Panssarintorjunta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Second
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ensin pahoitteluni, ei ole tarkoitus vääristellä sanomaasi, olen ehkä ymmärtänyt kirjoituksesi väärin.

Sodankäynti on muuttunut nopeaksi ja valmistautuminen uria miinoittamalla on vaikeaa koska omien joukkojen tulee kyetä käyttämään niitä uria ja toisaalta liian aikaisin tehdyt valmistelut, varsinkin suuri suuntaiset, tulevat huomatuiksi vihollisen toimesta.

Siksi olen ajatellut, että jääkärijoukkueen käyttämän miinoitteen tulisi olla tehtävissä sen omalla kalustolla ja nopeasti.
Eli traktoreita ei olisi käytänössä käytettävissä, räjähteitä ehkä, mutta ajattelin vihollisen olevan niin lähellä, että paukuttelu saataa herättää epätoivottua huomiota.

Sitä varten operaatiokäskyssä on liitteet pioneeritoiminta ja tiestönkäyttö, että joku on etukäteen ajatellut mitkä tiet on huoltoajossa ja mistä aiotaan tehdä vastahyökkäys jne.
 
Kukaan ei halua kommentoida että mitenkä on otettu huomioon sähkölinjoja panssarien autobahnina? Ajatelka nyt, panssarit etenee keskellä umpimetsää pitkin voimasähkölinjaa ja jalkaväki turvaa sivustat.
 
Sitä varten operaatiokäskyssä on liitteet pioneeritoiminta ja tiestönkäyttö, että joku on etukäteen ajatellut mitkä tiet on huoltoajossa ja mistä aiotaan tehdä vastahyökkäys jne.

Juurikin näin, mutta miten joukkueen nopeasti kyhäämä miinoite sopii tähän?
Kuten sanottua, en oikein näe tämän sopivan nykyaikaiseen taisteluun joka on enemmän kohtaamistaistelua ja nopeasti rakennettuja ylläköitä.
 
Juurikin näin, mutta miten joukkueen nopeasti kyhäämä miinoite sopii tähän?
Kuten sanottua, en oikein näe tämän sopivan nykyaikaiseen taisteluun joka on enemmän kohtaamistaistelua ja nopeasti rakennettuja ylläköitä.

Niin pitkään kun se ei ole auki pidettävällä tiellä niin vallan mainiosti.
 
Juurikin näin, mutta miten joukkueen nopeasti kyhäämä miinoite sopii tähän?
Kuten sanottua, en oikein näe tämän sopivan nykyaikaiseen taisteluun joka on enemmän kohtaamistaistelua ja nopeasti rakennettuja ylläköitä.


Olin kyllä itse miettinyt samaa asiaa.

Kyllä vaikuttaa siltä että on pakko tehdä sekä vale-miinoitteita että oikeita miinoitteita sopivissa määrissä
 
Kukaan ei halua kommentoida että mitenkä on otettu huomioon sähkölinjoja panssarien autobahnina? Ajatelka nyt, panssarit etenee keskellä umpimetsää pitkin voimasähkölinjaa ja jalkaväki turvaa sivustat.

Telakalustolle tuokin ura on ongelmaton, joten täytyy ottaa huomioon. Pyräkalustokin lienee tetenee, mutta etenemisnopeus luulisin olevan hitaampi. Lisäksi pyöräkalusto ei ehkä voi käyttää koko uran leveyttä, toisin kuin telakalusto, joten se on helpommin torjuttavissa.

Se mikä noissa luo esteitä on vesistöt ja silloin tällöin eteen tulevat syvät kurut.
 
Telakalustolle tuokin ura on ongelmaton, joten täytyy ottaa huomioon. Pyräkalustokin lienee tetenee, mutta etenemisnopeus luulisin olevan hitaampi. Lisäksi pyöräkalusto ei ehkä voi käyttää koko uran leveyttä, toisin kuin telakalusto, joten se on helpommin torjuttavissa.

