Operatiivisten joukkojen uusi tst-tapa?

No jos PsPr valmiuspataljoonalle oli jaettu passin väliin ohjeet miten toimia puhelin soiton saatuaan, niin on hyvin vaikea kuvitella etteikö stadin spol. ym. vartavasten tunnelitouhuihin jne. koulutetuille puolustajille olisi samanlaista systeemiä olemassa.

Varmaan noin, mutta arvaas mihin tahtiin noita puhelinnumeroita päivitetään… Se, että varusmiesaikana puhelinnumero on päätynyt Puolustusvoimille, ei tarkoita sitä, että se olisi tallessa myös reserviläisenä. Enkä edes tarkoita mitään 20 vuotta reservissä olleita. Käy tarkastamassa omat tietosi jos et usko. 99% todennäköisyydellä siellä ei ole oikea puhelinnumero ellet ole erikseen reserviläisenä huolehtinut, jotta on. Tuohon on mahdollisuus kertauksissa ja VEHeissä.

Panssarijoukot ovat vähän huono sakki tuohon ihan jo perustamispaikkojensa ja raskaan organisaationsa takia, mutta ei siitä sen enempää.

En ollenkaan epäile Puolustusvoimien vilpitöntä halua, mutta huomioiden mm. tuon puhelinnumerohässäkän lähden siitä, että poislukien erikoisjoukot / vast. palvelukseenastumismääräykset tulevat ihan perinteisesti kirjepostina. Postiosoitehan PV:lle menee jos tekee muuttoilmoituksen normaalisti. Lähtökohdaksi voidaan ottaa se, että aikaa tarvitaan min. 3 päivää kirjeen postituksesta siihen, että henkilöstö on paikalla. Siitä viikko perustamiseen. Käytetty 1½ viikkoa ja sitten vielä mahdolliset siirrot. Alle kahden viikon aikana suuresta harmaasta reservistä ei saada sotakelpoisia joukkoja ja tuossa kohtaa se on minimitasolla eikä suinkaan huippuun asti treenattu. Erikoisporukat ovat toinen luku.

Mainittakoon, että Viron valmiusreservi koostuu sotakelpoisista yksilöistä, jotka muodostavat sotakelpoisia joukkoja. Kyse ei ole suuren suuresta joukosta, jossa mennään heikoimman ehdoilla eikä sitä kouluteta varusmiehistä vaan se kootaan vapaaehtoisista lähinnä Kaitseliitin aktiivireserviläisistä. Pienin käytettävä joukkokoko ei todellakaan ole täysi perusyksikkö saati pataljoona vaan pikemminkin erillisryhmät ja erillisjoukkueet, jotka muodostavat kokonaisuuden muiden (Kaitsevägi, poliisi) kanssa ennen kuin saadaan riviin hitaammin perustettavat joukot.

Homma ei todellakaan kusahda siihen ettei porukalla ole rytkyt&aseet kotona, ei syvän rauhanajan puolustus voi olla/ole sen varassa saadaanko valmiusreserviläiset aseisiin 12h vai 13h:ssa -> palkatut ammattilaiset ovat olemassa sitä varten että jotain tapahtuu täysin tyhjästä.

Aivan. Niitä palkattuja ammattilaisia ei vaan ole ihan mahdotonta määrä pk-seudulla.

Lasketaan:
- kaikki PV:n sotilasvirassa olevat: vartiosto <50, Kaarti 270, PE 200, MPKK 150 henkilökuntaa, 400 jatko-opiskelijaa ja kadettien määrä riippuu vuodenajasta. Ilman kadetteja, mutta MPKK:lla maisteri- ja tohtoriopinnoissa olevat mukaan laskien yhteensä <1100
- kaikki poliisivirassa olevat: Helsingissä 1300, koko Itä-Uusimaa PL 660, koko Länsi-Uusimaa PL 400
- kaikki Suomenlahden merivartiostossa työskentelevät 500 (sis. myös siviilit)

Suuri osa tuosta on käyttökelvotonta siinä tehtävässä, jota varten lähiulkomaillamme on valmiusreservi. Esikunnan pomppamajuri, 57- vuotias rikospoliisi ja 50- kiloinen naispoliisi ovat täysin käyttökelvottomia. Tosiasiassa käytettävät voimavarat ovat JP:n kenttäväkeä, Helsingin vartiosto, suurin osa rajamiehistä ja ”jokin” osa MPKK:n, esikuntien sekä Kaartin henkilöstöstä. PV:n henkilöstö olisi laajemmin hyödynnettävissä jos käytössä olisi päälliköiden lisäksi myös inkkareita ja ongelma on lähinnä henkilöstörakenteessa ja siinä, että esim. PE:n henkilöstö ei ole mitään jääkäreitä.

