Presidentinvaalit 2018

Presidenttiehdokkaiden tuoreimmat NATO-näkemykset.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005437541.html

Laajaa tukea löytyy Suomen NATO-yhteistyön tiivistämiselle. Ainoastaan vassareiden Merja Kyllönen vastustaa tätä.


”On absurdi tilanne, että samaan aikaan, kun yleinen mielipide on täysin toisenlainen, meidän puolustuspolitiikassa mennään koko ajan lähemmäs Natoa”, Kyllönen sanoo.


”Minä toivoisin, että poliitikot olisivat rehellisiä. Että ei yritetä kiertotietä mennä Naton salarakkaaksi.”

Kyllönen arvelee kansalaisten ymmärtävän poliitikkoja paremmin, että nykyajan pahimpia turvallisuusuhkia ei ratkota liittoutumalla ja perinteisellä puolustuspolitiikalla.


Mitäpä tuohon mitään lisäämään kuin että selvästi näkee ettei ulko- ja turvallisuuspolitiikka ole tuon vasemmistonaisen leipälaji.
 
Suomalaisten Nato-kielteisyys on pysynyt vakaana – "kansalla on korkea kynnys liittoutumiseen"
Kansanedustaja Timo Heinosen (kok.) mukaan Naton kannatus yleensä hivenen laskee, kun Yhdysvallat tekee jotain. Kansanedustaja (sd.) Satu Taavitsaisen mielestä Suomella ei ole ketään vihollista.

Suomalaisten selvä enemmistö vastustaa puolustusliitto Naton jäsenyyttä tuoreen HS-gallupin mukaan. Tulos ei yllätä Lännen Median haastattelemia eduskunnan puolustusvaliokunnan jäseniä.

Kokoomuksen kansanedustajan Timo Heinosen mukaan kansa on tyytyväinen siihen tapaan, miten Suomen ulkopolitiikkaa on johdettu presidentti Sauli Niinistön kaudella.

–Tämä on aika odotettu tulos. Kun Venäjä tekee jotain, Naton kannatus yleensä hivenen nousee ja toisaalta kun Yhdysvallat tekee jotain, Naton kannatus yleensä hivenen laskee. Tulos menee sen trendin sisään.

Natoon hakemista vastustaa 59 prosenttia suomalaisista ja hakemisen kannalla on 22 prosenttia. HS gallupin tulos vastaa hyvin suomalaisten keskimääräistä Nato-jäsenyyden kannatusta. Ainoastaan kokoomuksen kannattajat ovat niukasti Naton kannalla.

Heinosen mukaan tuloksessa näkyy se, että kokoomus on linjannut aiemmin puoluekokouksessa, että Nato-jäsenyys vahvistaisi Suomen turvallisuusasemaa. Hän pitää kuitenkin nykylinjaa hyvänä.

En usko, että presidentinvaaleista saadaan Nato-vaaleja tälläkään kertaa. Presidentti Niinistön politiikka nauttii niin suurta arvostusta vasemmalta oikealle. RKP:n presidenttiehdokas Torvalds on ainoa, joka on irtaantunut siitä jonkin verran.

Heinonen kuitenkin korostaa, että Suomi on valinnut määrätietoisesti puolensa. Suomella on selkeät kumppanit turvallisuuspolitiikassa ja maa on osa läntistä arvoyhteisöä.

"Olemme kaikkien kanssa hyvissä väleissä"

Sdp:n kansanedustajan Satu Taavitsaisen mukaan ihmisillä on sama tunne Nato-asiassa kuin hänellä itsellään. Taavitsainen ei kannata Nato-jäsenyyttä, vaan Suomen pitää pysyä liittoutumattomana maana.

–Suurin osa kansasta vastustaa Natoon liittymistä. Minun mielestä poliitikkojen pitää kuunnella kansaa. Meillä on mennyt monta vuotta hyvin, kun olemme olleet liittoutumattomia.

Taavitsainen arvelee, että Nato nousee esiin presidentinvaaleissa, koska tenttejä vetävät toimittajat kysyvät todennäköisesti aiheesta. Hän toivoo, että maan hallitus ja nykyinen puolustusministeri pitävät sotaharjoituksissa saman vanhan linjan.

–Meillä pitää olla riittävästi itsetuntoa katsoa joka ilmasuuntaan eri maita suoraan silmiin ja keskustella asioista. Suomella ei ole ketään vihollista. Olemme kaikkien maiden kanssa hyvissä väleissä, Taavitsainen sanoo.

Kansanedustaja Krista Mikkosen (vihr.) mukaan Naton vastustajien osuus HS-gallupissa oli yllättävänkin suuri.

