Panssarivaunut

Annetaan Ukrainalle Krimin palauttamiseen avuksi. Niin että erikseen muistetaan mainita mihin ne on tarkoitettu. Sitten vain otetaan mukava asento, avataan popparipussi ja odotellaan viihdettä naapurimedioissa.

Kohta venäläisillä on kopioitu Leopardin moottori vaunuissaan, jos tuonne annetaan. Mutta jos saksalaiset sallivat, niin mikä ettei.
 
Kohta venäläisillä on kopioitu Leopardin moottori vaunuissaan, jos tuonne annetaan. Mutta jos saksalaiset sallivat, niin mikä ettei.
Moottorin, tai minkä tahansa muunkin länsimaisen teknisen tuotteen kopiointi on teoriassa tosi helppoa. Käytännössä kun pitäisi olla koko ketju tuottamassa tarpeellista osaa tuotantoa varten alkaa tulla vaikeuskerrointa. Kertakaikkiaan venäläiset ei pysty saamaan länsimaiden kanssa kilpailevaa tuotantoa millään alueella, saati sitten väsäämään kokonaisuudessaan toimivaa tuotetta. Tästä riittää esimerkkejä enemmän kuin tarpeeksi. Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.
 
Moottorin, tai minkä tahansa muunkin länsimaisen teknisen tuotteen kopiointi on teoriassa tosi helppoa. Käytännössä kun pitäisi olla koko ketju tuottamassa tarpeellista osaa tuotantoa varten alkaa tulla vaikeuskerrointa. Kertakaikkiaan venäläiset ei pysty saamaan länsimaiden kanssa kilpailevaa tuotantoa millään alueella, saati sitten väsäämään kokonaisuudessaan toimivaa tuotetta. Tästä riittää esimerkkejä enemmän kuin tarpeeksi. Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka hyvä Tu-4 oli verrattuna kopioituun malliin eli B-29:ään.
Ei varmasti ollut helppo työ ja vieläpä tuumamitoista milleihin.
Miten oli esim. moottoreiden tehot ja kestävyys verrattuna alkuperäiseen ?
Entäpä ammuntalaskimet ja pommitähtäin jne.
Onko jossain julkaistu vertailuja ?
Tuossahan ei pelkästään kopioitu ideoita ja suunnittelua vaan koko kone sellaisenaan.
Edit:
Jaa olihan tuossa eroja. Raskaampi puolustusaseistus ja ASh-73TK moottorit
 
Viimeksi muokattu:
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka hyvä Tu-4 oli verrattuna kopioituun malliin eli B-29:ään.
Ei varmasti ollut helppo työ ja vieläpä tuumamitoista milleihin.
Miten oli esim. moottoreiden tehot ja kestävyys verrattuna alkuperäiseen ?
Entäpä ammuntalaskimet ja pommitähtäin jne.
Onko jossain julkaistu vertailuja ?
Tuossahan ei pelkästään kopioitu ideoita ja suunnittelua vaan koko kone sellaisenaan.

B-29 oli parempi kone. Vaikka Tu-4 oli pätevä kone, materiaalien ja järjestelmien laadussa tehtiin joitain kompromisseja.
Venäläiset insinöörit eivät ymmärtäneet osaa elektroniikasta, joten he eivät voineet kopioida niitä.

Lopputuloksena oli, että neuvostoliittolaiset joutuivat tekemään melkoisia kompromisseja koneen rakenteellisen eheyden suhteen.
He yrittivät tarkasti kopioida lentorankaa, joka perustui kevyisiin metalliseoksiin (bleeding edge high strength lightweight alloys)
ilman että he kykenisivät kopioimaan näitä seoksia. Tu-4 oli "vain" 350 kg painavampi kuin B-29, mutta se oli huomattavasti vähemmän kestävä kuin Boeing,
koska insinöörit eivät saaneet muuttaa lentokoneen rungon rakenneosien mittoja kun kopiovat niitä heikommilla materiaaleilla.

