Kyseleekö Spike-SR sitten sitä lukitusta? Voisi kuvitella, että ohjuksen saa ammuttua myös manuaalisesti SACLOS-ohjauksella - koska eikös Javelintakin ole käytetty Afgoissa ja Irakissa muurin ja ties minkä savimajan tuhoamiseen. Enkä oikein usko sen niihin lukittuneen säännönmukaisesti.
Kyseessä on kuvaa jäljittävä ohjus. Se voidaan lukita vaikka naapurin paskahuusiin. Javelinen kohdalla tiedän tämän olevan faktaa ja Spike-MR:n kanssa myös, samaan tekniikkaan tuo SR perustuu joten niinpä se siinäkin on. Spikellä ei voida SACLOS tyyppisesti ampua kuin ER:llä. MR:llä (Suomeen myydyillä muistaakseni vain) voi vaihtaa maalia kesken lennon, ei ohjata ohjusta. Javelinissa tätä ominaisuutta ei ole, kun se lukitaan ja laukaistaan niin se jäljittää vain tuota kohdetta.
Sen tarkempia speksejä mm Javelinen toiminnasta ja luotettavuudesta ns kylmiä maaleja vastaan en tiedä. Aika hyviä nuo kamerat ja softat tuntuu olevan, toki luonnollisesti valmistajan ilmoituksiin noin 95% osumavarmuudesta ei ihan ole päästy
(mutta siis toimiva laite on kyseessä).
Jaan kyllä RPG83:n "huolen" NLAW:n toimivuudesta. Bang-for-buck voi olla jollakin aidolla ohjuksella parempi. NLAW:lla kuitenkin käyttäjä vaikuttaa vielä aika paljon siihen osuuko vai meneekö metsään.
En tiedä paljonko SR maksaa. NLAW muistaakseni 5000$ (€?) laaki. Spike-MR:t ovat maksaneet muistaakseni 25000$, javelin 20000$. TOW-2A/B maksoi/maksaa 100 000$ jos muisti pelaa oikein, luulen että ER on halvempi ja kantama on tuplat... Aiemmin ohjusten hinnan on määrittänyt aika pitkälle kantama, TOW kantoi 3750 metriin ja se näkyi liki suoraa hinnassa (kupariahan se lanka on lienee vieläkin). Mutta nyt kuituoptiikan myötä tilanne on voinut muuttua aika reilusti, ylipäätään hinnat on tulleet alas. Saatana minun inttiaikaan -99 TOW:n lämppärin sanottiin maksavan puoli miljoonaa mummoa (varmaan kalajuttuja mutta pirun kallis sen on täytynyt olla).
En tiedä paljonko se kamera teettää hinnassa, mutta lämppärillä varustettuna sen voisi kuvitella olevan kallein yksittäinen osa ohjuksessa. Onko SR:n kamera sitten jotenkin karvalakki malli MR:n optiikkaan verrattuna?
Laukaisimien hinnoista minulla ei ole aavustustakaan... SR:ää en tunne kuin joten kuten spekseiltään.
Tietysti yksittäisten laukausten/laukaisimien hintojen vertailu sikäli on aika arvelluttavaa hommaa.