Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Suuri osa meistä on koulutettu ajalla jolloin mitään liivejä ei ollut olemassa SA:ssa. Vaikea kaivata mitään mitä koskaan ei ole edes ollut.
Varusmiespalveluksen pahin ongelmahan on se, että sitä käytännön pelisilmää ei ylempiarvoisilla ole välttämättä yhtään enempää kuin rivimiehellä ja joskus jopa vähemmän, kun johtamistehtävään on hakeuduttu väärin motiivein (koska kyse on nimen omaan hakeutumisesta; ei valikoitumisesta - se joka haluaa yleensä pääsee). Toinen ongelma on johtajien täydellinen kokemuksen puute - he ovat tasan yhtä vihreitä kuin alaisensa. Nämä ovat niitä asioita joita ammattiarmeija voisi korjata, mutta Suomessa on kustannussyistä päätetty toisin.
Toki olen samaa mieltä, että niitä käskyjä pitää pyrkiä noudattamaan silloin kun ne ovat toteuttamiskelpoisia, mutta omaakin harkintaa pitää pystyä ja saada käyttää.
Hyvä. Pääsimme samalle taajuudelle...tehtävä pitää pyrkiä täyttämään, mutta se ei miltään osin sulje pois miesten aloitekykyä tehtävän asettamissa raameissa.
Mistä tiedät, että vänrikillä on vääränlainen kuva kokonaistilanteesta? Onko sinulla parempi kokonaiskuva? Kysyt joka tilanteessa perusteluja? Entä jos kaikesta huolimatta päätät, että käsky on huono?..joukkueenjohtajalle muodostuu helposti vääränlainen kuva kokonaistilanteesta, joka taas johtaa helpommin virhearviointeihin ja huonoihin käskyihin (joihin RJ:n pitää ymmärtää reagoida!
Kuulostaa erikoiselle että sinkomies saisi laukaisukäskyn. Todennäköisemmin hänen käsketään tuhota tietty vaunu. Ei aseen laukaisusta voi päättää kuin se joka tuijottaa tähtäintä. Mm. tästä syystä Apilaskin on ainakin uransa alussa pyritty pitämään lähinnä erityisesti siihen tehtävään koulutettujen sinkomiesten käytössä. Jotta aseen käytössä olisi järki mukana.
Voihan sellaisen antaa, mutta se on tulkittava tyyliin "ammun, kun olen valmis".
Mitä korkeampi taso, sitä parempi on kuva kokonaistilanteesta, käytännössä poikkeuksetta.Tässä suhteessa JJoht. on varsin riippuvainen ryhmänjohtajien ilmoituksista (koska RJ on joukkueenjohtajan silmät taistelukentällä), koska jos ryhmänjohtajat tekevät huonoja tilanneraportteja niin joukkueenjohtajalle muodostuu helposti vääränlainen kuva kokonaistilanteesta, joka taas johtaa helpommin virhearviointeihin ja huonoihin käskyihin (joihin RJ:n pitää ymmärtää reagoida!). Tämä korostuu erityisesti asutuskeskustaistelussa.
Meillä oli myös tellut aikoinaan osa liikuntakoulutusta. Kannoin useasti koko ryhmän tellut ja kundeille jäi helpompaa siltäosin. Hauskuutettiin komppanianpäällikköä, kun hän tuli joskus metsään ja mulla oli tetsari ja kädet telluja täynnä, niin kipaisin tekeen ilmoitusta ja vedin näppärästi lippaan, 3 tellua oikeassakin kädessä...Ei kai sen kanssa mitään isompia sattumuksia tullut. V...mainen värkki siirrellä pitkin ulkoluotoja. Oli useammin kuin kerran juntturassa erilaisissa rantakaislikoissa. Mustihan liikkuu tuohon verraten kuin itsekseen. Paitsi tietysti ampumatarpeet. Itse mielsin asian niin että tuo kanuunan roudaaminen oli myös osa liikuntakoulutusta. Sillä ei juurikaan ammuttu.
Mitä korkeampi taso, sitä parempi on kuva kokonaistilanteesta, käytännössä poikkeuksetta.
Ryhmänjohtajalla kyllä on sitten joukkueenjohtajaa ja ylempiä esimiehiä parempi kuva omasta taktisesta tilanteestaan, mutta huonompi kokonaistilanteesta.
Selailin vähän Kansa taisteli -lehtiä, ja löysin kuvauksen, kuinka 45-millisellä torjutaan vihollisen jalkaväkeä. Sivulta 99 alkaa varsinainen kuvaus.
