Nyt on aika katsoa Shetlnanninsaaren murhat Areenasta. Jäi eilen väliin. Jätän tämän kehää kiertävän topiikin. Jatkakaa oikeudenkäyntiin asti. Teen veikkauksen. Katsotaan lopputulos joskus.
Tässä: Tuomio tulee sekä mopotytölle että poliisille.
Veikkauksen perusteet:
Kalevan uutinen (ovat lähimpänä juttua). Sama poliisilaitos ei voi tutkia toisen epäiltyä rikosta. Lapin poliisilaitos teki esitutkinnan. Se epäili sekä mopoilijaa että poliiseja useista muistakin rikoksista, mutta syyttäjä ei nostanut näistä syytteitä. Viittaa kuitenkin siihen, että nyt ei mennyt putkeen.
Niinpä siellä ovat vastakkain ainoastaan liikenneturvallisuuden vaarantaminen (tyttö) ja virkavelvollisuuden rikkominen (poliisit). Tulee nahkapäätöksenä sakkoa kaikille, jos näin on kuin lehdessä lukee.
Eli pahoinpitelyt, ruumiinvamman tuottamiset, ajo-oikeudetta-ajot, päihtymys, alkoholin hallussapito ala-ikäisenä ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ynnä muut ovat poissa käsittelystä. Nyt pitää miettiä oikeuskaarta. Kai korvauksia voi pyytää, mutta jos ei syytettä vamman tuottamisesta ole, se kai on jo etukäteen syyttäjän toimesta katsottu itse aiheutetuksi.
Jälkikirjoitus:
Mitä tähän muuhun nykyaikaan tulee... isänä haluaisin luonnollisesti selvittää poliisin toimien laillisuuden ja ohjeidenmukaisuuden mutta minulla olisi muitakin syitä olla huolissani kuin liikenneturvallisuuden vaarantamisen jälkeen pysäytystilanteessa syntynyt luunmurtuma. Miksi tyttöni ajaa ilman ajo-oikeutta mopolla? Tiesinkö siitä? Miksi alkoholia oli mukana (katsokaa alkuperäiset lehtijutut). Tiesinkö siitä?
Mitä isän tunteisiin tulee... Jos poliisi koskisi minun tyttäreeni ilman aihetta, virkamies ei pääsisi mihinkään piiloon, ei mihinkään. Hän olisi jatkoajalla vain sen hetken, kun löytäisin hänet. Etsisin vaikka Lapista. Jos isän kertomus pitää paikkansa, hän nyt soittelee lehtiin.
Jos taas tyttäreni ajaisi ilman ajo-oikeutta ja kaahaisi ja hänet olisi yritetty asianmukaisesti pysäyttää, valehtelisi kaikesta, se olisi tytölle ja minulle iso oppi.
Jatkakaa.