Poliisin uudet virka-aseet

Peiper kirjoitti:
Voisitko perustella?

Vahva argumentti putoaa nyt, parahin peiper: minä tykkään rauta-aseista, niiden painosta jne. eli ei-ammattilaisen mielipide vailla mitään tärkeää Tekniikan Maailmasta poimittua insinööripointtia.
 
Vaikka ei Glock-ketju olekaan, eikä aiheeseen liity mitenkään, niin sanonpahan silti; kokeilkaa ja kiihottukaa:
http://www.caatactical.com/viewProduct.asp?ID=267&catID=363
 
commandon sinänsä perusteltu kommentti glockin puolesta kärsii yhdestä pahasta ongelmasta. Palveluspistooleihin ei saa omia modifikaatioita tehdä. Rajavartioista useampikin on sitä kironnut. Modaus olisi helppoa mutta kiellettyä.
 
noska kirjoitti:
commandon sinänsä perusteltu kommentti glockin puolesta kärsii yhdestä pahasta ongelmasta. Palveluspistooleihin ei saa omia modifikaatioita tehdä. Rajavartioista useampikin on sitä kironnut. Modaus olisi helppoa mutta kiellettyä.

Vikahan ei ole aseessa vaan käyttäjäorganisaatiossa. Usein on perusteltua kieltää jonkinlaisia muutoksia, jotka heikentävät palvelusturvallisuutta. Perustellumpaa olisi antaa henk. koht. aseeseen jotain muutoslupia tai laatia listoja millaisia muutoksia (mutta ei pysyviä) on mahdollista tehdä tai oikeus käyttää omaa asetta työtehtävissä kuten monesti jenkkipoliiseilla, jonka hankinta sitten korvattaisiin ainakin osittain. Esim. H&K USP:n valinta monen ulkomaalaisen organisaation virka-aseeksi on kirvoittanut mieliä, kun käden koko ei vain riitä - varsinkaan naisilla - ja muuta asetta ei ole mahdollista käyttää. Jenkkiasevoimien puolella asia on sinällään vuosien saatossa tullut järkevämmäksi, että yksikkö päättää millaisia muutoksia ja lisäosia voi käyttää ja jopa maalata aseen (kiväärit).

Melkein millä tahansa pistoolilla kyllä pystyy tekemään ikävyyksiä ja hyvyyksiä ilman mitään modifikaatioita, kunhan aseen takana on mies, joka harjoittelee. Mutta hommassa ei useinkaan Suomistaniassa ole mitään järkeä, mm. työperusteella poliisi, sotilas tai rajavartija ei saa aseelle ostolupaa harjoitellakseen työtään varten. Aseen hankkiminen sitä varten, että harjoittelisi työtehtäviä varten vapaa-ajalla pitää perustella urheiluammunnalla ja kerätä siitä harrastustausta, nykyisin kaksi vuotta ennen oman aseen hankintaa. Näin paljon valtio luottaa kansalaisiinsa.
 
Peiper kirjoitti:
Ok. Minä olen tietokonesukupolvea, syntynyt 1977, muovi kiihottaa. :)

Peiper, ei johdu iästä kun minä olen samaa sukupolvea ja suosin terästä muovin sijasta. Niin ja tiedoksi että sekään ei johdu sukupolvesta se muovista kiihottuminen sillä itse innostun vähän "perinteisimmistä" asioista :D

No, kukin tehköön mielensä mukaan!
 
Poliisit saavat uudet Walther-pistoolit

Keskiviikko 18.1.2012 klo 15.29

Poliisin uudeksi virka-aseeksi on valittu saksalainen Walther.

Poliisi ei aio vaihtaa kaikkia virka-aseitaan, vaan korvaa noin tuhat vanhaa huonokuntoista käsiasettaan uusilla. Vanhimmat ovat 1970-luvulta.

Myös uudet poliisit saavat virka-aseekseen Walther P99Q -pistoolin.

