Panssarintorjunta

Toimiskohan kylkipanos myös tein itse ja säästin pohjamiinana? Kyllä varmaankin. Telamiinoja itse pyrkisin käyttämään kolmea rinnan, jotta parempi osumatodennäköisyys ja kerralla lähtee vaikka T-14 voltilla kerien ojaan katolleen, kun 30kg tenttua lähtee toisen telan alla. Tekisin useita tuollaisia kolmen miinan ryppäitä per ryhmän asema. Varsinkin viivytyksessä tuollaisen pienet ryppäät on vaikea havaita ja käytännössä mahdoton raivata, koska se pitäisi tehdä tulen alla. Jos irtautumisen jälkeen jää miinoja niin ne saatetaan onnistua raivaamaan.

Tuo mitä ehdotat telamiinoille toimii lähinnä kun haluat jonkun ajoneuvon hajalle tiettyyn paikkaan jotakin uraa. Mutta se tosiaankin vaatii sen uran, muuten ei tule mitään. Kuten ei silloinkaan kun vihollinen ei seuraa sitä ilmeisintä uraa.

Viitsitkö muotoilla tuon kohdan "Toimiskohan kylkipanos myös tein itse ja säästin pohjamiinana?" uudelleen? Ajatuksen virta ei oikein toimi.
 
Toimiskohan kylkipanos myös tein itse ja säästin pohjamiinana? Kyllä varmaankin. Telamiinoja itse pyrkisin käyttämään kolmea rinnan, jotta parempi osumatodennäköisyys ja kerralla lähtee vaikka T-14 voltilla kerien ojaan katolleen, kun 30kg tenttua lähtee toisen telan alla. Tekisin useita tuollaisia kolmen miinan ryppäitä per ryhmän asema. Varsinkin viivytyksessä tuollaisen pienet ryppäät on vaikea havaita ja käytännössä mahdoton raivata, koska se pitäisi tehdä tulen alla. Jos irtautumisen jälkeen jää miinoja niin ne saatetaan onnistua raivaamaan.

kuten SJ jo huomautti pitää olla ura, että ajatuksesi toimii. Urat taas ovat pääsääntöisesti kestopäälystettyjä. Niiden rikkominen on aikaavievää puuhaa ja se on isoin ongelma.
Oletko miettinyt miten nuo kevytsulutteet merkitään oikeaoppisesti järjestelmään? Kukaan ei halua luoda omille joukoille tuntematonta ja sitä kautta vaarallista miinoitetta.
 
Hyvä sitten muistaa kun teette väijytyksiä niin vihollinenkin miettii samalla tavalla "minne ne tekisi väijyn" "mikä ura on hyvä kiertää pienempiä teitä pitkin" kannattaa aina miettiä viellä astetta pitemmälle. "Vihollinen varmaan olettaa että me tehdään väijy tähän" kannattaa olla ihan saatanan kiero ja suunnitella plan b että jos vaunut meneekin pienempää uraa pitkin ohi niin miten pääsette pois alueelta. Voi tulla tilanne että jäätte 2 joukon väliin.

Muistakaa sitten että niissä vaunuissa on monessa lämppäri. Jos te näette suoraan vaunun se tod.näk näkee myös teidät. Tarvittaessa vaikka yksi tähystää ja loput joukosta ovat kivien takana suojassa kokonaan siihen asti kunnes toiminta alkaa. Sitten vasta päät esiin
 
Samalla tavoin ne henkilöt ja ajoneuvot näkyi optisella tähtäimellä. Kyllähän se lämpökamera on parempi, mutta siltäkin suojautua voi ja fyysiset esteet estävät havainnoinnin, kuten voi videoltakin huomata. Tuossa vielä maasto lähes täysin avointa.
 
Pitää ajatella pimeällä maastoa ja suojaa samoin kuin ajattelisi valoisan aikaan.
Haasteellista, mutta mahdollista.
 
Lämppäreiltä suojautuminen tai ainakin havaittavuuden heikentäminen peitteisessä maastossa on mahdollista. Rinta rottingilla kulkeminen avomaastossa meikäläisissä olosuhteissa kuulostaa hullulta. Hiekka-aavikolla ympäristö on toisenlainen.
 
Samalla tavoin ne henkilöt ja ajoneuvot näkyi optisella tähtäimellä. Kyllähän se lämpökamera on parempi, mutta siltäkin suojautua voi ja fyysiset esteet estävät havainnoinnin, kuten voi videoltakin huomata. Tuossa vielä maasto lähes täysin avointa.

Videolta näkee että avoimella panssarivaunu on vahvoilla ja jalkaväki on heikoilla. Kyllä jämpti on niin. Jos täysin avoimella arolla pitää puolustaa voimakkata panssariyhtymiä vastaan niin sitten pitää olla erikoiskeinot käytössä. Ajatelkaa vaikkapa Kurskin taistelua 2.ms. Kurskin taistelu ei ollut mikään viikonloppu yllätys puna-armeijalle vaan asiaan liittyi aikanaan melko raskaita puolustusvalmisteluja. Ironista kyllä niin taistelu itseasiassa alkoi kylläkin viikonloppuna eli sunnuntaina mutta ymmärrätte varmaan ettei Kursk ollut kohtaamistaistelu.

