMV oikea valinta Suomelle?

Venäjällä on niin paljon vanhaa kalustoa että uusiutuminen tapahtuu hitaasti ja siellähän on tuo perinne että vanhoja ei heitetä pois vaan käytetään niissä tehtävissä joista selviävät. Mutta sielläkin uudempia malleja otetaan käyttöön pikku hiljaa.

Ongelma ei taida olla vanhat mallit vaan se että uusia otetaan nimenomaan käyttöön pikku.. hiljaa..
 
Ongelma ei taida olla vanhat mallit vaan se että uusia otetaan nimenomaan käyttöön pikku.. hiljaa..
Mutta jos vanhoilla pärjää rauhan aikana hyvin niin mikä se ongelma on? Pistävät enemmän rahaa niille uudistusalueille joilla on eniten merkitystä tulevaisuudessa, esim. 5. sukupolven lentokoneet, dronet, uudet ohjukset, elso ym.
 
Sikäli tuota vitsiä en ole oikein ikinä ymmärtänyt että yhtä kalliita "itko-lavetteja" käyttää laajasti muutkin.

Vaikea nähdä että me olisimme tässä tehneet jotenkin poikkeuksellisen tyhmän ratkaisun...

Se ero ja vitsin luonne liittää varmasti enemmän siihen monta "yhtymää" on tavoitteena varustaa ja kuinka monta lopulta pystytään varustamaan kyseisillä ajoneuvoilla.

Meillä tilanne on jossain <50% varustamisasteessa, maailmalla lähempänä 100%. Alkuperäisestä tavoitteesta juuri AMV:n kanssa taidettiin itseasiassa jäädä 100% koska konetykilliset vaunut olivat ainakin osittain tavoite. Eli meillä on varmaan hiukan tyhmempiä oltu, vai kuinka?



Ongelma on että AMV on liian kallis ajoneuvo näillä budjeteilla siihen rooliin mihin sitä käytetään. Jos taloudelliset resurssit olisivat erinomaiset voisi kaikki meidän APC:t olla AMV-alustaisia. AMV on parhaimpia ellei paras luokassaan.
 
Mutta jos vanhoilla pärjää rauhan aikana hyvin niin mikä se ongelma on? Pistävät enemmän rahaa niille uudistusalueille joilla on eniten merkitystä tulevaisuudessa, esim. 5. sukupolven lentokoneet, dronet, uudet ohjukset, elso ym.

Eikai siinä, mutta siis esim. Armata-tankkeja tai 5. sukupolven koneiden kanssa on ollut myös hiljaista. Enemmän näyttää siltä että rahasta on pulaa, mutta halutaan näyttää että lihaksia löytyy, tuotahan Venäjän touhu pitkälti muutenkin on. Diktaattorille on tärkeää pullistella sisäpoliittisesti, näyttää että johtajalta löytyy muskelia ja Venäjällä on maailman paras armeija :D

Se ero ja vitsin luonne liittää varmasti enemmän siihen monta "yhtymää" on tavoitteena varustaa ja kuinka monta lopulta pystytään varustamaan kyseisillä ajoneuvoilla.

Meillä tilanne on jossain <50% varustamisasteessa, maailmalla lähempänä 100%. Alkuperäisestä tavoitteesta juuri AMV:n kanssa taidettiin itseasiassa jäädä 100% koska konetykilliset vaunut olivat ainakin osittain tavoite. Eli meillä on varmaan hiukan tyhmempiä oltu, vai kuinka?



Ongelma on että AMV on liian kallis ajoneuvo näillä budjeteilla siihen rooliin mihin sitä käytetään. Jos taloudelliset resurssit olisivat erinomaiset voisi kaikki meidän APC:t olla AMV-alustaisia. AMV on parhaimpia ellei paras luokassaan.

