Puolustusvoimien ajoneuvo ja juna törmänneet Raaseporissa – useiden pelätään kuolleen

Kuski teki virheen, mutta oli kyllä olosuhteetkin haastavat...

Raaseporin tasoristeysturmassa juna on törmännyt Puolustusvoimien ajoneuvoon apukuljettajan puolelle, kertoo tutkinnanjohtaja, komisario Ilkka Kantola STT:lle.

- Risteys ei ole plussan muotoinen, vaan tavallaan litistetty. Auton kuljettajan näkökulmasta rata tulee hieman takaviistosta.

Auton kuljettajan täytyy risteyksessä kurottaa eteenpäin nähdäkseen takaviistoon, tuleeko oikealta juna.

Paikalla oli onnettomuushetkellä sankka lumisade.


http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710262200489584_u0.shtml

Juna tuli kuolleesta kulmasta 100km/h...ei mikään helppo rasti kun tuohon vielä lisää tiheän lumisateen.
 
Onko tämä se "tapaus" jolla gps-paikannus ajetaan?

Myös digitaalista teknologiaa pyritään hyödyntämään aiempaa tehokkaammin.

–Digitaalisen teknologian avulla pystyään paikantamalla ja paikannustietoja hyödyntämällä tuottamaan tietoa junaan siitä, että reitillä on esteitä tai että lähestyvä ajoneuvo on tulossa tasoristeykseen. Samat tiedot pitäisi saada myös ajoneuvoihin.
https://www.lapinkansa.fi/kotimaa/m...teyksista-raha-on-ollut-rajallista-200489622/
 
Junan värit vihreät ja valkoinen.

Ei välttämättä erotu hyvin kun sataa lunta ja taustalla on metsää.

Epäilen, että junan kuljettajakaan ei ole huomannut maastokuormuria ollenkaan.
 
Noinpa. Itsellä siviilissä ABeC ja ~miljoona kilometriä, mutta ~2v sitten suoritettu PV:n ajolupa B-luokalle vaati vähän kurssia, kokeita ja "pv-inssin" käymistä. Siellä kyllä väännetään rautalankaa ja ratakiskoakin liikennesäännöistä.
Näinpä. PV:n käytäntöhän on että ajokortilla ei yksinään ajeta vaikka olisi millainen aakkossuora käsissä siviilistä, vaan ajoluvan saaminen vaatii periaatteessa PV:n omien määräyksien lisäksi autokoulun typistetyn version käyntiä, johon kuuluu kirjallinen koe plus ajonäyte. Eli tässäkin tilanteessa kuski oli varmasti tietoinen tasoristeykseen oikeaoppisesta tulemisesta, mutta me ollaan kaikki vaan ihmisiä. Onnettomuuspaikka on kanssa lausuntojen perusteella ollut vittumainen ja sään kanssa yhdistettynä luonut huonon näkyvyyden, traagisin seurauksin.
 
Tieliikenneonnettomuus. Kiskoilla kulkevaa pitää väistää.

Varmasti ajatuksia suunnataan vähimmäislepoon ja vaikka mihin, mutta ainoa oikea suunta, jos haluaa turvallisuutta parantaa ratin ulkopuolisissa jutuissa, on vartioimaton tasoristeys sinänsä. Näitä on Suomessa 2500 ja miltei kaikista olen nähnyt edellä menevän ajoneuvon ajavan läpi sen kummemmin hidastamatta katsomaan.

Niitä kyllä poistetaan ihan vuosittain, mutta nopeudesta voi olla montaa mieltä...olkoonkin että se on kallista touhua.

Tasoristeyksiä poistetaan kehittämishankkeiden ja peruskorjausten yhteydessä sekä yksittäisten tasoristeysten poistoina. Vuosittain poistetaan joitakin tasoristeyksiä: esimerkiksi vuonna 2015 niitä poistettiin 22 ja vuonna 2016 25 kpl. Vuonna 2016 Seinäjoki - Oulu ratahankkeen yhteydessä poistettiin kyseiseltä väliltä viimeinenkin tasoristeys eli nyt koko pääradan väli Helsingistä aina Ouluun asti on ilman tasoristeyksiä. Vuosittain joitakin varoituslaitteita rakennetaan varoituslaitteettomiin tasoristeyksiin.


https://www.liikennevirasto.fi/rataverkko/tasoristeykset

Tärkeintä olisi saada kaikkiin risteyksiin varoituislaiteet. Vartioimaton tasoristeys on surmanloukku ja mitä vaikeammat olosuhteet niin sitä suurempi riski.