–Kysely heijastaa aika hyvin pitkän aikavälin tuloksia. Vaikka tilanne on jännittynyt ja puolustuspolitiikasta puhutaan enemmän lehdissä ja mediassa, se ei kuitenkaan innosta suomalaisia Naton taakse.

Suomi tekee tiivistä yhteistyötä Naton kanssa ja on kumppanina erityisasemassa. Mikkosen mukaan kynnys varsinaiseen Nato-jäsenyyteen on silti korkea.

"Kansan linja on oikea linja"

Keskustan kansanedustaja Mikko Savolan mukaan kansan mielipide on ollut hyvin vakaa Nato-kysymyksessä. Ukrainan kriisin aikana Naton kannatuksessa oli pientä nousua, mutta nyt tilanne on tasaantunut.

–Kansan linja on oikea linja. En kiistä sitä millään tavalla. Turvallisuuspolitiikasta pitää silti käydä keskustelua. Presidentinvaaleissa Nato-kysymys nousee omalla tavallaan esille.

Savolan mukaan Suomen puolustuksen selkäranka on yleinen asevelvollisuus ja sotilaallinen liittoutumattomuus. Hän jatkaa, että Nato-kumppanuus ja EU-puolustuksen kehittäminen on myös tärkeää.

Savola muistuttaa, että Natokin on muuttumassa, kun Yhdysvallat on kääntänyt aika voimakkaasti vastuuta puolustuksen kehittämisestä jäsenmaille.

–Se lisää painetta, että meidän pitää huolehtia Euroopan sisäisestä turvallisuudesta. Emme voi luottaa siihen, että Yhdysvallat olisi auttamassa täällä ensimmäisenä mahdollisessa kriisitilanteessa.
https://www.lapinkansa.fi/kotimaa/s...a-on-korkea-kynnys-liittoutumiseen-200511952/
 
Samaan aikaan, kun muut ehdokkaat yrittävät raapia kasaan äänestäjiä ja puhuvat suurin piirtein siellä, mihin heidät huolitaan, esimerkiksi Kiuruveden kaupungintalon kahviossa, kotkalaisessa kirjakaupassa tai Lohjan syysmarkkinoilla, Niinistö isännöi Mattisin kaltaisia korkean tason vieraita työpaikallaan Presidentinlinnassa. Epäreilut jengit, ei voi muuta sanoa.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201711062200513951_pi.shtml

Niinistö on ollut Suomelle hyvä presidentti, siitä ei kannatusmittaustenkaan perusteella ole epäselvyyttä. Niinistön hillitty tyyli uppoaa suomalaisiin, jotka ovat tottuneet kuuntelemaan herkällä korvalla sitä, mitä muut meistä ajattelevat. Esimerkiksi Jim Mattis.

Presidentinvaali on henkilövaali ja ennen kaikkea mielikuvien vaali. Ihmiset kysyvät itseltään, kenet he näkevät edustamassa Suomea maailmalla. Tällä hetkellä se on Sauli Niinistö - ja on sitä myös seuraavat kuusi vuotta, ellei ihan vallattomia tapahdu.
 
Itse olen isääni parikymmentä vuotta nuorempi. Äijä on 60-luvulla syntynyt ja minä taas kasarin lapsi. Mielipiteet Venäjästä ja Natosta/Amerikasta ovat kuin peilikuvat toisistaan ja tuon saman sukupolvien välisen kuilun olen aistinut muuallakin. En usko että tilanne tulee paljoakaan muuttumaan ennen kuin isot ikäluokat ovat mullissa ja tuoreemmat sukupolvet ruorissa.
"Äijä" :D:D
Älä-älä-älä hyvämies meitä niputa - mä kieltäydyn olemasta äijä, vaikka poika minullakin on vuosimallia -82..
Minulla, pojalla, eikä tuossa sängyssä tuhisevalla (olen faijaa hoitamassa näin duunin jälkeen) 91 vuotiaalla faijalla ole juuri mitään eroja näkemyksessämme idästä ja lännestä. Pelkäänpä että jokaiseen ikäluokkaan mahtuu vähän jokaista mielipidettä - olkoon se vahvuus ja ilon asia kuitenkin.