Kun huomioidaan lisäksi se, että käytettävä henkilöstö asuu ympäri Etelä-Suomea eikä suinkaan pelkästään Helsingissä tai edes pk-seudulla, niin homma monimutkaistuu. Kaikki eivät myöskään ole samaan aikaan rivissä ja poliisilla on ihan tarpeeksi tekemistä poliisin töissäkin. Kaikkia ei voida laittaa desanttijahtiin, vaikka miten haluttaisiin. Poliisin ja rajan käyttökelpoisuutta rajoittaa huomattavasti näiden kalusto ja aseistus. Ei sillä, etteikö Transporter ja Glock 17 olisi ihan jees rupujen kanssa pelatessa, mutta aika köykäset eväät tuossa on sotilaita vastaan.

Onnea vaan yritykseen jos Viikkiin lasketaan edes yksi maahanlaskupataljoona. Vakiinnuttavat joukot voidaan tuoda rauhassa busseilla VT 7 myöten, kunhan hallitus on antautunut/alistunut VDV-pataljoonan komentajalle ensimmäisen 3 vrk kuluessa.

Toisekseen jos tunnelmat kahden valtion välillä alkavat ihan oikeasti kiristymään, niin se on ihan varma että tähän asiaan liittyvät toimintamallit/valmiudet saatetaan vähän toisenlaiseen asentoon kuin nyt täydellisen syvässä rauhantilassa.

Joo, harmaa vaihe…

Jos koko valmistautumisaika jää tunteihin, niin kusessa ollaan joka tapauksessa ja monella tapaa...
Siinä tilanteessa aloittaisin toiminnan pikasotaoikeudenkäynnillä, jossa Puolustusvoimien tiedusteluosaston ja Suojelupoliisin päälliköt tuomittaisiin maanpetturuudesta ja tuomio täytäntöönpantaisiin asianmukaisesti heti paikanpäällä...

Naapuri pyrkii nopeaan ratkaisuun, koska on julkinen salaisuus, että suomalaiset tarvitsevat ”harmaan vaiheen” ja se onnistuessaan tarkoittaa hyökkääjälle melkoista savottaa. Ei puhuta tunneista, mutta kymmenet tunnit voivat jo olla pelottavan lähellä. Kannakselle ei tarvitse keskittää mitään 100 000 miehen panssariarmadaa, koska suomalaisten rauhan ajan voimat ovat todella heikot, kuten yllä on kuvattu.

Ja modeille: vaikka tässä nyt liipataan todella läheltä lkp-asioita, niin kaikki esitetyt henkilöstömäärät ja aikamääreet ovat julkisista lähteistä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan noin, mutta arvaas mihin tahtiin noita puhelinnumeroita päivitetään… Se, että varusmiesaikana puhelinnumero on päätynyt Puolustusvoimille, ei tarkoita sitä, että se olisi tallessa myös reserviläisenä. Enkä edes tarkoita mitään 20 vuotta reservissä olleita. Käy tarkastamassa omat tietosi jos et usko. 99% todennäköisyydellä siellä ei ole oikea puhelinnumero ellet ole erikseen reserviläisenä huolehtinut, jotta on. Tuohon on mahdollisuus kertauksissa ja VEHeissä.

Sijoitusaika tuollaisessa joukossa pyörii oman kokemuksen mukaan jossain 1-3v. kantturoissa, puhelinnro voi päivittää halutessaan numeroon joka löytyy tuosta läpyskästä, ei pitäisi myöskään olla tekemätön paikka pv puolelta tarkistaa numeroiden paikkaansa pitävyys jos siihen katsotaan olevan tarvetta...