Poliisi on jo parikymmentä vuotta käyttänyt itävaltalaista Glockia virka-aseena. Glock jätti nytkin tarjouksen, mutta ei tullut valituksi.

- Walther on moderni ase, joka läpäisi tekniset vaatimuksemme. Siinä on myös se hyvä puoli, että se sopii erikokoisille kämmenille sekä oikea- ja vasenkätisille, kertoo ylikomisario Ilkka Höysti Poliisin tekniikkakeskuksesta.

Sopimus allekirjoitettaneen kuun lopussa, ja ensimmäiset Waltherit ovat käytössä loppukeväästä.

Poliisin tekniikkakeskus kilpailutti samalla myös Tullin ja Rajavartiolaitoksen käsiasehankinnat. Yhteensä aseita on tarkoitus hankkia vuosittain noin 650-900 seuraavan kahdeksan vuoden aikana. Poliisin osuus aseista on suurin.

STT

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012011815094122_uu.shtml
 
Eli samat kamppeet tulevat myös Rajalle ja Tullille? Vai kilpailutettiinko samlla eri aseita? Painostus joka tapauksessa toimii, "Poliisi ei aio vaihtaa kaikkia virka-aseitaan".
 
Touhottaja kirjoitti:
Eli samat kamppeet tulevat myös Rajalle ja Tullille? Vai kilpailutettiinko samlla eri aseita? Painostus joka tapauksessa toimii, "Poliisi ei aio vaihtaa kaikkia virka-aseitaan".

Siltähän tuo vähän vaikuttaisi. Rajahan käyttää Glockia tällä hetkellä ja Tullilla on CZ-75.

Uudet aseet varmaan annetaan tulokkaille eli Poliisikoulussa oleva nk ei kuittaakaan Glockia vaan Waltherin ja uudistus toteutuu korvaamalla aseita alkupäästä samalla kun rullista poistuvien kautta vanhemmat aseet hävitetään.

Seuraavassa kilpailutuksessa 8 vuoden päästä sitten voittaa joku toinen pistooli kilpailutuksen ja pian suomalaispoliisilla on 3 tai useamman valmistajan pistooleita eri malleina.
En tiedä minkä verran eri pistoolien käyttö vaikuttaa koulutukseen ja logistiikkaan tuossa firmassa, mutta jonkinlainen vaikutus varmasti on.
 
Touhottaja kirjoitti: "Painostustus joka tapauksessa toimii"
Mikä painostus?

En usko eri aseiden aiheuttavan suurta logistista ongelmaa.
 
Eikös siitä noussut hirveä hulabaloo, että on rahan tuhlausta korvata kaikki aseet?
 
Kansalaiskeräys pystyyn, että Stasi saa uusia välineistöään!
 
No tottahan ne uusia tarvii, kun me uhataan niiden vanhat rynkytkin sulattaa. Mihin allekirjoitan?
 
Minua lähinnä ihmetyttää miten ase oli Walther kun speksit olivat hieman toisenlaiset lehtijutuissa aiemmin mainitut. Niistä sai käsityksen että aseessa olisi pitänyt olla decocker ja ulkoinen varmistin etteivät ammu vahingonlaukauksia. Ei siinä mitään. Asehan on ihan hyvä ja hyvin lähellä Glockia. Nyt vain kävi niin Waltherin tarjous oli halvempi kuin Glockin ja valtio hankkii halvimman vaatimukset täyttävän. En sitten tiedä oliko Glockin 4. sukupolvi mukana edes kilpailussa, niissähän lippaanvapautin (jo aiemmissa erikoismalleissa myös) on käännettävä ja pienempää kahvapalaakin on tarjolla. Itse en tiedä ketään kuka pitäisi vain Waltherin alaspäin liipaisinkaaresta painettavasta lippaansalvasta ja aivan varmasti joku onnistuu sitä tavoitellessaan etusormella tekemään vahingonlaukauksen taktista lippaanvaihtoa tehdessä tai aseesta lipasta poistaessa työvuoron päätteeksi.
 