Joo siis tuosta olen kyllä samoilla linjoilla. Ajattelin että tarkoitetaan että moderni pyöräajoneuvo on sinällään huono jos aseistuksena on vaikkapa vain itko. Mutta uskon että kyse oli aika pitkälti myynninedistämisestä. Kuka ostaa AMV-vaunua jos se "ei kelpaa" Suomelle itselleenkään ja sitten ostetaan vain esim. halvempia kuljettimia itselle "ihan riittävinä".
 
Ongelma ei taida olla vanhat mallit vaan se että uusia otetaan nimenomaan käyttöön pikku.. hiljaa..
Tuo vähän riippuu, että mihinkä vertaa. Jos Neuvosto aikoihin, niin siihen nähden näpertelyä. Mutta taitaa nyky mittapuulla ostot olla ihan kohtalaisia.

Osaisiko joku sanoa Venäjän panssaroitujen erilaisten telaajoneuvojen ostomäärät 2010-2020?? Tai kummipyöräisten?
Tarkoitan uustuotantoa, en modernisointeja.
 
Eikai siinä, mutta siis esim. Armata-tankkeja tai 5. sukupolven koneiden kanssa on ollut myös hiljaista. Enemmän näyttää siltä että rahasta on pulaa, mutta halutaan näyttää että lihaksia löytyy, tuotahan Venäjän touhu pitkälti muutenkin on. Diktaattorille on tärkeää pullistella sisäpoliittisesti, näyttää että johtajalta löytyy muskelia ja Venäjällä on maailman paras armeija :D
Se on selvä, että lisärahalla asiat etenisivät nopeammin. USA on 5. sukupolven koneiden kehittelyssä selvästi muita edellä. Su-57:sta kehitetään

Vaikea sanoa alkaako sarjavalmistus 2024 niin kuin tuossa luki vai löytyykö uutta korjattavaa. Mutta eurooppalaisiin verrattuna ovat edellä kun täällä vasta suunnitellaan.
Armatasta en osaa sanoa, mutta viiveet sen suhteen tuskin Suomea haittaavat.
 
Miten nuo AMV:t ovatkaan porilaisilla jalkautettuna? Kuinka paljon niitä pitäisi olla lisää, jos ajattelisi että se olisi kaikilla Porin prikaatin pataljoonilla noin suunnilleen riittävästi käytössä (vrt CV:t Karjalassa).
 
Mikäköhän mahtaa olla syynä, että alkuperäisessä AMV:ssä takaluukku oli sivulle avautuva ovi ja tässä uudemmassa mallissa ilmesesti tuollainen alas laskeutuva silta.
 
Miten nuo AMV:t ovatkaan porilaisilla jalkautettuna? Kuinka paljon niitä pitäisi olla lisää, jos ajattelisi että se olisi kaikilla Porin prikaatin pataljoonilla noin suunnilleen riittävästi käytössä (vrt CV:t Karjalassa).
Alkuperäisen satsin kerrottiin riittävän yhdelle pataljoonista ja prikaatin tiedustelukomppanialle. Sillä opilla olisi jääkäripataljoonille tarvittu noin 100kpl lisää. Lisäksi tuntematon määrä prikaatin aselajiosille. Kysymyksiä jää tämän jälkeenkin. Olisiko haluttu korvata kaikki Pasit jne. Silloisen prikaatin kalustaminen AMV:lla olisi ilmeisesti vaatinut n. 300kpl. Nykyään kokoonpano voi ola vähän eri asennossa.
 
Mikäköhän mahtaa olla syynä, että alkuperäisessä AMV:ssä takaluukku oli sivulle avautuva ovi ja tässä uudemmassa mallissa ilmesesti tuollainen alas laskeutuva silta.

Se alas laskeutuva silta tuli vissiin Puolan kaupan yhteydessä. Siellä vissiin halusivat vastaavan luukun kuin jenkeillä on Strykereissä.

Jokin tarina oli, että Ruotsalaisilla oli CV90:ssä tuollainen ramppi jossakin testiajoneuvossa, mutta siitä luovuttuun, kun joku oli peruuttanut se alhaalla talvi kelissä. Toisaalta, en tiedä minkälainen luukku CV90:ssä on nykyään.
 
