Pienten pinta-alusten sodankäynti FAC / USV

No eihän sieltä nyt yksi kumiveneellinen mene vaan komppania ainakin. Samalla kun panssarikärki tulee maata pitkin. Ja isompi maihinnousujoukko tulee perässä kun satama on heidän vallassa.
 
No eihän sieltä nyt yksi kumiveneellinen mene vaan komppania ainakin.

Itse olen ollut purkamassa merimerkkejä ja muita sörkässä, ja vaikka Kotka olisi pienempi, mitä epäilen niin saa olla aikamoinen komppania, jos pystyy vyöryttämään sataman tunnin sisään siirtymisen alkamisesta. Pelkkään kävelyyn täyslasti päällä menee ihan tuhottomasti aikaa, saati sitten ihmisten tarkastamisesta ja kiinni ottamisesta, eikä olla vielä puhuttu taistelusta taikka vastarinnasta.
 
Itse olen ollut purkamassa merimerkkejä ja muita sörkässä, ja vaikka Kotka olisi pienempi, mitä epäilen niin saa olla aikamoinen komppania, jos pystyy vyöryttämään sataman tunnin sisään siirtymisen alkamisesta. Pelkkään kävelyyn täyslasti päällä menee ihan tuhottomasti aikaa, saati sitten ihmisten tarkastamisesta ja kiinni ottamisesta, eikä olla vielä puhuttu taistelusta taikka vastarinnasta.

Jokseenkin minkä tahansa suojaamattoman kohteen pystyisi syvän rauhan aikana helposti nappaamaan hetkeksi kevyin joukoin. Ei tarvita edes erikoiskoukkoja kumiveneinedn vaan paikalle pääsee helposti linja-autolla. Jos puolustajalla on minkäänlaisessa valmiudessa olevia toimintakykyisiä joukkoja niin ilo voi kyllä jäädä lyhytaikaiseksi.
 
Jokseenkin minkä tahansa suojaamattoman kohteen pystyisi syvän rauhan aikana helposti nappaamaan hetkeksi kevyin joukoin.

Niin syvän rauhan aikana. Onnistuu pankkiryöstökin jos hyvin sen suunnittelee ja toteuttaa. Mutta jos konflikti kuumenee ja naapuri muuttaa komppanian verran porukkaa suursaareen niin tuskin Kotkassa on kukaan tumput suorana sanomassa, "ei ne sieltä tuu, harjoittelevat vain."
 
Niin syvän rauhan aikana. Onnistuu pankkiryöstökin jos hyvin sen suunnittelee ja toteuttaa. Mutta jos konflikti kuumenee ja naapuri muuttaa komppanian verran porukkaa suursaareen niin tuskin Kotkassa on kukaan tumput suorana sanomassa, "ei ne sieltä tuu, harjoittelevat vain."

Satamat olivat ainakin aikaisemmin olennaisia kohteita rannikkopuolustuksessa. Tuskin siitä linjauksesta on vieläkään kokonaan luovuttu vaikka satamaväylillä ei enää olekaan tornikanuunoita eikä maissa torjuntakomppanioita/pataljoonia. Alueita vartioidaan ja ollaan valmiita myös puolustamaan. Valtaaminen on siinä tilanteessa tietenkin ihan eri mittaluokan operaatio. Eikä sataman valtaamisesta tuossa tilanteessa edes koituisi suurta iloa koska sitä ei voisi käyttää. Satamaan tuskin edes pääsisi laivalla ennen kuin vasta kohtalaisen miinanraivausoperaation jälkeen.
 
Kyllä siellä tärkeimmillä sisääntulo ränneillä on yhä 130TK:t.

Tärkeimmillä kyllä mutta aukkojakin löytyy. Jokseenkin jokaisen Suomenlahden sataman sisääntuloväylällä oli kuitenkin aiemmin 100TK-patterit. Niistä yllättävän moni oli sattuneesta syystä luotsiaseman yhteydessä.
 
