Panssari-Sisu GTP

1614441550482.png
1614441842164.png

Ohessa muuten se Ruotsalaisten 1975 Volvo C303 TGB 1111 pst ajoneuvo.
 
Boldaus minun.
Vihollinen onkin hyvin tunnettu täsmäaseistaan ja haluttomuudestaan käyttää voimaa jos sivilit ovat vaarassa. eikun...

Olen kanssasi samaa mieltä liikeestä, se tuo suojaa, mutta auto ei voi liikkua 24h, sillon se täytyy naamioida ja naamioinnin toki täytyy kehittyä vasta-aseen periaatteella samaa vauhtia tiedustelu kykyjen mukana. Siviili auto ei tuo mitään suojaa venäläisiä vastaan sodittaessa. Heidän tulenkäyttönsä on enemmän massaan pohjautuvaa ja oheisvahingoista ei välitetä pätkän vertaa. Korkeintaan kaukana kotirintamalla ruuhkassa kulkeva auto saattaa "kätkeytyä" muiden joukkoon, mutta hyvin ovat Jenkit kyenneet näitä seuraamaan.

Jos ajoneuvo näyttää teknisessä tiedustelussa siviiliajoneuvolta on sen perusteella vaikeampi paikantaa joukkoa - ellei sitten haluta jyrätä joka ikistä sopivan kokoista ajoneuvoa varmuuden vuoksi mikä vaatii enemmän aseita.
 
Jos ajoneuvo näyttää teknisessä tiedustelussa siviiliajoneuvolta on sen perusteella vaikeampi paikantaa joukkoa - ellei sitten haluta jyrätä joka ikistä sopivan kokoista ajoneuvoa varmuuden vuoksi mikä vaatii enemmän aseita.

Ja millainen siviiliajoneuvo olisi mielestäsi sopiva PV:lle? VW Passat?

Suomessa ensirekisteröitiin 1339 avolava-autoa vuonna 2016. Noita ei montaa jää siviiliin, kun valtio alkaa lunastaa niitä. On täysin selvää, että kriisiaikana kaikki maastokelpoiset ajoneuvot ovat viholliselle sotilaallisia maaleja, ihan siitä huolimatta, onko ne vihreitä vai valkoisia ja onko niissä katolla ITKK vaiko ei.
 
Laitoin tuolla aikaisemmin jo että tämän testisarjan kustannus oli 3.8 milj € (630 k€ kpl) kuudelle ajoneuvolle. Tästä löytyy tiedote netistä.

ach, niinhän olikin. Eli sata ajoneuvoa kust. noin 60 miljoonaa euroa.
 
ach, niinhän olikin. Eli sata ajoneuvoa kust. noin 60 miljoonaa euroa.

Luulisin hinnan tulevan hieman alaspäin, kun otetaan sarjatuotantoon. Ehkä puoli miljoonaa kappale?
 
Ja millainen siviiliajoneuvo olisi mielestäsi sopiva PV:lle? VW Passat?

Suomessa ensirekisteröitiin 1339 avolava-autoa vuonna 2016. Noita ei montaa jää siviiliin, kun valtio alkaa lunastaa niitä. On täysin selvää, että kriisiaikana kaikki maastokelpoiset ajoneuvot ovat viholliselle sotilaallisia maaleja, ihan siitä huolimatta, onko ne vihreitä vai valkoisia ja onko niissä katolla ITKK vaiko ei.

Niitä on kuitenkin pirun paljon enemmän kuin Sisu GTP:tä tms. olisi mahdollista hankkia. Esimerkiksi yksin Hiluxeja on rekisterissä 16000, Amarokeja 3000, Navaraa 2000... Tokihan kaikki maastokelpoiset ajoneuvot ovat maaleja, olivatpa maastokuvioisia tai punaisella puolikuulla varustettuja. Jos potentiaalisia maaleja on paljon ruuhkautuu tiedustelujärjestelmä pahemmin. Herättää uteliaisuutta enemmän jos mökkitiellä on Sisu GTP vs. avolava-auto.
 
Jos ajoneuvo näyttää teknisessä tiedustelussa siviiliajoneuvolta on sen perusteella vaikeampi paikantaa joukkoa - ellei sitten haluta jyrätä joka ikistä sopivan kokoista ajoneuvoa varmuuden vuoksi mikä vaatii enemmän aseita.
Sittenhän ottoajoneuvoilla operoivilla ei ole mitään hätää.
Asevoimilla on kaikkialla maailmassa tavallisia autoja. Eiköhän se paikantaminen tehdä ihan muun kuin yksittäisen ajoneuvon perusteella.
Tämä kaikki siis täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella lausuttuna :LOL:
 
