Operatiivisten joukkojen uusi tst-tapa?

Vaikea kuvitella, että sisämaahan yllättäen ilmaantuisi vihollisdesantteja, joita "suojeluskunnan" miesten pitäisi lähteä jahtaamaan hirviporukalla.
Jaa-a. Erikoisjoukot pyritään saamaan kohdealueelle jo rauhan aikana, mieluusti vielä syvän rauhan aikana. Kyllä niitä voi olla paljonkin Suomessa, nytkin. Onhan täällä jos jonkinmoista rakennusmiestä ja rekkakuskia itänaapurista nytkin. Ei ole lainkaan poissuljettua, että kriisin ensimmäinen aalto on nimenomaan se, että nämä "raksa- ja rekkamiehet" menevät pienissä porukoissa laittamaan räjähteitä voimalinjojen solmukohtiin, keskeisiin matkapuhelinverkon tukiasemiin ja sen semmoisiin. Muutaman rautatiekohdan ja suurimpien maantiesiltojen räjäyttäminenkin voisi onnistua ja saada aikaan melkoisen sekasotkun. Tuohon vielä yhdistettynä valepommien jättämisen sinne tänne pääkaupunkiseudulla jne. niin johan olisi paletti sekaisin koko maassa. Vielä kun samaan aikaa tulee raportteja epämääräisistä siviilien ammuskeluista pääkaupunkiseudun ulkopuolelta jne. vetämään vähän resurssit niiden niskaan niin... Tuosta sitten tunnin-parin päästä lentokone "harhautuu" Helsinki-Vantaalle (yhden siellä sattumalta juuri olevan ison kuljetuskoneen kanssa) ja "rahtilaiva" avaa porttinsa Helsingin satamassa niin ensimmäinen erä on jo hävitty 10-0.

Eli juu, kyllä olisi hyvä että olisi jotain Suojeluskuntaa olemassa, joka voisi lähteä heti desanttijahtiin sekä suojella liikekannallepanoa, jotta poliisi ja armeijan valmiusosastot voisivat keskittyä noiden maahanlaskujen torppaamiseen.
 
Tottakai on muitakin tiloja kuin täysi sota ja syvä rauhan aika. Päätöksentekomekanismeihin on myös vartavasten rakennettu näitä järjestelyjä joilla valmiutta voidaan tarpeen tullen kohottaa.

Silti jonkun on se päätös tehtävä, ja tässä voi olla potentiaalinen vaaran paikka, kun vihollinen yrittää saada joka toimen näyttämään provokaatiolta. Muutaman päivänkin epäröinti voi olla ratkaiseva.

Sorry OT

Jos ylimääräinen palvelus koskettaa alkuvaiheessa vaikkapa vain joitain satoja miehiä, niin tuollainen määrä ukkeleita hukkuu mennentullen normaalin pv harjoitustoimintaan siviilien seassakin, kurkkusalaatit harjoittelemassa helsingin keskustankin alueella eivät todellakaan ole mikään harvinainen näky nytkään. Ei pks täydy alkaa linnoittamaan hiekkasäkeillä heti ensihetkestä lähtien, tärkeintä on valvoa/pitää yllä valmiutta liittyen kohteisiin johon yllätyshyökkäyksen valmistelu voisi kohdistua. Ei tuollainen päätös pitäisi kummoinen olla -> ei sitä tarvi julkistaa missään/mitenkään. Väitän että jos tilanne on jo niin tulenarka että naapuri hakee syitä provosoitua, niin minimissään tälläinen erikoisjoukkotoimintaan kohdistuva valmius on ollut kohotetussa tilassa jo hyvän aikaa...
 