Se mikä noissa luo esteitä on vesistöt ja silloin tällöin eteen tulevat syvät kurut.

Niin ja jos jalkaväki suojaa sivustaa niin ihan sama mikä kalusto niin se etenee kävelyvauhtia.

Olenko siis ymmärtänyt oikein?
Tarkoitat komppanian ryhmittyvän hyvissä ajoin puolustukseen annetulle tasalle ja valmisteluajasta ei varsinaisesti ole puutetta. Tällöin on aikaa rakenta miinoitteet valmiiksi.

Se ei ole olennaista tämän keskustelun kannalta. Varmaan jossain muualla on parempi paikka keskustella ehditäänkö joukot perustaa ja marssittaa vastuualueilleen ennen kuin punainen armeijakunta on marssinut jo Helsinkiin tuhoten RUK:n oppilat Haminan tasalla kuten Iltalehti aikoinaan uumoili.
 
Kukaan ei halua kommentoida että mitenkä on otettu huomioon sähkölinjoja panssarien autobahnina? Ajatelka nyt, panssarit etenee keskellä umpimetsää pitkin voimasähkölinjaa ja jalkaväki turvaa sivustat.

Se pitää ottaa huomioon. Mutta en näe niissä olevan mitään erityistä eroa muihinkaan uriin mitä vihollinen voisi koettaa käyttää.
 
Niin ja jos jalkaväki suojaa sivustaa niin ihan sama mikä kalusto niin se etenee kävelyvauhtia.

Näenkin vihollisen (tiedusteluosat edellä) ajavan vauhdilla syvyyteemme ko. uraa pitkin. tuolla miinoitus toimii hyvin.

Se ei ole olennaista tämän keskustelun kannalta. Varmaan jossain muualla on parempi paikka keskustella ehditäänkö joukot perustaa ja marssittaa vastuualueilleen ennen kuin punainen armeijakunta on marssinut jo Helsinkiin tuhoten RUK:n oppilat Haminan tasalla kuten Iltalehti aikoinaan uumoili.
Suo anteeksi, mutta minusta se nimenomaan on olennaista ja mielestäni en ole onnitunut avaamaan sinulle mitä haen takaa.
Perinteisen miinoittamisen ongelma on sen hitaus. Vaikka joukko on perustettu ja valmis siirtymään alueelleen, sillä ei välttämättä ole aikaa tehdä valmisteluitaan. Varsinkin kun uusi taistelutapa korostaa liikkuvuutta, ei paikoilleen jäävää puolustusta(kaivetaan asemat tähän ja pysäytetään vihollinen).
 
Telakalustolle tuokin ura on ongelmaton, joten täytyy ottaa huomioon. Pyräkalustokin lienee tetenee, mutta etenemisnopeus luulisin olevan hitaampi. Lisäksi pyöräkalusto ei ehkä voi käyttää koko uran leveyttä, toisin kuin telakalusto, joten se on helpommin torjuttavissa.

Se mikä noissa luo esteitä on vesistöt ja silloin tällöin eteen tulevat syvät kurut.
Varmaankin juuri noin. Linjojen kulkukelpoisuus on verrannollinen ko.seudun maaston yleiseen kulkukelpoisuuteen; linjan alla voi olla jyrkänteitä, louhikoita,vesistöjä, suota yms. Joten ei ne yleensä mitään tiehen verrattavia ole.
 
Suo anteeksi, mutta minusta se nimenomaan on olennaista ja mielestäni en ole onnitunut avaamaan sinulle mitä haen takaa.
Perinteisen miinoittamisen ongelma on sen hitaus. Vaikka joukko on perustettu ja valmis siirtymään alueelleen, sillä ei välttämättä ole aikaa tehdä valmisteluitaan. Varsinkin kun uusi taistelutapa korostaa liikkuvuutta, ei paikoilleen jäävää puolustusta(kaivetaan asemat tähän ja pysäytetään vihollinen).