Pakko kertoa tämän päivän hassu juttu, pidin töissä lyhyen tietoturvallisuus briifin (lontooksi) kahdelle venäläiselle koodarille; toinen, naispuolinen hihitteli, että olin luvannut pitää sen venäjäksi :eek:. Eihän siinä voinut kuin hymyillä ja kertoa että mun koko venäjän sanavarasto on opittu isältä ja tietoturvabriifi menee sitten aika lyhyeksi: руки вверх (ruki verh)
.... ja kyllä meitä sitten kaikkia nauratti :)
 
"Äijä" :D:D
Älä-älä-älä hyvämies meitä niputa - mä kieltäydyn olemasta äijä, vaikka poika minullakin on vuosimallia -82..
Minulla, pojalla, eikä tuossa sängyssä tuhisevalla (olen faijaa hoitamassa näin duunin jälkeen) 91 vuotiaalla faijalla ole juuri mitään eroja näkemyksessämme idästä ja lännestä. Pelkäänpä että jokaiseen ikäluokkaan mahtuu vähän jokaista mielipidettä - olkoon se vahvuus ja ilon asia kuitenkin.

Pakko kertoa tämän päivän hassu juttu, pidin töissä lyhyen tietoturvallisuus briifin (lontooksi) kahdelle venäläiselle koodarille; toinen, naispuolinen hihitteli, että olin luvannut pitää sen venäjäksi :eek:. Eihän siinä voinut kuin hymyillä ja kertoa että mun koko venäjän sanavarasto on opittu isältä ja tietoturvabriifi menee sitten aika lyhyeksi: руки вверх (ruki verh)
.... ja kyllä meitä sitten kaikkia nauratti :)
Olet tietenkin oikeassa. Yleistin liikaa, mutta oma kokemus on tuon suuntainen.
 
23319430_780823958771054_3225206142679613681_n.jpg


Laura Huhtasaari
31 mins ·
Rakkaat ystävät. Haluan tunnustaa teille jotakin. Ajoin tässä syksyllä reilusti ylinopeutta ja sain sakot. Pahoittelen asiaa. Otan tästä opikseni. Haluan, että kuulette tästä ensin minulta.

Haluan lisäksi kiittää sakot kirjoittanutta partiota asiallisesta ja ystävällisestä toiminnasta tilanteessa, joka ei ole mukava.
 
Olen tehnyt jo itselleni äänestysstrategian vaikka tenttejä onkin käymättä, popparit syömättä ja naurut nauramatta.
Hampaiden kiristyksiä tämä aiheutaa koska kyseessä ovat entinen Stalinisti ja nykyinen "oikeisto"demari...kenties traumatisoidun lopuksi ikää.
Ensimmäisellä kierroksella ääni Torvaldsille pelkästään Nato-kannan takia sekä antaakseni protestin Saulin hyssyttelevällä turpolle.
Toisella kierrokselle Saulille ihan vain sen takia, että muut vaihtoehdot vievät maamme turmioon.
 
Huhtasaari Suomen Sotilaan vaalitentissä. Jostain syystä (ilmeisesti tasapuolisuuden vuoksi) kohtelevat tätä silkkihansikkain ja jättävät grillaamatta "päivässä ohi" -kommenteista.

http://www.suomensotilas.fi/laura-huhtasaari-ottawan-sopimuksesta-on-irtauduttava/

Aika ympäripyöreitä vastauksia muuten. Konkretiaa tulee siinä ettei NATO-jäsenyyttä pidä hakea. Jostain syystä jättää tuomatta esille EU-eron, jota käsittääkseni kannattaa. Myöskään Venäjää ei mainita. Huhtasaaren näkemykset Krimistä ja Itä-Ukrainasta kiinnostaisivat minua.

 
Ei tuo kyllä kovin verettömästi ole siirtynyt. Mediassa olleiden jutujen mukkan on melko suuri määrä Krimin tataareja pidätetty ja sen jälkeen niistä ei ole kuulunut eikä näkynyt.

http://euromaidanpress.com/2017/10/...2014-found-dead-in-occupied-crimea/#arvlbdata

According to the activists of Crimea SOS, 44 Crimeans had gone missing since Crimea was annexed by Russia in March 2014. 17 people were found, 19 are considered to be missing, 6 were found dead, two more are in jails. However, this list is not exhaustive – relatives of missing people often don’t reach out to organizations and media for help, fearing retribution from the Russian authorities.
 
Ei tuo kyllä kovin verettömästi ole siirtynyt. Mediassa olleiden jutujen mukkan on melko suuri määrä Krimin tataareja pidätetty ja sen jälkeen niistä ei ole kuulunut eikä näkynyt.

http://euromaidanpress.com/2017/10/...2014-found-dead-in-occupied-crimea/#arvlbdata

Mitä veikkaat, välittääkö Huhtasaari tuollaisista faktoista ? Viime vuonna näihin aikoihin USA:n presidentinvaalien alla tämä toivoi kovasti, että Trump voittonsa myötä tulisi poistamaan Venäjä-pakotteita, näin muistelen. Kyllä minusta Huhtasaari on hyvinkin toistellut Venäjän narratiivia useaankin otteeseen. Tämän mielestähän "Venäjällä ei ole strategisia tavoitteita Ukrainassa."
 
