vlad
Respected Leader
Tilanne on karu, jos asia on noin, kuten esität. Minä taas oletan, että eduskuntavaalit plus pari kuukautta ja meillä käynnistyy hyvin haihattelematon linja turpo-asioissa. Mulla on se kuuluisa kutina vasemmassa kannikassa. Nyt pelataan vaalit ja hirmu määrä äänestäjiä on tietyllä tapaa Nato-vastaista, nyt keskitytään keräämään vaalikarja aitauksiin ja annetaan laumalle sitä, mitä kukin haluaa kuulla. Tahti muuttuu. Huomaa, miten tiukasti kukin puolue tällä kertaa keskittyy keräämään "varmat kannattajat" kotipesään. Ei ole paljon irtiottoja tai rönsyjä. Odotahan, kun uurnat on paketissa.
Jos näin ei tapahdu, se on alkusoitto sellaiselle cresendolle, joka on päättyvä Surumarssiin, sanokaa sanoneen.
Ehkäpä olen liiankin pessimistinen tässä suhteessa mutta näen vielä tulevan hallituskauden sellaisena, jossa YYA-henkinen sukupolvi on vielä hallitsevassa asemassa ja se kaikesta huolimatta vaikuttaa päätöksentekoon - sen sijaan uskoisin, että vuosikymmenen loppupuolella tilanne alkaa olla jo olennaisesti toinen ja tuolloin vaaleissa tapahtuu selkein sukupolven vaihdos ja uussuomettunut sukupolvi siirtyy suurelta osin takavasemmalle.
Mutta kireässä geopoliittisessa tilanteessa tuleva hallituskausi on todella kriittinen ja jos Sipilän taustalla "väyrysläiset" saavat paljon valtaa ja hallituksessa on mukana Rinteen johtama demarit niin en näe kovinkaan suotuisaa kehitystä näköpiirissä - henkinen ilmapiiri on hyvin voimakas siihen suuntaan jossa ajatellaan "Venäjän edun olevan myös Suomen edun" - niin tuhoisaa kuin ajattelu onkin. Toisaalta mikäli käy kuten sinä ennustat, olen enemmän kuin tyytyväinen koska tuolloin on todellinen mahdollisuus sille, että Suomi uskaltaa ottaa ratkaisevia itsenäisiä askeleita.
vlad.