Rehellisessä ja täysin tuulesta temmatussa kohtaamistaistelussa niin vaunuilla on yleensä ollut etua jalkaväkijoukkoihin nähden. Varsinkin kun ollaan enempi tai vähempi avomaastossa.

Ohjukset toki ovat tuoneet oman lisänsä nykypäivänä mutta pitää niiden ohjusryhmienkin huolehtia naamioinnista ja suojatuista tuli-asemista.


Toisaalta raskaasti kaivautunutta jalkaväkeä ei käsittääkseni ole ihan helppo tuhota. Miinoitteet toki jonkin verran vaikuttavat vaunuihin mutta eivät miinoitteet ole mikään "Jumalan käsi" joka tuhoaa vaunuja aina sillä hetkellä kun niihin pitää saada vaikutusta.

Miinat on kuitenkin täysin passiivinen asejärjestelmä siinä missä vaunujoukoilla on hyvä taktinen ja operatiivinen liikkuvuuskyky.
 
Videolta näkee että avoimella panssarivaunu on vahvoilla ja jalkaväki on heikoilla. Kyllä jämpti on niin. Jos täysin avoimella arolla pitää puolustaa voimakkata panssariyhtymiä vastaan niin sitten pitää olla erikoiskeinot käytössä. Ajatelkaa vaikkapa Kurskin taistelua 2.ms. Kurskin taistelu ei ollut mikään viikonloppu yllätys puna-armeijalle vaan asiaan liittyi aikanaan melko raskaita puolustusvalmisteluja. Ironista kyllä niin taistelu itseasiassa alkoi kylläkin viikonloppuna eli sunnuntaina mutta ymmärrätte varmaan ettei Kursk ollut kohtaamistaistelu.

Rehellisessä ja täysin tuulesta temmatussa kohtaamistaistelussa niin vaunuilla on yleensä ollut etua jalkaväkijoukkoihin nähden. Varsinkin kun ollaan enempi tai vähempi avomaastossa.

Ohjukset toki ovat tuoneet oman lisänsä nykypäivänä mutta pitää niiden ohjusryhmienkin huolehtia naamioinnista ja suojatuista tuli-asemista.


Toisaalta raskaasti kaivautunutta jalkaväkeä ei käsittääkseni ole ihan helppo tuhota. Miinoitteet toki jonkin verran vaikuttavat vaunuihin mutta eivät miinoitteet ole mikään "Jumalan käsi" joka tuhoaa vaunuja aina sillä hetkellä kun niihin pitää saada vaikutusta.

Miinat on kuitenkin täysin passiivinen asejärjestelmä siinä missä vaunujoukoilla on hyvä taktinen ja operatiivinen liikkuvuuskyky.

Ei ne vaunutkaan voi muuttaa päivää yöksi ja metsää aukeaksi. Meidän olosuhteissa miinat on todella hyviä aseita, kun niitä osataan käyttää järkevästi ja vaikka vaunu ajaisi yhteen miinaan kosketuksen ulkopuolella aiheuttaa se toimenpiteitä. Alue täytyy raivata tai vähintään haravoida, vaunulle kutsua evakuointi, kiertoreitti tiedustella. Kahden minuutin työllä saadaan aikaan 20 minuutin viivästys. Meidän maastossa liike on todella urautunutta ja meidän olosuhteet on venäläisten mielestä erikoisolosuhteet, joihin täytyy erikseen kouluttaa joukkoja ja hankkia kalustoa.
 
Ööö.. 2min työ?
Edelleen meinaatko että jääkärit asentavat miinan/miinat 2 minuutussa kestopäälysteiseen tiehän?
Saanen epäillä.
 
Täällä taas hypitään johtopäätöksiin. En ole missään vaiheessa maininnut sanallakaan kestopäällystettä.
Et maininnut, mutta kun suurinosa teistä on kestopäälystetty, on luultavaa, että juuri niitä pitäisi miinoittaa. Perinteisiä hiekkateitä taas on vähemmän ja koska vihollinen tuskin on kiinnostunut korpimaista, on oletettavaa, että se liikkuu kestopäälystettyä tietä pitkin.

Jos halutaan miinoittaa, se tarkoittaa käytännössä kykyä miinoittaa kestopäälystetty tie/katu. Hiekkatiet ovat marginaalissa.
 