Sen verran muuten vielä lisää aiheesta, että elokuun alussa puoluejohtaja Halla-aho ilmoitti ettei hänellä ole isoissa asioissa erimielisyyksiä puolueen presidenttiehdokkaan kanssa.

https://www.suomenuutiset.fi/halla-...eika-pelkaa-arvostelua-pilkkaa-eika-alamoloa/

Kiinnostaisi tietää mikä on PS:n Venäjä-näkemys ? Tuon linkin kommentteja lukiessa usein toistuu puolueen ydinkannattajien näkemys siitä, että Paasikiven-Kekkosen linja oli ja on ainoa oikea vaihtoehto Suomelle. Se kun oli "aitoa puolueettomuutta." Vaikuttaa minusta siltä, että YYA-aikoja ja Neuvostoliiton kuristusotetta haikaillaan takaisin.
 
Mitä veikkaat..

1. välittääkö Huhtasaari tuollaisista faktoista ?

2. Viime vuonna.. tämä toivoi kovasti, että Trump voittonsa myötä tulisi poistamaan Venäjä-pakotteita...

3. ...minusta Huhtasaari on hyvinkin toistellut Venäjän narratiivia useaankin otteeseen.

4.Tämän mielestähän "Venäjällä ei ole strategisia tavoitteita Ukrainassa."

Käytännössä voisi jo melkein sanoa että Venäjä on edennyt Persujen linjan kaappaamisessa varsin pitkälle.

Halla-aho näyttää valitsevan lähipiirinsä todellisen tai kuvitellun halla-ahouskollisuuden perusteella. Se tekee hänestä enemmän tai vähemmän marionetin, jota voi ohjata sopivilla näytelmillä.

Huhtasaaren ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja näkyy kohtien 1-4 puitteissa aika hyvin. Ja hänen asemansa taitaa nykyisin olla vähintään yhtä vahva kuin Halla-ahonkin.

Hakkarainen... No joo.. Kaikille tuttu.

Eerola. Nokkavideo ja rakentavien aloitteiden puute kertonee riittävästi.

Somessa on ruvennut viime kuukausina näkymään aina silloin tällöin varsin yllättäviltä persuhenkisiltä tyypeiltä erilaisia suosivia tai ylistäviä kannanottoja joistain laitavasemmiston tai reunavihreistön hyypiöistä. Se on kummastuttanut - ja epäilyttänyt - kovasti.
 
Käytännössä voisi jo melkein sanoa että Venäjä on edennyt Persujen linjan kaappaamisessa varsin pitkälle.

Halla-aho näyttää valitsevan lähipiirinsä todellisen tai kuvitellun halla-ahouskollisuuden perusteella. Se tekee hänestä enemmän tai vähemmän marionetin, jota voi ohjata sopivilla näytelmillä.

Huhtasaaren ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja näkyy kohtien 1-4 puitteissa aika hyvin. Ja hänen asemansa taitaa nykyisin olla vähintään yhtä vahva kuin Halla-ahonkin.

Hakkarainen... No joo.. Kaikille tuttu.

Eerola. Nokkavideo ja rakentavien aloitteiden puute kertonee riittävästi.

Somessa on ruvennut viime kuukausina näkymään aina silloin tällöin varsin yllättäviltä persuhenkisiltä tyypeiltä erilaisia suosivia tai ylistäviä kannanottoja joistain laitavasemmiston tai reunavihreistön hyypiöistä. Se on kummastuttanut - ja epäilyttänyt - kovasti.

Minun näkemykseni Huhtasaaresta on, että peruspopulistiseen tyyliin tämä sanoo kaikille sitä mitä ihmiset haluavat kuulla. Tietysti kulloisen kuulijakunnan mukaisesti. Toisille luvataan jalkaväkimiinat takaisin (vaikka korvaavia järjestelmiä on kehitetty koko ajan), toisille mamujen poistamista, toisille parempaa valtion kassaa ja toisille pienempiä veroja jne. Ilmeisesti PS:n vakiokannattajiin vetoaa erityisesti se, että puhetta tulee mamuista ja EU:n surkeudesta, vaikka kyseiset asiat eivät suoranaisesti presidentin toimialaan kuulu. Hallituksen asioita enempi. Se että presidenttiehdokas on turvallisuuspoliittisine kantoineen (minusta) pelottavan lähellä itänaapuria, ei tunnu haittaavan uskollisia kannattajia laisinkaan.

