Tuo on juuri se 2000-luvun alussa GD/Rafaelin tuotantoon tullut ERA-blokki. Sitten tuo "most" on mielenkiintoinen lause, joka ei kerro että suojaako ERA esimerkiksi 9M133 Kornetilta tai 9M123 Khrizanthema ohjuksilta. Enpä usko siihen.
Kyllä amfibio-kyky on tärkeää maasodankäynnissä, varsinkin paikoissa joissa on jokia ja järviä. Sitten toinen ongelma on se suoja ja paino. Bemari-3 heikkoutena on räjähdellä totaalisesti kun ajetaan miinaan ja runko ei varmaan kestä lähellä räjähtäviä kranaatteja tai singon osumia ilman ERAa.
Although protection of the BMP-3 is adequate for a vehicle of its class, this vehicle has a tendency to explode, once its armor is penetrated, or when running over an anti-tank mine. This is due to carousel-type autoloader, which is located in the center of the vehicles. Ammunition explodes and completely destroys the vehicle. This tendency was first noticed on the emirati vehicles, that were used in combat. This tendency was clearly noticeable in 2022 during the Russian invasion to Ukraine, where many BMP-3s were destroyed.
Saivarrella saa, mutta mitä luvut kertovat? Perusbemari-3 painaa 18,7tn ja perus M2A2:n taistelupaino on 24,9tn. BMP-3 maksimiteho on 500 hv ja M2A2 version 600 hv.
Minun heikolla laskuopilla sain tulokseksi:
BMP-3 : teho-painosuhde on 26,7 hp/tn
http://www.military-today.com/apc/bmp_3.htm
Bradley M2A2: teho-painosuhde on 24 hp/tn
https://science.howstuffworks.com/bradley1.htm
BMP-3M vientiversiossa tehoa on lisätty 660 hp asti ja sen teho-painosuhde on ilman lisäpanssaria 35hp/tn. Tietysti lisäpanssarointi ja/tai tuo 4,2 tn ERA muuttaa tätä suhdetta paljon. Samoin on tietysti käynyt M2A2/A3 versioille, joiden taistelupaino huitelee yli 30 tonnissa, kun on tullut panssaria ja tekniikkaa lisää melkoisesti.
Bradley liikkuu vedessä 6,4 km/h pelkkien telojen avulla ja vaatii siihen tuon ponttoonin valmistelun. BMP-3 vauhdiksi vedessä mainitaan 10 km/h, koska vaunussa on apuna vesijetit. Bemari voi ajaa veteen kunhan laskee hyökylevyn ja kannelle laitetaan korotettu ilmanottoputki.
Jousituksen osalta BMP-3 on myös etulyöntiasemassa koska siinä on hydro-pneumaattinen jousitus. Bradleyssä taas vanhempi torsion-bar.
Eli kokonaisuudessaan BMP-3 on varmasti huomattavasti parempi liikkumaan eri olosuhteissa ja vedessä kuin Bradley. Veikkaampa että itävaunujen eduksi voidaan laskea yleisesti jenkkivaunuja leveämmät telat, jotka kantavat myös lumessa sekä pehmeällä maaperällä paremmin. Kineettinen suoja on taas vastaavasti paljon heikompi.