Patria 6X6 multipurpose transport vehicle

Puolustusministeri: Patria Landin Hämeenlinnassa kehittelemistä miehistönkuljetusajoneuvoista tilaus ehkä ensi vuonna.


Maksumuurin takana, mutta otsikko on toki lupaava. Mainitaanko artikkelissa potentiaalista tilaajaa? Otsikko vähän antaa ymmärtää, että tilaaja olisi Puolustusministeriö, mutta voihan se olla joku muukin taho, jonka kauppaa Puolustusministeriö koordinoi.
 
Vorssan lehti osasi kertoa saman uutisen ilmaiseksi!

Maavoimien tilauksesta kyse ja lisää näyttäisi olevan luvassa ja rahoituskin järjestetty ainakin for now. Hyvältähän tämä kuulostaa!

Puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk.) kertoo, että tilaussopimus maavoimien uusista panssaroiduista miehistönkuljetusajoneuvoista tehtäisiin vuoden 2022 aikana.

– Jos isompia vastoinkäymisiä ei tule, ensimmäiset tutkimus- ja kehitysprojektin ajoneuvot valmistuvat tämän vuoden lopulla. Varsinainen tilaussopimus isommasta määrästä lienee ensi vuoden heiniä, Kaikkonen kertoi Hämeen Sanomille tiistaina.

Kaikkonen ei vielä avaa sen tarkemmin hankinnan suuruutta.

– En voi vielä puhua summista, koska asia on kesken ja menossa on tuotekehitysvaihe, mutta mittakaava on merkittävä. Maavoimilla on tarkoitus tehdä näitä investointeja tämän vuosikymmenen aikana, ja siihen myös löytyy rahoitus puolustusbudjetista.


 
Vorssan lehti osasi kertoa saman uutisen ilmaiseksi!

Maavoimien tilauksesta kyse ja lisää näyttäisi olevan luvassa ja rahoituskin järjestetty ainakin for now. Hyvältähän tämä kuulostaa!

Ai löytyy rahoitus puolustusbudjetista? Lieneeköhän kyseessä toiminnan säästöjen suuntaaminen kalustoon toimintamenorahoituksella? Tähän kuitenkin tulee palamaan kymmeniä miljoonia.
 

Linkki suoraan jos haluat skipata twitterin.





Patria 6x6 HAPC (Heavy Armoured Personnel Carrier) variant is a combat ready, modular high-performance troop transporter for modern infantry capable of providing effective fire support. It is equipped with enhanced situational awareness and C3I systems. Optional protection level 4 against ballistic threats, mine protection and wide range of other modular options enable optimized fulfilment of customer needs and requirements.


The vehicle is equipped with Cockerill CLWS (Cockerill Light Weapon Station) which is a lightweight, modular, stabilized remote weapon system. CLWS offers significant firepower through a wide range of alternative weapons and calibres such as 25 mm, 30x113 mm, 12,7 mm, 7,62 mm coaxial machine gun, rockets, and anti-tank guided missiles. The turret has 140 rounds (25mm) of ammunition ready for firing and 200 rounds for the optional coaxial machine gun make it an ideal system for missions requiring high mobility.
 
Ja sitten meillä on foorumilla niitä, joiden mukaan tuulilasilla varustettuun ajoneuvoon ei voi laittaa konetykkiä. :D No, amatöörit tietää aina paremmin kuin ammattilaiset. Eikä ne edes oikeastaan ole ammattilaisia siellä Patrialla, vaan myyntimiehiä, joten ne myyvät sitä mitä haluavat myydä eivätkä sitä mitä asiakkaat haluavat ostaa.
 
Camosta en kylläkään tykkää. Olkoonkin messucamo arabisheikeille, mutta M/05-maastokuvio olisi ollut uskottavampi. Tuohan on kuin jostakin Luhdan laskettelutakista!
 