Veikkaan, että hänellä ei ole ihan täyttä kuvaa siitä, kuinka kauan miinojen sijaintien merkitsemiseen menee aikaa. Ei sillä, että minullakaan olisi täyttä ideaa asiasta. Toinen mikä saattaa yllättää, on itse se miinakentän tekemiseen menevä aika. Kaikki kykenevät kyllä kuvittelemaan sen ajan, mikä menee kun asetetaan yksi miina tai korkeintaan sen verran miinoja mitä kykenet kuskaamaan mukanasi, mutta jos vaikkapa ryhmällä pitäisi tehdä n. sadan miinan este, niin siinä joutuu kulkemaan edestakaisin useampaan otteeseen ja siihen menee aikaa.

Ja sitten on se aika mikä menee noiden miinojen keräämiseen, jos joutuisi siirtymään toisaalle...
 
Varmaankin juuri noin. Linjojen kulkukelpoisuus on verrannollinen ko.seudun maaston yleiseen kulkukelpoisuuteen; linjan alla voi olla jyrkänteitä, louhikoita,vesistöjä, suota yms. Joten ei ne yleensä mitään tiehen verrattavia ole.

Voisi varmaan sanoa, että niitä pitkin voi päästä lyhyitä koukkauksia, mutta pitemmällä matkalla varmasti löytyy esteitä.
 
Suo anteeksi, mutta minusta se nimenomaan on olennaista ja mielestäni en ole onnitunut avaamaan sinulle mitä haen takaa.
Perinteisen miinoittamisen ongelma on sen hitaus. Vaikka joukko on perustettu ja valmis siirtymään alueelleen, sillä ei välttämättä ole aikaa tehdä valmisteluitaan. Varsinkin kun uusi taistelutapa korostaa liikkuvuutta, ei paikoilleen jäävää puolustusta(kaivetaan asemat tähän ja pysäytetään vihollinen).

Ymmärrän kyllä sen asian keskeisen roolin meidän koko puolustusjärjestelemässä, mutta panssarintorjuntataktiikasta puhuessa meillä täytyy olla samat lähtökohdat. Me molemmat hakataan päätä seinään, jos toinen väittää että Putin painaa punaista nappia ja jokainen on mutantti tai vainaa ja toinen että suomisissihavujaperkele miinoittaa joka helvetin metrin tietä Virolahdelta Vaasaan. Miltei kaikissa keskusteluissa tulee esille liikekannallepanon nopeus ja laadilaadilaa ja niin edelleen, joten miksei sille voisi tehdä omaa lankaa.

Veikkaan, että hänellä ei ole ihan täyttä kuvaa siitä, kuinka kauan miinojen sijaintien merkitsemiseen menee aikaa. Ei sillä, että minullakaan olisi täyttä ideaa asiasta. Toinen mikä saattaa yllättää, on itse se miinakentän tekemiseen menevä aika. Kaikki kykenevät kyllä kuvittelemaan sen ajan, mikä menee kun asetetaan yksi miina tai korkeintaan sen verran miinoja mitä kykenet kuskaamaan mukanasi, mutta jos vaikkapa ryhmällä pitäisi tehdä n. sadan miinan este, niin siinä joutuu kulkemaan edestakaisin useampaan otteeseen ja siihen menee aikaa.

Ja sitten on se aika mikä menee noiden miinojen keräämiseen, jos joutuisi siirtymään toisaalle...

Noita lappuja täytelleenä voin sanoa, että merkitsemiseen ei menee kauaa niin pitkään kun osaa katsoa kartasta koordinaatit. Eniten aikaa menee suunniteluun (ainakin joukkuekokonaisuudessa toimiessa), joukkue on heittänyt kaikki limppunsa tiehen alle viiden minuutin kesällä soratielle. Olosuhteet tietenkin vaikuttavat sitten varsinaiseen suoritukseen huomattavasti.

Edit. Ja lapun nimi taisi olla suluttamislomake.
 