Jaa-a. Erikoisjoukot pyritään saamaan kohdealueelle jo rauhan aikana, mieluusti vielä syvän rauhan aikana. Kyllä niitä voi olla paljonkin Suomessa, nytkin. Onhan täällä jos jonkinmoista rakennusmiestä ja rekkakuskia itänaapurista nytkin. Ei ole lainkaan poissuljettua, että kriisin ensimmäinen aalto on nimenomaan se, että nämä "raksa- ja rekkamiehet" menevät pienissä porukoissa laittamaan räjähteitä voimalinjojen solmukohtiin, keskeisiin matkapuhelinverkon tukiasemiin ja sen semmoisiin. Muutaman rautatiekohdan ja suurimpien maantiesiltojen räjäyttäminenkin voisi onnistua ja saada aikaan melkoisen sekasotkun. Tuohon vielä yhdistettynä valepommien jättämisen sinne tänne pääkaupunkiseudulla jne. niin johan olisi paletti sekaisin koko maassa. Vielä kun samaan aikaa tulee raportteja epämääräisistä siviilien ammuskeluista pääkaupunkiseudun ulkopuolelta jne. vetämään vähän resurssit niiden niskaan niin... Tuosta sitten tunnin-parin päästä lentokone "harhautuu" Helsinki-Vantaalle (yhden siellä sattumalta juuri olevan ison kuljetuskoneen kanssa) ja "rahtilaiva" avaa porttinsa Helsingin satamassa niin ensimmäinen erä on jo hävitty 10-0.

Eli juu, kyllä olisi hyvä että olisi jotain Suojeluskuntaa olemassa, joka voisi lähteä heti desanttijahtiin sekä suojella liikekannallepanoa, jotta poliisi ja armeijan valmiusosastot voisivat keskittyä noiden maahanlaskujen torppaamiseen.

Ainakin minun on kohtuu vaikea kuvitella ulkopoliittisesti sellaista tilannetta että uinuisimme yhä syvässä ystävällismielisessä rauhantilassa ja samaan aikaan naapurilla olisi syytä valmistella tuntien/päivien sisään alkavaa tuholaistoimintaa maassamme.
En vaan millään jaksa uskoa etteikö täällä reagoitaisi mitenkään vihamielisiksi kehittyviin naapurisuhteisiin.

Eiköhän "pinnan alla" valvottaisi/seurattaisi potentiaalisia kohteita isolla suurennuslasilla jo hyvän aikaa ennen tälläisen mahdollisuuden toteutumista, vähintään ilmavoimat ja it olisi varmasti normaalia korkeammassa päivystys valmiudessa ja kaikkeen poikkeavaan reagoitaisiin hieman eri vakavuudella kuin esim. juuri nyt. Mikään edellä mainituista toimenpiteistä ei vaatisi vielä edes yhtäkään reserviläistä ylimääräiseen palvelukseen. Mitä auttaa vihollisen pari hassua rahtikonetta kohteessa kentällä ja joku laiva satamassa jos puolustajan ilmavoimien päivystävillä hävittäjillä ja it:llä on kovat piipussa valmiudessa reagoimaan sitä seuraaviin tapahtumiin käytännössä minuuteissa jne. Milläs pelaat nuo pelistä pois ja tuot lisää joukkoja maahan ensi räjähdyksien jälkeen? Minusta jo se kertoo valmiuden noston kynnyksestä jotain, että Viron itsenäistymis tapahtumien startattua hki-vanteelle lensi hävittäjä pari valmiuteen, aika kaukana oli tuossa tilanteessa vielä minkäänlainen uhka Suomea kohtaan...
 
Jaa-a. Erikoisjoukot pyritään saamaan kohdealueelle jo rauhan aikana, mieluusti vielä syvän rauhan aikana. Kyllä niitä voi olla paljonkin Suomessa, nytkin. Onhan täällä jos jonkinmoista rakennusmiestä ja rekkakuskia itänaapurista nytkin. Ei ole lainkaan poissuljettua, että kriisin ensimmäinen aalto on nimenomaan se, että nämä "raksa- ja rekkamiehet" menevät pienissä porukoissa laittamaan räjähteitä voimalinjojen solmukohtiin, keskeisiin matkapuhelinverkon tukiasemiin ja sen semmoisiin. Muutaman rautatiekohdan ja suurimpien maantiesiltojen räjäyttäminenkin voisi onnistua ja saada aikaan melkoisen sekasotkun. Tuohon vielä yhdistettynä valepommien jättämisen sinne tänne pääkaupunkiseudulla jne. niin johan olisi paletti sekaisin koko maassa. Vielä kun samaan aikaa tulee raportteja epämääräisistä siviilien ammuskeluista pääkaupunkiseudun ulkopuolelta jne. vetämään vähän resurssit niiden niskaan niin... Tuosta sitten tunnin-parin päästä lentokone "harhautuu" Helsinki-Vantaalle (yhden siellä sattumalta juuri olevan ison kuljetuskoneen kanssa) ja "rahtilaiva" avaa porttinsa Helsingin satamassa niin ensimmäinen erä on jo hävitty 10-0.