Panssarijoukot ovat vähän huono sakki tuohon ihan jo perustamispaikkojensa ja raskaan organisaationsa takia, mutta ei siitä sen enempää.

Luonnollisesti kyseisellä joukolla vastataan johonkin muuhun uhkaan kuin pks desanttijahtiin.

En ollenkaan epäile Puolustusvoimien vilpitöntä halua, mutta huomioiden mm. tuon puhelinnumerohässäkän lähden siitä, että poislukien erikoisjoukot / vast. palvelukseenastumismääräykset tulevat ihan perinteisesti kirjepostina.

No ei varmasti tule valmiusosille kirjeellä, suuret massat sitten asia erikseen.

Aivan. Niitä palkattuja ammattilaisia ei vaan ole ihan mahdotonta määrä pk-seudulla.

Lasketaan:
- kaikki PV:n sotilasvirassa olevat:....
Kaikkia ei voida laittaa desanttijahtiin, vaikka miten haluttaisiin.
Onnea vaan yritykseen jos Viikkiin lasketaan edes yksi maahanlaskupataljoona. Vakiinnuttavat joukot voidaan tuoda rauhassa busseilla VT 7 myöten, kunhan hallitus on antautunut/alistunut VDV-pataljoonan komentajalle ensimmäisen 3 vrk kuluessa.

Eiköhän tuolta Utista löydy se paras valmius desanttijahtiin -> toisekseen tässä hypätään nyt näköjään suoraan desanttijahdista maahanlaskupataljoonan torjumiseen...

Joo, harmaa vaihe…

Naapuri pyrkii nopeaan ratkaisuun, koska on julkinen salaisuus, että suomalaiset tarvitsevat ”harmaan vaiheen” ja se onnistuessaan tarkoittaa hyökkääjälle melkoista savottaa. Ei puhuta tunneista, mutta kymmenet tunnit voivat jo olla pelottavan lähellä. Kannakselle ei tarvitse keskittää mitään 100 000 miehen panssariarmadaa, koska suomalaisten rauhan ajan voimat ovat todella heikot, kuten yllä on kuvattu.

Kumman usein täällä foorumilla tulee sellainen olo kuin hyppäisi Foxin "valmistautujat"-ohjelmaan sisään, jos joku kokee että elämme 24/7 veitsenterällä sen suhteen että lähteekö naapurista pimeät voimat liikkeelle, niin en voi sille mitään. Toteampahan vaan että jo NL olemassa olon päättyminen laittoi nämä valmiusasiat kohtuu oleellisesti löysempään asentoon. Koen ilman poliittisen tilanteen kiristymistä alkavan kaappaushyökkäyksen spekuloimisen täysin hedelmättömäksi. Kiinnostavampaa olisi spekuloida esim. sillä mitä pitäisi valtioiden välisissä suhteissä/uhkakuvissa tapahtua että palaisimme esim. ItO79 aikaiseen tapaan pitää järjestelmää runkohenkilöstön osalta 24/7 paikallaolo valmiudessa -> ja/vai onko tekninen kehitys ajanut tälläisestä tarpeesta rauhanaikana jo ohi esim. Hornettien muodossa...
 
Luonnollisesti kyseisellä joukolla vastataan johonkin muuhun uhkaan kuin pks desanttijahtiin.

No ei varmasti tule valmiusosille kirjeellä, suuret massat sitten asia erikseen.

Maahanlaskunrajoittaminen ja torjunta sekä taistelu esikaupunkialueella. Siinä on ne hommat, joihin nykyisten panssarijoukkojen tulisi pk-seudulla kyetä. Eli juurikin sitä desanttijahtia ainakin alkuun! *

Sellaisia PsPr:n valmiuspataljoonia on yhtä monta kuin SA-panssariprikaateja. Ennen vanhaan oli myös rajasuojeluskunnilla valmiustehtäviä, mutta nekin ovat jääneet historiaan... Lisäksi ennen vanhaan eräs valmiustehtävä oli varautua kommarien vallankaappausyritykseen. Aika muuttuu.