Taitaapi tuolla meidän vanhalle vainoojalle olla kaikki tuhottavia maaleja... olkoon punaisella ristillä varustettu ajoneuvo tai sitten ei! Kaikki käy. (olkoon hilux, amarok, gtp jne) :unsure:
 
Taitaapi tuolla meidän vanhalle vainoojalle olla kaikki tuhottavia maaleja... olkoon punaisella ristillä varustettu ajoneuvo tai sitten ei! Kaikki käy. (olkoon hilux, amarok jne) :unsure:

Jos maaleja on 30 000 vs. 300 tms. niitä on kuitenkin hankalampi neutralisoida tai niiden sijainnin perusteella päätellä mitään. ;)
 
Niitä on kuitenkin pirun paljon enemmän kuin Sisu GTP:tä tms. olisi mahdollista hankkia. Esimerkiksi yksin Hiluxeja on rekisterissä 16000, Amarokeja 3000, Navaraa 2000... Tokihan kaikki maastokelpoiset ajoneuvot ovat maaleja, olivatpa maastokuvioisia tai punaisella puolikuulla varustettuja. Jos potentiaalisia maaleja on paljon ruuhkautuu tiedustelujärjestelmä pahemmin. Herättää uteliaisuutta enemmän jos mökkitiellä on Sisu GTP vs. avolava-auto.

Avolava-auto herättää enemmän huomiota kuin polkupyörä. Eiköhän mobilisoida joukot jatkossa polkupyörillä. Niillä on lisäksi vielä paljon pienempi visuaalinen ja tutkaheräte, ne ovat lähes äänettömiä, ne vievät vain vähän varastointitilaa ja niiden käyttökustannukset ovat hyvin alhaiset.
 
Pakko kertoa eräästä työtoverista. Tämä kun on kova maasturiharrastaja niin näki sen vaivan että sijoittajan kanssa järjesteli nii että SA-autonsa oli oma lantikka! Kyllä siinä kehtaa all-road rengasta laittaa ja VHF-radiota virittää kun kaikki on kuin pankkiin laittaisi :p
 
Tutulla oli varuskunta-autona oma viritelty Toyota BJ-40
 
ihan perinteisemmässäkin mekanisoidussa / motorisoidussa joukossa on paljon tehtäviä (vaikkapa pst-ohjuspartio, ito-partio ym.) jotka hyötyvät partiokohtaisesta ajoneuvosta.
Juuri nain, jalkavakiryhmaan/ -partioon fiksautiminen vie (kuin Red Herring) harhateille
Moottoroituja/mekanisoituja pataljoonia on tällä hetkellä PV:llä noin 15 kpl. Tähän ei ole laskettu mukaan TSTOS (TEA) eikä TSTOS (PAJON) joukkoja, näitä varmaan suunnilleen samanlainen setti. Eli kyllä olet täysin oikeassa tuosta muutamasta pataljoonasta!
Mekanisoitu tarkoittaa yleensa suojausta nyt ainakin epasuoralta, mika taas ei sisally tuohon toiseen m-alkuiseen... eli pitaa laskea uudestaan (anteeksi!) ja aloittaa puheena olevien/tapaisten ajoneuvojen kayton ja panssarisuojauksen pohdinta ihan niinkuin nk. Clean Sheet -pohjalta
aikajänne voisi olla maksimissaan jonnekin 2030-luvun alulle ja siinä ajassa ei taida tulla YLEISESTI Suomessa käyttöön jääkäriryhmille partiokohtaisia ajoneuvoja. GTP tulee varmasti käyttöön, mutta Patria 6x6 ja uusi arktinen ajoneuvo ovat varmaankin ne määrällisesti merkittävämmät ajoneuvot.
Tottakai, tai muuten menee paljon pois rintamalaskelmista
.... nyt puhutaan(kin?) mixista. etta josko laitettaissin osa rahnoista... jne?
lähinnä RG-kaluston korvaaminen. Käyttö olisi "kuperkeikkamiehille" ja erillisille sotilaspoliisi yksiköille.
Tuo, etta aina korvataan jotain yks yhteen
... 'tana, sen Rauhan Turvaamiseenhan meilla on paremmat ajoneuvot kuin Maan Puolustamiseen (uudestaan viela 'tana)
Norja pyörittää about 6mrdE vuotuisalla budjetilla 6 suven, 4 (5) fregatin, 6 ohjusveneen ja 4 miton merivoimia, 52 F-35:n ilmavoimia ja viiden operatiivisen pataljoonan maavoimia.
Joo, surkea esitys. Norjalaisilla on oljya, kaasua ja hiihdostakin viela kultaa vaikka muille jakaa
... kerrankin parjattiin! Tosin on niilla rahnaakin, jos tuosta pitais laittaa paremmax
Duoda, duoda pitäisikö tuo GTP olla joku avomalli (jos siihen istutetaan TOW päälle) että saataisiin profiilia matalammaksi
Ei, ei... NLOS on avainsana> joku muu on maalin jo ilmoittanut, ja ammutaan katveesta, ja ohjataan
Eiköhän sillä suojalla ole nykyään aika suuri merkitys joten BV206 tyyppisiä ratkaisuja ei tulla varmaankaan enää näkemään.
Kyllapa, kylla. Tosin tunturissa, jos oma ampumaetaisyytesi pesee vastustajan, niin silloin yhtalo muuttuu
... talta pohjalta Comet panssarit olisi pitanyt vieda Lappiin:
- matala telapaine
- yltava ampu; jokuhan ne meinas laittaa rannikkopattereiksi. Mutta sitten otettiin niita T-vaunujen torneja, kun kanuunakin oli alunperin laivastosta. Ja myiko veli-Venalainen laivasto ammuksia? Kiltit pojat odottivat 20v vastausta, ja ihan ennen poistoon menoa taidettiin Kiinasta ostaa muuhunkin kuin maihinnousulauttaan purevaa paukkua (varmaan toistan mita joku, joskus, 10 v sitten on sanonut... ei haitanne mittaan?)
 