Eli juu, kyllä olisi hyvä että olisi jotain Suojeluskuntaa olemassa, joka voisi lähteä heti desanttijahtiin sekä suojella liikekannallepanoa, jotta poliisi ja armeijan valmiusosastot voisivat keskittyä noiden maahanlaskujen torppaamiseen.

Suojelupoliisi ja sotilastiedustelu valpovat maan (sisäistä) turvallisuutta. En osaa sanoa, pitäisikö toimenkuvaa laajentaa ulkotiedusteluunkin tai toimintaa muuten tarkistaa, mutta uskoisin ammattilaisten hoitavan leiviskänsä paremmin kuin ”viikonloppusoturien”.

Avoimeen yhteiskuntaan on helppo soluttautua. Miljoona turistiviisumia venäläisille vuosittain ja 60 tuhatta suomenvenäläistä tarjoavat otollisen alustan myyräntyölle. Jos kiertävä pölynimurikauppias tai murtaen suomea puhuva öljyvärimaalausten kaupustelija kolkuttelisi hävittäjälentäjien ovilla, saattaisin huolestua. Vapauden hinta on valppaus.

Yllätyshyökkäys strategisten alueiden kaappaamiseksi olisi taas helpompi naamioida sotaharjoituksen yhteyteen: Lugasta ja Viipurin vierelle valmistelluista asemista Iskanderit suuntautuvat strategisiin kohteisiin. Alakurtissa helikopterirykmentti valmistautuu harjoituslennolle. Laivastosaattue purjehtii Kaliningradista kohti Kronstadtia, mutta helikopteritukialus saa ”konevian” Ahvenanmaan tai Helsingin edustalla. Sotaharjoitus käynnistyy Laatokan pohjoispuolella. Maahanlaskujoukot odottavat käskynjakoa...

Silloinkin yllätyshyökkäys olisi helpointa torjua jo ilmassa tai merellä. Ammattilaiset asialle.
 
Sijoitusaika tuollaisessa joukossa pyörii oman kokemuksen mukaan jossain 1-3v. kantturoissa, puhelinnro voi päivittää halutessaan numeroon joka löytyy tuosta läpyskästä, ei pitäisi myöskään olla tekemätön paikka pv puolelta tarkistaa numeroiden paikkaansa pitävyys jos siihen katsotaan olevan tarvetta...



Luonnollisesti kyseisellä joukolla vastataan johonkin muuhun uhkaan kuin pks desanttijahtiin.



No ei varmasti tule valmiusosille kirjeellä, suuret massat sitten asia erikseen.



Eiköhän tuolta Utista löydy se paras valmius desanttijahtiin -> toisekseen tässä hypätään nyt näköjään suoraan desanttijahdista maahanlaskupataljoonan torjumiseen...



Kumman usein täällä foorumilla tulee sellainen olo kuin hyppäisi Foxin "valmistautujat"-ohjelmaan sisään, jos joku kokee että elämme 24/7 veitsenterällä sen suhteen että lähteekö naapurista pimeät voimat liikkeelle, niin en voi sille mitään. Toteampahan vaan että jo NL olemassa olon päättyminen laittoi nämä valmiusasiat kohtuu oleellisesti löysempään asentoon. Koen ilman poliittisen tilanteen kiristymistä alkavan kaappaushyökkäyksen spekuloimisen täysin hedelmättömäksi. Kiinnostavampaa olisi spekuloida esim. sillä mitä pitäisi valtioiden välisissä suhteissä/uhkakuvissa tapahtua että palaisimme esim. ItO79 aikaiseen tapaan pitää järjestelmää runkohenkilöstön osalta 24/7 paikallaolo valmiudessa -> ja/vai onko tekninen kehitys ajanut tälläisestä tarpeesta rauhanaikana jo ohi esim. Hornettien muodossa...

