No, kun tuota nyt on tullut tässä jo nähtyä niin sanailenpa omia ajatuksiani.
Jos otan tarkasteluun vain kuluneet 10 vuotta niin tässä havaintoja (ovat pitkälti samanlaisia kuin baikalin havainnot edellä).
Homma on järkevöitynyt huomattavasti. Se mikä 10v sitten oli yleisesti hyväksyttyä "kasvattavaa kuria ja kovuutta" on tänä päivänä jo jäänyt lähes kokonaan pois. Tämä on pelkästään positiivinen asia. Ei se 10v sittenkään sinänsä simputusta ollut, mutta ei se toiminta myöskään juuri edistänyt niitä tavoitteita joihin koulutuksella pyritään.
Homma on siis järkevöitynyt ja se taas on aikaansaanut mm. sen että sekä henkilökunnan että koulutettavien on miellyttävämpää opettaa ja oppia. Se 10v takainen tapa kun loi ympärilleen kuitenkin negatiivista ilmapiiriä. Kun keskiössä on virheiden etsiminen, niistä rankaisemalla opettaminen ja eräänlainen peruskiukkuinen ilmapiiri, niin eihän se pitkän päälle ole hyvä olotila sen enempää kouluttajalle työskennellä kuin koulutettavalle oppia. Nykyään ilmapiiri on positiivinen, se auttaa jokaista omassa osuudessaan.
Ase- ja ampumakoulutus on aivan eri maailmasta. Kokonaisuutena varsin hyvää, mutta resursseista johtuen perusampumataidon opetus ja harjoittelu jää nykyisin liian vähälle. Siitä johtuen sinänsä laadukas ampumakoulutus ei tuota ihan niin hyvää tuotosta kuin olisi mahdollista.
Taistelukoulutus on laadukkaampaa. Simulaattorijärjestelmien kehittymisen myötä käsikirjoittamaton vapaa taistelu on nykyisin päämenetelmä - on sanomattakin selvää että se opettaa moninverroin enemmän kuin käsikirjoitetut "taistelunäytelmät". Tämä on kaikille osallistujille mielekästä ja motivoivaa - kyseessä kun on kuitenkin aito "kilpailutilanne" jossa joko pärjää tai ei, riippuen omasta tekemisestä. Ei "tapettavaksi" käsikirjoitetussa maaliosastossa toiminta ketään syvemmin motivoi tai opeta, kuten ei myöskään voittamaan määrätyllä puolella.
Kyllä homma hyvään suuntaan on mennyt jo 10 vuoden aikana - jos tarkastellaan asiaa 20v aikajänteellä, niin muutos on moninkertainen.
Jos otan tarkasteluun vain kuluneet 10 vuotta niin tässä havaintoja (ovat pitkälti samanlaisia kuin baikalin havainnot edellä).
Homma on järkevöitynyt huomattavasti. Se mikä 10v sitten oli yleisesti hyväksyttyä "kasvattavaa kuria ja kovuutta" on tänä päivänä jo jäänyt lähes kokonaan pois. Tämä on pelkästään positiivinen asia. Ei se 10v sittenkään sinänsä simputusta ollut, mutta ei se toiminta myöskään juuri edistänyt niitä tavoitteita joihin koulutuksella pyritään.
Homma on siis järkevöitynyt ja se taas on aikaansaanut mm. sen että sekä henkilökunnan että koulutettavien on miellyttävämpää opettaa ja oppia. Se 10v takainen tapa kun loi ympärilleen kuitenkin negatiivista ilmapiiriä. Kun keskiössä on virheiden etsiminen, niistä rankaisemalla opettaminen ja eräänlainen peruskiukkuinen ilmapiiri, niin eihän se pitkän päälle ole hyvä olotila sen enempää kouluttajalle työskennellä kuin koulutettavalle oppia. Nykyään ilmapiiri on positiivinen, se auttaa jokaista omassa osuudessaan.
Ase- ja ampumakoulutus on aivan eri maailmasta. Kokonaisuutena varsin hyvää, mutta resursseista johtuen perusampumataidon opetus ja harjoittelu jää nykyisin liian vähälle. Siitä johtuen sinänsä laadukas ampumakoulutus ei tuota ihan niin hyvää tuotosta kuin olisi mahdollista.
Taistelukoulutus on laadukkaampaa. Simulaattorijärjestelmien kehittymisen myötä käsikirjoittamaton vapaa taistelu on nykyisin päämenetelmä - on sanomattakin selvää että se opettaa moninverroin enemmän kuin käsikirjoitetut "taistelunäytelmät". Tämä on kaikille osallistujille mielekästä ja motivoivaa - kyseessä kun on kuitenkin aito "kilpailutilanne" jossa joko pärjää tai ei, riippuen omasta tekemisestä. Ei "tapettavaksi" käsikirjoitetussa maaliosastossa toiminta ketään syvemmin motivoi tai opeta, kuten ei myöskään voittamaan määrätyllä puolella.
Kyllä homma hyvään suuntaan on mennyt jo 10 vuoden aikana - jos tarkastellaan asiaa 20v aikajänteellä, niin muutos on moninkertainen.