Olisi mielenkiintoista tietää kuinka hyvä Tu-4 oli verrattuna kopioituun malliin eli B-29:ään.
Ei varmasti ollut helppo työ ja vieläpä tuumamitoista milleihin.
Miten oli esim. moottoreiden tehot ja kestävyys verrattuna alkuperäiseen ?
Entäpä ammuntalaskimet ja pommitähtäin jne.
Onko jossain julkaistu vertailuja ?
Tuossahan ei pelkästään kopioitu ideoita ja suunnittelua vaan koko kone sellaisenaan.
B-29 oli parempi kone. Vaikka Tu-4 oli pätevä kone, materiaalien ja järjestelmien laadussa tehtiin joitain kompromisseja.
Venäläiset insinöörit eivät ymmärtäneet osaa elektroniikasta, joten he eivät voineet kopioida niitä.
Lopputuloksena oli, että neuvostoliittolaiset joutuivat tekemään melkoisia kompromisseja koneen rakenteellisen eheyden suhteen.
He yrittivät tarkasti kopioida lentorankaa, joka perustui kevyisiin metalliseoksiin (bleeding edge high strength lightweight alloys)
ilman että he kykenisivät kopioimaan näitä seoksia. Tu-4 oli "vain" 350 kg painavampi kuin B-29, mutta se oli huomattavasti vähemmän kestävä kuin Boeing,
koska insinöörit eivät saaneet muuttaa lentokoneen rungon rakenneosien mittoja kun kopiovat niitä heikommilla materiaaleilla.
Vastoin yleistä väärinkäsitystä, Tu-4:n ASh-73 radiaalimoottorit eivät olleet kopioita B-29:n Wright R-3350 "Duplex Cyclone" radiaalimoottoreista.
Molemmat moottorit kehitettiin itse asiassa erikseen samalta "isovanhemmalta": R-3350 oli Wright R-1820 Cyclone -moottorin evoluutionaalinen kehitysversio, kun taas ASh-73TK oli kehitetty edelleen Shvetsov M-25 -moottorista (lisensoitu kopio Wright R-1820 Cyclone - moottorista).
Tämä yhteinen syntyperä tarkoitti, että monet osat olivat samanlaisia tai jopa vaihdettavissa kahden moottorin välillä, mutta ainoa osa Duplex Cyclone -moottorista, jonka Neuvostoliitto itse asiassa kopioi,
oli turboahdinyksikkö. Tärkeä ero oli, että vaikka ASh-73TK oli hieman heikompi kuin sen amerikkalainen serkku, se tosiasia, että siinä ei ollut R-3350:n kevyttä magnesiumseoksesta valmistettua kampikammiota, eliminoi Duplex Cyclonen surullisen taipumuksen moottorin tulipaloihin niin katastrofaalisesti, että ne saattoivat syttyä ja sulattaa siipisalot kirjaimellisesti sekunneissa.
Lensivät muuten Kiinassa vielä pitkälle 80-luvulla (KJ-1 AEWC).