PsPr:n valmiuspataljoona kuuluu yhtälailla historiaan kuin Suojeluskunnat erilaisine valmiustehtävineen tai ”tankilla mellakoivaan punakulkueeseen”- ajattelu.

Eiköhän tuolta Utista löydy se paras valmius desanttijahtiin -> toisekseen tässä hypätään nyt näköjään suoraan desanttijahdista maahanlaskupataljoonan torjumiseen...

Laadullisesti kyllä, määrällisesti ei.

* Desantti tarkoittaa uuskielellä venäläistä maahanlaskujoukkojen sotilasta. Sillä ne itsekin niitä kutsuvat. Vozdushno-desantnye voyska = VDV. Jenkit ehkä sanovat para- tai airbornetrooper, ryssät taas desantti. Sama asia ja tarkoittaa maahanlaskujoukkojen sotilasta.

Sotien aikaiset vakoilijat olivat toki myös desantteja, mutta niillä ei ole enää mitään tekemistä tämänpäivän kanssa. Tai no nimi on toki sama, mutta ero on samaa luokkaa kuin vuoden -43 panssarijääkärillä ja vuoden 2013 panssarijääkärillä. Molemmat ovat toki jalkaväkeä, mutta aivan eri hommat. Kuten sanottua: asiat muuttuvat ja ehkä se on ihan ymmärrettävää, koska onhan noista tapahtumista jo miehen ikä aikaa.

Taktiset maahanlaskut kuuluvat todennäköisesti osana strategiseen iskuun, joten ei siihen niin vain "hypätty", vaan se on aika oleellinen juttu. Naapurilla tuo meinaa pataljoonaa, jos se tekee taktisen maahanlaskun. Viikki taas on aika oleellinen paikkana, koska se on paras ja melkeinpä ainoa paikka Helsingissä, johon voidaan maahanlasku suorittaa.
 
Wikipedia kertoo ATACMS:ista: "The range has been increased to some 300 kilometres (190 mi), limited more by the legal provisions of the Missile Technology Control Regime (MTCR) than technical considerations."'

JASSM pirulainen on sitten tosiaan toinen juttu. Alunperin otin koko MTCR:n esille vain niiden "kontti-/häiveristeilyohjusten", vaikka kirjoitatkin "mikä estää - paitsi raha ja politikointi -".

Tuon sopimuksen esiin nostaminen on aiheellista. Suomi maalaa itsensä nurkkaan noudattamalla sopimuksia, jotka eivät vastustajaa rajoita. Miinat, rypäleaseet, ohjukset...

Pariisin rauhansopimuksen useimmista rajoitteista yksipuolisesti onneksi luovuttiin. Toisaalta sekin tiedetään, mitä sopimuksilla tiukan paikan tullen pyyhitään.

Tuo 300 km:n rajoitus ohjuksen maksimikantamalle voi sopia Luxemburgille, mutta ei Suomelle. ATACMS- ja AGM-158-ohjuksen tekninen kantama on yli sen. JASSMin ER -version kantama on 1000 km. Iskandereista on useita versioita aina 700 km:iin yltäviin asti. Alueilmatorjuntaohjuksetkin kantavat kauemmas: S-400 Triumf, S-500 tai Aegis-järjestelmän SM-3.
 
Tuon sopimuksen esiin nostaminen on aiheellista. Suomi maalaa itsensä nurkkaan noudattamalla sopimuksia, jotka eivät vastustajaa rajoita. Miinat, rypäleaseet, ohjukset...

Pariisin rauhansopimuksen useimmista rajoitteista yksipuolisesti onneksi luovuttiin. Toisaalta sekin tiedetään, mitä sopimuksilla tiukan paikan tullen pyyhitään.

Tuo 300 km:n rajoitus ohjuksen maksimikantamalle voi sopia Luxemburgille, mutta ei Suomelle. ATACMS- ja AGM-158-ohjuksen tekninen kantama on yli sen. JASSMin ER -version kantama on 1000 km. Iskandereista on useita versioita aina 700 km:iin yltäviin asti. Alueilmatorjuntaohjuksetkin kantavat kauemmas: S-400 Triumf, S-500 tai Aegis-järjestelmän SM-3.
Suomessa ei valmisteta pitkän kantaman ohjuksia, joten sopimus vaikuttaa meihin siten, että muut eivät suostu meille ohjuksia myymään.
 