Lämppäreiltä suojautuminen tai ainakin havaittavuuden heikentäminen peitteisessä maastossa on mahdollista. Rinta rottingilla kulkeminen avomaastossa meikäläisissä olosuhteissa kuulostaa hullulta. Hiekka-aavikolla ympäristö on toisenlainen.
Ja parhaassa tapauksessa asema on valittu siten, että vaunu voi havaita ampujan vasta tullessaan itse tulialueelle, jolloin sen ensimmäinen ja ehkä myös viimeinen havainto on siihen kohdistuva pst-tuli.
 
Noita lappuja täytelleenä voin sanoa, että merkitsemiseen ei menee kauaa niin pitkään kun osaa katsoa kartasta koordinaatit. Eniten aikaa menee suunniteluun (ainakin joukkuekokonaisuudessa toimiessa), joukkue on heittänyt kaikki limppunsa tiehen alle viiden minuutin kesällä soratielle. Olosuhteet tietenkin vaikuttavat sitten varsinaiseen suoritukseen huomattavasti.

Edit. Ja lapun nimi taisi olla suluttamislomake.

Tuossapa se ongelma taitaa nyt tulla esillekin. Eli "kesällä soratielle". Eniten huolettaa tuo "tie" kohta. Mitenkä asiaa monimutkaistaa se, että pitäisi saada myös se tien ympäristö miinoitettua?
 
Soratiehan voi olla vaikka tämmöistä:

normal_Soratie_2_a.jpg


Kenties jollain on mielessään että soratie on tämä:

museotie.jpg
 
Muistakaa niinkin yksinkertainen juttu kuin maastoanalyysi ja paikannimi on operatiivista suunnittelua ja siten vähintään ST IV. Esimerkiksi paikan X alueella tiestö on pääosin kestopäällysteistä ja siten vaikea suluttaa.
 
Ymmärrän kyllä sen asian keskeisen roolin meidän koko puolustusjärjestelemässä, mutta panssarintorjuntataktiikasta puhuessa meillä täytyy olla samat lähtökohdat. Me molemmat hakataan päätä seinään, jos toinen väittää että Putin painaa punaista nappia ja jokainen on mutantti tai vainaa ja toinen että suomisissihavujaperkele miinoittaa joka helvetin metrin tietä Virolahdelta Vaasaan. Miltei kaikissa keskusteluissa tulee esille liikekannallepanon nopeus ja laadilaadilaa ja niin edelleen, joten miksei sille voisi tehdä omaa lankaa.


Noita lappuja täytelleenä voin sanoa, että merkitsemiseen ei menee kauaa niin pitkään kun osaa katsoa kartasta koordinaatit. Eniten aikaa menee suunniteluun (ainakin joukkuekokonaisuudessa toimiessa), joukkue on heittänyt kaikki limppunsa tiehen alle viiden minuutin kesällä soratielle. Olosuhteet tietenkin vaikuttavat sitten varsinaiseen suoritukseen huomattavasti.

Edit. Ja lapun nimi taisi olla suluttamislomake.

Nyt olet itse syyllistynyt siihen mistä epäilit minua.
En puhu mistää liikekannelpanosta, vaan siitä että ole joukkueesi kanssa pisteessä X ja saat käskyn siirtyä pisteeseen A ja ottaa kontaktia mahdolliseen viholliseen. Tai saat käskyn siirtyä siihen pisteeseen A ja torjua vihollisen etenemisen. Aikaa sinulla on tunti ja vihollinen tulee paikalle melkein samassa ajassa. Eli kun saavut joukkosi kanssa, sinulla on valmisteluaikaa minuuteista kymmeniin minuutteihin.
Jos sinulla on vaihtoehtona käyttää pst-ohjusta, tai muuta nopeasti asemaan saatavaan aseeseen(esim. NLAW), tai miinoittaa, on miinoittaminen pirullisen hidasta.
Et taas voi miinoittaa tietä etukäteen koska vihollisen reitti ei ole selvillä aikaisemmin ja/tai väylä halutaan pitää auki omille joukoille.
 
Back
Top