No on syytäkin elää Valmistujat ohjelman maailmassa. Neuvostoliitto oli pulmunen siihen verrattuna mikä historia meillä on pullistelevan venäjän kanssa. Ennemmin Neuvostoliitto joka on selvästi vastavoima jollekkin toiselle , kuin kasvava ja pullisteleva Venäjän Putinin ruhtinaskunta.
Tällä hetkellä pitää valmistautua kahteen asiaan. Joko Putinin vanhuuden sekaisiin päiviin vallassa tai sitten elämään ilman Putinia.-Kumpikin on yhtä pahoja. Putinin seuraaja onkin jo varmaan sitten näitä Meikäläisiä. Niitä joita tänäkin aamuna pitkin venäjää herää tuhansittain ohjattuun aamuliikuntaan heidän leireillään. Siellä kasvatetaan venäjän tulevia johtajia. Heillä on terveet asenteet. Monikuluttuurisuutta ja kansainvälistä yhteistyötä. Ystävyyttä ja avunantoa. Rauhaa ja vakautta. Kansojen välistä yhteisymmärrystä. Tosin he huutelevat noin sata kertaa joka päivä rivissä KUNNIA VENÄJÄLLE. mutta muuten ihan tervettä 2000-luvun sakkia juu.l
 
Mitenkäs 911:n aikoihin? Minkälaista toimintaa silloin ilmeni?

Sama kuvio, mutta Horneteilla. Periaatteessahan tuossa nostetaan vaan valmiutta tunnistuslentotoimintaan, mutta nousee siinä samalla vähän muukin valmius. Mitä lie kaikkea muuta siviileille näkymätöntä... Valvomot/sensorit lienee ainakin olleet enemmän varpaillaan kuin normaalisti.
 
No on syytäkin elää Valmistujat ohjelman maailmassa. Neuvostoliitto oli pulmunen siihen verrattuna mikä historia meillä on pullistelevan venäjän kanssa. Ennemmin Neuvostoliitto joka on selvästi vastavoima jollekkin toiselle , kuin kasvava ja pullisteleva Venäjän Putinin ruhtinaskunta. l

Venäjä lienee silti edelleen hyvinkin kaukana NL suuruuden päivistä jolloin siellä oli ihan oikeasti kyky polkaista tuosta noin vaan melkoinen pumppu ottamaan "tottelematon satellitti omaan ohjaukseen" -> siihen aikaan "satelliitin" haltuun ottamiseen ei myöskään reagoitu ulkovaltojen toimesta koska niiden katsottiin kuuluvan niin selkeästi NL etupiiriin (Suomi varmaan keikkui jossain siinä rajoilla). Tänä päivänä moni naapuri/entinen "satelliitti" on huomattavasti selkeämmin lännen piirissä, jopa Natossa, kynnys puuttua tuollaisen valtion asioihin sotilaallisesti on ihan eri kertoimen takana kuin tuolloin!

Kuten todettua, kun NL lakkasi olemasta ja tilanne stabiloitui, suorituskyky rapautui jne, niin moni valmiusasia täälläkin höllentyi oleellisesti. Siinä voidaan tietysti mennä vikaan että omaa valmiutta ei nosteta entiselle tasolle sitä mukaa jos naapurin kyky palautuu ennalleen... Toisaalta voidaan kysyä onko tekniikan kehittyminen helpottanut varautumista, Nasams patteri ajaa parissa tunnissa Santahaminaan valmiuteen, ei tarvita enää puolikiinteitä asemia kuten ItO79 aikaan jne.
 