Tässä suhteessa JJoht. on varsin riippuvainen ryhmänjohtajien ilmoituksista (koska RJ on joukkueenjohtajan silmät taistelukentällä), koska jos ryhmänjohtajat tekevät huonoja tilanneraportteja niin joukkueenjohtajalle muodostuu helposti vääränlainen kuva kokonaistilanteesta, joka taas johtaa helpommin virhearviointeihin ja huonoihin käskyihin (joihin RJ:n pitää ymmärtää reagoida!). Tämä korostuu erityisesti asutuskeskustaistelussa.
Mitä tulee individualismiin niin tehtävä pitää pyrkiä täyttämään, mutta se ei miltään osin sulje pois miesten aloitekykyä tehtävän asettamissa raameissa. Esimerkkinä vaikka kärkimiehen tehtävä asutuskeskustaistelussa. Ensimmäinen on aina oikeassa ja siihen on mukauduttava...tai sitten mentävä itse ensimmäiseksi.
@vessaharjamies :n aikaisempien viestien perusteella minulle oli epäselvää, halusiko hän hoitaa homman parhaaksi katsomallaan tavalla joukkueen tehtävän viitekehyksessä, siten että vänrikki tietää, että alainen toimii ainakin käskyn hengessä, vaiko valikoiko käskyistä itselleen soveltuvimmat jollain kokonaisuuteen huonosti soveltuvalla tavalla.Täytyy sanoa että olen Vessaharjamiehen ja JR49:kin kanssa kanssa samoilla linjoilla pitkälti.
Muutenkaan johtaja ei voi olla jokapaikassa kokoaikaa ja yrittämässä johtaa kaikkea ja puuttumassa kaikkeen toimintaan. Jos johtaja tätä yrittää, päätyy hän siihen että hän yrittää mikromanageroida ja johtaa kaikkea ja en ole itse vielä kertaakaan nähnyt tästä seuraavan mitään hyvää, niin siviili- kun sotilaspuolellakaan. Ei yksinkertaisesti pysty keskittymään suureen kuvaan jos yrittää keskittyä mahdollisimman moneen alaistensa pieniin yksityiskohtiin. Pakko delegoida, pakko antaa hyviä käskyjä ja tämän jälkeen on vaan pakko luottaa alaisiinsa, heidän arviointikykyynsä ja osaamiseensa että hoitavat hommat parhaaksi katsomallaan tavalla. Kysyvät apua ja tarkennuksia jos tarvitsevat näitä sitten annetaan parhaan kyvyn mukaan.
@vessaharjamies :n aikaisempien viestien perusteella minulle oli epäselvää, halusiko hän hoitaa homman parhaaksi katsomallaan tavalla joukkueen tehtävän viitekehyksessä, siten että vänrikki tietää, että alainen toimii ainakin käskyn hengessä, vaiko valikoiko käskyistä itselleen soveltuvimmat jollain kokonaisuuteen huonosti soveltuvalla tavalla.
Edelleen on avoinna, mistä hän tietää, milloin ylemmällä taholla on huono kokonaiskuva taistelusta, tai että käsky on huono vastaamatta kokonaiskuvaa.
Toki olen samaa mieltä, että niitä käskyjä pitää pyrkiä noudattamaan silloin kun ne ovat toteuttamiskelpoisia, mutta omaakin harkintaa pitää pystyä ja saada käyttää.
Varusmiespalveluksen pahin ongelmahan on se, että sitä käytännön pelisilmää ei ylempiarvoisilla ole välttämättä yhtään enempää kuin rivimiehellä ja joskus jopa vähemmän, kun johtamistehtävään
on hakeuduttu väärin motiivein (koska kyse on nimen omaan hakeutumisesta; ei valikoitumisesta - se joka haluaa yleensä pääsee).
@vessaharjamies :n aikaisempien viestien perusteella minulle oli epäselvää, halusiko hän hoitaa homman parhaaksi katsomallaan tavalla joukkueen tehtävän viitekehyksessä, siten että vänrikki tietää, että alainen toimii ainakin käskyn hengessä, vaiko valikoiko käskyistä itselleen soveltuvimmat jollain kokonaisuuteen huonosti soveltuvalla tavalla.
Edelleen on avoinna, mistä hän tietää, milloin ylemmällä taholla on huono kokonaiskuva taistelusta, tai että käsky on huono vastaamatta kokonaiskuvaa.
Tämä on täysin oma tulkintasi asiasta.Tästä toivotttavasti ei yksikään forumin johtajakoulutetuista ole kanssasi samaa mieltä. Veli @JR49 jo edellisellä sivulla ja yllä kertoi miksi. Sotajoukko on tehokas ja pystyy suorittamaan tehtävänsä ainoastaan, jos se on johtajiensa käsissä. Eikä muodosta
sotamiesneuvostoja tyyliin "asialliset hommat hoidetaan".