.
 
Se alas laskeutuva silta tuli vissiin Puolan kaupan yhteydessä. Siellä vissiin halusivat vastaavan luukun kuin jenkeillä on Strykereissä.

Jokin tarina oli, että Ruotsalaisilla oli CV90:ssä tuollainen ramppi jossakin testiajoneuvossa, mutta siitä luovuttuun, kun joku oli peruuttanut se alhaalla talvi kelissä. Toisaalta, en tiedä minkälainen luukku CV90:ssä on nykyään.
Foorumin kapiaiset perustelivat oven paremmuutta ramppiin verrattuna joskus. En enää jaksa muistaa missä säikeessä, tai tarkkaa sisältöä.
Siihen ei kuitenkaan liittynyt tuollaista tarinaa.
 
Osa syy varmasti ramppiin maailmalla on se että ajoneuvojen koko/korkeus kasvaa.
Pasiinkin on melkoinen kapuaminen ja kun sieltä saatetaan joutua lähtemään varsin nopeasti ulos.
Toinen on että kun ukoilla on paljon varusteita päällä, kasvaa taistelijan paino ja koko.

Pienistä takaluukuista on hiukan hitaampi ahtautua ulos sekä porukka teloo nilkkojaan alas pomppiessa
 
Foorumin kapiaiset perustelivat oven paremmuutta ramppiin verrattuna joskus. En enää jaksa muistaa missä säikeessä, tai tarkkaa sisältöä.
Siihen ei kuitenkaan liittynyt tuollaista tarinaa.

Halvempi se ainakin on. Siis jos vaihtoehtoina on käsikäyttöinen ovi ja hydrauliikalla/sähköisesti toimiva ramppi.
 
Miten nuo AMV:t ovatkaan porilaisilla jalkautettuna? Kuinka paljon niitä pitäisi olla lisää, jos ajattelisi että se olisi kaikilla Porin prikaatin pataljoonilla noin suunnilleen riittävästi käytössä (vrt CV:t Karjalassa).

"Noin suunnilleen riittävästi", eli 3*AMV ja 1*XA-180 joukkueessa? :ROFLMAO:
 
Tuo vähän riippuu, että mihinkä vertaa. Jos Neuvosto aikoihin, niin siihen nähden näpertelyä. Mutta taitaa nyky mittapuulla ostot olla ihan kohtalaisia.

Osaisiko joku sanoa Venäjän panssaroitujen erilaisten telaajoneuvojen ostomäärät 2010-2020?? Tai kummipyöräisten?
Tarkoitan uustuotantoa, en modernisointeja.

Tuolta perkaamaan:


Massatavaraa ei välttämättä kyllä ihan hirveästi ole tullut, sillä esim. T-90 ja BTR-90 toimitukset pistettiin jäihin noin vuonna 2010, vaikka 2000-luvulla ostettiin. Erikoisajoneuvoja/-vaunuja (pst-ohjuslaukaisimella, kranaatinheittimellä, NBC-varustuksella jne.) tuolla näkyy kyllä olevan montaakin nimikettä, mutta luonnollisesti pienissä määrin, tyyliin kymmeniä. Massatavarasta on ilmeisesti 10-luvulla tullut ainakin:

-BMP-3:ia satoja kappaleita
-Kamaz ja Ural Typhooneja (MRAP) n. 500 yhteensä
-Iveco LMV 400+ kpl
 
Hain siis vain "hehtaaria", jolla porilaiset saataisiin kahdeksan pyörän kuljettamiksi. Tuotahan se tarkoittaa helposti, jos välttämättömyydestä eli rahan puutteesta tehdään hyve. Mutta olisihan se hienoa, jos iskevä osa olisi varustettu edes suunnilleen saman kaltaisella kalustolla, porilaisilla tuo ei kuulosta ihan niin hölmötä. kuin mitä karjalaisilla jossa sotkettu tela- ja pyörkäkalustoa iskevään osaan.
 
Back
Top