öööööö. Ilman federalismiakin tuo jo ontuu. Vai onko kyse suomalaiskansallisesta liian orjallisesta suhtautumisesta ja lallukkamaisesta asenteesta? Moni kansanedustaja itkee, että työajasta kolme neljännestä kuluu Unionin kautta tulevien asioiden kanssa vekslaamiseen. Jos tämä on totta, niin mitähän nämä oivat kansankynttilät mahtoivat puuhailla ennen EUa?
Mielestäni esität -federalismin- aivan oikein. Enkä minä pelkää -federalismia- vaan niitä mekanismeja, jotka siihen kytkeytyvät poliitikkojemme kautta, ymmärrättekö tarkoitukseni? Kansallisella tasolla federalismin peikko ei ole siis mielestäni federalismi vaan ihan nämä ovat tahmakäpälät ja se, miten he uittavat valtiollisen Onnenpurtemme siinä karikossa.
EUn selän taakse piiloutuminen päätöksenteossa ei ole vain suomalainen ilmiö ja melkoisen osan EUvastaisuudesta voi selittää syntyneen siksi, että kunkin kansallisvaltion tahverot käyttävät tavan takaa Unionia keppihevosena omien hyvinkin henkilö- tai puoluekohtaisten etujen ajamiseen. Ja asia esitetään: koska EU.
Eli tosmoiniekat ratsastavat kahdella ratsulla jatkuvasti. Äänestäjille asiat esitellään yhdellä tavalla ja peli pelataan toisilla korteilla. Missä metia ja tutkiva journalismi?
Juuri näin. Mielestäni lähinnä Saksan ja Ranskan etuja ja kotkotuksia edistävä Unioni on yksi uhkatekijä (osin todellisuuskin tietty, vaikkei intressit läheskään aina näin vastakkaisia ole) mutta ehkä jopa merkittävämpi uhka on tämä tie, jota nämä meidän lallukat käyttävät oman pyrkyryytensä edistämiseen.
Paskoja päätöksiä toisensa perään ja löysää taipumista "poliittisen pääoman" saamiseksi, jolla isojen EU-maiden päättäjät pyyhkäisevät peräaukkonsa nauraen parhaassa tapauksessa vasta sikäläisten vaalien jälkeen, todennäköisesti nauravat heti kun Suomen edustaja kääntää selkänsä. Ellei päin naamaa, tai jopa niin että Suomen oma lallukka nauraa räkäisesti mukana. "Poliittinen pääoma" on se, mitä tarjotaan synkeälle syntymämaalle konkreettisten menetysten vastapainoksi. Suomen lallukka taas saa mukavan ikiviran jossakin, mihin verrattuna Helsingin keskusta, puhumattakaan omasta lehmänkakan hajuisesta vaalipiiristä, tuntuu merkityksettömältä haja-asutusalueelta.
Minä en ole EU-vastainen, mutta EU-kriittinen. Mielestäni HYVIN harvaan asiaan kannattaa suhtautua
kritiikittömästi, sisältäen varsin korkealle arvostamani Ylipäällikkö Niinistön. Kyllähän minä esitän kritiikkiä vaimollekin, vaikka rakastan sitä ihmistä. Vaikka en Timo Soinia monessa asiassa kovin korkealle arvosta, niin hänellä oli hyvä ilmaisu kuvaamaan EU-kritiikkiään:
Vähemmän ja parempaa EU:ta. Nyt näyttää nimenomaan siltä, että vasemmistolaishenkinen ideologinen puoli aiotaan korottaa aivan uusiin sfääreihin EU-hommissa varsin hyvän perusrakenteen rapautuessa kaiken hulluttelun paineessa. Ja tietysti tätä kritisoidessani olen erään ihmisryhmän tulkinnassa EE-UU-vastainen haja-asutusalueen naisenpuutteessa kärvistelevä, huonosti koulutettu änkyrä-varttinatsi joka ei vaan ymmärrä mitään näistä hienommista asioista. Ruotsin osaamisenikin on perin heikkoa, vaikka sekään ei liity mihinkään ideologiaan.