Naapuri pyrkii nopeaan ratkaisuun, koska on julkinen salaisuus, että suomalaiset tarvitsevat ”harmaan vaiheen” ja se onnistuessaan tarkoittaa hyökkääjälle melkoista savottaa. Ei puhuta tunneista, mutta kymmenet tunnit voivat jo olla pelottavan lähellä. Kannakselle ei tarvitse keskittää mitään 100 000 miehen panssariarmadaa, koska suomalaisten rauhan ajan voimat ovat todella heikot, kuten yllä on kuvattu.
Jos kuvailemasi kaappaushyökkäys tosiaan toteutettaisiin täysin puun takaa ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta, ei meillä olisi mitään mahdollisuuksia.

Olen kyllä samaa mieltä, että aivan takuuvarmasti vihollisen 1. prioriteetti olisi voittaa sota ennen kuin PV olisi mobilisoitu puolustukseen. Syvän rauhan aikana tulevaan yllätyshyökkäykseen en usko, mutta ainakin diplomaattisella & muunlaisella painostuksella ja sitä tukevalla infokampanjalla yritettäisiin estää meidän LKP. Puolustusvoimat tuon varmaan pystyy käsittelemään, mutta poliittisesta päätöksentekokoneistosta en menisi takuuseen.
Tämä menee tosin ohi aiheen.
 
Jos kuvailemasi kaappaushyökkäys tosiaan toteutettaisiin täysin puun takaa ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta, ei meillä olisi mitään mahdollisuuksia.

Olen kyllä samaa mieltä, että aivan takuuvarmasti vihollisen 1. prioriteetti olisi voittaa sota ennen kuin PV olisi mobilisoitu puolustukseen. Syvän rauhan aikana tulevaan yllätyshyökkäykseen en usko, mutta ainakin diplomaattisella & muunlaisella painostuksella ja sitä tukevalla infokampanjalla yritettäisiin estää meidän LKP. Puolustusvoimat tuon varmaan pystyy käsittelemään, mutta poliittisesta päätöksentekokoneistosta en menisi takuuseen.
Tämä menee tosin ohi aiheen.

On olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin ON ja OFF! Asiaa ei tarvi kierrättää minkään pelle koneiston kautta koska presidentti voi valtuuttaa (pv komentajan ehdotuksesta) puolustusvoimat kutsumaan reserviläisiä ylimääräiseen palvelukseen välittömästi, ei tarvita mitään aikaa vievää päätösentekokierrosta eduskunnassa tai muussakaan lautakunnassa, eikä kertausharjoituksien 3kk laissa säädettyä ilmoitusennakkoa.

"Ylimääräisen palveluksen tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää puolustusvalmiutta ja harjoittaa joukkokokonaisuuksia niille suunnitellussa kokoonpanossa niin, että joukko voidaan tarvittaessa määrätä liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen."

Tähän ei myöskään tarvita mitään poikkeustilalain voimaan astumista vaan normaaliolojen häiriötilanne riittää ja se taas ei ole mikään säädetty/voimaan julistettava tila vaan presidentti taustakoneistoineen voi todeta että nyt sellainen on ja toimia sen mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa ei valmisteta pitkän kantaman ohjuksia, joten sopimus vaikuttaa meihin siten, että muut eivät suostu meille ohjuksia myymään.

Niin. Joskus voi olla muitankin syitä, miksi meille ei myydä.

Wikipedia: "Finland had also previously planned to purchase JASSM missiles for the Finnish Air Force as part of modernization plans of its F/A-18 Hornet fleet. However in February 2007 the United States declined to sell the missiles, while agreeing to proceed as planned with other modernization efforts (the so-called Mid-Life Update 2, or MLU2). This episode led to speculation in the Finnish media on the state of Finnish - American diplomatic relations.[10] However, in October 2011 the US DSCA announced that they had given permission for a possible sale to Finland.[11] An order, valued 178.5 million Euros was placed in March 2012."