Jokainen voi tietysti kuvitella mitä haluaa, mutta itselleni on ainakin hyvin selvää että meillä ei todellakaan ole eväitä alkaa sotimaan suurvaltoja vastaan vuosikausia vaikka joukkoja syötettäisiin millä tahansa kaavalla tuleen. Voidaan myös perustellusti kysyä mitä intressejä Venäjällä olisi ajaa itseään Suomen kanssa tilanteeseen että ensin otetaan yhteen 1-portaan valmiusjoukoilla isojen tappioiden kera hyvinkin näyttävästi ilman mitään konkreettista lopputulosta ja sitten siirrytään kk/vuosia kestävään kulutussotaan?

Eihän tuossa ole mitään järkeä, jos on kerran halua/kykyä käydä Suomea vastaan pitkäkestoinen sota, niin senkun laittaa suuret massat reservistä ja varastoista liikkeelle, vuoden päästä on rajalla lähtökuopissa sellainen määrä ukkoja/putkia ettei Suomi sitä vastaan kykene yksinään mitenkään pärjäämään. Mitä hyötyä siitä oman ammattilaisista koostuvan arvokkaan valmiusosan nuijimisesta romuksi ennen tätä olisi tälläisessä tapauksessa ollut? Jos naapuri kasaa rajan taa ympäri valtakuntaa riittävän suuren ps-armeijan, niin se on aiwan se ja sama missä meidän valmarit on!

Sen sijaan jos meiltä puuttuisi pienen mekanisoidun yllätyshyökkäyksen pysäyttämiseen kykenevät joukot, niin houkutus tuollaisen yllätyksen toteuttamiseksi kasvaisa aika suureksi sopivissa olosuhteissa.

Ja kas vain meillä nuo etelän valmiusyksiköt ovat nimenomaan kohtuu raskaat/mekanisoudut, eivät kevyet/motorisoidut.



Kysymys ei ole tappioista vaan puhtaasti siitä että kevyillä joukoilla ei ole etelässä kykyä ilman aikaa vieviä valmisteluja hidastaa/pysäyttää mekanisoitua hyökkäystä. Jos naapuri painaa rajalta panssareillaan Hesaan parissa päivässä, niin homma oli sitten kutakuinkin siinä, ihan sama onko operatiivisten joukkojen kalusto piilossa varastoissa vai ei!


Sinä unohdat politiikan. Asiaa ei pidä katsoa pelkän sodankäynnin kannalta.

Venäjän kannalta kovat tappiot ja rajallinen aluevoitto ovat hyväksyttävissä poliittisista syistä. Sota saadaan sillä erää nopeasti pakettiin ja osatavoite on saavutettu. Me emme kykene tuhoamaan maahan tunkeutunutta vihollista, koska iso osa siihen kykenevistä joukoista tuhoutui heti kättelyssä. Venäjälle sodasta muodostuu Georgian sodan kaltainen hetkellinen ryppy kansainvälisiin suhteisiin. Meille jää tarjolle nujakointi hyökkäyksen muodostamalla uudella rajalla tai rauhan tekeminen ja aluemenetysten hyväksyminen.

Venäjän johdon kannalta on vaikeata mobilisoida kerralla riittävän suurta armeijaa yksittäisen naapurin murskaamiseen. On helpompi käydä useampi erillinen sota, vaikka tappiot olisivat yhteenlaskettuna suuremmat. Lohkaisee yhden palan tänään ja seuraavan palan vuoden tai kymmenen vuoden päästä. Imperiumin rakentaminen on pitkä projekti.