Vastoin yleistä väärinkäsitystä, Tu-4:n ASh-73 radiaalimoottorit eivät olleet kopioita B-29:n Wright R-3350 "Duplex Cyclone" radiaalimoottoreista.
Molemmat moottorit kehitettiin itse asiassa erikseen samalta "isovanhemmalta": R-3350 oli Wright R-1820 Cyclone -moottorin evoluutionaalinen kehitysversio, kun taas ASh-73TK oli kehitetty edelleen Shvetsov M-25 -moottorista (lisensoitu kopio Wright R-1820 Cyclone - moottorista).

Tämä yhteinen syntyperä tarkoitti, että monet osat olivat samanlaisia tai jopa vaihdettavissa kahden moottorin välillä, mutta ainoa osa Duplex Cyclone -moottorista, jonka Neuvostoliitto itse asiassa kopioi,
oli turboahdinyksikkö. Tärkeä ero oli, että vaikka ASh-73TK oli hieman heikompi kuin sen amerikkalainen serkku, se tosiasia, että siinä ei ollut R-3350:n kevyttä magnesiumseoksesta valmistettua kampikammiota, eliminoi Duplex Cyclonen surullisen taipumuksen moottorin tulipaloihin niin katastrofaalisesti, että ne saattoivat syttyä ja sulattaa siipisalot kirjaimellisesti sekunneissa.

Lensivät muuten Kiinassa vielä pitkälle 80-luvulla (KJ-1 AEWC).

Tu4_(2881845876).jpg
 
Viimeksi muokattu:
B-29 oli parempi kone.....

Vastoin yleistä väärinkäsitystä, Tu-4:n ASh-73 radiaalimoottorit eivät olleet kopioita B-29:n Wright R-3350 "Duplex Cyclone" radiaalimoottoreista.
Molemmat moottorit kehitettiin itse asiassa erikseen samalta "isovanhemmalta": R-3350 oli Wright R-1820 Cyclone -moottorin evoluutionaalinen kehitysversio, kun taas ASh-73TK oli kehitetty edelleen Shvetsov M-25 -moottorista (lisensoitu kopio Wright R-1820 Cyclone - moottorista).
Kiitos tiedoista.
Tässä pätkä moottorikuviosta.
En postaa enempää kun tää on tankkiketju... ;)
 

Liitteet

  • Ash.JPG
    Ash.JPG
    390.1 KB · Luettu: 29
Kohta venäläisillä on kopioitu Leopardin moottori vaunuissaan, jos tuonne annetaan. Mutta jos saksalaiset sallivat, niin mikä ettei.
MTU MB 873 edustaa 70-luvun tekniikkaa. En itse ainakaan alkaisi sitä kopioimaan.
Mieluummin kannattaisi ottaa mallia esim. Powerpack 350S komponenteista:

Itse asiassa T-90SM vientiversion ja tuoreen T-90M Proryv-3 mallin voimayksiköt vastaavat ominaisuuksiltaan suurin piirtein tuota Renk powerpack 350S.

Ne ajat ovat menneet, kun oli järkevää kopioida mäntämoottorin kaltainen tuote. Venäläisillä on käytössään samat simulointi- ja suunnittelusoftat kuin saksalaisilla valmistajilla. Riittävän osaavia suunnittelijoitakin on. Se mitä puuttuu on yhtä laadukkaat alihankkijat. Lisäksi venäläisillä on tapana jotenkin r*ssiä lopputulosta vaikka olisi hyvää osaamista käytettävissä.
 
Ne ostaa joilla on varaa.

