Kapiainen kirjoitti:
Eikä tuo saarroksiin joutumisen pelko ole vain Suomalaissotilaiden pelko, vaan tutkimusten ja muistelmien mukaan se näyttäisi olevan sotilaiden pelko ilman kansallisuuksia.
Joutavaa infoa tosiaankin on jossain vaiheessa alettu suoltamaan joukoille.. Vielä kun joku saisi myös epäsuorantulenmiehet ymmärtämään, että sitä kiväärimiestä ei kiinnosta pätkän vertaa missä suunnassa, kuinka kaukana ne tykit ovat ja mitä tykkimallia ne edustavat ja mikä niiden kantama on jne. Sitä kiväärimiestä kiinnostaa vain se, onko niitä tykkejä vai ei ja ampuuko ne vai ei.
ihan hyvä pointsu että sitä intiaania ei pidä liialla infolla rasittaa. en välttämättä ole eri mieltä.
olin kuitenkin esittämässä hieman eri asiaa, eli sitä tietoa että siellä poteriossa tai höökimässä ei olla vaan rynkkyjen kanssa, vaan ollaan isomman zydeemin pieniä timantteja. tämähän kerrotaan tietosti jossain peruskoulutuskauden luennolla, jossa kundit ihan varmasti nukkuu väsymystään.
eli kun kundit tajuais minkälainen systeemi on rakennettu, ihan vaan edes jollakin tasolla, niin motivaatio olis ihan eri tasolla. myönnän ettei rukki tai komppapäällikökurssi aikanaan sitä tehnyt, vaan vasta joukkoharjoitus, jossa osallistuin k-päällikönä pataljoonankomentajan käskytilaisuuteen, sai mut tämän tajuamaan, ja varsinkin myöhemmin myös sovelletussa vaiheessa (pääosin simuloidun) hyökkäyksen aikana suoritettu 10 patteriston keskitys, jossa meille alistettu tulenjohtueen tj-ryhmä johti tulta (valtakunnallisesti keskeinen kohde).
jos mulle aikoinaan olis varusmiesvaiheessa avattu joukolle vaikka debriefingissä miten systeemi toimii, olis ollu aivan eri asia olla varusmiehenä, vaikka silloinkin toimin koksujen vanhimpana ja jopa toimivana k-päällikkönä eräässä siirtymisessä.
käsittääkseni ei vielä nykyäänkään miehistölle avata isompia kuvia harjoitusten jälkeen. kuitenkin tänä päivän ihmiset ovat tottuneita ja heidöän toimintansa vaatii että tiedetään jotain siitä mitä tehdään.
------
Huom! pidetään erillään taistelutilanteen ja koulutusvaiheen tiedotus.
taistelutilanteessa kyllä se oma perse on aina lähimpänä, sen jälkeen ryhmä ja jos kapasiteettia riittää, se intiaani voi tiedostaa joukkuenkin. en esitä että tuonne alas pitäisi tilanteessa antaa kattava tinlannekatsaus, vaan sitä, että siellä tiedettääisiin, että vaikka omissa handuissa olis vaan se rynkky ja ryhmässä muutama kevyt kertasinko, niin isommalla tasolla muutakin löytyy.
itse en ole ikinä tehnyt muuta kuin tarpeellisen, mutta sen sitten nin kuin olen osannut. usein väärin. kiinnostus on kuitenkin aina ollut myös pari astetta ylemmäs. ei niin etä niitä pitäis mestaroida tai tietää tarkalleen mitä tapahtuu, vaan periaatteessa miten tapahtuu.
ja jos jollekulle aletaan kertoa kertoa jotain epäsuoran tuen kaliipereja, evvk
vihollisarvio kiinnostaa ihan varmasti, mutta varmaan myös, ettei siellä olla ihan rynkkyjen kanssa kaikenmaailman helvetinkoneita vastassa,