Venäläisten vaunujen tornilaakerin rakenne rungon ja tornin panssaroinnin välissä muodostaa heikon alueen muuhun panssarointiin nähden. Tornilaakerissa olakkeineen taitaa olla panssarointia ~100 mm enintään ja siitä ampuu läpi vaikkapa 30 mm APFSDS-ammuksella, sinkojen pienikaliiperisilla ontelokärjillä jne. ja sopivasti muillakin panssariammuksilla, jos niillä ei osu laakerin vierintäelimen kohdalle. Tämä sama perusrakenteen heikkous taitaa olla kaikissa venäläisissä kevyissä ja raskaissa panssarikaluston tornillisissa vaunuissa ja he ovat sitä joutuneet suojaamaan kaikenlaisilla "läppävirityksillä". Länsivaunuissa yleensä tornin laakerointi on upotettu joko runkoon tai torniin siten, että "pehmeä väli" jää korkeudeltaan matalaksi ja heikko kohta pieneksi.Kuten tuossakin Twitter-ketjussa tuodaan hyvin esille, panssaroinnin lisääminen kotikonstein ei ole ollenkaan ongelmatonta ja usein kääntyy itseään vastaan. Hyvänä esimerkkinä juuri nuo Shermanien hiekkasäkit, jotka lähinnä paransivat onteloammusten läpäisyä ja lisäsivät laiterikkoja. Hyöty on lähinnä psykologinen, kun miehistö tuntee olevansa paremmassa turvassa.
Ukrainalaisilla ja venäläisillä itselläänkin on taipuisat? levyt asennettuna tornin ERA-panssaroinnin etureunaan T-72, T-80, T-90 joissakin malleissa joko tutka/lämpöhetätteen minimoiseksi ja/tai myös ballistisena suojalisänä. Ohessa T-80 vaunun Relikt-versiosta taipuisien? levyjen kera, pari kuvaa.
Lähde: https://vestnik-rm.ru/news/oborona-...acii-t-80-kotorye-prevoshodyat-t-72b3-i-t-90a
Uudempiin T-72 .... T-90 modernisointeihin on ollut tarjolla jonkinmoinen viritys "kitaa" suojaamassa:
- ohessa esimerkkinä T-90M modernisointikuvia roikkuvasta verkosta tai kevyistä ritilöistä maaliballistisena suojana, arvelen RPG-7 tyyppistä uhkaa vastaan:
Lähteet:
https://militarywatchmagazine.com/a...ttle-tank-integrates-t-14-armata-technologies
Eo. kuvien perusteella tornin ERA-laatikoiden etureunasta roikkuvat lisäsuojat (taipuisat/jäykät levyt, verkot tai ritilät) eivät vaikuta ERA:n toimintaan alkuperäisten vaunun suojan suunnittelijoiden esittämissä rakenteissa. Tuskinpa ketjutkaan sen kummemin tilannetta muuttavat Relikt-ERA:n ballistisen toiminnan osalta.
Ketjut ovat helpommin jälkiasennettavissa. Alkuperäisen twitter-viestin kuvissa on näkyvillä ERA:n etureunassa holkit, jotka lienevät taipuisien levyjen ripustussaranoiden asennusosia. Ajatuksia tukee se, että ERA:n räjähtäessa lentävät levyt lähtevät elementin pintojen normaalin suuntiin, joten ketju
Edellä olevin perustein ja viitetitietojen nojalla arvelen, että "ketjut" on kohtuullisen hyvin harkittu, nopea-asenteinen toimenpide tornin alaosan ja erityisesti tornilaakerin alueen "pehmeän / ohuen" panssarisuojan lisäämiseksi. Sillä on korvattu vaikeammin jälkiasennettavat "taipuisat levyt, verkot tai ritilät". Tarkoituksena lienee lisäsuoja tornin ja rungon välisen kidan alueella; ontelotaistelukärjen läpäisyn (etenkin RPG-7 tyyppisen sytyttimen toiminnan) häirintä ja pienempikaliiperisten panssariammuksien poikkeuttaminen / murtaminen osiksi.