World’s ‘Most Expensive’ Main Battle Tank: Meet K2 Black Panther — The Ultimate War Machine — That Can ‘Float On Water’

By Ashish Dangwal

December 31, 2021

With a price tag of $8.5 million dollars, South Korea’s indigenously developed K2 Black Panther tank is the most expensive tank in the world. The K2 is equipped with a variety of features that make it extremely capable–and lethal on the battlefield.
Presented with distinct challenges and terrain that isn’t precisely tank-friendly, South Korea combined technology from around the world with its own ideas to build a combat vehicle to meet its requirements. The Guinness World Records has recognized the K2 Black Panther as the most expensive battle tank. https://eurasiantimes.com/worlds-most-expensive-main-battle-tank-meet-k2-black-panther/
 
Leo-kuljetus sai sakot Norjassa. Hyvin alkaa....
Tosin saksalaisen kuljetusfirman piikkiin 15,3 kiloeuroa. Puutteellinen dokumentaatio ja 15 tonnia liikaa painoa.

Saksassa oli 2018 vastaava US Armyn M109-kuljetuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Moottorin, tai minkä tahansa muunkin länsimaisen teknisen tuotteen kopiointi on teoriassa tosi helppoa. Käytännössä kun pitäisi olla koko ketju tuottamassa tarpeellista osaa tuotantoa varten alkaa tulla vaikeuskerrointa. Kertakaikkiaan venäläiset ei pysty saamaan länsimaiden kanssa kilpailevaa tuotantoa millään alueella, saati sitten väsäämään kokonaisuudessaan toimivaa tuotetta. Tästä riittää esimerkkejä enemmän kuin tarpeeksi. Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.

Kävin 2010 tienoilla Yuchai nimisessä moottoritehtaassa katsomassa fordin vanhaa tuotantolinjaa toiminassa. Firmaan tulee valmis linja, valmiit piirrustukset, osamuotit ja kaikki mandollinen cnc ohjelmista lähtien ja silti Kiinalaisten moottori ei ollut sielläpäinkään jenkkien (huonosta) laadusta.
 
Brittien Challenger 2 päivittyy.

Brittiläistä näkemystä siitä, miten tankkia voisi mahdollisesti käyttää urbaanissa ympäristössä.
Katolla töröttää Brimstone-ohjus, johtajalla on modernin hävittäjälentäjän kaltainen HUD Iron Visions -järjestelmän takaamana.

Putkesta roikkuu kamera, jolla voi kurkistella nurkkien taakse tarvittaessa. Puskulevyä voi käyttää improvisoituna paarina loukkaantuneelle jalkaväelle.
Ja hieno kasaricamo!

 
Russia_has_developed_the_BMP-KSH_command_post_tracked_armored_based_on_Armata_platform_925_001.jpg

Russia_has_developed_the_BMP-KSH_command_post_tracked_armored_based_on_Armata_platform_925_002.jpg

BMP-Ksh komentotankki
According to the Military Informant VK account, the command version based on the Armata platform has been tested at the 38th Research Institute of the Ministry of Defense of the Russian Federation. Two variants of the vehicles has been tested, but one the vehicle was fitted with an enhanced armor package consisting of two layers of ERA (Explosive Reactive Armor) mounted on ech side of the vehicle.

The BMP-KSh seems to be based on the T-15 BMP which is the IFV (Infantry Fighting Vehicle)variant in the Armata family. The turret has been removed and replaced by additional power supply equipment. The vehicle keeps the same armor consisting of a layer of concrete sandwiched between layers of steel, ceramic and composite materials, which offers a high level of protection against the firing of small arms and the blast of mine explosions. The top of the vehicle is also protected by integrated ERA (Explosive Reactive Armor).

As all the vehicle based on the Armata platform, the BMP-KSh is equipped with the "Afganit" active protection system including sensors and laser detection systems. This system is designed to defeat threats such as the rocket-propelled grenade and the anti-tank missile, including newer anti-tank missiles with longer ranges.

Järkyttävän kokoiset era palikat suojaamassa niitä johdotuksia mitkä kulkee noiden palikoiden alla.
 
Back
Top