Itse olen ollut purkamassa merimerkkejä ja muita sörkässä, ja vaikka Kotka olisi pienempi, mitä epäilen niin saa olla aikamoinen komppania, jos pystyy vyöryttämään sataman tunnin sisään siirtymisen alkamisesta. Pelkkään kävelyyn täyslasti päällä menee ihan tuhottomasti aikaa, saati sitten ihmisten tarkastamisesta ja kiinni ottamisesta, eikä olla vielä puhuttu taistelusta taikka vastarinnasta.
Ketä siellä on vastassa rauhanaikana, siis nyt? Muutama stevari kumipamppujen ja pippurisumuttimen kanssa ja kourallinen varastomiehiä?
Onko vaikeata muka varmistaa heti portit ja estää liikenne sisään ja ulos? Minun nähdäkseni porttien haltuunotto varmistaa jo sen että apujoukoilla on vastaanottokomitea valmiina. Koko alueen tyhjentäminen vie aikaa tietysti, mutta eipä siellä solttuja ole vastassakaan. Nappi ottaan ohimennen tai ukot maihin ja nippusiteisiin, jos on aikaa. Big deal!

Voihan se olla tietysti että ne stevarit rupeavat ramboiksi ja nirhaavat parikymmentä eliittisotilasta yhdessä vihaisten 130 kg painavien rekkakuskien kanssa. Niillähän on aina aseita pullollaan kabiinit:LOL:.
 
Ketä siellä on vastassa rauhanaikana, siis nyt? Muutama stevari kumipamppujen ja pippurisumuttimen kanssa ja kourallinen varastomiehiä?
Onko vaikeata muka varmistaa heti portit ja estää liikenne sisään ja ulos? Minun nähdäkseni porttien haltuunotto varmistaa jo sen että apujoukoilla on vastaanottokomitea valmiina. Koko alueen tyhjentäminen vie aikaa tietysti, mutta eipä siellä solttuja ole vastassakaan. Nappi ottaan ohimennen tai ukot maihin ja nippusiteisiin, jos on aikaa. Big deal!

Voihan se olla tietysti että ne stevarit rupeavat ramboiksi ja nirhaavat parikymmentä eliittisotilasta yhdessä vihaisten 130 kg painavien rekkakuskien kanssa. Niillähän on aina aseita pullollaan kabiinit:LOL:.

Eiköhän rajallakin ole jotain toimintaa satamien lähistöllä, Utista ei kauaa kestä paikalle tulla ja Haminastakin voi virka-apua irrota.
 
Ketä siellä on vastassa rauhanaikana, siis nyt? Muutama stevari kumipamppujen ja pippurisumuttimen kanssa ja kourallinen varastomiehiä?
Onko vaikeata muka varmistaa heti portit ja estää liikenne sisään ja ulos? Minun nähdäkseni porttien haltuunotto varmistaa jo sen että apujoukoilla on vastaanottokomitea valmiina. Koko alueen tyhjentäminen vie aikaa tietysti, mutta eipä siellä solttuja ole vastassakaan. Nappi ottaan ohimennen tai ukot maihin ja nippusiteisiin, jos on aikaa. Big deal!

Jos Kotka tippuu noin helposti niin Maarianhaminalle ei ole mitään jakoa.
 
Jos Kotka tippuu noin helposti niin Maarianhaminalle ei ole mitään jakoa.

Kysymys ei ole siitä voiko joku yllättäen vaikkapa ensi yönä pöllähtää paikalle ja ottaa tilan haltuun. Ihan varmasti voi. Ahvenanmaallekin saa vietyä inkkareita turisteina ja inkkareille aseita ”diplomaattipostina”.

Olennaista on että ehdimme niistää sen väistämättä köykäisen etujoukon ajoissa ennen kuin lisää porukkaa saapuu paikalle tai ainakin vastatoimin vesittämään operaation. Ahvenanmaa on varmasti tuossa suhteessa ihan eri tavalla haasteellinen kuin Kotka.
 
Eiköhän rajallakin ole jotain toimintaa satamien lähistöllä, Utista ei kauaa kestä paikalle tulla ja Haminastakin voi virka-apua irrota.
Hehee! Jos porukka idän vihulaisia pääsee karauttamaan satamaan aamuyöllä, niin Utista lähtevät erikoisukot ovat 1,5 h. päästä aikaisintaan siellä.
Usko pois, tunnen tuon seudun hyvin. Haminassa ei taida viikonloppuyönä olla kassulla kuin pari pahaista spollia. Ne eivät ole hajulla siitä mitä tapahtuu kun kaukaiset laukaukset alkavat kuulua. Korkeintaan alkavat soitella PU: lle ja pitävät vahtia. Varmaankin luottavat poliiseihin tai sitten epäilevät jotain omaa harjoitusta.