Minä en usko kevyiden joukkojen kyvyttömyyteen puolustuksessa. Hizbollah näytti mallia vuoden 2006 sodassa. Sinkoihin ja ohjuksiin nojaavaa syvää puolustusta ei voi murtaa nopeasti. Miinoitteiden lisääntyessä hyökkääjän vauhti hidastuu entisestään. Tämä tosin riittää vain viivyttämiseen ja kuluttamiseen. Vihollisen tuhoamiseen ja alueiden palauttamiseen tarvitaan raskaampaa kalustoa. Meillä ei tule koskaan olemaan resursseja lyödä vihollista yhdellä suurella vastaiskulla. Vihollinen pitää tuhota pala kerrallaan. Tähän taisteluun ei pidä ryhtyä ennen maavoimien perustamista laajassa mitassa. Jalkaväkijoukkoja tarvitaan antamaan iskukykyisille osille työrauha. Tykistö tarjoaa lisäyksen tulivoimaan. Ilman näitä kahta mekanisoidut joukot sitoutuvat taisteluun, josta ne eivät pääse irti. Seurauksena nopea kuluminen ilman merkittäviä tuloksia.

Nykyisellä mallilla meille saatetaan tehdä sama temppu kuin Georgialle. Raisulla iskulla meidän terävin kärki pois ja vallatun alueen etninen puhdistus perään. Mitäs sitten tehdään?
 
Sopimussotilaista muodostetut komppaniat ovat toki yksi vaihtoehto, mutta onko siihen rahaa? Tai siis rahaahan kyllä on, mutta onko halua käyttää rahaa tuohon...

SIETO on kyllä aiheena sellainen, että tässä olisi uuden topicin paikka.

Tietysti se maksaisi jotain, mutta pelkän kolmivuoro työn -istutaan pasissa 8H pätkissä- lisäksi pitäisi kehittää sitten muitakin hommia. Kuten diplomi-maaliosasto hommaa jne.
 
Sopimussotilaista muodostetun komppania hyviä puolia olisi monia, yksi olisi korkea valmius, sekä mahdollisuus saada kokeneita aliupseereita jatkamaan kouluttajina.
Tietyllä tapaa tuollaista joukkoa voitaisiin hyödyntää myös erilaisissa testauksissa ja koekäytöissä.

Kuitenkaan niillä palkoilla mitä tuosta maksettaisiin, ei suurta ryntäystä tulisi, lukuunottamatta tällaista laman aikaa.

Vuoden sopimuksia ja värvättävien tavoite määrät pieniksi.

Ja lisäksi lisäpisteitä kadettikouluun ja ammatti-aliupseeriksi
 
Näin olen minäkin tämän ajatellut olevan. Ylipäällikön potku antaa liikettä jo melkoisiin vaimiuden kohottamisiin, ainakin siihen tasoon, jossa estetään minkään tulemisen aivan puun takaa. Siinä lähtee harjoitusruletti pyörimään, kamoja haalitaan ja valvonta tiivistyy, PERK:t keräävät nimilistoja ja suunnittelevat asevelvollisten yllä oleville liian hyville varusteille varastoja.

Tässä tullaan siihen, ettei ole aivan yhdentekevää, kuka meillä kulloinkin sattuu olemaan ylipäällikkönä. Nykyisen pääjehun kykyyn tehdä tarvittavat päätökset tilanteen niin vaatiessa luotan, edellisestä en ollut niinkään varma...
 
Mitenkäs 911:n aikoihin? Minkälaista toimintaa silloin ilmeni?

Todistetusti (omat silmät) nähty Hornet-parin lentävän Vantaalla samana päivänä laskeutumiskurssilla kohti Helsinki-Vantaata. Muistan tämän hyvin kun olin koulussa ko. päivänä ja ihmettelin, että miksi Hornetit lentävät matalalla pihan ylitse (tässä vaiheessa en vielä ollut tietoinen uutisista), kunnes sitten tuli tieto päivän tapahtumista...

Selkeä vahvuushan meillä on nimenomaan tuo 24/7 ilma- ja meritilannkuvan ylläpito, yhdistettynä valmiuteen suorittaa rajojamme lähestyvän kohteen tunnistus koska tahansa. Tässä suhteessahan asiat ovat huomattavasti länsinaapuriamme paremmalla tolalla...