Ja sitten meillä on foorumilla niitä, joiden mukaan tuulilasilla varustettuun ajoneuvoon ei voi laittaa konetykkiä. :D No, amatöörit tietää aina paremmin kuin ammattilaiset. Eikä ne edes oikeastaan ole ammattilaisia siellä Patrialla, vaan myyntimiehiä, joten ne myyvät sitä mitä haluavat myydä eivätkä sitä mitä asiakkaat haluavat ostaa.

Kyllä voi laittaa, siitähän on esimerkkejä vaikka kuinka, mutta kokonaan toinen juttu on, että onko siinä järkeä. Juuri tota konetykkiä ihmettelenkin. Samaten termiä HAPC, yleensä sillä on viitattu iippojen vanhjoista panssarivaunualustoista väsäämiin miehistövaunuihin, tuo level 4 ilmeisesti tarkoittaa NIJ level 4:ää eli .30-06 AP-luotia. Ei oikein vastaa mun käsitystä Heavy APC:stä ja vähän ihmetyttää, että millaista uhkaa vastaan näillä on tarkoitus käydä taisteluun?

Maastokuviuokin tosiaan on vähän kuin mainoksesta, saapa nähdä päätyykö konetykillä varustettuja malleja tosiaan palvelukseen, vaiko onko tämä lähinnä markkinointitempaus. Tietysti joku Latvia voi ollakin tilanteessa, että varsinaiseen IFV:hen ei ole varaa ja BMD/BMP-uhka on niin akuutti, että konetykki kevyelläkin alustalla on parempi, kuin ei konetykkiä ollenkaan?

Se mistä iloitsen, on että ovat hoksanneet lisätä kolmannen lasinpyyhkijän. Näytti aika epätoivoiselta kahdella pikkuvarrella.
 
Kyllä voi laittaa, siitähän on esimerkkejä vaikka kuinka, mutta kokonaan toinen juttu on, että onko siinä järkeä. Juuri tota konetykkiä ihmettelenkin. Samaten termiä HAPC, yleensä sillä on viitattu iippojen vanhjoista panssarivaunualustoista väsäämiin miehistövaunuihin, tuo level 4 ilmeisesti tarkoittaa NIJ level 4:ää eli .30-06 AP-luotia. Ei oikein vastaa mun käsitystä Heavy APC:stä ja vähän ihmetyttää, että millaista uhkaa vastaan näillä on tarkoitus käydä taisteluun?

Maastokuviuokin tosiaan on vähän kuin mainoksesta, saapa nähdä päätyykö konetykillä varustettuja malleja tosiaan palvelukseen, vaiko onko tämä lähinnä markkinointitempaus. Tietysti joku Latvia voi ollakin tilanteessa, että varsinaiseen IFV:hen ei ole varaa ja BMD/BMP-uhka on niin akuutti, että konetykki kevyelläkin alustalla on parempi, kuin ei konetykkiä ollenkaan?

Se mistä iloitsen, on että ovat hoksanneet lisätä kolmannen lasinpyyhkijän. Näytti aika epätoivoiselta kahdella pikkuvarrella.

Ei meinaa NIJ-standardia, vaan Stanag 4569.


Lisäys: Peruspanssarihan on noissa level 2. NIJ-standardeilla se tarkoittaisi, että pistoolista ammuttu tavallinen ysimillinen FMJ pysähtyisi, mutta Dirty Harryn .44 Magnumilla ampuisi jo läpi. Aika vaatimaton olisi sota-ajoneuvon suojaksi...

EDR Magazine:

Talking protection, the 8.5 tons payload is that for Level 2 protection, this being reduced when Level 4 is adopted, add-on armour kits using part of the payload.


Patria:

High payload capability ensures that with the protection level STANAG level 4 (optional), there is enough payload for various vehicle variants and equipment. This high payload capability ensures the protection level STANAG level 4 is available to the vehicle

 
Stanag 4 tarkoittaa kykyä kestää 14,5mm joka suunnasta (14.5×114mm AP / B32 at 200 meters with 911 m/s[1] Angle: azimuth 360°; elevation 0°).