Jos halutaan miinoittaa, se tarkoittaa käytännössä kykyä miinoittaa kestopäälystetty tie/katu. Hiekkatiet ovat marginaalissa.
Jokainen halukas voi itse mennä tutkimaan: https://www.google.fi/maps/place/Su...!4m2!3m1!1s0x4681cadf4b32f6dd:0x146d63c75a810

Tuota ilmakuvaa katsoessa tuli mieleen että sähkölinjat ovat myös oikea autobahn panssareille ja niitä pitkin pääsee pitkälle. Nehän menevät keskellä metsää missä muuten ei ole tietä. Seuratkaapa vaikka tätä rajalta vasemmalle menevää linjaa: https://www.google.fi/maps/place/Su...!4m2!3m1!1s0x4681cadf4b32f6dd:0x146d63c75a810
 
Viimeksi muokattu:
Et maininnut, mutta kun suurinosa teistä on kestopäälystetty, on luultavaa, että juuri niitä pitäisi miinoittaa. Perinteisiä hiekkateitä taas on vähemmän ja koska vihollinen tuskin on kiinnostunut korpimaista, on oletettavaa, että se liikkuu kestopäälystettyä tietä pitkin.

Jos halutaan miinoittaa, se tarkoittaa käytännössä kykyä miinoittaa kestopäälystetty tie/katu. Hiekkatiet ovat marginaalissa.

Jummijammi miten ärsyttää, kun omia sanomisia vääristellään. Kai te ootte nähneet millaista jälkeä tulee asvalttitielle, kun känninen maatalonisäntä ajaa traktorillaan aura alhaalla? Pari kertaa, kun ajaa ees taas siihen saa jo miinoja tiehen. Joka komppanialla pajon-taisteluosastoissa kuitenkin löytyy traktoreita ja varmaan aurankin saa jostain. Tuossa esimerkkisuoritus http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288337428170.html
 
Ei ne vaunutkaan voi muuttaa päivää yöksi ja metsää aukeaksi. Meidän olosuhteissa miinat on todella hyviä aseita, kun niitä osataan käyttää järkevästi ja vaikka vaunu ajaisi yhteen miinaan kosketuksen ulkopuolella aiheuttaa se toimenpiteitä. Alue täytyy raivata tai vähintään haravoida, vaunulle kutsua evakuointi, kiertoreitti tiedustella. Kahden minuutin työllä saadaan aikaan 20 minuutin viivästys. Meidän maastossa liike on todella urautunutta ja meidän olosuhteet on venäläisten mielestä erikoisolosuhteet, joihin täytyy erikseen kouluttaa joukkoja ja hankkia kalustoa.
En oikein ymmärtänyt mitä tarkotat tolla "ei muuta yötä päiväksi"

Jokaisessa ensilinjan venäläisessä tst vaunussa on kylläkin lämpötähystin. Se on perusvaruste taisteluvaunuihin. Ainakin länsimaisissa vaunuissa.
 
En oikein ymmärtänyt mitä tarkotat tolla "ei muuta yötä päiväksi"

Jokaisessa ensilinjan venäläisessä tst vaunussa on kylläkin lämpötähystin. Se on perusvaruste taisteluvaunuihin. Ainakin länsimaisissa vaunuissa.

Niin sitä, että vaikka vaunuilla onkin hyvä liikkuvuus, ei silti tarkoita, että ne voi/kannattaa/saa ajaa kaikkialla. Kun tehdään AVT, jonka perusteella sulutteet suunnitellaan, siellä kyllä on mietitty mistä vaunut pääsee ja minne sulutteet kannattaa rakentaa. Tärkeämpää kuitenkin on minne ne vaunut haluaa hyökätä (pataljoonan tavoitteet) kuin se missä kaikkialla ne voi ajaa paskarinkiä. Venäläiset kuitenkin haluaa tuhota puolustavan joukon eikä pelkästään ajaa vaunuilla niitten ohi jostain muualta taistelematta.
 
Tottakai haluaa tuhota.
Se on vain tilanteena paska jos selustassa on vihollisen vaunut ja edessä on vihollinen. Monet kerrat itsekkin ollut leoa väijymmässä mutta perkeleet aina yritti kiertää ilmeiset väjyt ja päästä selkään.
 
Jummijammi miten ärsyttää, kun omia sanomisia vääristellään. Kai te ootte nähneet millaista jälkeä tulee asvalttitielle, kun känninen maatalonisäntä ajaa traktorillaan aura alhaalla? Pari kertaa, kun ajaa ees taas siihen saa jo miinoja tiehen. Joka komppanialla pajon-taisteluosastoissa kuitenkin löytyy traktoreita ja varmaan aurankin saa jostain. Tuossa esimerkkisuoritus http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288337428170.html

Ensin pahoitteluni, ei ole tarkoitus vääristellä sanomaasi, olen ehkä ymmärtänyt kirjoituksesi väärin.

Sodankäynti on muuttunut nopeaksi ja valmistautuminen uria miinoittamalla on vaikeaa koska omien joukkojen tulee kyetä käyttämään niitä uria ja toisaalta liian aikaisin tehdyt valmistelut, varsinkin suuri suuntaiset, tulevat huomatuiksi vihollisen toimesta.

Siksi olen ajatellut, että jääkärijoukkueen käyttämän miinoitteen tulisi olla tehtävissä sen omalla kalustolla ja nopeasti.
Eli traktoreita ei olisi käytänössä käytettävissä, räjähteitä ehkä, mutta ajattelin vihollisen olevan niin lähellä, että paukuttelu saataa herättää epätoivottua huomiota.
 
Back
Top