Touhottaja kirjoitti:
No tottahan ne uusia tarvii, kun me uhataan niiden vanhat rynkytkin sulattaa. Mihin allekirjoitan?

Jaa milloinkas POLIISIEN rynkkyjä on uhattu sulattaa?
 
noska kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
No tottahan ne uusia tarvii, kun me uhataan niiden vanhat rynkytkin sulattaa. Mihin allekirjoitan?

Jaa milloinkas POLIISIEN rynkkyjä on uhattu sulattaa?

Ei kun minä otin ja tumpeloin ja en lainannut ylläolevaa viestiä, jossa viitattiin Stasiin.
 
Touhottaja kirjoitti:
noska kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
No tottahan ne uusia tarvii, kun me uhataan niiden vanhat rynkytkin sulattaa. Mihin allekirjoitan?

Jaa milloinkas POLIISIEN rynkkyjä on uhattu sulattaa?

Ei kun minä otin ja tumpeloin ja en lainannut ylläolevaa viestiä, jossa viitattiin Stasiin.

Miten kukakin Stasin käsittää. Alkuperäinen harppisaksan Stasi oli oma ministeriönsä ja sen alaiset joukot eikä missään kytköksissä armeijaan, jonka aseita Suomeen ostettiin.
 
Ihmettelen kyllä, jos kisassa oli mm. 4. gen Glockit, etteivät ne voittaneet hinnallaan. Glock kun painii valmistuskustannuksissa samassa sarjassa HK:n Sinisen kanssa. Noh, voihan olla, että Walther halusi referenssiä tuotteelleen.
 
RPG83 kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, jos kisassa oli mm. 4. gen Glockit, etteivät ne voittaneet hinnallaan. Glock kun painii valmistuskustannuksissa samassa sarjassa HK:n Sinisen kanssa. Noh, voihan olla, että Walther halusi referenssiä tuotteelleen.

No sitä on turha ihmetellä. Poliisi kenttätestaa ja koeampuu aseensa kuten inttikin ja sen mukaan aika pitkälti mennään. Poliisin ampumakouluttajissa on ihan päteviä sällejä arvioimaan.
 
Einomies1 kirjoitti:
RPG83 kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, jos kisassa oli mm. 4. gen Glockit, etteivät ne voittaneet hinnallaan. Glock kun painii valmistuskustannuksissa samassa sarjassa HK:n Sinisen kanssa. Noh, voihan olla, että Walther halusi referenssiä tuotteelleen.

No sitä on turha ihmetellä. Poliisi kenttätestaa ja koeampuu aseensa kuten inttikin ja sen mukaan aika pitkälti mennään. Poliisin ampumakouluttajissa on ihan päteviä sällejä arvioimaan.

Minä olen elänyt käsityksessä, että valtion hankinnoissa hankitaan (yleensä) se edullisin vaatimukset täyttävä. Puolustusvoimat tietysti vaikuttavat olevan tästä poikkeus.

Enkä ymmärrä, miksi laatu olisi niin tärkeää tuolla tasolla? Ymmärrän, että Karhu tarvitsee parhaat mahdolliset vehkeet panttivankitilanteiden yms. ratkaisemiseen, joissa voi olla tärkeää saada luoti nimenomaan sen pahiksen kalloon panttivangin sijasta. Mutta hyvin harva "rivipoliisi" kentällä on niin hyvä ampumaan, ettei Glockin tarkkuus riittäisi siihen mihin se rivipoliisi asettaan nyt yleensä käyttää (puukkomiehen reiteen ampumiseen, auton matkustajan pakaraan ampumiseen, kuorma-autokuskin rintaan ampumiseen, yms. lähityöskentelyyn). Jos saadaan ilmoitus rynnäkkökiväärein riehuvista pankkiryöstäjistä, niin silloin on syytä käyttää tukiasetta, ei pistoolia.
 
Back
Top