Jos maaleja on 30 000 vs. 300 tms. niitä on kuitenkin hankalampi neutralisoida tai niiden sijainnin perusteella päätellä mitään. ;)

Tässä vertailussa nyt ei ole mitään mieltä. Meillä on 280 000 miehen asevoimat ja kaikille on varattu jonkinlainen kyyti. "Siviiliajoneuvoja" tulee olemaan ihan hitokseen samoilla huudeilla panssariajoneuvojen kanssa, ei tarvitse pelätä maaliköyhyyttä. Siellä on nimittäin samassa sopassa alueellisia joukkoja, paikallisjoukkoja, viestijoukkoja, huoltojoukkoja, ilmatorjuntajoukkoja ja ties mitä muuta.

Vastassa olevien joukkojen laadusta voi ehkä yrittää päätellä jotain käytettävien ajoneuvojen perusteella. Toisaalta tämä ongelma on ollut aina ja tulee olemaan jatkossakin. Jos alueelta paikantaa esimerkiksi tykistöaseita, niin voi olla melko varma, että vastaanottokomiteana on muutakin kuin paikallinen maakki.
 
ach, niinhän olikin. Eli sata ajoneuvoa kust. noin 60 miljoonaa euroa.

Noissa kuudessa autossa on varmasti roimasti kehityskuluja ynnä muita pääomakuluja mukana. Sarjatuotannossa auton hinnan voisi kuvitella olevan noin puolet vähemmän.
 
Niitä on kuitenkin pirun paljon enemmän kuin Sisu GTP:tä tms. olisi mahdollista hankkia. Esimerkiksi yksin Hiluxeja on rekisterissä 16000, Amarokeja 3000, Navaraa 2000... Tokihan kaikki maastokelpoiset ajoneuvot ovat maaleja, olivatpa maastokuvioisia tai punaisella puolikuulla varustettuja. Jos potentiaalisia maaleja on paljon ruuhkautuu tiedustelujärjestelmä pahemmin. Herättää uteliaisuutta enemmän jos mökkitiellä on Sisu GTP vs. avolava-auto.

GTP olisi todennäköisesti korvaamassa osin sellaisia tehtäviä, missä käytetään nyt Masia, osin sellaisia, missä RG-32:tta. Ehkä myös jotain sellaisia tehtäviä, missä nyt on käytössä Hilux tai Defender. Voitko kuvitella tilanteen, missä vihollisen lennokit etsivät maastosta turvonneen näköisiä avolavoja tai pakuja, mutta eivät maastokuorma-autoja, panssarimaastureita, jostain Pasista nyt puhumattakaan? Kyse on kuitenkin ajoneuvosta, jota pataljoonaan tai prikaatiin kiinteästi kuuluva yksikkö käyttäisi, ei mikään puskasissien tiedusteluajoneuvo.
 
Noissa kuudessa autossa on varmasti roimasti kehityskuluja ynnä muita pääomakuluja mukana. Sarjatuotannossa auton hinnan voisi kuvitella olevan noin puolet vähemmän.

Puolet vähemmän, siis 315 k€, olisi jo yllättävän vähän. Jo panssaroidut Mersut maksoivat reilu 300 k€ kappaleelta.

 
PS-mersut olivatkin pienerä, mä puhun sarjatuotannosta, jossa GTP:tä tuotettaisiin reilu tuhatkunta kotimaahan ja vienti päälle. Se on toki ylioptimistista, tarkotukseni on korostaa pääomakulujen osuutta.
 
Back
Top