Luulisi tämän koskevan tuulilasiakin kun sillä pinta-alaakin on jonkin verran. Voisi melkein kuvitella, että stanag 4 -paketin mukana tulee joku tuulilasin eteen nostettava panssari ja kamera kompensoimaan heikentynyttä näkyvyyttä.
 
Stanag 4 tarkoittaa kykyä kestää 14,5mm joka suunnasta (14.5×114mm AP / B32 at 200 meters with 911 m/s[1] Angle: azimuth 360°; elevation 0°).

Luulisi tämän koskevan tuulilasiakin kun sillä pinta-alaakin on jonkin verran. Voisi melkein kuvitella, että stanag 4 -paketin mukana tulee joku tuulilasin eteen nostettava panssari ja kamera kompensoimaan heikentynyttä näkyvyyttä.

Onhan Pasissakin ne tuulilasin eteen laskettavat metallilipat? Huonolla tuurilla luoti/sirpale löytää tiensä juuri siihen kapeaan katseluaukkoon, mutta sitten se löytää. Ei varmaan ainakaan manuaalista peräoveakaan panssaroida STANAG 4 -tasolle, oletan.


Tai sitten ihan vain riittävästi lasia? Tuohan on aika pieni kuitenkin suhteessa vaikkapa jenkkien pressan panssariautoon, joka varmaan kestää ainakin puolituumaisen osuman.
 
Onhan Pasissakin ne tuulilasin eteen laskettavat metallilipat? Huonolla tuurilla luoti/sirpale löytää tiensä juuri siihen kapeaan katseluaukkoon, mutta sitten se löytää. Ei varmaan ainakaan manuaalista peräoveakaan panssaroida STANAG 4 -tasolle, oletan.


Tai sitten ihan vain riittävästi lasia? Tuohan on aika pieni kuitenkin suhteessa vaikkapa jenkkien pressan panssariautoon, joka varmaan kestää ainakin puolituumaisen osuman.
Googlailin huvikseni aihetta eilen. Stanag 4 lasi on mahdollinen, mutta läpäisee vain noin 70% valosta ja on 12-14cm paksu. Käytännöllinen se kyllä ei ole. Uskon sähköisesti kääntyvään levyyn enemmän, varmasti halvempikin.

14,5mm B32 AP läpäisee wikin mukaan 32mm RHA @ 500m / 90 astetta. Stanag 4 on 200 metriin eli varmaan joku 40mm rha vastaavuus tuosta hiha-analyysilla repäistynä. Modernilla (keraaminen tms) lisäpanssaroinnilla päästän pienempään materiaalivahvuuteen ja säästetään painossa. Siinä kyllä hintakin äkkiä nousee, mutta erityisesti kriittisissä kohdissa kuten ovi (jos se pitää vahvistaa), kalliimpien materiaalien maksimointi lienee välttämätöntä. Tai sitten siihen tulee ramppi. Tosin kun lyödään kilkettä ja optiota toisen päälle, niin saattaa argumentti edullisuudesta alkaa murenemaan pahasti, samoin modulaarisuus kärsii.
 
Viimeksi muokattu:
Googlailin huvikseni aihetta eilen. Stanag 4 lasi on mahdollinen, mutta läpäisee vain noin 70% valosta ja on 12-14cm paksu. Käytännöllinen se kyllä ei ole. Uskon sähköisesti kääntyvään levyyn enemmän, varmasti halvempikin.

14,5mm B32 AP läpäisee wikin mukaan 32mm RHA @ 500m / 90 astetta. Stanag 4 on 200 metriin eli varmaan joku 40mm rha vastaavuus tuosta hiha-analyysilla repäistynä. Modernilla (keraaminen tms) lisäpanssaroinnilla päästän pienempään materiaalivahvuuteen ja säästetään painossa. Siinä kyllä hintakin äkkiä nousee, mutta erityisesti kriittisissä kohdissa kuten ovi (jos se pitää vahvistaa), kalliimpien materiaalien maksimointi lienee välttämätöntä. Tai sitten siihen tulee ramppi. Tosin kun lyödään kilkettä ja optiota toisen päälle, niin saattaa argumentti edullisuudesta alkaa murenemaan pahasti, samoin modulaarisuus kärsii.