Kilpailija on hyvä kirittäjä. Kun tuon episodin jälkeen PV alkoi etsiä vaihtoehtoa AGM-158 JASSMille, saksalais-ruotsalainen KEPD 350 Taurus nousi kilpailevaksi kandidaatiksi. Eikä aikaakaan kun myyntilupa heltisi USA:sta.
 
Ei kysyttävää.

Joku vain saattaisi kuvitella, että (x vahvuinen pk-seudun) valmiusreservi 12/24/36 h hälytysajalla, valmiiksi varustettuna ja valmiissa sotajaotuksessa joukkueittain ja/tai ryhmittäin olisi melkoinen apuvoima Helsingin vartiostolle, rajalle ja poliisille.

Mikäänhän ei tietystikään estäisi valmiusreservin muodostamista myös maakunnissa, mutta pääkaupunkiseudulla tuo olisi tärkein, koska strateginen isku todennäköisesti ei suuntaudu esim. Näsinneulaan…

Palkattu sotilaspolliisi komppania.

Vuoden sopimus varusmiespalveluksen jälkeen.

Valmareiden yhteyteen palkatut jääkärikomppaniat.

Eihän 4 komppaniaa olisi paljon. Mutta 9 vuoden kierrolla olisi valmarien iskevät komppaniat koulutettu kovemmin kuin pelkällä asevelvollisuudella
 
Palkattu sotilaspolliisi komppania.
Ottaen huomioon nykyisen työttömien armadan, ei luulisi olevan pulaa henkilökunnasta. Kyllä moni menisi vaikka intin jälkeen mieluusti palvelemaan vaikka vuodeksi, pariksikin lisää jos palkka olisi kohtuullinen, kuin että jäisi tyhjän päälle kotiin. Toki vanhempaakin porukkaa voisi tuo innostaa. En tosin usko, etteikö olisi mahdollista palkata, aseistaa ja varustaa kaikkiin varuskuntiin (ja ilmavoimien tukikohtiin sun muihin missä ei varusmiehet ehkä heilu) yksi sotilaspoliisikomppania ja yksi jääkärikomppania muutenkin. Se lisäisi turvallisuutta, mahdollistaisi nopean virka-avun ja toimisi tehokkaasti poliisin ja rvl:n apuna tarvittaessa, sekä tietenkin yllätyshyökkäyksen sattuessa. Montakos tuollaista varuskuntaa ja paikkaa Suomessa on? Paljonko tulisi näitä sotilaita yhteensä sitten?
 
Ottaen huomioon nykyisen työttömien armadan, ei luulisi olevan pulaa henkilökunnasta. Kyllä moni menisi vaikka intin jälkeen mieluusti palvelemaan vaikka vuodeksi, pariksikin lisää jos palkka olisi kohtuullinen, kuin että jäisi tyhjän päälle kotiin. Toki vanhempaakin porukkaa voisi tuo innostaa. En tosin usko, etteikö olisi mahdollista palkata, aseistaa ja varustaa kaikkiin varuskuntiin (ja ilmavoimien tukikohtiin sun muihin missä ei varusmiehet ehkä heilu) yksi sotilaspoliisikomppania ja yksi jääkärikomppania muutenkin. Se lisäisi turvallisuutta, mahdollistaisi nopean virka-avun ja toimisi tehokkaasti poliisin ja rvl:n apuna tarvittaessa, sekä tietenkin yllätyshyökkäyksen sattuessa. Montakos tuollaista varuskuntaa ja paikkaa Suomessa on? Paljonko tulisi näitä sotilaita yhteensä sitten?

Itse ajattelisin että á 150 miestä komppania

1 kpl. Helsinkiin ja jokaiseen valmariin yksi komppania.

Eli 600 taistelijaa olisi jonkin sortin valmiudessa.

Valmiudessa olemisen lisäksi palkatulle komppanialle koulutusohjelma jossa opeteltaisiin vähän enemmän kuin pelkän varusmiespalveluksen aikana on keritty harjotella.

Samoin simulaattoriharjoituksissa olisi varmasti makoisena lisänä se että näillä komppanioilla voisi treenata sitten varusmiehiä vastaan.
 
On olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin ON ja OFF! Asiaa ei tarvi kierrättää minkään pelle koneiston kautta koska presidentti voi valtuuttaa (pv komentajan ehdotuksesta) puolustusvoimat kutsumaan reserviläisiä ylimääräiseen palvelukseen välittömästi, ei tarvita mitään aikaa vievää päätösentekokierrosta eduskunnassa tai muussakaan lautakunnassa, eikä kertausharjoituksien 3kk laissa säädettyä ilmoitusennakkoa.

"Ylimääräisen palveluksen tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää puolustusvalmiutta ja harjoittaa joukkokokonaisuuksia niille suunnitellussa kokoonpanossa niin, että joukko voidaan tarvittaessa määrätä liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen."

Tähän ei myöskään tarvita mitään poikkeustilalain voimaan astumista vaan normaaliolojen häiriötilanne riittää ja se taas ei ole mikään säädetty/voimaan julistettava tila vaan presidentti taustakoneistoineen voi todeta että nyt sellainen on ja toimia sen mukaisesti.

Näin olen minäkin tämän ajatellut olevan. Ylipäällikön potku antaa liikettä jo melkoisiin vaimiuden kohottamisiin, ainakin siihen tasoon, jossa estetään minkään tulemisen aivan puun takaa. Siinä lähtee harjoitusruletti pyörimään, kamoja haalitaan ja valvonta tiivistyy, PERK:t keräävät nimilistoja ja suunnittelevat asevelvollisten yllä oleville liian hyville varusteille varastoja.
 
Sopimussotilaista muodostetut komppaniat ovat toki yksi vaihtoehto, mutta onko siihen rahaa? Tai siis rahaahan kyllä on, mutta onko halua käyttää rahaa tuohon...

SIETO on kyllä aiheena sellainen, että tässä olisi uuden topicin paikka.
 
Sopimussotilaista muodostetut komppaniat ovat toki yksi vaihtoehto, mutta onko siihen rahaa? Tai siis rahaahan kyllä on, mutta onko halua käyttää rahaa tuohon...

SIETO on kyllä aiheena sellainen, että tässä olisi uuden topicin paikka.

Aihe on hyvä, mutta ei kannata odottaa kantaväen osallistumista. Ehkä tuota sietoa pitäisi jotenkin soveltaa yleismaailmallisemmaksi aiheeksi, sitten voisi helpottaa.
 
Aihe on hyvä, mutta ei kannata odottaa kantaväen osallistumista. Ehkä tuota sietoa pitäisi jotenkin soveltaa yleismaailmallisemmaksi aiheeksi, sitten voisi helpottaa.

Se olisi todennäköisesti melko hedelmätön keskustelunaihe ihan jo salassapitomääräysten takia eikä pelkästään siksi, että palstalle kirjoittava harvalukuinen kantaväki ei osallistuisi, vaikkakin huomattavasti isompi sakki lukeekin. Tietysti jos tuon saisi jotenkin fiksusti väännettyä yleismaailmalliseksi, mutta siinäkin on se riski, että mentäisiin rajalle ja rivien välistä voisi löytää jotain sellaista, joka ei sinne kuulu.

Esimerkiksi Viro ja Ruotsi tarjoavat mielestäni hyvän esimerkin sellaiseksi malliksi, joka meilläkin olisi saavutettavissa ihan pikkaisen nykykäytäntöjä viilaamalla eikä edes tartteisi jakaa aseita koteihin, vaikka se olisi tietysti myös hyvä vaihtoehto.

Hyvä lähtökohta olisi jo siinä, että maakuntajoukoilla olisi kaikki mieskohtainen, ml. tst-varustus, kotisäilytyksessä ja vain nimikkoaseet sekä joukkokohtainen kalusto PV:n lukkojen takana.
 
Sopimussotilaista muodostetun komppania hyviä puolia olisi monia, yksi olisi korkea valmius, sekä mahdollisuus saada kokeneita aliupseereita jatkamaan kouluttajina.
Tietyllä tapaa tuollaista joukkoa voitaisiin hyödyntää myös erilaisissa testauksissa ja koekäytöissä.

Kuitenkaan niillä palkoilla mitä tuosta maksettaisiin, ei suurta ryntäystä tulisi, lukuunottamatta tällaista laman aikaa.
 