Jos rahaa olisi rajattomasti, hankkisin llmavoimille Saabin Erieye -tutkavalvontakoneen ja ilmatankkauskoneen. Ilmaan nostetuilla sensoreilla saadaan huomattavasti parempi kantama ja eroittelukyky maassa oleviin verrattuna, ja yksikin ilmatankkauskone nostaisi huomattavasti Ilmavoimien kykyä pitää yllä jatkuvaa valvontatoimintaa SIETO-vaiheessa sekä mahdollistaisi oikein kriittisessä tilanteessa jatkuvan torjuntavalmiuden suoraan ilmasta...
 
Viimeksi muokattu:
Todistetusti (omat silmät) nähty Hornet-parin lentävän Vantaalla samana päivänä laskeutumiskurssilla kohti Helsinki-Vantaata. Muistan tämän hyvin kun olin koulussa ko. päivänä ja ihmettelin, että miksi Hornetit lentävät matalalla pihan ylitse (tässä vaiheessa en vielä ollut tietoinen uutisista), kunnes sitten tuli tieto päivän tapahtumista...

Selkeä vahvuushan meillä on nimenomaan tuo 24/7 ilma- ja meritilannkuvan ylläpito, yhdistettynä valmiuteen suorittaa rajojamme lähestyvän kohteen tunnistus koska tahansa. Tässä suhteessahan asiat ovat huomattavasti länsinaapuriamme paremmalla tolalla...

Jos rahaa olisi rajattomasti, hankkisin llmavoimille Saabin Erieye -tutkavalvontakoneen ja ilmatankkauskoneen. Ilmaan nostetuilla sensoreilla saadaan huomattavasti parempi kantama ja eroittelukyky maassa oleviin verrattuna, ja yksikin ilmatankkauskone nostaisi huomattavasti Ilmavoimien kykyä pitää yllä jatkuvaa valvontatoimintaa SIETO-vaiheessa sekä mahdollistaisi oikein kriittisessä tilanteessa jatkuvan torjuntavalmiuden suoraan ilmasta...

Reaaliaikainen tilannekuva on ensiarvoisen tärkeä elementti sodan sumussakin. Sokea sotija ei montaa voittoa näe.

Hornetien tilalle tarvitaan todennäköisesti jotakin muuta kuin 64 uutta miehitettyä hävittäjää. Jos ilmalavetteja päätetään hankkia, AWACSit olisivat omallakin listallani (esim. Saab 2000 Erieye tai Gulfstream G550 CAEW). Vain hinta haittaa hankintaa. Koneita kun tarvittaisiin vähintään 2 tai 3, jotta ympärivuorokautinen valvonta onnistuisi. Saattaa olla edullisempaa vuokrata Ruotsilta.

Ilmatankkauskoneiden sijasta käyttäisin Ilmavoimien optiot, jotta nykyisten kolmen CASA C295 –kuljetuskoneen lisäksi loput neljä ostetaan. Osa voitaisiin varustaa signaalinvalvontakoneiksi. Keskiraskas Airbus A400M saattaisi sopia paremmin ”ilmasiltakuljetuksiin”, mutta kun lentoaikaa on jo varattu Naton raskaisiin C-17 Globemaster III –kuljetuskoneisiin, uusia konetyyppejä lienee turha hankkia.

Kolmas konetyyppi 2020-luvun ilmatiedusteluun ja –taisteluun on epäilemättä miehittämätön tiedustelu- tai taistelulennokki.

Toistaiseksi täytyy vain tyytyä uudistamaan ilmavalvontatutkat ja haaveilemaan muiden sensorien liittämisestä verkottuneeseen johto-, tiedustelu- ja kommunikaatiojärjestelmään.
 
Reaaliaikainen tilannekuva on ensiarvoisen tärkeä elementti sodan sumussakin. Sokea sotija ei montaa voittoa näe.

Hornetien tilalle tarvitaan todennäköisesti jotakin muuta kuin 64 uutta miehitettyä hävittäjää. Jos ilmalavetteja päätetään hankkia, AWACSit olisivat omallakin listallani (esim. Saab 2000 Erieye tai Gulfstream G550 CAEW). Vain hinta haittaa hankintaa. Koneita kun tarvittaisiin vähintään 2 tai 3, jotta ympärivuorokautinen valvonta onnistuisi. Saattaa olla edullisempaa vuokrata Ruotsilta.