Vai meinaatko että häke soittaa niille ensimmäisenä kun puheluja tulee sataman vihreistä miehistä?

Nuo parikin Raptoria voivat eristää sataman hyvin ja tukea erikoisjoukkoja riittävän ajan kunnes iso pyörä pyörii ja hekot tuovat lisää porukkaa. Pinnoissa lentämällä kaukovalvonta ei näe niitä saarten katveista.

Hei vittu, oonko minä ainoa joka miettii näitä juttuja? En tiedä onko nämä asiat ihan oikeasti näin, mutta itse toimisin tämänsuuntaisesti.
Voi olla että olen liian defaitisti, mutta en dissaa suomalaisia erikoisjoukkoja. En toisaalta usko että meillä on oikeasti mitään suunnitelmaa estää tuollaista etukäteen. Nuo operaatiot on hyvin teoreettisia, mutta täysin toteutettavissa jos niin halutaan.

Poliisin nykyvahvuudet ja pv:n päivystysvalmius on suunnilleen kaikilla tiedossa ja niillä ei kyllä Kotkaa tai Haminaa puolusteta miltään erikoisjoukoilta. Sieltä Utista tulee kovimmat karjut kyllä, mutta jos samaan aikaan tapahtuu useassa paikassa vastaavia niin loppuu sieltäkin paukut. Ne rapiat 50 ukkoa eivät kerkeä jokapaikkaan. Rajalla on tietysti oma sakkinsa, mutta missä ne päivystävät niin en tiedä.
 
Ketä siellä on vastassa rauhanaikana, siis nyt? Muutama stevari kumipamppujen ja pippurisumuttimen kanssa ja kourallinen varastomiehiä?
Onko vaikeata muka varmistaa heti portit ja estää liikenne sisään ja ulos? Minun nähdäkseni porttien haltuunotto varmistaa jo sen että apujoukoilla on vastaanottokomitea valmiina. Koko alueen tyhjentäminen vie aikaa tietysti, mutta eipä siellä solttuja ole vastassakaan. Nappi ottaan ohimennen tai ukot maihin ja nippusiteisiin, jos on aikaa. Big deal!

Voihan se olla tietysti että ne stevarit rupeavat ramboiksi ja nirhaavat parikymmentä eliittisotilasta yhdessä vihaisten 130 kg painavien rekkakuskien kanssa. Niillähän on aina aseita pullollaan kabiinit:LOL:.
Jos Kotka tippuu noin helposti niin Maarianhaminalle ei ole mitään jakoa.
Joo, me ollaan hävitty tää peli... Kaksi päivää ja se on ohi... :unsure:

Muutaman kerran vuodessa mp.netissä alkavat nämä "hyökkäys täysin yllättäen syvimpänä rauhan aikana" -skenaariot. Aika kauan kestää venäläisillä toteuttaa tällaiset hyökkäykset, edellisestä sodasta on kuitenkin jo 75 vuotta ja tässä vuosien varrella olisi ollut aika hyviä hetkiä toteuttaa ylläri-pyllärit.

Onko mitenkään mahdollista, että sodat eivät kuitenkaan ala aivan tyhjästä kahden valtion välillä? Onko mitenkään mahdollista, ettei Venäjällä olekaan kykyä toteuttaa yllätyshyökkäys kirkkaalta taivaalta ja ettei Suomella olisi kykyä havaita valmisteluja?

Tyypilliseen RIB-veneeseen mahtuu noin kymmenkunta ukkoa eli komppanian kuljettaminen vaatisi n. 15 venettä + huollon alukset. Eikö ketään merivartiostossa tai merivoimissa kiinnosta, jos tällainen letka lähtee liikkeelle vaikkapa Suursaaresta?

Vielä voi kysyä jatkokysymyksenä, että mitä sitten, jos Kotkan satamaan pääsee keskellä rauhanaikaa komppania? Sen jälkeen väylä sinne suljetaan takuuvarmasti ja satama-alueen ulkopuolelle kerätään sellainen joukko, ettei satamasta liiku mikään ulos. Vaihtoehtona on puhdistaa alue suomalaisten toimesta, mutta se tietäisi tappioita.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top