No, tulevissa tv-tenteissä toivottavasti Huhtasaarta vaaditaan avaamaan noita Venäjä-kantojaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tai sitten kukaan (ei edes median edustajat) pidä häntä todellisena, vartenotettavan kandidaattina vaan hän nyt on mukan lähinnä vitsinä ja joukon narrina. Eli ajan hukkaa tentata häntä tosissaan.
 
Presidenttiehdokas ihmettelee ”sekavaa keskustelua” sotaharjoituksesta: ”Outoa”

Keskustan presidenttiehdokas Matti Vanhanen kuvailee Suomessa käytävää keskustelua puolustusministeri Jussi Niinistön (sin.) ajamasta sotaharjoituksesta sekavaksi. Hän korostaa blogissaan, että päätösvalta harjoituksista kuuluu presidentille ja hallitukselle.

–Heidän pitää tuntea puolustusvoimien harjoitustarve ja tehdä päätökset sen perusteella. Siksi heidät on tehtäviinsä asetettu. Pallon heittäminen eduskunnan keskusteltavaksi sopii, mutta valmistelu, linjaukset ja päätösvalta kuuluvat asianomaisille. Presidentti, puolustusministeri ja puolustusvoimain komentaja kokoontuvat säännöllisesti. On outoa, että syntyi nyt nähty keskustelu, Vanhanen sanoo.

Poliittinen harkinta harjoituksen tehtävästä, oletetusta harjoituksen asetelmasta ja mukaan kutsuttavien ulkomaisten joukkojen roolista sekä kokonaisuudesta syntyvästä viestistä on tehtävä harkiten. Pohdinta vuosia etukäteen vähentää sitä riskiä, että harjoituksella olisi yhteys johonkin akuuttiin ajankohtaiseen kansainväliseen tilanteeseen, hän jatkaa.

Vanhanen kertoo jo aikaisemmin varoittaneensa sotaharjoituksien yhteydessä”näyttävästä kalistelusta”, nyt on hänen mukaansa päinvastoin haettava vakautta ja liennytystä korostavia viestejä.

–Kannatan sitä, että puolustusvoimamme saavat kansainvälistä harjoittelua tarpeensa mukaan. Kansainvälisen avun antaminen ja vastaanottaminen ajankohtaistuivat EU-yhteistyön merkeissä. Jos tätä halutaan harjoitella, täytyy asiaa valmistella tiiviissä yhteistyössä ensisijassa EU-maiden suuntaan ja se vie aikaa. Suomi voi mielestäni normaalin harjoitusohjelman puitteissa ottaa lähivuosina sotaharjoitukseensa mukaan ulkomaisia joukkoja, ja se voidaan tehdä meille sopivalla tavalla, tehtävänannolla ja mitoituksella. Valmistelu on tehtävä presidentin ja hallituksen puolelta siten, että nyt nähtyä pallottelua ei toisteta, hän linjaa.

Oppositio on syyttänyt Jussi Niinistöä sooloilusta paljon puhuttaneiden harjoitusten valmistelussa. Kritiikin mukaan Niinistö on sivuuttanut yhteisiä linjausperiaatteita.

Ministerin on syytetty yllättäneen avauksellaan jopa Sauli Niinistön, joka on tasavallan presidenttinä puolustusvoimien ylipäällikkö. Sauli Niinistö ei kommentoinut syytöksiä, mutta sanoi maanantaina puhuneensa sotaharjoituksesta Niinistön kanssa ja painotti, että asiassa on edettävä rauhallisesti eduskunnan protokollan mukaan.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sanoi keskiviikkona STT:lle, että harjoituksesta käydään joulukuussa keskustelu presidentti Sauli Niinistön johdolla kokoontuvassa hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/23...-sekavaa-keskustelua-sotaharjoituksesta-outoa
 
Ehkä J. Niinistö onkin asialla S. Niinistön pyynnöstä, pysytellen itse taustalla mutta kuitenkin hyväksyen jos suoraan kysytään. Vai onko tämä nyt liian pitkälle mennevää foliohattuilua?
 
Ehkä J. Niinistö onkin asialla S. Niinistön pyynnöstä, pysytellen itse taustalla mutta kuitenkin hyväksyen jos suoraan kysytään. Vai onko tämä nyt liian pitkälle mennevää foliohattuilua?
Minä kuule luin tilannetta ihan samoin. Sauli on samaa mieltä, mutta näin toimien hänen ei tarvitse sitä itse toitottaa ääneen.
 
Back
Top