Ilmatankkauskoneiden sijasta käyttäisin Ilmavoimien optiot, jotta nykyisten kolmen CASA C295 –kuljetuskoneen lisäksi loput neljä ostetaan. Osa voitaisiin varustaa signaalinvalvontakoneiksi. Keskiraskas Airbus A400M saattaisi sopia paremmin ”ilmasiltakuljetuksiin”, mutta kun lentoaikaa on jo varattu Naton raskaisiin C-17 Globemaster III –kuljetuskoneisiin, uusia konetyyppejä lienee turha hankkia.

Kolmas konetyyppi 2020-luvun ilmatiedusteluun ja –taisteluun on epäilemättä miehittämätön tiedustelu- tai taistelulennokki.

Toistaiseksi täytyy vain tyytyä uudistamaan ilmavalvontatutkat ja haaveilemaan muiden sensorien liittämisestä verkottuneeseen johto-, tiedustelu- ja kommunikaatiojärjestelmään.

Menee vähän ohi aiheesta.

Miten paljon nykyiset Hornetit ja Super-Hornetit syö samanlaisia varaosia jne?
 
Menee edelleen ohi aiheen.

Mutta jos tyydyttäisiinkin vain Super-Hornettiin?

Iso osa Ilma- ja Merivoimista voidaan lukea operatiivisiksi joukoiksi. Ainakin hävittäjät lentäjineen kelpaavat valmiusyhtymäksi. Aiheessa ollaan.

Tuossa alussa mainintussa PV:n dokumentissa meripuolustus on painopisteenä 2020-24 ja ilmapuolustus vuoden 2024 jälkeen. Taistelutapaakin varmaan aikanaan alkavat pohtia. Mahdollinen Nato-jäsenyys vaikuttaa kuitenkin merkittävästi nimenomaan Ilma- ja Merivoimien materiaalihankintoihin ja toimintatapaan. Puhumattakaan tekniikan kehityksestä ja taloudellisista rajoituksista.
 
Iso osa Ilma- ja Merivoimista voidaan lukea operatiivisiksi joukoiksi. Ainakin hävittäjät lentäjineen kelpaavat valmiusyhtymäksi. Aiheessa ollaan.

Tuossa alussa mainintussa PV:n dokumentissa meripuolustus on painopisteenä 2020-24 ja ilmapuolustus vuoden 2024 jälkeen. Taistelutapaakin varmaan aikanaan alkavat pohtia. Mahdollinen Nato-jäsenyys vaikuttaa kuitenkin merkittävästi nimenomaan Ilma- ja Merivoimien materiaalihankintoihin ja toimintatapaan. Puhumattakaan tekniikan kehityksestä ja taloudellisista rajoituksista.

Eikös noihin aikoihin ala vanhentua vanhat ohjusveneet?

Meilltä ei taida löytyä rahaa merenkulun aukipitämiseen, joten keskitytään valmiuteen estämään maihinnousut sekä ehkä haittamaan Suomenlahdelta ulos murtautumista
 
Sattuipa silmiin toinenkin vaihtoehto:

Suomen Sotilas -lehden päätoimittaja lähettää blogissaan terveisiä Sälenin konferenssiin: "Tässäpä konkreettinen esimerkki avaukseksi: ottakaapa Ruotsin ja Suomen ylimmässä valtiojohdossa pöydälle nyt ja kiireen vilkkaa keskustelu Suomen seuraavasta torjuntahävittäjävalinnasta. JAS Gripen NG olisi Suomelle paras valinta ja miksei miehittämättömän nEuron-koneen kera. Se voisi olla hanke josta hyötyisivät molemmat. "

Rahanjako torjuntahävittäjien ja (ohjus)ilmatorjunnan välillä nousee 2020-luvulla kiistakapulaksi. Kumpaakin tarvitaan, mutta missä määrin? Ja missä suhteessa rahat jaetaan?
 
Back
Top