Panssarilasin järkevyyteen on vaikea ottaa kantaa. Kuitenkin kamerajärjestelmä ja sähköinen panssarilevy lisää huoltotarvetta verrattuna paksumpaan lasiin. Onko sen arvoista säästää painossa ehkä muutama sata kilogrammaa?

Huonompi valonläpäisy on jonkinlainen huolenaihe, mutta sen kanssa voinee elää. Ilmeisesti tuota 12,5-senttistä lasia löytyy myös Trumpin ja Bidenin autoista.

The body is made from steel, aluminum, titanium and ceramic, and the deeply tinted 5-inch-thick windows are a seemingly impenetrable sandwich of glass and polycarbonate that will stop bullets fired from only 20 feet away.

 
Sverigestanilaisten mukaan XA-203 olisi panssaroitu 14,5 mm vastaan, ja siinä sarjassa on useimmissa kuvissa nuo rautapleksit:

1631406158249.png
1631406232542.png1631406281879.png

Muutoin lisäpanssarointi näkyy selvästi. Olen kyllä aika skeptinen sen suhteen, että lasit saataisiin speksattia 14,5 mm AP vastaan, kun muutenkin näyttävät pääasiassa teräksestä tehtyä vaunua ohuemmilta.

Mutta tosiaan, tuo 25 mm 6x6 tosiaan on esittelyajoneuvo. Ehkä sen onkin tarkoitus enemmän osoittaa alustan kykyjä, kuin olla valmis tuote?
 
Googlailin huvikseni aihetta eilen. Stanag 4 lasi on mahdollinen, mutta läpäisee vain noin 70% valosta ja on 12-14cm paksu. Käytännöllinen se kyllä ei ole. Uskon sähköisesti kääntyvään levyyn enemmän, varmasti halvempikin.

14,5mm B32 AP läpäisee wikin mukaan 32mm RHA @ 500m / 90 astetta. Stanag 4 on 200 metriin eli varmaan joku 40mm rha vastaavuus tuosta hiha-analyysilla repäistynä. Modernilla (keraaminen tms) lisäpanssaroinnilla päästän pienempään materiaalivahvuuteen ja säästetään painossa. Siinä kyllä hintakin äkkiä nousee, mutta erityisesti kriittisissä kohdissa kuten ovi (jos se pitää vahvistaa), kalliimpien materiaalien maksimointi lienee välttämätöntä. Tai sitten siihen tulee ramppi. Tosin kun lyödään kilkettä ja optiota toisen päälle, niin saattaa argumentti edullisuudesta alkaa murenemaan pahasti, samoin modulaarisuus kärsii.
Puolustusvoimille toimitetussa Misuissa on muistaakseni ovissa n. 7 cm vahvat ikkunat.
 
Mutta tosiaan, tuo 25 mm 6x6 tosiaan on esittelyajoneuvo. Ehkä sen onkin tarkoitus enemmän osoittaa alustan kykyjä, kuin olla valmis tuote?
Varmasti näin. Aiemmin nähtyyn testiversioon nähden messuajoneuvosta puuttuu ainakin uintilevy ja ihan ensimmäisissä esittelyversioissa nähty laatikko keulalta. Lisäpanssarilta näyttänyt laatikko on korvaantunut käyttökokeissa uintilevyllä.

@Samovarius XA-203 kuvissa tuulilasin suojalipat näyttäisivät okevan kaksikertaiset vs XA-185 ohuemmat läpyskät. Painoakin taitaa olla reilusti yli 20 tonnia, että jotain katetta selvästi paremmalle suojalle varmasti kokonaisuudessaan on.
 
Back
Top