Sopimussotilaista muodostetun komppania hyviä puolia olisi monia, yksi olisi korkea valmius, sekä mahdollisuus saada kokeneita aliupseereita jatkamaan kouluttajina.
Tietyllä tapaa tuollaista joukkoa voitaisiin hyödyntää myös erilaisissa testauksissa ja koekäytöissä.

Kuitenkaan niillä palkoilla mitä tuosta maksettaisiin, ei suurta ryntäystä tulisi, lukuunottamatta tällaista laman aikaa.
Täytyy pitää karhu vihaisena, niin saavat sitten ylityökorvauksia :DDD
 
On olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin ON ja OFF! Asiaa ei tarvi kierrättää minkään pelle koneiston kautta koska presidentti voi valtuuttaa (pv komentajan ehdotuksesta) puolustusvoimat kutsumaan reserviläisiä ylimääräiseen palvelukseen välittömästi, ei tarvita mitään aikaa vievää päätösentekokierrosta eduskunnassa tai muussakaan lautakunnassa, eikä kertausharjoituksien 3kk laissa säädettyä ilmoitusennakkoa.

"Ylimääräisen palveluksen tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää puolustusvalmiutta ja harjoittaa joukkokokonaisuuksia niille suunnitellussa kokoonpanossa niin, että joukko voidaan tarvittaessa määrätä liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen."

Tähän ei myöskään tarvita mitään poikkeustilalain voimaan astumista vaan normaaliolojen häiriötilanne riittää ja se taas ei ole mikään säädetty/voimaan julistettava tila vaan presidentti taustakoneistoineen voi todeta että nyt sellainen on ja toimia sen mukaisesti.
Tottakai on muitakin tiloja kuin täysi sota ja syvä rauhan aika. Päätöksentekomekanismeihin on myös vartavasten rakennettu näitä järjestelyjä joilla valmiutta voidaan tarpeen tullen kohottaa.

Silti jonkun on se päätös tehtävä, ja tässä voi olla potentiaalinen vaaran paikka, kun vihollinen yrittää saada joka toimen näyttämään provokaatiolta. Muutaman päivänkin epäröinti voi olla ratkaiseva.

Sorry OT
 
Tottakai on muitakin tiloja kuin täysi sota ja syvä rauhan aika. Päätöksentekomekanismeihin on myös vartavasten rakennettu näitä järjestelyjä joilla valmiutta voidaan tarpeen tullen kohottaa.

Silti jonkun on se päätös tehtävä, ja tässä voi olla potentiaalinen vaaran paikka, kun vihollinen yrittää saada joka toimen näyttämään provokaatiolta. Muutaman päivänkin epäröinti voi olla ratkaiseva.

Sorry OT

Ensilinjan valmius kai rauhan aikanakin riippuu ilma- ja meritilannekuvan tarkkuudesta ja ajantasaisuudesta. Toivon mukaan tutkamiehet eivät nuku.

Jos ilma- ja meritilan loukkaukset kyetään havaitsemaan rauhan aikana, ei vihamielisen maahanlaskun tai maihinnousun yritys voi jäädä huomaamatta tilanteen kiristyessä. Maarajoillakin rajavartijat partioivat ja sensorit vartioivat.

Vaikea kuvitella, että sisämaahan yllättäen ilmaantuisi vihollisdesantteja, joita "suojeluskunnan" miesten pitäisi lähteä jahtaamaan hirviporukalla.
 
Ensilinjan valmius kai rauhan aikanakin riippuu ilma- ja meritilannekuvan tarkkuudesta ja ajantasaisuudesta. Toivon mukaan tutkamiehet eivät nuku.

Jos ilma- ja meritilan loukkaukset kyetään havaitsemaan rauhan aikana, ei vihamielisen maahanlaskun tai maihinnousun yritys voi jäädä huomaamatta tilanteen kiristyessä. Maarajoillakin rajavartijat partioivat ja sensorit vartioivat.

Vaikea kuvitella, että sisämaahan yllättäen ilmaantuisi vihollisdesantteja, joita "suojeluskunnan" miesten pitäisi lähteä jahtaamaan hirviporukalla.
Mielenkiintoisia pointteja.
 
Back
Top