Lepoa ei kannata vähätellä vaikka puolustusvoimissa ollaankin :D Sitä en tiedä oliko sillä tämän tapauksen kohdalla merkitystä, mutta harjoitus oli sellainen että on sekin ihan mahdolista.
 
Viimeksi muokattu:
Onnettomuusautossa ei Tavailan mukaan ilmeisesti ollut kantahenkilökuntaa, vaan ainoastaan varusmiehiä.

Ikävä kyllä nämä ainoastaan ja vain -sanat sattuvat minulle silmään. :mad:

@baikal

Artikkelista lainaamasi kohdan syntyhistoria jää avoimeksi. Kirjoitusasusta päätellen se ei ole suora lainaus Tavailan suusta. Onko se epäsuora lainaus vai peräti toimittajan selostus Tavailan sanomisista? Tilanne saattaa olla, että tähän vastauksen tietävät ainoastaan Tavaila ja toimittaja.

En usko Tavailan - lähinnä varusmieskoulutusta antavan joukko-osaston komentajan - hetkeäkään vähättelevän menehtyneiden asemaa. Päinvastoin, sillä puolustusvoimien näkökulmasta asia olisi vähemmän vaikea, jos menehtyneet olisivat olleet pelkästään palkattua henkilökuntaa.

Edit: Typo
 
Viimeksi muokattu:
En ole väittänyt Tavailan kommentiksi ja oletan vahvasti, että se on toimittajan kirjoitusasu. Sarjaloukkaantujien luvatussa maassa Suomessa katson oikeudekseni tehdä pilkusta tällä kertaa asiaa. Nämä nuorukaiset eivät ole -mitään VAIN varusmiehiä-, pankaa se kalloonne. Komennelkaa virassanne lavat hiljaiseksi, tässä kohtaa se ei nyt onnistu.
 
Eikö noita junia voisi muuten maalata jollain huomiovärillä?
Vihreä ja valkoinen ei oikein näy sopivassa kelissä.

Veturi ennen.

VR-Dv12-2563_Karjaa_28-02-2009.jpg
4660419469_e77d57e440_b.jpg
normal_2011081109.jpg
12271416183_05f813c1cb_b.jpg


Nyt
c3d1c3dd1396849473a5fb589874eeff.jpg

1280px-VR_Dr16_2805_Hyvink%C3%A4%C3%A4.JPG
df6cfd9aa5d66e3f7e131916f7a6521c.jpg
vr-sr2-3207.jpg



Vihreä imago on värityksen takana.

Ps. Osassa vetureita on valot todella surkeita näkemisen/näkyvyyden kannalta
 
En ole väittänyt Tavailan kommentiksi ja oletan vahvasti, että se on toimittajan kirjoitusasu. Sarjaloukkaantujien luvatussa maassa Suomessa katson oikeudekseni tehdä pilkusta tällä kertaa asiaa. Nämä nuorukaiset eivät ole -mitään VAIN varusmiehiä-, pankaa se kalloonne. Komennelkaa virassanne lavat hiljaiseksi, tässä kohtaa se ei nyt onnistu.

Ai sä tulkitsit sen noin päin. Ymmärrän ärtymyksesi. Pidän tuota lausetta (ja artikkelissa seuraavaa, joka korostaa muissa autoissa olleen kantahenkilökuntaa) lähinnä holhoavana sen suhteen ikäänkuin kantahenkilökunnan läsnäolo tässä ajoneuvossa olisi automaattisesti estänyt onnettomuuden.

Muok. Ja myös minä uskon tuon olevan toimittajan omaa tulkintaa/muotoilua.
 
Osanottoni "VAIN" varusmiesten omaisille.
 
Back
Top